< Previous | Contents | Next >
14.4.1.4 Osaamisen arviointi vuosiluokalla 4, Ylöjärvi
Suomen kieli ja kirjallisuus -oppimäärän arviointiperusteet 4. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kahdeksan sekä kohtalaista osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kuusi varten
Tavoitteet | Sisältö- alueet | Arvioinnin kohteet op- piaineessa | Hyvä/arvosanan kahdek- san osaaminen | Kohtalainen/arvosanan kuusi osaaminen |
Vuorovaikutustilanteissa toimiminen | ||||
T1 Oppilas osaa asioida erilaisissa tilanteissa asianmukaisesti. Op- pilas harjoittelee ilmaisemaan mielipiteensä vuorovaikutusti- lanteissa. | S1 | Puheviestin- tätilanteissa toimiminen | Oppilas ilmaisee ajatuksi- aan ja mielipiteitään itsel- leen tutuissa viestin- täympäristöissä. | Oppilas ilmaisee ohja- tusti ajatuksiaan ja mieli- piteitään itselleen tu- tuissa viestintäympäris- töissä. |
T2 Oppilas harjoittelee perusvies- tintätaitoja (katsekontakti, vuo- rottelu, kuunteleminen, rea- gointi). Oppilas osaa toimia eri- laisissa ryhmissä ja arvioi omaa toimintaansa ryhmän jäsenenä. Oppilas kehittää kielenkäyttö- taitoaan erilaisissa viestintäti- lanteissa. | S1 | Toiminta vuorovaiku- tustilan- teissa | Oppilas osaa käyttää pe- rusviestintätaitojaan vuo- rovaikutustilanteissa. Op- pilas osaa toimia erilaisissa ryhmissä sekä arvioida omaa toimintaansa ryh- män jäsenenä. | Oppilas tarvitsee paljon ohjausta toimiessaan eri- laisissa ryhmissä ja arvioi- dessaan omaa toimin- taansa ryhmän jäsenenä. |
T3 Oppilas rohkaistuu toimimaan erilaisissa vuorovaikutustilan- teissa. Oppilas harjoittelee esiintymistä yksin ja ryhmässä. | S1 | Ilmaisukei- nojen käyttö | Oppilas toimii rohkeasti vuorovaikutustilanteissa yksin ja ryhmässä sekä il- maisee itseään myös draa- man avulla. | Oppilas toimii ohjatusti vuorovaikutustilanteissa ja osallistuu vaihtelevasti draamatoimintaan. |
Oppilas osallistuu erilaisiin ää- nenkäyttö- ja draamaharjoituk- siin ja -leikkeihin. | ||||
T4 Oppilas kehittää omaa kykyään toimia viestijänä vuorovaikutus- tilanteessa. Oppilas ymmärtää palautteen antamisen merki- tyksen ja harjoittelee rakenta- van palautteen antamista ja vastaanottamista. | S1 | Vuorovaiku- tustaitojen kehittymi- nen | Oppilas ottaa vastaan pa- lautetta omasta toiminnas- taan ja antaa rakentavaa palautetta muille. | Oppilaalla on vaikeuksia palautteen antamisessa ja vastaanottamisessa |
Tekstien tulkitseminen | ||||
T5 Oppilas lukee erilaisia tekstejä ja harjoittelee erilaisia lukustra- tegioita huomioiden painettu- jen ja monimediaisten tekstien erot. | S2 | Tekstinym- märtämisen perusstrate- gioiden hal- linta | Oppilas lukee monimuotoi- sia tekstejä ja osaa käyttää joitakin tekstinymmärtämi- sen perusstrategioita huo- mioiden painettujen ja monimediaisten tekstien erot. | Oppilas tarvitsee usein tukea erilaisten tekstien lukemisessa ja tekstinym- märtämisen perusstrate- gioiden käyttäminen on satunnaista. |
T6 Oppilas harjoittelee sanojen luokittelua merkityksen ja muo- don mukaan (sanaluokat). Oppilas harjaantuu verbien per- soonamuotojen käyttämisessä. Oppilas harjoittelee ymmärtä- mään lukemastaan kielikuvia ja sävyjä (mm. synonyymien sävy- erot). Oppilas ymmärtää, että erilaisten tekstien avulla voi kertoa, kuvata, ohjata ja vaikut- taa. | S2 | Tekstien erittely ja tulkinta | Oppilas osaa luokitella sa- noja merkityksen ja muo- don mukaan. Oppilas osaa käyttää verbin persoona- muotoja omissa teksteis- sään. Oppilas havaitsee teksteistä kielikuvia ja sä- vyeroja. | Oppilas osaa jonkin ver- ran luokitella sanoja mer- kityksen ja muodon mu- kaan. Oppilas käyttää verbin persoonamuotoja omissa teksteissään epä- johdonmukaisesti tai pu- hekielisesti. Oppilaan sa- navarasto on suppea ja hän erottaa harvoin teks- tien sävyeroja. |
T7 Oppilas vertailee tietolähteitä ja harjoittelee sopivan lähteen käyttöä. | S2 | Tiedonhan- kinta-taidot ja lähdekriit- tisyys | Oppilas vertailee tietoläh- teitä ja osaa valita sopivan tietolähteen. | Oppilas vertailee ja käyt- tää annettuja tietoläh- teitä ohjatusti. |
T8 Oppilas harjoittelee oman luku- kokemuksen jakamista käyt- täen myös opittuja kirjallisuus- käsitteitä. Oppilas lukee ikä- tasolle sopivia erilaisia tekstila- jeja sekä yksin että ryhmässä, myös kokonaisia teoksia. | S2 | Lapsille ja nuorille tar- koitetun kir- jallisuuden ja tekstien tuntemus ja lukukoke- musten ja- kaminen | Oppilas lukee lapsille suun- nattua kirjallisuutta, myös kokonaisia teoksia, media- ja muita tekstejä ja jakaa lukukokemuksiaan pie- nessä ryhmässä. | Oppilas lukee jonkin ver- ran lapsille suunnattua kirjallisuutta, media- ja muita tekstejä. |
Tekstien tuottaminen | ||||
T9 Oppilas harjoittelee ilmaise- maan tekstien pohjalta koke- muksiaan, ajatuksiaan ja mieli- piteitään kirjallisesti. | S3 | Kokemusten ja ajatusten ilmaisemi- nen | Oppilas ilmaisee kokemuk- siaan ja ajatuksiaan kirjalli- sesti monimuotoisten tekstien pohjalta. | Oppilas ilmaisee ohja- tusti kokemuksiaan ja ajatuksiaan monimuo- toisten tekstien pohjalta. |
T10 Oppilas tuottaa erilaisia teksti- lajeja, mm. kertovia ja kuvaile- via. Oppilas harjoittelee käyttä- mään kappalejakoa omissa teksteissään. Oppilas kiinnittää huomiota sananvalintoihin omissa teksteissään. | S3 | Oman ajat- telun kielen- täminen ja eri tekstila- jien käyttö | Oppilas osaa tuottaa ker- tovia ja kuvailevia tekstejä. Oppilas käyttää useimmi- ten kappalejakoa ja kiinnit- tää huomiota sananvalin- toihin omissa teksteissään. | Oppilas tuottaa ohjatusti kertovia ja kuvailevia tekstejä. Oppilas käyttää ohjatusti kappalejakoa omissa teksteissään. |
T11 Oppilas harjaantuu kirjoitta- maan yleis- ja erisnimet oikein. | S3 | Kirjoitustaito ja kirjoitetun kielen hal- linta | Oppilas osaa kirjoittaa yleis- ja erisnimet sekä no- minatiivialkuiset yhdyssa- nat pääsääntöisesti oikein | Oppilaalla on puutteita sanatasoisessa oikeinkir- joituksessa. Oppilas osaa kirjoittaa virkkeitä, jotka |
Oppilas harjaantuu kirjoitta- maan nominatiivialkuiset yh- dyssanat oikein ja käyttämään yhdysmerkkiä. Oppilas harjoit- telee kirjoittamaan virkkeitä, jotka muodostuvat sekä pää- että sivulauseista. Oppilas var- mentaa vuoropuhelun kirjoitta- mistaitoaan vuorosanaviivan avulla. Oppilas harjoittelee su- juvaa käsinkirjoittamista ja näp- päintaitoja. | ja käyttää yhdysmerkkiä. Oppilas osaa kirjoittaa virk- keitä, jotka muodostuvat sekä pää- että sivulau- seista. Oppilas osaa kirjoit- taa vuoropuhelua vuorosa- naviivan avulla. Oppilas kirjoittaa sujuvasti käsin, ja hänen näppäintai- tonsa riittävät itsenäisesti kirjoitetun tekstin tuotta- miseen tietokoneella. | koostuvat päälauseista. Oppilaan käsin kirjoitta- minen on työlästä. Oppi- las tarvitsee tukea näp- päintaidoissa. | ||
T12 Oppilas tuottaa erilaisia teks- tejä yksin ja yhdessä toisten kanssa. Oppilas toteuttaa teks- tejä prosessina, joka pitää sisäl- lään suunnittelun, kirjoittami- sen ja viimeistelyn. Oppilas har- joittelee käyttämään tekstin suunnittelussa esim. ajatuskart- taa, suunnitteluruudukkoa tai tukisanalistaa. Oppilas harjoit- telee antamaan ja vastaanotta- maan vertaispalautetta omista ja muiden teksteistä. Oppilas harjoittelee ottamaan vastaan- ottajan ja tilanteen huomioon tuottaessaan tekstejään. Oppi- las tuntee tekijänoikeudet ja harjoittelee niiden kunnioitta- mista omissa teksteissään. | S3 | Tekstien ra- kentaminen ja eettinen viestintä | Oppilas osaa tuottaa erilai- sia tekstejä yksin ja yh- dessä toisten kanssa ja to- teuttaa tekstejä proses- sina. Oppilas antaa ja vas- taanottaa vertaispa- lautetta omista ja muiden teksteistä. Oppilas osaa melko hyvin kirjoittaa lai- natun tiedon omin sanoin. | Oppilas tarvitsee run- saasti ohjausta tuottaak- seen erilaisia tekstejä yk- sin tai yhdessä toisten kanssa tai toteuttaak- seen tekstejä prosessina. Palautteen antaminen ja vastaanottaminen omista ja muiden teksteistä on oppilaalle vaikeaa. Lainatun tiedon kirjoitta- minen omin sanoin on oppilaalle vaikeaa. |
Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen | ||||
T13 Oppilas tutkii suomen kielen vaihtelua tilanteen ja aiheen mukaan sekä pohtii sanojen merkityksiä. Oppilas harjoitte- lee käyttämään opittuja kielitie- don käsitteitä puhuessaan kie- lestä. | S4 | Kielen tar- kastelun ke- hittyminen ja kielikäsit- teiden hal- linta | Oppilas tekee havaintoja kielestä, eri puhetavoista ja kielenkäytön vaikutuk- sista sekä pyrkii käyttä- mään oppimiaan kielitie- don käsitteitä. | Oppilas tekee satunnai- sesti havaintoja kielestä, eri puhetavoista ja kie- lenkäytön vaikutuksista |
T14 Oppilas osaa tehdä yksinkertai- sen tiedonhaun verkkokirjas- tossa. Oppilas lukee ikätasol- leen suunnattua kotimaista ja käännettyä kirjallisuutta sekä tutustuu lasten ja nuorten klas- sikkokirjoihin. Oppilas pohtii omaa lukukokemustaan ohja- tusti kysymysten avulla ja esim. lukupäiväkirjan avulla. Oppilas harjoittelee oman lukukoke- muksen jakamista pienissä ryh- missä esim. lukupiirit, kirjavink- kaukset ja draamaharjoitukset. | S4 | Kirjallisuu- den tunte- mus | Oppilas osaa tehdä yksin- kertaisen tiedonhaun verk- kokirjastossa. Oppilas lu- kee sovitut lastenkirjat, keskustelee ja jakaa koke- muksiaan lukemistaan kir- joista. | Oppilas lukee joitakin so- vituista lastenkirjoista ja jakaa ohjatusti kokemuk- siaan lukemastaan. |
T15 Oppilas tutustuu lapsille ja nuo- rille suunnattuun mediatarjon- taan sekä paikalliseen kulttuuri- tarjontaan. Oppilas on tietoi- nen, että kulttuuri on osa ihmi- sen identiteettiä. Oppilas | S4 | Kielitietoi- suuden ja kulttuurin tuntemuk- sen kehitty- minen | Oppilas osoittaa kiinnos- tusta lapsille ja nuorille suunnattua mediatarjon- taa sekä paikallista kult- tuuritarjontaa kohtaan. Oppilas tunnistaa monikie- lisyyttä ja kulttuurista | Oppilas osoittaa vähäistä kiinnostusta lapsille ja nuorille suunnattua me- diatarjontaa sekä paikal- lista kulttuuritarjontaa kohtaan. Oppilas tunnistaa jonkin verran monikielisyyttä ja |
kykenee vertailemaan oman ja toisten kulttuurien eroja. | monimuotoisuutta elinym- päristössään. | kulttuurista monimuotoi- suutta elinympäristös- sään. |