< Previous | Contents | Next >
Musiikillisten tietojen ja taitojen oppiminen tapahtuu musisoiden eli laulaen, soittaen, kuunnellen, liikkuen, improvisoiden ja säveltäen sekä taiteidenvälisessä työskentelyssä. Sisällöt valitaan siten, että oppilaat tutustuvat musiikkikulttuureihin ja -tyyleihin monipuolisesti. Sisällöt tukevat tavoitteiden saavuttamista ja hyödyntävät sekä oppilaiden kokemuksia että paikallisia mahdollisuuksia.
13.4.7.2 Musiikin vuosiluokkaistetut sisällöt vuosiluokilla 1–2, Ylöjärvi
Musiikki: sisällöt luokilla 1–2 | |
1.lk | 2.lk |
S1 Miten musiikissa toimitaan | S1 Miten musiikissa toimitaan |
Työtavoissa korostuu leikinomaisuus. Pyritään laula- maan mahdollisimman paljon. Kiinnitetään huo- miota luonnolliseen äänenkäyttöön. Kiinnitetään huomioita siihen, että laulut ovat oppilaan äänen- korkeuteen sopivia. Tutustutaan keho- ja rytmisoitti- mien soittamiseen. Oppilasta osallistetaan kuunte- lussa mm. liikkeellä ja kehorytmeillä. Hyödynnetään keho- ja rytmisoittimia musiikillisessa keksinnässä, kuten äänimaisemien tekemisessä. | Työtavoissa korostuu leikinomaisuus. Pyritään laula- maan mahdollisimman paljon. Kiinnitetään huomiota luonnolliseen äänenkäyttöön. Kiinnitetään huomioita siihen, että laulut ovat oppilaan äänenkorkeuteen so- pivia. Tutustutaan keho- ja rytmisoittimien soittami- seen. Oppilasta osallistetaan kuuntelussa mm. liik- keellä ja kehorytmeillä. Hyödynnetään keho- ja rytmi- soittimia musiikillisessa keksinnässä, kuten äänimai- semien tekemisessä. |
S2 Mistä musiikki muodostuu | S2 Mistä musiikki muodostuu |
Tutustutaan seuraaviin musiikin peruskäsitteisiin: melodian kaari, piano-forte, duuri-molli, tasajakoi- nen-kolmijakoinen, kertosäkeen käsite, soolo-tutti. Tutustutaan soittimien ääniin. Tehdään perussykettä vahvistavia rytmiharjoituksia. | Tutustutaan seuraaviin musiikin peruskäsitteisiin: melodian kaari, piano-forte, duuri-molli, tasajakoi- nen-kolmijakoinen, kertosäkeen käsite, soolo-tutti. Tutustutaan soittimien ääniin. Tehdään perussykettä vahvistavia rytmiharjoituksia. |
S3 Musiikki omassa elämässä, yhteisössä ja yhteis- kunnassa | S3 Musiikki omassa elämässä, yhteisössä ja yhteis- kunnassa |
Oppilasta ohjataan kiinnittämään huomioita laulu- asentoon istuessa ja seistessä. Havainnoidaan arjen ääniympäristöjä. Käytetään mahdollisuuksien mu- kaan teknologisia sovelluksia. Keskustellaan kuunnel- lusta musiikista. | Oppilasta ohjataan kiinnittämään huomioita laulu- asentoon istuessa ja seistessä. Havainnoidaan arjen ääniympäristöjä. Käytetään mahdollisuuksien mu- kaan teknologisia sovelluksia. Keskustellaan kuunnel- lusta musiikista. |
S4 Musiikin opetuksen ohjelmisto | S4 Musiikin opetuksen ohjelmisto |
Lauluohjelmistoa valittaessa kiinnitetään huomiota ikäkauteen, paikallisuuteen ja vuodenkiertoon sekä huomioidaan ajankohtaiset tapahtumat, kuten esim. merkkivuodet. Lauluston ja kuunteluohjelmiston va- linnassa otetaan huomioon myös eheyttäminen mui- hin oppiaineisiin. Paikallisesti voidaan määritellä kulttuuriset taustat sekä kulttuuriperinnön huomioi- vat yksittäiset laulut, kuten Maamme tai Suvivirsi, osaksi opetussuunnitelmaa. Oppilaita osallistetaan ohjelmiston suunnittelussa. | Lauluohjelmistoa valittaessa kiinnitetään huomiota ikäkauteen, paikallisuuteen ja vuodenkiertoon sekä huomioidaan ajankohtaiset tapahtumat, kuten esim. merkkivuodet. Lauluston ja kuunteluohjelmiston va- linnassa otetaan huomioon myös eheyttäminen mui- hin oppiaineisiin. Paikallisesti voidaan määritellä kult- tuuriset taustat sekä kulttuuriperinnön huomioivat yksittäiset laulut, kuten Maamme tai Suvivirsi, osaksi opetussuunnitelmaa. Oppilaita osallistetaan ohjel- miston suunnittelussa. |