< Previous | Contents | Next >
13.4.10.4 Osaamisen arviointi vuosiluokalla 2, Ylöjärvi
Liikunnan arviointiperusteet 2. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/ arvosanaa kahdeksan varten sekä kohtalaista osaamista kuvaavaa sanallista arviota/ arvosanaa kuusi varten
Tavoitteet | Sisältö- alueet | Arvioinnin kohteet op- piaineessa | Hyvä/arvosanan kah- deksan osaaminen | Kohtalainen/arvosa- nan kuusi osaaminen |
Fyysinen toimintakyky | ||||
T1 Oppilas kokeilee itsenäisesti ja yhdessä erilaisia liikuntatehtä- viä sekä harjoittelee ilmaise- maan itseään liikunnan avulla. | S1 | Työskentely ja yrittämi- nen | Oppilas kokeilee yleensä itsenäisesti ja yhdessä erilaisia liikuntatehtäviä sekä harjoittelee ilmai- semaan itseään liikun- nan avulla. | Oppilas kokeilee joskus itsenäisesti ja yhdessä erilaisia liikuntatehtä- viä sekä harjoittelee il- maisemaan itseään lii- kunnan avulla. |
T2 Oppilas harjoittelee havain- noimaan itseään ja | S1 | Ratkaisujen teko | Oppilas harjoittelee yleensä tekemään eri | Oppilas harjoittelee joskus tekemään eri |
ympäristöään aistien avulla. Oppilas harjoittelee te- kemään eri liikuntatilanteisiin sopivia ratkaisuja. | erilaisissa lii- kuntatilan- teissa | liikuntatilanteisiin sopi- via ratkaisuja. | liikuntatilanteisiin sopi- via ratkaisuja. | |
T3 Oppilas kokeilee tasapainotai- toja: staattinen ja dynaaminen tasapaino, pystyasennot, pää alaspäin asennot, pyöriminen, heiluminen, pysähtyminen ja alastulo, väistäminen, koukis- taminen, ojentaminen ja kieri- minen. Oppilas harjoittelee liikkumistaitoja: käveleminen, juokseminen, loikkiminen, ryt- missä hyppiminen, hyppäämi- nen, kiipeäminen, laukkaami- nen ja liukuminen. Oppilas harjoittelee välineenkäsittely- taitoja: vierittäminen, heittä- minen, potkiminen, työntämi- nen, lyöminen, pomputtami- nen ja kiinniottaminen. | S1 | Motoristen perustaitojen (tasapaino- ja liikkumis- taidot) käyt- täminen eri liikuntamuo- doissa | Oppilas kokeilee tasa- paino-, liikkumis- ja väli- neenkäsittelytaitoja yleensä ohjeen mukaan. | Oppilas kokeilee tasa- paino-, liikkumis- ja vä- lineenkäsittelytaitoja joskus ohjeen mukaan. |
T4 Oppilas harjoittelee liikku- mista turvallisesti erilaisilla lii- kuntavälineillä ja telineillä eri- laisissa oppimisympäristöissä. | S1 | Motoristen perustaitojen (välineenkä- sittelytaidot) käyttäminen eri liikunta- muodoissa | Oppilas harjoittelee yleensä liikkumista tur- vallisesti erilaisilla lii- kuntavälineillä ja teli- neillä erilaissa oppimis- ympäristöissä. | Oppilas harjoittelee joskus liikkumista tur- vallisesti erilaisilla lii- kuntavälineillä ja teli- neillä erilaissa oppimis- ympäristöissä. |
T5 Oppilas tutustuu vesiliikun- taan ja harjoittelee al- keisuimataitoa. | S1 | Uima- ja pe- lastautumis- taidot | Oppilas osallistuu yleensä uimaopetuk- seen. | Oppilas osallistuu jos- kus uimaopetukseen. |
T6 Oppilas opettelee toimimaan ja pukeutumaan liikuntatun- neilla annettujen ohjeiden mukaisesti. | S1 | Toiminta lii- kuntatun- neilla | Oppilas toimii ja pukeu- tuu yleensä annettujen ohjeiden mukaisesti. | Oppilas toimii ja pu- keutuu joskus annettu- jen ohjeiden mukai- sesti. |
Sosiaalinen toimintakyky | ||||
T7 Oppilas opettelee kannusta- maan muita sekä sietämään pettymyksiä ja iloitsemaan toisten onnistumisista. | S2 | Vuorovaiku- tus- ja työs- kentelytaidot | Oppilas kannustaa muita ja sietää yleensä pettymyksiä ja iloitsee toisten onnistumisista. | Oppilas kannustaa muita ja sietää joskus pettymyksiä ja iloitsee toisten onnistumisista. |
T8 Oppilas opettelee noudatta- maan liikuntapelien ja -leik- kien sääntöjä sekä toimimaan ryhmän jäsenenä yhteiseen tavoitteen saavuttamiseksi. | S2 | Toiminta yh- teisissä oppi- mistilan- teissa | Oppilas noudattaa yleensä liikuntapelien ja -leikkien sääntöjä sekä toimii ryhmän jäsenenä yhteisen tavoitteen saa- vuttamiseksi. | Oppilas noudattaa yleensä liikuntapelien ja -leikkien sääntöjä sekä toimii ryhmän jä- senenä yhteisen ta- voitteen saavutta- miseksi. |
Psyykkinen toimintakyky | ||||
T9 Oppilas harjoittelee ilmaise- maan tunteitaan liikuntatun- neilla esim. musiikkiliikun- nassa. Oppilas harjoittelee it- senäisen työskentelyn taitoja. | S3 | Työskentely- taidot | Oppilas harjoittelee yleensä itsenäisen työs- kentelyn taitoja sekä tunteiden ilmaisemista liikuntatunneilla. | Oppilas harjoittelee joskus itsenäisen työs- kentelyn taitoja sekä tunteiden ilmaisemista liikuntatunneilla. |
T10 Oppilas opettelee tunnista- maan kehonsa erilaisia signaa- leja, esim. sokkoleikeissä, ren- toutumisharjoituksissa, koske- tusleikeissä. | S3 | Oppilas tunnistaa yleensä kehonsa erilai- sia signaaleja eri liikun- tatilanteissa. | Oppilas tunnistaa jos- kus kehonsa erilaisia signaaleja eri liikuntati- lanteissa. |