< Previous | Contents | Next >
Opetuksen tavoitteet | Tavoitteisiin liittyvät sisäl- töalueet | Laaja-alainen osaaminen |
Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen | ||
T1 ohjata oppilasta havaitsemaan lähiympäristön ja maailman kielellinen ja kulttuurinen runsaus sekä englannin asema globaalin viestinnän kielenä | S1 | L2 |
T2 motivoida oppilasta arvostamaan omaa kieli- ja kulttuuritaustaansa sekä maailman kielellistä ja kulttuurista moninaisuutta ja kohtaamaan ih- misiä ilman arvottavia ennakko-oletuksia | S1 | L1, L2 |
T3 ohjata oppilasta havaitsemaan kieliä yhdistäviä ja erottavia ilmiöitä sekä tukea oppilaan kielellisen päättelykyvyn kehittymistä | S1 | L1, L2 |
T4 ohjata oppilasta ymmärtämään, että englanniksi on saatavilla runsaasti aineistoa ja valitsemaan niistä omaa oppimistaan edistävää, sisällöltään ja vaikeustasoltaan sopivaa aineistoa | S1 | L2, L3 |
Kielenopiskelutaidot | ||
T5 tutustua yhdessä opetuksen tavoitteisiin ja luoda salliva opiskeluilma- piiri, jossa tärkeintä on viestin välittyminen sekä kannustava yhdessä oppi- minen | S2 | L1, L3 |
T6 ohjata oppilasta ottamaan vastuuta omasta kielenopiskelustaan ja kan- nustaa harjaannuttamaan kielitaitoaan rohkeasti ja myös tieto- ja viestin- täteknologiaa käyttäen sekä kokeilemaan, millaiset tavat oppia kieliä sopi- vat hänelle parhaiten | S2 | L1, L4, L5, L6 |
Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa | ||
T7 ohjata oppilasta harjoittelemaan vuorovaikutusta aihepiiriltään mo- nenlaisissa tilanteissa rohkaisten viestinnän jatkumiseen mahdollisista katkoksista huolimatta | S3 | L2, L4, L5, L7 |
T8 rohkaista oppilasta pitämään yllä viestintätilannetta käyttäen monen- laisia viestinnän jatkamisen keinoja | S3 | L4 |
T9 tukea oppilaan viestinnän kulttuurista sopivuutta tarjoamalla mahdolli- suuksia harjoitella monipuolisia sosiaalisia tilanteita | S3 | L2, L4 |
Kehittyvä kielitaito, taito tulkita tekstejä | ||
T10 ohjata oppilasta työskentelemään vaativuudeltaan monen tasoisten puhuttujen ja kirjoitettujen tekstien parissa käyttäen erilaisia ymmärtä- misstrategioita | S3 | L4 |
Kehittyvä kielitaito, taito tuottaa tekstejä | ||
T11 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia tuottaa puhetta ja kirjoitusta aihe- piirejä laajentaen sekä kiinnittäen huomiota myös keskeisiin rakenteisiin ja ääntämisen perussääntöihin | S3 | L3, L4, L5, L7 |
14.4.3.1 Englannin A-oppimäärän opetuksen vuosiluokkaistetut tavoitteet vuosiluokilla 3-6, Ylöjärvi
A1 Englanti: tavoitteet luokilla 3-6 | |||
3.lk | 4.lk | 5.lk | 6.lk |
Kasvu kulttuuriseen mo- ninaisuuteen ja kielitie- toisuuteen | Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kie- litietoisuuteen | Kasvu kulttuuriseen mo- ninaisuuteen ja kielitie- toisuuteen | Kasvu kulttuuriseen mo- ninaisuuteen ja kielitietoi- suuteen |
T1 Oppilas havainnoi lähiym- päristönsä kieliä ja kult- tuureita. | T1 Oppilas havainnoi lä- hiympäristönsä kieliä ja kulttuureita. | T1 Oppilas ymmärtää oman kulttuurin merkityksen ja pystyy keskustelemaan oman kulttuurinsa piir- teistä. | T1 Oppilas ymmärtää oman kulttuurin merkityksen ja pystyy keskustelemaan oman kulttuurinsa piir- teistä. |
T2 Oppilas suhtautuu arvos- tavasti eri kulttuureihin. | T2 Oppilas suhtautuu ar- vostavasti eri kulttuurei- hin. | T2 Oppilas suhtautuu arvos- tavasti eri kulttuureihin. | T2 Oppilas suhtautuu arvos- tavasti eri kulttuureihin. |
T3 Oppilas havainnoi eri kie- liä ja niitä yhdistäviä piir- teitä. | T3 Oppilas havainnoi eri kieliä ja niitä yhdistäviä piirteitä. | T3 Oppilas vertailee eri kie- liä ja niitä yhdistäviä piir- teitä. | T3 Oppilas vertailee eri kieliä ja tekee havaintoja niiden eroista ja yhtäläisyyksistä. |
T4 Oppilas havainnoi englan- nin kielen esiintymistä lä- hiympäristössä. | T4 Oppilas havainnoi eng- lannin kielen esiinty- mistä lähiympäristössä ja eri medioissa. | T4 Oppilas osaa etsiä, löytää ja käyttää kielellisesti helppoja englanninkieli- siä aineistoja. | T4 Oppilas osaa etsiä, löytää ja käyttää omaa oppimista tukevia englanninkielisiä aineistoja. |
Kielenopiskelutaidot | Kielenopiskelutaidot | Kielenopiskelutaidot | Kielenopiskelutaidot |
T5 Oppilas uskaltaa ilmaista itseään rohkeasti ja osaa työskennellä yhdessä pa- reittain tai pienissä ryh- missä. | T5 Oppilas uskaltaa il- maista itseään rohkeasti ja osaa työskennellä yh- dessä pareittain tai pie- nissä ryhmissä. | T5 Oppilas harjoittelee mo- nipuolisesti kielenoppi- mistaitoja. Oppilas harjoittelee oman työn suunnittelua, toteuttamista ja arvioin- tia yhdessä ja itsenäi- sesti. | T5 Oppilas harjoittelee moni- puolisesti kielenoppimis- taitoja. Oppilas harjoittelee oman työn suunnittelua, toteut- tamista ja arviointia yh- dessä ja itsenäisesti. |
T6 Oppilas osaa työskennellä itsenäisesti ja ottaa vas- tuuta pienten tehtävien loppuun saattamisesta. Oppilas harjoittelee eri- laisten apuvälineitten sekä | T6 Oppilas osaa työsken- nellä itsenäisesti ja ot- taa vastuuta pienten tehtävien loppuun saat- tamisesta. | T6 Oppilas osaa työsken- nellä tavoitteellisesti ja ottaa vastuun tehtävien loppuun saattamisesta. Oppilas harjoittelee eri- laisten verkkotyökalujen | T6 Oppilas osaa työskennellä tavoitteellisesti ja asettaa tavoitteita kielen opiske- lulleen. Oppilas harjoittelee eri- laisten verkkotyökalujen |
tieto- ja viestintäteknolo- gian käyttöä oppimisen tu- kena. | Oppilas harjoittelee eri- laisten apuvälineitten sekä tieto- ja viestintä- teknologian käyttöä op- pimisen tukena. | käyttöä omien tuotosten tekemisessä ja jakami- sessa. | käyttöä omien tuotosten tekemisessä ja jakami- sessa. |
Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuk- sessa | Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovai- kutuksessa | Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuk- sessa | Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuk- sessa |
T7 Oppilas harjoittelee vuo- rovaikutusta tutuissa arki- elämän tilanteissa. | T7 Oppilas harjoittelee vuorovaikutusta mo- nenlaisissa arkielämän tilanteissa. | T7 Oppilas harjoittelee vuo- rovaikutusta jokapäiväi- sissä tilanteissa koulussa ja vapaa-ajalla. | T7 Oppilas pystyy vaihtamaan ajatuksia tai tietoja tu- tuissa ja jokapäiväisissä ti- lanteissa. |
T8 Oppilas harjoittelee help- poja kompensaatiostrate- gioita viestintätilanteissa. | T8 Oppilas harjoittelee eri- laisia kompensaatiostra- tegioita viestintätilan- teissa. | T8 Oppilas harjoittelee mo- nenlaisia kompensaa- tiostrategioita viestintäti- lanteissa. | T8 Oppilas osaa käyttää mo- nenlaisia kompensaa- tiostrategioita viestintäti- lanteissa. |
T9 Oppilas harjoittelee eng- lannin kieltä tutuissa arki- elämän sosiaalisissa tilan- teissa. | T9 Oppilas harjoittelee käyttämään englannin kieltä arkielämän vaih- televissa sosiaalisissa ti- lanteissa. | T9 Oppilas harjoittelee käyt- tämään englannin kieltä monenlaisissa arkielä- män sosiaalisissa tilan- teissa. | T9 Oppilas selviytyy englan- nin kielellä lyhyistä sosiaa- lisista tilanteista. |
Kehittyvä kielitaito, taito tulkita tekstejä | Kehittyvä kielitaito, taito tulkita tekstejä | Kehittyvä kielitaito, taito tulkita tekstejä | Kehittyvä kielitaito, taito tulkita tekstejä |
T10 Oppilas työskentelee vaa- tivuudeltaan helppojen puhuttujen ja kirjoitettu- jen tekstien parissa. | T10 Oppilas työskentelee vaativuudeltaan helpoh- kojen puhuttujen ja kir- joitettujen tekstien | T10 Oppilas työskentelee eri- laisten puhuttujen ja kir- joitettujen tekstien | T10 Oppilas työskentelee vaa- tivuudeltaan monitasois- ten puhuttujen ja kirjoitet- tujen tekstien parissa |
parissa monimediai- sessa ympäristössä. | parissa monimediaisessa ympäristössä. Oppilas harjoittelee eri- laisia ymmärtämisstrate- gioita. | monimediaisessa ympäris- tössä. Oppilas osaa käyttää eri- laisia ymmärtämisstrategi- oita. | |
Kehittyvä kielitaito, taito tuottaa tekstejä | Kehittyvä kielitaito, taito tuottaa tekstejä | Kehittyvä kielitaito, taito tuottaa tekstejä | Kehittyvä kielitaito, taito tuottaa tekstejä |
T11 Oppilas harjoittelee käyt- tämään kohdekielen taval- lisimpia sanoja ja ilmauk- sia oppilaille tutuissa tilan- teissa. Oppilas harjoittelee suullista ja hieman kirjal- lista tuottamista. | T11 Oppilas harjoittelee suullista ja kirjallista tuottamista kohdekie- lellä oppilaille tutuissa tilanteissa monimediai- sessa ympäristössä. | T11 Oppilas harjoittelee teks- tin tuottamista suullisesti ja kirjallisesti monime- diaisessa ympäristössä. | T11 Oppilas osaa kertoa joka- päiväisistä asioista ja tuot- taa tekstiä monimediai- sessa ympäristössä. |