< Previous | Contents | Next >
13.4.9.4 Osaamisen arviointi vuosiluokalla 2, Ylöjärvi
Käsityön arviointiperusteet 2. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kahdeksan varten sekä kohtalaista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kuusi varten
Tavoitteet | Sisältöalu- eet | Arvioinnin kohteet oppi- aineessa | Hyvä/arvosanan kah- deksan osaaminen | Kohtalainen/arvosanan kuusi osaaminen |
T1 Oppilas kiinnostuu ja innos- tuu käsin tekemisestä ja hä- nessä herää uteliaisuus kek- sivään ja kokeilevaan käsi- työhön. | S1-S4 | Ei vaikuta arvion tai ar- vosanan muodostumi- seen. Oppilaita ohja- taan pohtimaan koke- muksiaan osana itsear- viointia. | Ei vaikuta arvion tai arvo- sanan muodostumiseen. Oppilaita ohjataan pohti- maan kokemuksiaan osana itsearviointia. | |
T2 Oppilas harjoittelee ymmär- tämään kokonaisen käsityö- prosessin vaiheet. Oppilas harjoittelee kertomaan | S1, S2, S3 | Oman työn suunnittelu, valmistus, ar- viointi | Oppilas osaa ohjautua kokonaiseen käsityö- prosessiin ja osaa esit- tää omia ideoitaan ku- vallisesti sekä osaa | Oppilas osaa ohjatusti ryh- tyä kokonaiseen käsityö- prosessiin ja osaa esittää omia ideoitaan kuvallisesti sekä osaa ohjatusti kertoa |
suunnitelmastaan piirtä- mällä tai muotoilemalla ja kertomaan käsityön tekemi- sestä sekä valmiista tuot- teesta. | kertoa käsityön teke- misestä ja valmiista tuotteesta. | käsityön tekemisestä ja valmiista tuotteesta. | ||
T3 Oppilas harjoittelee suun- nittelemaan ja valmista- maan käsityötuotteita. | S1-S5 | Oman työn suunnittelu, valmistus | Oppilas osaa suunni- tella ja valmistaa käsi- työtuotteita. | Oppilas osaa ohjatusti suunnitella ja valmistaa käsityötuotteita. |
T4 Oppilas harjoittelee työstä- mään erilaisia materiaaleja ohjeiden mukaan. | S2-S4 | Käsityössä käytettävien materiaalien työstäminen | Oppilas osaa työstää erilaisia materiaaleja ohjeiden mukaan. | Oppilas osaa kannustet- tuna ja ohjatusti työstää erilaisia materiaaleja. |
T5 Oppilas tunnistaa onnistu- misia. Oppilas tunnistaa oman suunnittelunsa, taito- jensa kehittymisen ja oman kädenjälkensä valmistamas- saan tuotteessa. | S1-S6 | Oppilaan ide- ointi ja itsear- viointi | Oppilas osaa tunnistaa onnistumisensa, oman suunnittelunsa, taito- jensa kehittymisen ja oman kädenjälkensä valmistamassaan tuot- teessa. | Oppilas osaa ohjatusti ja kannustettuna tunnistaa onnistumisensa, oman suunnittelunsa, taitojensa kehittymisen ja oman kä- denjälkensä valmistamas- saan tuotteessa. |