< Previous | Contents | Next >
13.4.1.8 Osaamisen arviointi vuosiluokalla 2, Ylöjärvi
Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus -oppimäärän arviointiperusteet 2. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kah- deksan varten sekä kohtalaista osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kuusi varten
Tavoitteet | Sisältö- alueet | Arvioinnin koh- teet oppiaineessa | Hyvä/arvosanan kah- deksan osaaminen | Kohtalainen/arvosanan kuusi osaaminen |
Vuorovaikutustilanteissa toimiminen | ||||
T1 Oppilas osallistuu erilai- siin vuorovaikutustilan- teisiin ryhmä- ja luokka- tilanteissa. Oppilas vah- vistaa kuuntelun ja kuul- lun ymmärtämisen tai- tojaan. Oppilas tunnis- taa eroja kohteliaan ja epäkohteliaan kielen- käytön välillä. | S1 | Vuorovaikutus- taidot ja ilmai- suvaranto | Oppilas osallistuu aktii- visesti vuorovaikutusti- lanteisiin ja ymmärtää pääosin opetuspuhetta ja luokan vuorovaiku- tustilanteita sekä osaa jonkin verran tulkita pu- heen kohteliaisuutta. | Oppilas pyrkii osallistu- maan luokan vuorovai- kutustilanteisiin, mutta kuullun ymmärtämisen puutteet haittaavat vuo- rovaikutusta. Hän ei juurikaan tun- nista kohteliaan ja epä- kohteliaan kielenkäytön eroja. |
T2 Oppilas osallistuu kes- kustelutilanteisiin ja op- pii esittämään kysymyk- siä ja mielipiteitä sekä kertomaan tunteistaan. | S1 | Vuorovaikutuk- sessa toimiminen | Oppilas osaa toimia tar- koituksenmukaisesti koulun ja arjen vuoro- vaikutustilanteissa. Hän seuraa opettajan ja mui- den oppilaiden kerron- taa ja keskustelua. Oppi- las reagoi kuulemaansa | Oppilas pyrkii osallistu- maan vuorovaikutusti- lanteisiin sekä kerto- maan kokemuksistaan ja kysymään, mutta ym- märtämisen ongelmat haittaavat vielä viestin- tää. |
esittämällä kysymyksiä ja omia ajatuksiaan. | ||||
T3 Oppilas rohkaistuu osal- listumaan erilaisiin leik- keihin ja ilmaisuharjoi- tuksiin. Oppilas rohkais- tuu ottamaan erilaisia rooleja ja ilmaisemaan itseään draaman avulla. | S1 | Ilmaisu vuorovai- kutustilanteissa | Oppilas osallistuu aktii- visesti ja keskittyen il- maisuharjoituksiin. | Oppilas osallistuu ilmai- suharjoituksiin epävar- masti. |
Tekstien tulkitseminen | ||||
T4 Oppilas kartuttaa sana- ja käsitevarantoaan. Oppilas omaksuu suju- van mekaanisen lukutai- don. Oppilas kehittää luetunymmärtämisen taitojaan. | S2 | Lukutaito ja sana- ja käsitevarannon laajentaminen | Oppilas osaa mekaani- sesti lukea sujuvasti. Hän tarkkailee lukies- saan ymmärtämistä ja pyrkii oppimaan teks- teissä esiintyviä outoja sanoja. | Oppilaan mekaaninen lukeminen voi vielä olla hidasta ja epävarmaa. Pidempien tekstien ym- märtäminen ei onnistu. Hän kiinnittää lukies- saan jonkin verran huo- miota uusiin sanoihin ja yrittää oppia uusia sa- noja. |
T5 Oppilas tarkastelee ym- päristönsä tekstejä. Oppilas lukee kielitaidol- leen sopivaa lastenkir- jallisuutta. Oppilas osaa kertoa lu- kemastaan ja kuulemas- taan. Oppilas tunnistaa ker- ronnan peruskäsitteitä. | S2 | Tekstien tulkinta | Oppilas osaa etsiä itsel- leen sopivaa luettavaa ja lukee lastenkirjalli- suutta ja osaa kertoa lu- kemastaan ja kuulemas- taan. Oppilas lukee myös löytääkseen tie- toa. Hän osaa tavuttaa sanoja sekä tarkastella jonkin verran sanojen merkityksiä ja muotoja. | Oppilas yrittää lukea las- tenkirjallisuutta. Tiedon etsiminen tekstistä on vaikeaa. Oppilas osaa ohjatusti tarkastella sa- nojen tavu- ja äännera- kennetta, sanojen mer- kityksiä ja muotoja. |
Tekstien tuottaminen |
T6 Oppilaan taito vastata kysymyksiin, kertoa ja kuvailla suullisesti kehit- tyy. Oppilas ottaa käyttöön erilaisia viestintäkeinoja ja laajentaa sanavaras- toaan. Oppilas kehittyy taidois- saan tuottaa suomen kielen rakenteita. | S3 | Tekstilajitaidot tekstien tuottami- sessa | Oppilas osaa ikäkaudel- leen tyypillisellä tavalla kertoa ja kuvailla sekä vastata kysymyksiin. Hän hallitsee suomen kielen sanastoa ja ra- kenteita niin hyvin, että pystyy tuottamaan ym- märrettävää suomea. | Oppilas osaa ohjatusti kertoa, kuvailla ja vas- tata kysymyksiin. Sana- varaston suppeus rajoit- taa tekstien tuotta- mista, ja suomen kielen rakenteissa on vielä pal- jon puutteita. |
T7 Oppilas oppii kirjoitta- maan virkkeitä ja lyhyitä tarinoita ohjatusti. Oppilas harjoittelee näppäintaitoja. | S3 | Tekstien tuotta- minen | Oppilas osaa kirjoittaa helppoja, tuttuja sanoja jo lähes virheettömästi, mutta äännekestoissa ja taivutusmuodoissa voi vielä esiintyä virheitä. Oppilas kirjoittaa virk- keitä ja ohjatusti myös lyhyitä tarinoita. Oppilas osaa tuottaa tekstiä myös sähköisellä väli- neellä. | Oppilas osaa kirjoittaa sanoja ja lyhyitä virk- keitä, mutta virheitä tu- lee paljon. Oppilas osaa kirjoittaa sanoja myös sähköisellä välineellä. |
T8 Oppilas tuntee joitakin kirjoitettua kieltä koske- via sopimuksia. Tuttuja ovat esim. sanaväli, ta- vutus, virke ja sen lope- tusmerkit, iso alkukirjain virkkeen alussa ja tu- tuissa erisnimissä. Oppilas harjoittelee tekstin suunnittelua. | S3 | Kirjoitetun kielen hallinta | Oppilas osaa tavuttaa, merkitä sanavälit ja ison alkukirjaimen tuttuihin erisnimiin. Hän on alka- nut käyttää virkkeissä isoa alkukirjainta ja lo- petusmerkkiä. | Oppilas osaa tavuttaa, merkitä sanavälit ja ison alkukirjaimen tuttuihin erisnimiin. Hän on alka- nut käyttää virkkeissä isoa alkukirjainta ja lo- petusmerkkiä. |
Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen | ||||
T9 Oppilas tekee havain- toja puhutusta kielestä ja tutustuu kirjoitettuun kieleen kuunnellen ja lu- kien. Oppilas tekee ikäkaudel- leen ominaisia havain- toja kielestä ja eri puhe- tavoista sekä kielenkäy- tön vaikutuksesta tois- ten käyttäytymiseen. Oppilas kielellistää aktii- visesti ympäröivää maa- ilmaa. | S4 | Kielenkäytön ha- vainnointi | Oppilas osaa tehdä ha- vaintoja puhutusta kie- lestä ja kielenkäytön vaikutuksesta toisten käyttäytymiseen. Hän tutustuu kirjoitettuun kieleen kuunnellen ja lu- kien. Oppilas kielellistää aktiivisesti ympäröivää maailmaa. | Oppilas tekee jonkin verran havaintoja ympä- rillään puhutusta kie- lestä, mutta ei vielä osaa hyvin hahmottaa kielenkäytön vaikutusta toisten käyttäytymi- seen. |
T10 Oppilas tutustuu suo- menkieliseen lastenkir- jallisuuteen, satuperin- teeseen muuhun kult- tuuritarjontaan ja saa osallisuuden kokemuk- sia. | S4 | Kirjallisuuden ja kulttuurin tunte- mus | Oppilas tuntee suomen- kielistä satuperinnettä ja lastenkirjallisuutta. Oppilaan medialuku- taito riittää omalle ikä- kaudelle suunnattujen ohjelmien seuraami- seen. | Oppilas tuntee hiukan suomalaista satuperin- nettä. Oppilas pystyy jonkin verran seuraa- maan omalle ikäkaudel- leen suunnattuja ohjel- mia, mutta hänen me- dialukutaitonsa on heikko. |
T11 Oppilas tunnistaa ympä- ristönsä kieliä ja kult- tuureita ja oppii arvos- tamaan niitä. | S4 | Kielellisen moni- muotoisuuden havainnointi | Oppilas tunnistaa ympä- ristönsä kieliä ja tietää, että kulttuurit eroavat toisistaan. | Oppilas tunnistaa ympä- ristönsä kieliä. |
Kielen käyttö kaiken oppimisen tukena |
T12 Oppilas rakentaa myön- teistä käsitystä itsestään viestijänä, lukijana, teks- tien tuottajana sekä kie- lenoppijana. | S5 | Viestijäkuvan ke- hittyminen | Ei vaikuta arvosanan muodostumiseen. Oppi- laita ohjataan pohti- maan kokemuksiaan osana itsearviointia. | Ei vaikuta arvosanan muodostumiseen. Oppi- laita ohjataan pohti- maan kokemuksiaan osana itsearviointia. |
T13 Oppilaan kielitaito ja sa- navaranto eri oppiai- neissa kehittyy. | S5 | Eri oppiaineiden kielen hallinta | Oppilaan sana- ja käsite- varanto riittää eri oppi- aineiden opetuksen seu- raamiseen ja oppikirjo- jen tekstien pääasioiden ymmärtämiseen. | Oppilaan kielitaidon ja sanavaraston puutteet vaikeuttavat eri oppiai- neiden opetuksen seu- raamista ja tekstien lu- kemista. |
T14 Oppilas tekee huomioita itsestään kielenkäyttä- jänä ja arvioi omaa kie- lenoppimistaan. | S5 | Oppijan itsearvi- ointitaidot | Oppilas tunnistaa omia vahvuuksiaan kielen- käyttäjänä ja osaa ni- metä myös jonkin kehit- tämisen kohteen. | Oppilas osaa jonkin ver- ran tunnistaa omia vah- vuuksiaan kielenkäyttä- jänä. |