< Previous | Contents | Next >
13.4.6.4 Osaamisen arviointi vuosiluokalla 2, Ylöjärvi
Elämänkatsomustiedon arviointiperusteet 2. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kahdeksan varten sekä kohta- laista osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kuusi varten
Tavoitteet | Sisäl- töalu- eet | Arvioinnin kohteet | Hyvä/arvosanan kahdek- san osaaminen | Kohtalainen/arvosanan kuusi osaaminen |
T1 Oppilas oppii kuuntelu- ja keskustelutaitoja. | S1-S4 | Vuorovaiku- tustaidot ja toiminta ryh- män jäse- nenä | Oppilas osallistuu rohke- asti vuorovaikutustilantei- siin kuuntelemalla ja kes- kustelemalla. | Oppilas osallistuu vain vähän erilaisiin vuoro- vaikutustilanteisiin kuuntelemalla ja kes- kustelemalla. |
T2 Oppilas harjoittelee tunnista- maan erilaisia tunteita ja kä- sittelemään niitä. Oppilas oppii käsittelemään ristiriita- tilanteita. | S2 | Vuorovaiku- tustaidot ja toiminta ryh- män jäse- nenä | Oppilas osaa tunnistaa ja nimetä joitakin tunteita. | Oppilas tunnistaa vain muutamia tunteita. |
T3 Oppilas harjoittelee eläyty- mään toisen asemaan ja osoittaa arvostavansa muiden ajattelua. | S1 | Vastuullisen toiminnan tunteminen | Oppilas osoittaa kuunte- levansa muita. | Oppilas osoittaa vaihte- levasti kuuntelevansa muita. |
T4 Oppilas harjoittelee vuoro- vaikutustaitoja kuuntele- malla toisia ja tekemällä ky- symyksiä. | S1-S4 | Väitteiden ja perustelui- den tunnista- minen ja ar- viointi | Oppilas osaa esittää kysy- myksiä ja perusteltuja väitteitä. | Oppilas ei juurikaan osaa esittää perustel- tuja väitteitä. |
T5 Oppilas oppii ymmärtämään oman kulttuurin juuria ja monimuotoisuutta. | S1-S4 | Tietojen ja käsitteiden hallinta | Oppilas osaa kertoa oman kulttuurin juurista. | Oppilas kertoo oman kulttuurin juurista hyvin vähän. |
T6 Oppilas harjoittelee eettistä pohdintaa. | S1-S4 | Etiikka | Oppilas osaa erotella oi- kean ja väärän toisistaan ja osaa kertoa niistä esi- merkkejä. | Oppilas ei aina osaa ero- tella oikeaa ja väärää toisistaan eikä osaa ker- toa niistä esimerkkejä. |
T7 Oppilas tutustuu alustavasti lähiympäristönsä tapoihin. | S2 | Tietojen ja käsitteiden hallinta | Oppilas tunnistaa ja osaa nimetä joitakin lähiympä- ristönsä katsomuksellisia ilmiöitä. | Oppilas tunnistaa ja osaa nimetä jonkin lä- hiympäristönsä katso- muksellisen ilmiön. |
T8 Oppilas harjoittelee tunne- ja vuorovaikutustaitoja esimer- kiksi näytelmien, roolileik- kien ja ryhmätöiden kautta. | S1-S4 | Käsitteiden hallinta ja so- veltaminen | Oppilas osallistuu aktiivi- sesti tunne- ja vuorovai- kutustaitojen harjoitte- luun. | Oppilas osallistuu jonkin verran tunne- ja vuoro- vaikutustaitojen harjoit- teluun. |
T9 Oppilas oppii kunnioitta- maan omaa ympäristöä ja luontoa. | S4 | Vastuullisen toiminnan tunteminen | Oppilas osaa nimetä ja se- littää joitakin omaa ym- päristöä ja luontoa suoje- levia asioita. Oppilas tun- nistaa ja osaa nimetä jon- kun lähiympäristönsä kat- somuksellisen ilmiön. | Oppilas osaa nimetä ja selittää jonkin omaa ympäristöä ja luontoa suojelevan asian. |