< Previous | Contents | Next >
13.4.4.4 Osaamisen arviointi vuosiluokalla 2, Ylöjärvi
Ympäristöopin arviointiperusteet 2. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kahdeksan varten sekä kohtalaista osaa- mista kuvaavaa sanallista arviota arvosanaa kuusi varten
Tavoitteet | Sisältö- alueet | Arvioinnin kohteet oppi- aineessa | Hyvä/arvosanan kah- deksan osaaminen | Kohtalainen/arvosanan kuusi osaaminen |
Merkitykset, arvot ja asenteet | ||||
T1 Oppilas toteuttaa luonnol- lista uteliaisuuttaan ja ko- kee ympäristöopin asiat merkitykselliseksi itselleen. | Ei vaikuta arvion tai ar- vosanan muodostumi- seen. Oppilaita ohjataan pohtimaan kokemuksi- aan osana itsearviointia. | Ei vaikuta arvion tai arvosa- nan muodostumiseen. Op- pilaita ohjataan pohtimaan kokemuksiaan osana itsear- viointia. | ||
T2 Oppilas iloitsee ympäristö- opin oppimisesta, omasta osaamisestaan ja uusista haasteista sekä harjoitte- lee pitkäjänteistä työsken- telyä. | Oppilas työskentelee ahkerasti. | Oppilas osallistuu vaihtele- vasti työskentelyyn. | ||
T3 Oppilaan ympäristöherk- kyys kehittyy ja oppilas opettelee toimimaan kes- tävällä tavalla lähiympäris- tössä ja kouluyhteisössä. | S1-S6 | Ympäristö- herkkyyden kehittyminen, lähiympäris- tössä ja koulu- yhteisössä toi- miminen | Oppilas on harjoitellut lähiympäristössä ja kou- luyhteisössä kestävällä tavalla toimimista. | Oppilas toimii lähiympäris- tössä ja kouluyhteisössä ai- kuisen tukemana. |
Tutkimisen ja toimimisen taidot | ||||
T4 Oppilas harjoittelee tutki- mista, toimimista sekä ret- keilyä ja liikkumista lähiym- päristössä. | S3, S4, S6 | Lähiympäris- tön tutkiminen | Oppilas on retkeillyt ja liikkunut omassa lä- hiympäristössään sekä harjoitellut sen tutki- mista ja siellä toimi- mista. Oppilas osoittaa pystyvänsä myös itse- näiseen toimintaan. | Oppilas on retkeillyt ja liik- kunut omassa lähiympäris- tössään sekä harjoitellut sen tutkimista ja siellä toi- mimista aikuisen tuke- mana. |
T5 Oppilas ihmettelee, kyse- lee ja käyttää yhteisiä poh- dintoja pienten tutkimus- ten ja toimintojen lähtö- kohtana. | S1, S3- S6 | Ihmettely ja kyseenalaista- minen tutki- musten lähtö- kohtana | Oppilas osaa ihmetellä ja kyseenalaistaa asioita ja käyttää yhteisiä poh- dintoja pienten tutki- musten ja toimintojen lähtökohtana. | Oppilas osaa ihmetellä ja kysellä. Aikuisen tukemana oppilas käyttää pohdinto- jaan tutkimusten ja toimin- tojen lähtökohtana. |
T6 Oppilas harjoittelee eri ais- tien avulla havaintojen ja kokeilujen tekemistä kou- lussa ja omassa lähiympä- ristössä. Oppilas käyttää yksinkertaisia tutkimusväli- neitä ja esittelee tuloksia eri tavoin, esimerkiksi sa- nallisesti tai piirtäen. | S1, S3- S6 | Havainnointi, kokeilut ja tut- kimusvälinei- den käyttö, tu- loksien esittely | Oppilas osaa käyttää eri aisteja havaintojen te- kemiseen koulussa ja omassa lähiympäris- tössä. Oppilas osaa käyttää yksinkertaisia tutkimusvälineitä ja osaa esitellä tuloksia eri tavoin. | Oppilas on harjoitellut eri aistien avulla havaintojen ja kokeilujen tekemistä koulussa ja omassa lähiym- päristössään. Oppilas on tutustunut yksinkertaisten tutkimusvälineiden käyt- töön. |
T7 Oppilas harjoittelee kuvai- lemaan, vertailemaan ja luokittelemaan monipuoli- sesti eliöitä sekä elinympä- ristöjä ja ilmiöitä. Oppilas harjoittelee kuvailemaan, luokittelemaan sekä vertai- lemaan myös materiaaleja | S1, S3- S6 | Eliöiden, elinympäristö- jen ja ilmiöi- den vertailu, kuvailu ja luo- kittelu | Oppilas on harjoitellut eliöiden (kasvit, sienet, nisäkkäät, linnut sekä muut selkärankaiset ja selkärangattomat) sekä elinympäristöjen ja ilmi- öiden kuvailua, vertailua ja luokittelua. Oppilas on perehtynyt erilaisten materiaalien ja | Oppilas on tutustunut eliöi- hin (kasvit, sienet, nisäk- käät, linnut sekä selkäran- kaiset ja selkärangattomat) sekä elinympäristöihin ja il- miöihin. Oppilas on tutus- tunut erilaisiin materiaalei- hin ja tilanteisiin. |
ja tilanteita sekä nimeä- mään niitä. | tilanteiden kuvailuun, luokitteluun ja vertai- luun. | |||
T8 Oppilas harjoittelee toimi- maan turvallisesti, noudat- tamaan annettuja ohjeita ja hahmottamaan niiden perusteluita. | S1, S3- S6 | Toiminen tur- vallisesti | Oppilas osaa toimia tur- vallisesti ja noudattaa annettuja ohjeita sekä ymmärtää yhteisten sääntöjen ja ohjeiden perustelut. | Oppilas tarvitsee aikuisen tukea toimiakseen itsensä ja muiden kannalta turvalli- sesti. Oppilas tarvitsee tu- kea ohjeiden mukaan toi- mimisessa. |
T9 Oppilas tutustuu monipuo- lisesti arjen teknologiaan sekä innostuu kokeile- maan, keksimään, rakenta- maan ja luomaan uutta yh- dessä toimien. | S4, S6 | Arjen teknolo- giaan tutustu- minen | Oppilas on perehtynyt arjen teknologiaan: op- pilas on innokkaasti osallistunut kokeile- maan, keksimään ja ra- kentelemaan yhdessä toisten kanssa. | Oppilas on tutustunut arjen teknologiaan. |
T10 Oppilas harjoittelee ryh- mässä toimimisen taitoja ja tunnetaitoja. Oppilas harjoittelee oman itsensä ja muiden arvosta- mista. | S1, S3- S6 | Tunnetaidot ja ryhmässä toi- mimisen tai- dot | Oppilas osaa toimia ryh- mässä. Oppilas on har- joitellut tunteiden tun- nistamista ja toisten huomioon ottamista. | Oppilas tarvitsee aikuisen tukea ryhmässä toimimi- sessa sekä toisten huomi- oon ottamisessa. |
T11 Oppilas harjoittelee käyttä- mään tieto- ja viestintätek- nologiaa tiedon hankkimi- sessa sekä havaintojen tal- tioimisessa ja esittämi- sessä. | S1, S3- S6 | Tieto- ja vies- tintäteknolo- gian käyttö tie- donhankkimi- sessa, havain- tojen taltioimi- sessa ja esittä- misessä | Oppilas osaa käyttää oh- jatusti tieto- ja viestintä- teknologiaa tiedon hankkimisessa sekä on harjoitellut havaintojen tallentamista ja esittä- mistä. | Oppilas on harjoitellut oh- jatusti tieto- ja viestintätek- nologian käyttöä. |
Tiedot ja ymmärrys | ||||
T12 Oppilas harjoittelee jäsen- tämään ympäristöään, | S1, S3- S6 | Ympäristön, il- miöiden ja ih- misen | Oppilas ymmärtää oman ympäristönsä ja ihmisen toiminnan | Oppilas on tutustunut ihmi- sen toimintaan ja |
ihmisen toimintaa ja niihin liittyviä ilmiöitä. | toiminnan jä- sentäminen | välisiä yhteyksiä ja on harjoitellut niihin liitty- vien ilmiöiden jäsentä- mistä. | toiminnan vaikutuksiin omassa lähiympäristös- sään. | |
T13 Oppilas harjoittelee ym- märtämään yksinkertaisia kuvia, malleja ja karttoja ympäristön kuvaajina. | S1, S3- S6 | Kuvien ja mal- lien ymmärtä- minen ympä- ristön kuvaa- jina | Oppilas on harjoitellut yksinkertaisten kuvien, mallien ja karttojen käyttöä kuvatessaan omaa lähiympäristöään. | Oppilas on tutustunut yk- sinkertaisten kuvien, mal- lien ja karttojen käyttöön oman lähiympäristönsä ku- vaamisessa. |
T14 Oppilas harjoittelee ilmai- semaan itseään ja peruste- lemaan näkemyksiään. | S1, S3- S6 | Itseilmaisu ja näkemysten perustelu | Oppilas osaa ilmaista it- seään ja perustella omia mielipiteitään ja näke- myksiään. | Oppilas on harjoitellut it- seilmaisua ja osaa ilmaista aikuisen tukemana omia näkemyksiään. |
T15 Oppilas pohtii kasvua ja ke- hitystä, terveyttä ja hyvin- vointia tukevia tekijöitä sekä elämän perusedelly- tyksiä. | S1, S5 | Mielen hyvin- voinnin poh- dinta | Oppilaalle on muodos- tunut näkemys terveyttä ja hyvinvointia tukevista tekijöistä. Oppilas tun- nistaa kasvuun ja kehi- tykseen vaikuttavia asi- oita. | Oppilas on tutustunut kas- vuun ja kehitykseen sekä terveyttä ja hyvinvointia tu- keviin tekijöihin. |