Valitse sivu

Kriisiviestintä

Kriisiviestinnällä tarkoitetaan tehostettua tiedottamista tilanteissa, joissa jokin normaaliarkea häiritsevä tilanne synnyttää voimakkaan informaatiotarpeen.

Kriisiviestinnän tavoitteet:

  • turvata organisaation toimintaedellytykset
  • tiedottaa palvelujen järjestelyistä
  • varmistaa ihmisten turvallisuus
  • varmistaa, että julkisuudessa on totuudenmukainen mielikuva tilanteesta.

Tehostettua viestintää vaativa kriisi voi olla monentasoinen: toimimaton puhelinvaihde, rikkoutunut vesijohto, myrskyjen aiheuttamat tuhot tai vakava, ihmishenkiä vaatinut onnettomuus.

Kriisitilanteen vakavuus ja laajuus määräävät sen, johdetaanko sitä kaupungin yksittäiseltä toimialalta käsin, koko kaupungin tasolta tai jopa alueellisesti / valtakunnallisesti.

Ylöjärven kaupungin kriisiviestintävastaava on kaupungin viestintäpäällikkö. Hänen varahenkilönsä on talousjohtaja. Osastokohtaisina kriisiviestintävastaavina toimivat osastopäälliköt. Kaupungin ylin tiedottava virkamies on kaupunginjohtaja.

Toimintaohjeet on kirjattu kaupungin kriisiviestintäohjeeseen.

Kriisitilanteeseen liittyvät yleiset tiedotteet julkaistaan aina Ylojarvi.fi-sivuston pääuutispalstalla. Näitä tiedotteita voidaan jakaa sosiaalisessa mediassa.

Pirkanmaan pelastuslaitos

Pirkanmaan pelastuslaitoksen sivuilta löytyy tietoa tietoa mm. paloturvallisuudesta sekä väestönsuojista.

72 tunnin varautumissuositus

72 tuntia on viranomaisten ja järjestöjen laatima varautumissuositus kotitalouksille. Esimerkiksi pitkittynyt sähkökatko voi aiheuttaa tilanteen, jonka takia yhteiskunnan tarjoamat palvelut häiriintyvät tai jopa keskeytyvät.

Löysitkö mitä etsit?

Kiitos palautteesta!

Viimeksi muokattu17.12.2023