< Previous | Contents | Next >
Tutustutaan monipuolisin ja turvallisin tehtävin liikkumiseen sisällä ja ulkona eri vuodenaikoina eri oppimisympäristöissä. Vesiliikunta ja uinti kuuluvat liikun- nan opetukseen.
13.4.10.2 Liikunnan vuosiluokkaistetut sisällöt vuosiluokilla 1-2, Ylöjärvi
Liikunta: sisällöt luokilla 1-2 | |
1.lk | 2.lk |
S1 Fyysinen toimintakyky | S1 Fyysinen toimintakyky |
Harjoitellaan ryhmässä toimimista ja toisten huo- mioon ottamista: pelit ja leikit, musiikkiliikunta, tanssi, toimintaradat sekä leikinomaiset tehtävät ja harjoitteet, esim. eläinliikkumiset, kottikärrykä- vely jne. Kannustetaan oppilaita arkiliikuntaan esim. liikuntaläksyjen avulla. (T1) Harjoitellaan silmä-käsi-koordinaation kehittä- mistä ja kehitellään oppilaiden omia pelejä ja leik- kejä. (T2) Harjoitellaan tasapaino- ja liikkumistapoja sekä sovelletaan ja yhdistetään niitä peleissä ja liikun- taleikeissä. Harjoitellaan tasapainotaitoja (staattinen ja dy- naaminen tasapaino, pystyasennot, pää alaspäin - asennot, pyöriminen, heiluminen, pysähtyminen ja alastulo, väistäminen, koukistaminen, ojenta- minen ja kieriminen), liikkumistaitoja (kävelemi- nen, juokseminen, loikkiminen, rytmissä hyppimi- nen, hyppääminen, kiipeäminen, laukkaaminen ja liukuminen) ja välineenkäsittelytaitoja (vierittämi- nen, heittäminen, potkiminen, työntäminen, lyö- minen, pomputtaminen ja kiinniottaminen). (T3) | Harjoitellaan ryhmässä toimimista ja toisten huomioon ottamista: pelit ja leikit, musiikkiliikunta, tanssi, toimin- taradat sekä leikinomaiset tehtävät ja harjoitteet, esim. eläinliikkumiset, kottikärrykävely jne. Kannuste- taan oppilaita arkiliikuntaan esim. liikuntaläksyjen avulla. (T1) Harjoitellaan silmä-käsi-koordinaation kehittämistä ja kehitellään oppilaiden omia pelejä ja leikkejä. (T2) Harjoitellaan tasapaino- ja liikkumistapoja sekä sovelle- taan ja yhdistetään niitä peleissä ja liikuntaleikeissä. Harjoitellaan tasapainotaitoja (staattinen ja dynaami- nen tasapaino, pystyasennot, pää alaspäin -asennot, pyöriminen, heiluminen, pysähtyminen ja alastulo, väistäminen, koukistaminen, ojentaminen ja kieriminen), liikkumistaitoja (käveleminen, juoksemi- nen, loikkiminen, rytmissä hyppiminen, hyppääminen, kiipeäminen, laukkaaminen ja liukuminen) ja välineen- käsittelytaitoja (vierittäminen, heittäminen, potkimi- nen, työntäminen, lyöminen, pomputtaminen ja kiin- niottaminen). (T3) Toteutetaan toimintaratoja ja välineleikkejä monipuoli- sesti eri ympäristöissä sisällä ja ulkona (T4) |
Toteutetaan toimintaratoja ja välineleikkejä mo- nipuolisesti eri ympäristöissä sisällä ja ulkona. (T4) Pohditaan liikuntaan liittyvien sääntöjä ja ohjeita sekä liikuntaan sopivaa pukeutumista ja hygie- niaa. (T6) | Pohditaan liikuntaan liittyvien sääntöjä ja ohjeita sekä liikuntaan sopivaa pukeutumista ja hygieniaa. (T6) |
S2 Sosiaalinen toimintakyky | S2 Sosiaalinen toimintakyky |
Harjoitellaan häviämisen sietämistä, yhteisestä ja toisen onnistumisesta iloitsemista sekä kannusta- mista. (T7) Oppilasryhmille voidaan nimetä jokin taito/vä- line, jonka pohjalta ryhmä suunnittelee leikin, harjoitteen tai radan. (T8) | Harjoitellaan häviämisen sietämistä, yhteisestä ja toi- sen onnistumisesta iloitsemista sekä kannustamista. (T7) Oppilasryhmille voidaan nimetä jokin taito/väline, jonka pohjalta ryhmä suunnittelee leikin, harjoitteen tai radan. (T8) |
S3 Psyykkinen toimintakyky | S3 Psyykkinen toimintakyky |
Toteutetaan tunteita ilmaisevaa liikkumista esim. musiikin mukaan. (T9) Opettaja voi sisällyttää liikuntatunneille myös rentoutusharjoituksia ja musiikin mukaan liikku- mista. (T10) | Toteutetaan tunteita ilmaisevaa liikkumista esim. mu- siikin mukaan. (T9) Opettaja voi sisällyttää liikuntatunneille myös rentou- tusharjoituksia ja musiikin mukaan liikkumista. (T10) |