< Previous | Contents | Next >
Opetuksen tavoitteet | Tavoitteisiin liittyvät si- sältöalueet | Laaja-alainen osaa- minen |
Vuorovaikutustilanteissa toimiminen | ||
T1 ohjata oppilasta vahvistamaan ilmaisuvarantoaan ja taitoaan il- maista mielipiteensä ja toimia rakentavasti koulun ja muun arjen vuorovaikutustilanteissa | S1 | L1, L2, L4 |
T2 innostaa oppilasta vahvistamaan kasvokkaisen vuorovaikutuk- sen, opetuspuheen ja kuultujen tekstien kuuntelu- ja ymmärtämis- taitojaan | S1 | L1, L2, L4 |
T3 ohjata oppilasta ilmaisemaan itseään monipuolisesti sanallisia ja ei-sanallisia ilmaisukeinoja käyttäen sekä käyttämään luovuuttaan ja ottamaan huomioon myös muut osallistujat | S1 | L2 |
Tekstien tulkitseminen | ||
T4 ohjata oppilasta sujuvoittamaan lukutaitoaan ja käyttämään tie- toaan tekstilajeista tekstien erittelemisessä ja tiedon luotettavuu- den arvioinnissa itsenäisesti ja ryhmässä | S2 | L1, L4 |
T5 kannustaa oppilasta kehittämään taitoaan tulkita puhuttuja ja kirjoitettuja tekstejä erilaisissa tilanteissa tarkoituksenmukaisia luku- ja ymmärtämisstrategioita käyttäen | S2 | L2, L4 |
T6 ohjata oppilasta päättelevään tekstien tulkintaan sekä laajenta- maan sana- ja käsitevarantoaan | S2 | L1, L2, L4 |
Tekstien tuottaminen | ||
T7 innostaa oppilasta edistämään käsinkirjoittamisen ja näppäintai- tojen sujuvoitumista ja tuottamaan arjessa ja koulussa tarvittavia monimuotoisia tekstejä yksin ja ryhmässä | S3 | L1, L4, L5 |
T8 auttaa oppilasta syventämään taitoaan suunnitella ja tuottaa tekstejä itsenäisesti ja ryhmässä sekä käyttämään monipuolisesti niissä tarvittavaa sanastoa ja kieliopillisia rakenteita | S3 | L1, L2, L4 |
T9 ohjata oppilasta tarkastelemaan ja arvioimaan omia tekstejään sekä kehittämään taitoa antaa ja vastaanottaa palautetta | S3 | L1, L2, L4 |
Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen | ||
T10 ohjata oppilasta vahvistamaan kielitietoisuuttaan ja havainnoi- maan kielenkäytön tilanteista vaihtelua, eri kielten piirteitä ja puhu- tun ja kirjoitetun suomen säännönmukaisuuksia | S4 | L2, L4 |
T11 innostaa oppilasta tutustumaan monipuolisesti kirjallisuuteen ja kulttuuriin ja kannustaa lukemaan lapsille ja nuorille suunnattua kirjallisuutta sekä rohkaista lukuelämysten jakamiseen ja kirjaston aktiiviseen käyttöön | S4 | L2 |
T12 ohjata oppilasta havainnoimaan koulun ja muun ympäristön kulttuurista monimuotoisuutta sekä tukea oppilaan monikielistä ja - kulttuurista identiteettiä ja rohkaista hyödyntämään ja kehittämään omaa kielirepertuaaria | S4 | L2, L4 |
Kielen käyttö kaiken oppimisen tukena | ||
T13 innostaa oppilasta vahvistamaan myönteistä käsitystä itsestään kielenkäyttäjänä ja kielenoppijana sekä asettamaan oppimistavoit- teita | S5 | L1, L2, L7 |
T14 ohjata oppilasta havaitsemaan, miten kieltä käytetään eri oppi- aineissa | S5 | L4, L7 |
T15 kannustaa oppilasta kehittämään tietojaan ja kielellisiä keino- jaan itseohjautuvaan työskentelyyn, tiedonhakuun ja tiedon jäsen- tämiseen itsenäisesti ja ryhmässä | S5 | L1, L6, L7 |
Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus -oppimäärän tavoitteet luokilla 3-6 | |||
3.lk | 4.lk | 5.lk | 6.lk |
Vuorovaikutustilanteissa toimiminen | Vuorovaikutustilan- teissa toimiminen | Vuorovaikutustilan- teissa toimiminen | Vuorovaikutustilan- teissa toimiminen |
T1 Oppilaan ilmaisuvaranto kehittyy siten, että hän sel- viytyy kasvokkaisista | T1 Oppilaan ilmaisuva- ranto kehittyy ja kyky toimia kasvokkaisissa | T1 Oppilas vahvistaa ilmai- suvarantoaan ja kehit- tää kykyään toimia | T1 Oppilas osallistuu eri- laisiin vuorovaikutusti- lanteisiin ja kehittää |
vuorovaikutustilanteista koulussa ja kaveripiirissä. Oppilas harjoittelee mieli- piteen ilmaisemista. | vuorovaikutustilan- teissa koulussa, kaveri- piirissä ja lähiympäris- tössä kehittyy. Oppilas harjoittelee mielipiteen perustele- mista. | kasvokkaisissa vuoro- vaikutuksessa koulun ja arjen vuorovaikutusti- lanteissa. Oppilas harjoittelee viestintää monimediai- sessa vuorovaikutuk- sessa. | vuorovaikutustaitojaan erilaisten aihepiirien ja tekstien parissa. Oppilas oppii toimi- maan rakentavasti koulun ja arjen vuoro- vaikutustilanteissa. Oppilas osaa perustella mielipidettään ja pitää pienen puhe-esityksen. |
T2 Oppilaan kyky kuunnella ja ymmärtää kasvokkaista vuorovaikutusta ja opetus- puhetta kehittyy. | T2 Oppilaan kuuntelu- ja ymmärtämistaidot ke- hittyvät. Oppilas oppii kuuntelu- strategioita. | T2 Oppilaan kuuntelustra- tegiat ja kuullun ym- märtämisen taidot ke- hittyvät. | T2 Oppilas ymmärtää opetuspuhetta ja muuta kuulemaansa tutussa tilanteessa tai tutusta aiheesta. |
T3 Oppilas oppii käyttämään ei-kielellisen ilmaisun kei- noja sanallisen ilmaisun tu- kena. Oppilas harjoittelee toisten huomioon ottamista vuoro- vaikutuksessa. | T3 Oppilas osaa käyttää ei- kielellisen ilmaisun kei- noja sanallisen ilmaisun tukena. Oppilas pyrkii ottamaan huomioon puhekump- paninsa. | T3 Oppilas ilmaisee itseään monipuolisesti sanalli- sia ja ei-sanallisia kei- noja käyttäen ja kehit- tyy puhekumppaninsa huomioon ottamisessa. | T3 Oppilas ilmaisee itse- ään erilaisia ilmaisun keinoja käyttäen ja ke- hittyy puhekumppa- ninsa huomioon otta- misessa. |
Tekstien tulkitseminen | Tekstien tulkitseminen | Tekstien tulkitseminen | Tekstien tulkitseminen |
T4 Oppilas sujuvoittaa lukutai- toaan ja kehittää lue- tunymmärtämisen taito- jaan. Oppilas kykenee erotta- maan yksinkertaisen fakta- tekstin fiktiivisestä tekstistä ja ymmärtää, että on ole- massa erityyppisiä tekstejä. | T4 Oppilas kehittyy lue- tunymmärtämisessä ja tutustuu ikätasolleen sopivien tekstilajien tunnuspiirteisiin. Oppilas käsittää, että tieto ja mielipide ovat eri asioita. | T4 Oppilas kehittää lue- tunymmärrystaitojaan ja tunnistaa joitakin tekstilajeja. Oppilas tietää, että tekstien luotettavuu- dessa on eroja. | T4 Oppilas kehittää lue- tunymmärrystaitojaan, tekstilajien tuntemusta ja kuvanlukutaitoja. Oppilas vertailee teks- tejä ja pyrkii arvioi- maan tekstien luotet- tavuutta. Oppilas |
Oppilas ymmärtää ku- vien tärkeyden tekstien maailmassa. | harjaantuu selvittä- mään tiedon lähteen. | ||
T5 Oppilas lukee innokkaasti kielitaidolleen sopivaa las- tenkirjallisuutta ja osaa ker- toa ymmärrettävästi luke- mastaan ja kuulemastaan. Oppilas harjoittelee ikä- tasolleen sopivien tekstien tulkintaa ja kehittää taito- jaan etsiä tietoja tekstistä. | T5 Oppilas kiinnostuu me- diateksteistä. Oppilas lukee monen- tyyppisiä tekstejä ja ke- hittyy taidossaan kertoa lukemastaan ja kuule- mastaan loogisesti. Oppilas harjoittelee tekstien tulkintaa ja osaa kertoa havainnois- taan. Oppilas kehittää lu- kustrategioitaan. Oppi- las osaa hyödyntää ker- ronnan peruskäsitteitä tarinoita tarkastelles- saan. | T5 Oppilas lukee monen- tyyppisiä tekstejä ja osaa kertoa lukemas- taan ja kuulemastaan loogisesti. Oppilas kehittää lu- kustrategioitaan ja teks- tien tulkintataitojaan. Oppilas tunnistaa omia kehittämistarpeitaan. | T5 Oppilas kehittää lu- kustrategioitaan ja tekstien tulkintataito- jaan. Oppilas tunnistaa omia kehittämistarpeitaan. |
T6 Oppilas laajentaa sanava- rastoaan ja osaa luokitella sanoja merkityksen perus- teella. Oppilas harjaantuu päätte- lyssä. | T6 Oppilas osaa selittää tuttuja sanoja. Oppilas laajentaa aktiivisesti sa- navarastoaan ja osaa vertailla ja luokitella sa- nojen merkityksiä ja muotoja. Oppilas ymmärtää, että sanojen omaksumisen taitoja voi kehittää ja että sanavaraston ja kielioppitietojen | T6 Oppilas laajentaa aktii- visesti sanavarastoaan. Oppilas osaa tehdä pää- telmiä virkkeiden osien ja kieliopillisten raken- teiden välisistä suh- teista. Oppilas kompensoi sa- navaraston ja kielioppi- tietojen puutteita aktii- visella päättelyllä. | T6 Oppilas tutustuu aktii- visesti uusiin sanoihin, käsitteisiin, sanontoi- hin ja kielikuviin. Oppilas osaa tehdä it- senäisesti päätelmiä sanojen merkitysvivah- teista sekä virkkeiden osien ja kieliopillisten rakenteiden välisistä suhteista. |
puutteita voi kompen- soida päättelyllä. | |||
Tekstien tuottaminen | Tekstien tuottaminen | Tekstien tuottaminen | Tekstien tuottaminen |
T7 Oppilas oppii kirjoittamaan erilaisia pieniä tekstejä kä- sin ja sähköisillä välineillä. | T7 Oppilas kykenee tuotta- maan ymmärrettäviä kuvailevia ja kertovia tekstejä. Oppilas kehittää taito- aan kirjoittaa käsin ja sähköisillä välineillä. | T7 Oppilas kykenee tuotta- maan jäsenneltyjä teks- tejä. Oppilas osaa hyö- dyntää mallitekstejä omia tekstejä tuottaes- saan. Oppilas tuottaa johdon- mukaisia tekstejä käsin ja sähköisillä välineillä. | T7 Oppilas kehittää taito- aan käyttää kertomi- selle, kuvaamiselle ja yksinkertaiselle kan- taaottavalle tekstille tyypillistä kieltä. Oppilas osaa ohjatusti kirjoittaa monimuotoi- sia tekstejä. |
T8 Oppilas kehittää oikeinkir- joitustaitoaan. Oppilas harjoittelee teks- tinsä tarkistamista ja kor- jaamista. Oppilaan sanavarasto mo- nipuolistuu ja suomen kie- len rakenteiden hallinta vahvistuu. | T8 Oppilas kehittää oikein- kirjoitustaitoaan. Oppilas harjoittelee tekstinsä suunnittelua ja harjaantuu tarkista- maan ja korjaamaan tekstejään. Oppilaan sanavarasto monipuolistuu ja suo- men kielen rakenteiden hallinta vahvistuu. | T8 Oppilas kehittää oikein- kirjoitustaitoaan. Oppilas harjoittelee tekstinsä suunnittelua, muokkaamista, otsi- kointia ja kappalejakoa. Oppilaan sanavarasto monipuolistuu ja suo- men kielen rakenteiden hallinta vahvistuu. | T8 Oppilas tuottaa koko- naisia suullisia ja kirjal- lisia tekstejä itsenäi- sesti ja ryhmässä. Oppilas tuntee oikein- kirjoituksen perussään- nöt. Oppilas osaa otsikoida tekstinsä, jakaa sen kappaleisiin ja kiinnit- tää huomiota sanava- lintoihin. |
T9 Oppilas harjoittelee oman tekstin arvioimista ja osaa ohjatusti kiinnittää huo- miota tekstiensä vahvuuk- siin ja kehittämiskohteisiin. | T9 Oppilas kehittää itsear- viointitaitojaan ja har- joittelee palautteen an- tamista toisten teks- teistä. | T9 Oppilas kehittää itsear- viointitaitojaan ja osaa nimetä vahvuuksiaan kirjoittajana sekä joita- kin kehittämiskohteita. Oppilas kehittyy palaut- teen antajana ja vas- taanottajana. | T9 Oppilas osaa tarkas- tella ja arvioida omia tekstejään. Oppilas kykenee anta- maan ja vastaanotta- maan palautetta. |
Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen | Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtämi- nen | Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtämi- nen | Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtä- minen |
T10 Oppilas vahvistaa kielitie- toisuuttaan havainnoimalla kielenkäyttötilanteiden vaihtelua puhutussa ja kir- joitetussa kielessä. Oppilas tekee ikäkaudel- leen ominaisia havaintoja kielestä, eri puhetavoista ja kielenkäytön vaikutuksista lähiympäristössään. Oppilas kielellistää aktiivi- sesti ympäröivää maail- maa. | T10 Oppilas vahvistaa kieli- tietoisuuttaan havain- noimalla kielenkäyttöti- lanteiden vaihtelua ym- päristössään. Oppilas tekee havain- toja kielestä, eri puhe- tavoista ja kielenkäytön vaikutuksista ympäris- tössään. Oppilas oppii kirjoitetun suomen kielen sään- nönmukaisuuksia. Oppilas opettelee teke- mään havaintoja osaa- miensa kielten välisistä eroista ja yhtäläisyyk- sistä. | T10 Oppilas vahvistaa kieli- tietoisuuttaan tarkaste- lemalla kielenkäyttöti- lanteiden vaihtelua pu- hutussa ja kirjoitetussa kielessä. Oppilas tekee havain- toja kielestä, eri kielen- käyttötavoista ja kielen- käytön vaikutuksista ympäristössään. Oppilas harjoittelee ti- lanteeseen sopivan kie- len käyttöä. Oppilas opettelee aktii- visesti suomen kieltä kuunnellen, lukien, kir- joittaen ja puhuen. Oppilas tarkastelee äi- dinkielensä sekä mui- den opiskelemiensa kielten ja suomen kie- len eroja ohjatusti. | T10 Oppilas kehittää kieli- tietoisuuttaan ja mo- nilukutaitoaan tutki- malla kielenkäyttöti- lanteiden vaihtelua ympäristössään. Oppilas pyrkii käyttä- mään tilanteeseen so- pivaa kieltä. Oppilas osaa valita oi- keita kielenkäyttöta- poja ja -strategioita erilaisissa kielenkäyttö- tilanteissa. Oppilas tunnistaa äi- dinkielensä sekä mui- den opiskelemiensa kielten ja suomen kie- len eroja ja säännön- mukaisuuksia. Oppilas kykenee hyö- dyntämään kielitie- touttaan suomen kie- len opiskelussa. |
T11 Oppilas lukee suomenkie- listä lastenkirjallisuutta ja satuja. Oppilas harjoittelee mielei- sen lukemisen valintaa ja kirjastonkäyttöä. | T11 Oppilas lukee suomen- kielistä lastenkirjalli- suutta. Oppilas osaa valita sopi- vaa lukemista ja käyttää lastenkirjastoa | T11 Oppilas lukee suomen- kielistä lastenkirjalli- suutta ja kykenee jaka- maan lukukokemuksi- aan muiden kanssa. Oppilas osaa valita | T11 Oppilas lukee suomen- kielistä lasten- ja nuor- tenkirjallisuutta sekä kykenee analysoimaan ja jakamaan lukukoke- muksiaan. |
Oppilas osallistuu suoma- laiseen lastenkulttuuritar- jontaan mahdollisuuksien mukaan. | itsenäisesti. Oppilas tutustuu ja osallistuu tarjolla ole- viin suomenkielisiin las- tenkulttuurin tapahtu- miin aktiivisesti. Oppilas osaa kertoa luku- ja kulttuurikoke- muksistaan. | mieleistään lukemista ja käyttää kirjastoa. Oppilas tutustuu suo- malaiseen lastenkult- tuuriin ja harjaantuu tarjolla olevien kulttuu- ripalveluiden aktii- viseksi käyttäjäksi. Oppilas kykenee jaka- maan kulttuurikoke- muksiaan muiden kanssa. | Oppilas on harjaantu- nut kirjastopalveluiden käyttäjä. Oppilas tuntee lapsille ja nuorille suunnattua suomenkielistä kirjalli- suutta sekä elokuva-, teatteri- ja mediakult- tuuria. |
T12 Oppilas opettelee havaitse- maan suomalaisten sekä muunmaalaisten satujen yhtäläisyyksiä ja eroja. Oppilas harjaantuu tunnis- tamaan eri kielten ja kult- tuurien piirteitä koulus- saan. Oppilas on ylpeä omasta monikielisyydestään ja kulttuuritaustastaan. | T12 Oppilas tunnistaa eri kieliä ja kulttuureita koulun lisäksi omassa lähiympäristössään. Oppilas oppii havainnoi- maan erilaisia kielen ja kulttuurin erityispiir- teitä. | T12 Oppilas osaa suhtautua arvostavasti ympäris- tössään kohtaamiinsa kieliin ja kulttuureihin. Oppilas harjaantuu nä- kemään monikielisyy- den ja -kulttuurisuuden voimavarana. | T12 Oppilas suhtautuu ar- vostavasti sekä omaan että ympäristönsä kie- lelliseen ja kulttuuri- seen monimuotoisuu- teen. Oppilas käyttää ja ke- hittää aktiivisesti omaa kielirepertuaariaan. |
Kielen käyttö kaiken oppi- misen tukena | Kielen käyttö kaiken oppimisen tukena | Kielen käyttö kaiken oppimisen tukena | Kielen käyttö kaiken oppimisen tukena |
T13 Oppilas harjoittelee itsear- viointitaitoja ja osaa ohja- tusti tunnistaa joitakin vah- vuuksiaan kielenkäyttäjänä ja kielenoppijana. | T13 Oppilas kehittää itsear- viointitaitojaan ja tun- nistaa joitakin vahvuuk- siaan kielenkäyttäjänä ja kielenoppijana sekä osaa nimetä jonkun ke- hittämisen kohteen. | T13 Oppilas tunnistaa vah- vuuksiaan kielenkäyttä- jänä ja kielenoppijana sekä osaa nimetä joita- kin kehittämistarpeita. Oppilas harjaantuu asettamaan tavoitteita kielenoppimiselleen. | T13 Oppilas tunnistaa vah- vuuksiaan kielenoppi- jana mutta osaa myös nimetä kehittämistar- peita sekä osaa ohja- tusti asettaa itselleen oppimistavoitteita. |
T14 Oppilaan eri oppiaineissa tarvitsema sanavarasto ke- hittyy ja hän oppii tunnista- maan teksteille tyypillisiä osia (otsikot, kuvat ja kuva- tekstit) sekä käyttämään niitä apuna tekstin merki- tysten päättelemisessä. | T14 Oppilaan eri tiedonalo- jen sanavarasto kehit- tyy. Oppilaan taito lukea koulussa tarvittavia tekstejä kehittyy, ja hän oppii lukemisen strate- gioita. | T14 Oppilaan sanavarasto kasvaa. Oppilas tuntee oppikir- jatekstien osat ja har- joittelee strategioita, joilla voi laajentaa sana- varastoaan ja päätellä merkityksiä. Oppilas osaa käyttää joitakin merkityksen avaamisen apuvälineitä, esim. sanakirjaa tai ne- tin hakukoneita. | T14 Oppilas tuntee eri op- piaineiden sanastoa ja lukee tuetusti eri oppi- aineiden tekstejä sekä osaa kuvailla niitä. Oppilas tietää, että merkityksiä voi pää- tellä ja osaa käyttää joitakin ymmärtämistä auttavia apuvälineitä. |
T15 Oppilas osaa kirjoittaa muistiinpanoja ja jonkin verran käyttää niitä tekstin tuottamisen apuna. | T15 Oppilas osaa löytää op- pikirjojen teksteistä keskeisiä tietoja. Oppilas tietää tapoja hankkia tietoa ja tehdä muistiinpanoja. Oppilaan taidot käyttää muistiinpanoja oman tuotoksen pohjana ke- hittyvät. | T15 Oppilaan tiedonhankin- tataidot kehittyvät. Oppilas osaa hakea tie- toa esim. sähköisillä vä- lineillä, tietokirjoista tai haastattelemalla. Oppilas osaa suunni- tella ja jäsennellä teks- tiään ja käyttää muis- tiinpanoja suunnittelun apuna. | T15 Oppilas osaa tuottaa sovitusta aihepiiristä hankkimansa tiedon pohjalta jäsennellyn suullisen tai kirjallisen tekstin itsenäisesti tai ryhmässä. Oppilas osaa hakea ai- heeseensa sopivaa tie- toa. |