< Previous | Contents | Next >
Opetuksen tavoitteet | Tavoitteisiin liittyvät sisäl- töalueet | Laaja-alainen osaaminen |
Merkitys, arvot ja asenteet | ||
T1 pitää yllä oppilaan innostusta ja kiinnostusta matematiik- kaa kohtaan sekä tukea myönteistä minäkuvaa ja itseluotta- musta | S1-S5 | L1, L3, L5 |
Työskentelyn taidot | ||
T2 ohjata oppilasta havaitsemaan yhteyksiä oppimiensa asi- oiden välillä | S1-S5 | L1, L4 |
T3 ohjata oppilasta kehittämään taitoaan esittää kysymyksiä ja tehdä perusteltuja päätelmiä havaintojensa pohjalta. | S1-S5 | L1, L3, L4, L5 |
T4 kannustaa oppilasta esittämään päättelyään ja ratkaisu- jaan muille konkreettisin välinein, piirroksin, suullisesti ja kirjallisesti myös tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen | S1-S5 | L1, L2, L4, L5 |
T5 ohjata ja tukea oppilasta ongelmanratkaisutaitojen kehit- tämisessä | S1-S5 | L1, L4, L5 |
T6 ohjata oppilasta kehittämään taitoaan arvioida ratkaisun järkevyyttä ja tuloksen mielekkyyttä | S1-S5 | L1, L3 |
Käsitteelliset ja tiedonalakohtaiset tavoitteet | ||
T7 ohjata oppilasta käyttämään ja ymmärtämään mate- maattisia käsitteitä ja merkintöjä. | S1-S5 | L1, L4 |
T8 tukea ja ohjata oppilasta vahvistamaan ja laajentamaan ymmärrystään kymmenjärjestelmästä | S2 | L1, L4 |
T9 tukea oppilasta lukukäsitteen kehittymisessä positiivisiin rationaalilukuihin ja negatiivisiin kokonaislukuihin | S2 | L1, L4 |
T10 opastaa oppilasta saavuttamaan sujuva laskutaito päässä ja kirjallisesti hyödyntäen laskutoimitusten ominai- suuksia | S2 | L1, L3, L6 |
T11 ohjata oppilasta havainnoimaan ja kuvailemaan kappa- leiden ja kuvioiden geometrisia ominaisuuksia sekä tutustut- taa oppilas geometrisiin käsitteisiin | S4 | L4, L5 |
T12 ohjata oppilasta arvioimaan mittauskohteen suuruutta ja valitsemaan mittaamiseen sopivan välineen ja mittayksi- kön sekä pohtimaan mittaustuloksen järkevyyttä. | S4 | L1, L3, L6 |
T13 ohjata oppilasta laatimaan ja tulkitsemaan taulukoita ja diagrammeja sekä käyttämään tilastollisia tunnuslukuja sekä tarjota kokemuksia todennäköisyydestä | S5 | L4, L5 |
T14 innostaa oppilasta laatimaan toimintaohjeita tietoko- neohjelmina graafisessa ohjelmointiympäristössä | S1 | L1, L4, L5, L6 |
14.4.4.1 Matematiikan vuosiluokkaistetut tavoitteet vuosiluokilla 3-6, Ylöjärvi
Matematiikka: tavoitteet luokilla 3-6 | |||
3.lk | 4.lk | 5.lk | 6.lk |
Merkitys, arvot ja asen- teet | Merkitys, arvot ja asen- teet | Merkitys, arvot ja asen- teet | Merkitys, arvot ja asen- teet |
T1 Oppilas vahvistaa jo har- joiteltuja taitoja ja kiin- nostuu oppimaan uutta. Oppilas ratkaisee tehtä- viä, jotka tulevat oppi- laan arjen tilanteista. Oppilas ymmärtää mate- matiikan merkityksen hä- nen omassa kokemus- maailmassaan sekä ym- päristössään ja kehittää matemaattista ajatteluta- paansa. | T1 Oppilas vahvistaa jo har- joiteltuja taitoja ja kiin- nostuu oppimaan uutta. Oppilas ratkaisee tehtä- viä, jotka tulevat oppi- laan arjen tilanteista. Op- pilas ymmärtää matema- tiikan merkityksen hänen omassa kokemusmaail- massaan sekä ympäris- tössään ja kehittää mate- maattista ajatteluta- paansa. | T1 Oppilas vahvistaa jo har- joiteltuja taitoja ja kiin- nostuu oppimaan uutta. Oppilas ratkaisee tehtä- viä, jotka tulevat oppi- laan arjen tilanteista. Oppilas ymmärtää mate- matiikan merkityksen hä- nen omassa kokemus- maailmassaan sekä ym- päristössään ja kehittää matemaattista ajatteluta- paansa. | T1 Oppilas vahvistaa jo harjoi- teltuja taitoja ja innostuu oppimaan uutta. Oppilas ratkaisee tehtäviä, jotka tulevat oppilaan ar- jen tilanteista. Oppilas ymmärtää mate- matiikan merkityksen hä- nen omassa kokemusmaa- ilmassaan sekä ympäristös- sään ja kehittää matemaat- tista ajattelutapaansa. |
Työskentelyn taidot | Työskentelyn taidot | Työskentelyn taidot | Työskentelyn taidot |
T2 Oppilas oppii yhteen- ja vähennyslaskun, kerto- ja jakolaskun yhteyden sekä harjoittelee murto- ja de- simaalilukujen välistä yh- teyttä. Oppilas hallitsee kertolaskun vaihdannai- suuden. Oppilas tutkii | T2 Oppilas oppii kerto- ja ja- kolaskun, sekä murto- ja desimaalilukujen yhtey- den. Oppilas tutkii geometris- ten muotojen esiinty- vyyttä lähiympäristössä ja harjoittelee yleisem- pien mittayksiköiden | T2 Oppilas oppii murto-, de- simaali- ja prosenttiluku- jen yhteyden. Oppilas tutkii geometris- ten muotojen esiinty- vyyttä lähiympäristössä, harjoittelee mittayksiköi- den muunnoksia sekä pinta-alojen ja | T2 Oppilas varmentaa ymmär- tämystään murto-, desi- maali- ja prosenttilukujen yhteydestä. Oppilas tutkii geometristen muotojen esiintyvyyttä lä- hiympäristössä, oppii mit- tayksiköiden muunnoksia sekä pinta-alojen ja |
geometristen muotojen esiintyvyyttä lähiympäris- tössä ja harjoittelee ylei- simpien mittayksiköiden muunnoksia. | muunnoksia. Oppilas tunnistaa positii- visten ja negatiivisten ko- konaislukujen yhteyden arkielämään. Oppilas pyrkii löytämään säännönmukaisuuksia aiemmin opittujen ja uu- sien asioiden välillä, esi- merkiksi yksikkömuun- nosten, lukujonojen ja al- lekkainlaskualgoritmien yhteydessä. | tilavuuksien yhteyksiä käytäntöön. Oppilas tunnistaa positii- visten ja negatiivisten ko- konaislukujen sekä pro- senttikäsitteen yhteyden arkielämään. Oppilas oppii havaitse- maan pituuden mittayksi- köiden yhteyden mitta- kaavaan ja pinta-aloihin. Oppilas pyrkii löytämään säännönmukaisuuksia yk- sikkömuunnosten ja mit- takaavan sekä desimaali- lukujen ja prosenttien vä- lillä. | tilavuuksien yhteyksiä käy- täntöön. Oppilas varmentaa ja sy- ventää ymmärtämystään positiivisten ja negatiivis- ten kokonaislukujen sekä prosenttikäsitteen yhtey- destä arkielämään. Oppilas oppii pituuden mit- tayksiköiden yhteyden mit- takaavaan, pinta-aloihin ja tilavuuteen. Oppilas oppii laskemaan ja käyttämään tilastollisia tunnuslukuja sekä hallitsee taulukoiden ja diagram- mien tarkoituksenmukai- sen käytön arkielämän asi- oiden kuvaamisessa. Oppilas pyrkii löytämään säännönmukaisuuksia pi- tuuden-, pinta-alan ja tila- vuuden yksiköiden sekä desimaalilukujen ja pro- senttikertoimen välillä. |
T3 Oppilas havaitsee ympä- ristössä ilmiöitä, joita voi- daan selittää matemaat- tisin keinoin. Oppilas harjoittelee las- kulausekkeiden ja konk- reettisten mallien sekä piirrosten välisen | T3 Oppilas havaitsee ympä- ristössä ilmiöitä, joita voi- daan selittää matemaat- tisin keinoin. Oppilas harjoittelee las- kulausekkeiden ja konk- reettisten mallien sekä piirrosten välisen | T3 Oppilas havaitsee ympä- ristössä ilmiöitä, joita voi- daan selittää matemaat- tisin keinoin. Oppilas oppii laskulau- sekkeiden ja konkreettis- ten mallien sekä | T3 Oppilas havaitsee ympäris- tössä ilmiöitä, joita voi- daan selittää matemaatti- sin keinoin. Oppilas kehittää edelleen ymmärtämystään laskulau- sekkeiden ja konkreettis- ten mallien sekä piirrosten |
yhteyden havaitsemista myös ilmiöiden pohjalta. | yhteyden havaitsemista myös ilmiöiden pohjalta. | piirrosten välisen yhtey- den myös ilmiöiden poh- jalta. | välisissä yhteyksissä myös ilmiöiden pohjalta. |
T4 Oppilas harjoittelee il- maisemaan ratkaisujaan konkreettisin välinein ja piirroksin, esim. lukujo- noja lukualueella, kym- menylityksiä, kerto- ja ja- kolaskuja, murto- ja desi- maalilukuja, laskulausek- keita, geometrisia kuvi- oita, yleisimpiä pituuden (mm, cm, m, km), massan (g, kg), tilavuuden (dl, l) ja ajan (min, h, d) mit- tayksiköitä ja niiden muunnoksia, taulukoita ja diagrammeja. | T4 Oppilas harjoittelee il- maisemaan ratkaisujaan konkreettisin välinein ja piirroksin, esim. lukujo- noja lukualueella, kym- menylityksiä, kerto- ja ja- kolaskuja, murto- ja desi- maalilukuja, laskulausek- keita, geometrisia kuvi- oita, pinta-aloja ja piirejä, yleisimpiä pituuden (mm, cm, m, km), massan (g, kg, t), tilavuuden (dl, l) ja ajan mittayksiköitä (s, min, h, d, vk, kk, a) ja nii- den muunnoksia, taulu- koita, diagrammeja ja koordinaatistoja. Oppilas tutustuu perus- yksiköiden kymmenes- ja sadasosiin sekä kymmen- ja satakertoihin ja niiden muunnoksiin. | T4 Oppilas oppii ilmaise- maan ratkaisujaan konk- reettisin välinein ja piir- roksin, esim. lukujonoja lukualueella, kymmenyli- tyksiä, kerto- ja jakolas- kuja, murto- ja desimaali- lukuja, laskulausekkeita, geometrisia kuvioita, pinta-aloja ja piirejä, suo- rakulmaisten särmiöiden tilavuuksia, mittayksi- köitä ja niiden muunnok- sia, prosentteja, taulu- koita, diagrammeja ja koordinaatistoja. Oppilas harjoittelee pe- rusyksiköiden kymme- nes- ja sadasosia sekä kymmen- ja satakertoja ja niiden muunnoksia. | T4 Oppilas osa ilmaista ratkai- sujaan konkreettisin väli- nein ja piirroksin, esim. lu- kujonoja lukualueella, kymmenylityksiä, kerto- ja jakolaskuja, murto- ja desi- maalilukuja, laskulausek- keita, geometrisia kuvioita, pinta-aloja ja piirejä, suora- kulmaisten särmiöiden tila- vuuksia, mittayksiköitä ja niiden muunnoksia, pro- sentteja, taulukoita, dia- grammeja ja koordinaatis- toja. |
T5 Oppilas ymmärtää mate- maattisen ajattelun mer- kityksen ongelmanratkai- sussa käytännön tilan- teissa, esimerkiksi | T5 Oppilas ymmärtää mate- maattisen ajattelun mer- kityksen ongelmanratkai- sussa käytännön tilan- teissa, esimerkiksi sisältö- | T5 Oppilas ymmärtää mate- maattisen ajattelun mer- kityksen ongelmanratkai- sussa käytännön tilan- teissa, esimerkiksi | T5 Oppilas ymmärtää mate- maattisen ajattelun merki- tyksen ongelmanratkai- sussa käytännön tilan- teissa, esimerkiksi |
säännön löytäminen lu- kujonossa. Oppilas harjoittelee ja ke- hittää ongelmanratkaisu- taitojaan. | ja ositusjakotilanteissa kertolaskujen hyödyntä- minen. Oppilas harjoittelee ja ke- hittää ongelmanratkaisu- taitojaan. | lämpötilamuutosten vai- kutus veden olomuotoi- hin. Oppilas harjoittelee ja ke- hittää ongelmanratkaisu- taitojaan. | prosentuaalisen hinnan- muutoksen laskeminen eu- roina. Oppilas harjoittelee ja ke- hittää ongelmanratkaisu- taitojaan. |
T6 Oppilas harjoittelee arvi- oimaan tuloksen suu- ruusluokkaa ja mielek- kyyttä. Oppilas harjoittelee esi- merkiksi pituuden yksik- kömuunnosten järke- vyyttä. | T6 Oppilas harjoittelee arvi- oimaan tuloksen suu- ruusluokkaa ja mielek- kyyttä. Oppilas harjoittelee esi- merkiksi pituuden ja mas- san yksikkömuunnosten järkevyyttä. | T6 Oppilas harjoittelee arvi- oimaan tuloksen suu- ruusluokkaa ja mielek- kyyttä. Oppilas harjoittelee esi- merkiksi pinta-alan yksik- kömuunnosten järke- vyyttä. | T6 Oppilas harjoittelee arvioi- maan tuloksen suuruus- luokkaa ja mielekkyyttä. Oppilas harjoittelee esi- merkiksi tilavuuden yksik- kömuunnosten järke- vyyttä. |
Käsitteelliset ja tie- donalakohtaiset tavoit- teet | Käsitteelliset ja tie- donalakohtaiset tavoit- teet | Käsitteelliset ja tie- donalakohtaiset tavoit- teet | Käsitteelliset ja tiedonala- kohtaiset tavoitteet |
T7 Oppilas oppii käyttämään esimerkiksi yhteen- ja vä- hennyslaskuun sekä ker- tolaskuun liittyviä mate- maattisia käsitteitä ja yk- sikkömerkintöjä mate- maattisessa ilmaisussa. Oppilas harjoittelee las- kulausekkeen ja tuloksen yksikkömerkintöjä. | T7 Oppilas oppii käyttämään esimerkiksi kerto- ja jako- laskun sekä geometrian matemaattisia käsitteitä ja yksikkömerkintöjä ma- temaattisessa ilmaisussa. Oppilas harjoittelee las- kulausekkeen ja tuloksen yksikkömerkintöjä. | T7 Oppilas oppii käyttämään esimerkiksi koordinaatis- toon liittyviä matemaatti- sia käsitteitä ja yksik- kömerkintöjä matemaat- tisessa ilmaisussa. Oppilas käyttää laskulau- sekkeen ja tuloksen yk- sikkömerkintöjä. Oppilas tutustuu jakovii- vaan. | T7 Oppilas oppii käyttämään esimerkiksi mittakaavaan ja prosentteihin liittyviä matemaattisia käsitteitä ja yksikkömerkintöjä mate- maattisessa ilmaisussa. Oppilas käyttää laskulau- sekkeen ja tuloksen yksik- kömerkintöjä. Oppilas oppii jakoviivan käytön. |
T8 Oppilas harjoittelee | T8 Oppilas syventää | T8 Oppilas oppii lukualueen | T8 Oppilas oppii lukualueen |
kymmenjärjestelmän ym- märtämistä konkreettisin välinein ja piirroksin. Op- pilas oppii kymmenylityk- set. | kymmenjärjestelmän ym- märtämistä konkreettisin välinein ja piirroksin. | lukujonotaitoja ja oppii löytämään lukujonojen säännön. | lukujonotaitoja ja oppii löytämään lukujonojen säännön. |
T9 Oppilas varmentaa posi- tiivisten kokonaislukujen hallinnan ja tutustuu murto- ja desimaalilukui- hin. | T9 Oppilas oppii negatiivisia kokonaislukuja, murto- ja desimaalilukujen käsit- teet sekä lukujen välisen yhteyden. | T9 Oppilas oppii murto-, de- simaali- ja prosenttiluku- jen käsitteet sekä lukujen väliset yhteydet. | T9 Oppilas varmentaa ja oppii murto-, desimaali- ja pro- senttilukujen käsitteet sekä lukujen väliset yhtey- det. |
T10 Oppilas harjoittelee eri- laisia yhteen- ja vähen- nyslaskun laskuteknii- koita päässälaskuissa ja kirjallisissa tehtävissä. Oppilas harjoittelee teke- mään huolellisia kirjallisia merkintöjä. | T10 Oppilas harjoittelee eri- laisia kerto- ja jakolaskun laskutekniikoita päässälaskuissa ja kirjalli- sissa tehtävissä. Oppilas harjoittelee teke- mään huolellisia kirjallisia merkintöjä. | T10 Oppilas oppii erilaisia de- simaalilukujen laskutek- niikoita päässälaskuissa ja kirjalli- sissa tehtävissä. Oppilas oivaltaa, että sa- maan tulokseen voi päästä eri laskutoimituk- sia käyttäen. Oppilas oppii tekemään huolelliset kirjalliset mer- kinnät. | T10 Oppilas käyttää oppimiaan laskutekniikoita päässälas- kussa ja kirjallisissa tehtä- vissä. Oppilas oppii käyttämään laskutekniikoita murto- ja desimaaliluvuilla. Oppilas oivaltaa, että sa- maan tulokseen voi päästä eri laskutoimituksia käyt- täen. Oppilas osaa tehdä huolel- lisesti kirjalliset merkinnät. |
T11 Oppilas oppii monikulmi- oiden ominaisuuksia sekä havainnoi geometrisia kuvioita lähiympäris- tössä. | T11 Oppilas oppii monikulmi- oiden ominaisuuksia ja niiden eroja sekä osaa et- siä geometrisia kuvioita lähiympäristössä. Oppilas ymmärtää pinta- | T11 Oppilas oppii monikulmi- oiden ja kappaleiden ominaisuuksia ja niiden eroja sekä osaa etsiä geo- metrisia kappaleita lä- hiympäristössä. | T11 Oppilas oppii varmentaen monikulmioiden ja kappa- leiden ominaisuuksia ja nii- den eroja sekä osaa etsiä geometrisia kappaleita lä- hiympäristössä. |
alan ja piirin käsitteiden erot. | Oppilas ymmärtää pinta- alan ja piirin, sekä pinta- alan ja tilavuuden käsit- teiden erot. Oppilas oppii piirtämään symmetrisiä kuvioita suo- ran suhteen. | Oppilas syventää ymmär- rystään pinta-alan ja piirin sekä pinta-alan ja tilavuu- den käsitteiden eroista. Oppilas osaa piirtää sym- metrisiä kuvioita pisteen suhteen. Oppilas oppii käyttämään mittakaavaa pienennök- sissä ja suurennoksissa. | |
T12 Oppilas harjoittelee arvi- oimaan erilaisissa mit- taustilanteissa mittaus- kohteen suhdetta konk- reettiseen mittaan. | T12 Oppilas arvioi mittaus- kohteen suuruuden ja va- litsee mittaamiseen sopi- van välineen ja mittayksi- kön sekä pohtii mittaus- tuloksen järkevyyttä. | T12 Oppilas arvioi mittaus- kohteen suuruuden ja va- litsee mittaamiseen sopi- van välineen ja mittayksi- kön sekä pohtii mittaus- tuloksen järkevyyttä. | T12 Oppilas osaa arvioida mit- tauskohteen suuruutta ja valita mittaamiseen sopi- van välineen ja mittayksi- kön, mitata sekä arvioida mittaustuloksen järke- vyyttä. Oppilas osaa tehdä mit- tayksikkömuunnoksia. |
T13 Oppilas oppii yksinker- taisten taulukoiden laati- mista ja tulkitsemista. | T13 Oppilas oppii taulukkojen ja diagrammien laati- mista ja tulkitsemista. | T13 Oppilas harjaantuu tau- lukkojen ja diagrammien laatimisessa ja tulkitsemi- sessa sekä harjoittelee käyttämään tilastollisia tunnuslukuja. Oppilas tutustuu toden- näköisyyksiin arkitilantei- den päättelyn kautta. | T13 Oppilas oppii käyttämään monipuolisesti tilastollisia tunnuslukuja, päättele- mään ja laskemaan toden- näköisyyksiä. |
T14 Oppilas harjoittelee | T14 Oppilas harjoittelee | T14 Oppilas harjoittelee | T14 Oppilas osaa ohjelmoida |
loogisten toimintaohjei- den laatimista. | loogisten toimintaohjei- den laatimista. | ohjelmointia jossakin graafisessa ohjelmoin- tiympäristössä. | toimivan ohjelman graafi- sessa ohjelmointiympäris- tössä. |