< Previous | Contents | Next >
14.4.3.4 Osaamisen arviointi vuosiluokalla 4, Ylöjärvi
Englannin A-oppimäärän arviointiperusteet 4. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kahdeksan varten sekä kohta- laista osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kuusi varten
Tavoitteet | Sisältö- alueet | Arvioinnin koh- teet oppiaineessa | Hyvä/arvosanan kahdeksan osaaminen | Kohtalainen/arvosanan kuusi osaaminen |
Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen | ||||
T1 Oppilas havainnoi lä- hiympäristönsä kieliä ja kulttuureita. | S1 | Kielellisen ympä- ristön hahmotta- minen | Oppilas tunnistaa lähiympä- ristönsä kieliä ja kulttuureita. | Oppilas tunnistaa joitakin hänen lähiympäristössään esiintyviä kieliä ja kulttuu- reita. |
T2 Oppilas suhtautuu ar- vostavasti eri kulttuurei- hin. | S1 | Ei vaikuta arvion tai arvosa- nan muodostumiseen. Oppi- laita ohjataan pohtimaan ko- kemuksiaan osana itsearvi- ointia. | Ei vaikuta arvion tai arvo- sanan muodostumiseen. Oppilaita ohjataan pohti- maan kokemuksiaan osana itsearviointia. | |
T3 Oppilas havainnoi eri kieliä ja niitä yhdistäviä piirteitä. | S1 | Kielellinen päät- tely | Oppilas osaa tehdä havain- toja eri kielistä ja niitä yhdis- tävistä piirteistä. | Oppilas osaa tehdä ha- vaintoja eri kielistä ja niitä yhdistävistä piirteistä oh- jatusti. |
T4 Oppilas havainnoi eng- lannin kielen esiinty- mistä lähiympäristössä ja eri medioissa. | S1 | Englanninkielisen aineiston löytämi- nen | Oppilas havainnoi englannin kielen esiintymistä lähiympä- ristössä ja eri medioissa. | Oppilas havainnoi englan- nin kielen esiintymistä lä- hiympäristössä ja joissa- kin medioissa. |
Kielenopiskelutaidot | ||||
T5 Oppilas uskaltaa il- maista itseään rohkeasti ja osaa työskennellä yh- dessä pareittain tai pie- nissä ryhmissä. | S2 | Tietoisuus tavoit- teista ja toiminta ryhmässä | Oppilas uskaltaa ilmaista it- seään rohkeasti ja osaa työs- kennellä yhdessä pareittain tai pienissä ryhmissä. | Oppilas tarvitsee tukea ja ohjausta itsensä ilmai- sussa ja ryhmätyöskente- lyssä. |
T6 Oppilas osaa työsken- nellä itsenäisesti ja ot- taa vastuuta pienten tehtävien loppuun saat- tamisesta. Oppilas har- joittelee erilaisten apu- välineitten sekä tieto- ja viestintäteknologian käyttöä oppimisen tu- kena. | S2 | Kielenopiskeluta- voitteiden asetta- minen ja löytämi- nen | Oppilas osaa työskennellä it- senäisesti ja ottaa vastuuta pienten tehtävien loppuun saattamisesta. Oppilas har- joittelee erilaisten apuväli- neitten sekä tieto- ja viestin- täteknologian käyttöä oppi- misen tukena. | Oppilas harjoittelee oman toiminnan ohjausta. Op- pilas harjoittelee erilais- ten apuvälineitten sekä tieto- ja viestintäteknolo- gian käyttöä oppimisen tukena. |
Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa | ||||
T7 Oppilas harjoittelee vuorovaikutusta mo- nenlaisissa arkielämän tilanteissa. | S3 | Vuorovaikutus erilaisissa tilan- teissa | Oppilas toimii oma-aloittei- sesti monenlaisissa arkielä- män vuorovaikutustilan- teissa. | Oppilas toimii oma-aloit- teisesti tutuissa arkielä- män vuorovaikutustilan- teissa. |
T8 Oppilas harjoittelee eri- laisia kompensaatiostra- tegioita viestintätilan- teissa. | S3 | Viestintästrategi- oiden käyttö | Oppilas harjoittelee erilaisia kompensaatiostrategioita viestintätilanteissa. | Oppilas harjoittelee hä- nelle luontevia kompen- saatiostrategioita viestin- tätilanteissa. |
T9 Oppilas harjoittelee englannin kieltä arkielä- män vaihtelevissa sosi- aalisissa tilanteissa. | S3 | Viestinnän kult- tuurinen sopivuus | Oppilas osaa toimia kohteli- aasti arkielämän helpoissa asiointi- ja vuorovaikutusti- lanteissa. | Oppilas osaa toimia koh- teliaasti yksinkertaisissa asiointitilanteissa. |
Kehittyvä kielitaito, taito tulkita tekstejä | ||||
T10 Oppilas työskentelee vaativuudeltaan helpoh- kojen puhuttujen ja kir- joitettujen tekstien pa- rissa. | Tekstien tulkinta- taidot | Oppilas ymmärtää helpoh- koja puhuttuja ja kirjoitettuja tekstejä. | Oppilas ymmärtää joita- kin arkipäivän ilmaisuja ja sanoja helpohkoista pu- hutuista ja kirjoitetuista teksteistä. | |
Kehittyvä kielitaito, taito tuottaa tekstejä | ||||
T11 Oppilas harjoittelee pu- humista, kirjoittamista ja toimimista monime- diaisessa ympäristössä. | Tekstien tuotta- mistaidot | Oppilas osaa kertoa jokapäi- väisistä ja itselleen tärkeistä asioista puhuen, kirjoittaen ja eri medioita ja toiminnalli- sia työtapoja hyödyntäen. Oppilas tunnistaa ja tuottaa englannin äänteitä. | Oppilas osaa kertoa arki- päivän asioista yksinker- taisia fraaseja käyttäen ja häntä kiinnostavia medi- oita ja ilmaisutapoja hyö- dyntäen. |