< Previous | Contents | Next >
Sisällöt valitaan siten, että ne tukevat tavoitteiden saavuttamista ja hyödyntävät paikallisia mahdollisuuksia. Sisältöalueista muodostetaan kokonaisuuksia eri vuosiluokille. Oppilaiden kokemusmaailma, ideat ja ajatukset huomioidaan sisältöjen valinnassa ja niiden tarkemmassa käsittelyssä.
oppilaan omaan koti- ja kulttuuritaustaan.
13.4.6.2 Elämänkatsomustiedon vuosiluokkaistetut sisällöt vuosiluokilla 1–2, Ylöjärvi
Elämänkatsomustieto: sisällöt luokilla 1–2 | |
1.lk | 2.lk |
S1 Kasvaminen hyvään elämään | S1 Kasvaminen hyvään elämään |
Harjoitellaan keskustelu- ja kuuntelutaitoja. Pohdi- taan, millaista on toisia kunnioittava käyttäytyminen. Pohditaan ystävyyttä ja mitä ystävyys oppilaalle mer- kitsee. Pääpaino on selkeässä itseilmaisussa. | Harjoitellaan keskustelu- ja kuuntelutaitoja. Mietitään, millaista on hyvä ystävyys ja miten saadaan ystävyys jatkumaan. Opetuksessa otetaan huomioon ja pohdi- taan yhdessä hyvän, oikean ja väärän merkityksiä sekä niiden erottamista toisistaan. Pohditaan, mitä tarkoit- taa ihmisen hyvyys. |
S2 Erilaisia elämäntapoja | S2 Erilaisia elämäntapoja |
Tutustutaan erilaisiin elämäntapoihin. Opetuksen lähtökohtana on oppilaan oma perhe sekä sen tavat elää ja ajatella. Pohditaan ympäröivään kulttuuria esim. tarkastelemalla eri kulttuurien pukeutumistyy- lejä. Opitaan kuuntelemaan toisia ja annetaan tilaa oppilaan omalle pohdinnalle. Harjoitellaan tunnista- maan tunteita ja rohkaistaan oppilasta puhumaan niistä. | Tutustutaan laajemmin lähiympäristön erilaisiin kult- tuureihin. Opitaan huomaamaan ja hyväksymään eri- laisia elämäntapoja. Opetuksessa voidaan huomioida lähemmin esim. säästävä-kuluttava elämäntapa. Opi- taan ymmärtämään perheiden erilaisuuden syitä. Tun- nistetaan omia tunteita ja rohkaistaan oppilasta puhu- maan niistä. |
S3 Yhteiselämän perusteita | S3 Yhteiselämän perusteita |
Tutustutaan erilaisiin lähiympäristön sääntöihin ja pohditaan niiden merkityksiä. Pohdinnoissa otetaan | Pohditaan luottamuksen, rehellisyyden ja reiluuden merkityksiä koulussa ja ystävyyssuhteissa. Tutustutaan |
huomioon erilaisissa arkipäivän tilanteissa syntyvät ristiriitatilanteet. | alustavasti lapsen oikeuksiin ja lapsen asemaan erilai- sissa yhteisöissä. |
S4 Luonto ja kestävä tulevaisuus | S4 Luonto ja kestävä tulevaisuus |
Tutustutaan erilaisiin elämänmuotoihin maapallolla ja elämän rajallisuuteen. Tutustutaan maailmansyn- tytarinoihin. Tutustutaan lähiympäristöön ja pohdi- taan sen merkitystä oppilaan elämässä. | Tutkitaan ja pohditaan omien valintojen ja toiminnan vaikutusta lähiympäristöön. Annetaan oppilaalle mah- dollisuuksia pohtia valintojen ja toiminnan vaikutusta. |