< Previous | Contents | Next >
14.4.4.6 Osaamisen arviointi vuosiluokalla 6
Matematiikan arviointikriteerit 6. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kahdeksan varten sekä arviointiperusteet kohtalaista osaamista/arvosanaa kuusi varten
Tavoitteet | Si- sältö- alueet | Arvioinnin kohteet oppiai- neessa | Hyvä/arvosanan kah- deksan osaaminen | Kohtalainen/arvosanan kuusi osaaminen |
Merkitys, arvot ja asenteet | ||||
T1 pitää yllä oppilaan innostusta ja kiinnostusta matematiikkaa kohtaan sekä tukea myönteistä minäkuvaa ja itseluottamusta | S1-S5 | Ei vaikuta arvion tai ar- vosanan muodostumi- seen. Oppilaita ohjataan pohtimaan kokemuksi- aan osana itsearviointia. | Ei vaikuta arvion tai ar- vosanan muodostumi- seen. Oppilaita ohjataan pohtimaan kokemuksi- aan osana itsearviointia. | |
Työskentelyn taidot | ||||
T2 ohjata oppilasta havaitse- maan yhteyksiä oppimiensa asi- oiden välillä | S1-S5 | Opittujen asioiden yhteydet | Oppilas tunnistaa ja an- taa esimerkkejä oppi- miensa asioiden välisistä yhteyksistä. | Oppilas osittain tunnis- taa ja osaa antaa joitain esimerkkejä oppimiensa asioiden välisistä yh- teyksistä laskutoimituk- siin, erilaisiin lukuihin, geometrisiin muotoihin, tilastollisiin tunnuslukui- hin, mittayksiköihin ja niiden muunnoksiin liit- tyen. |
T3 ohjata oppilasta kehittämään taitoaan esittää kysymyksiä ja | S1-S5 | Kysymysten esittämi- nen ja | Oppilas osaa esittää ma- tematiikan kannalta | Oppilas osaa tehdä yk- sinkertaisia laskulausek- keita. Oppilas esittää |
tehdä perusteltuja päätelmiä havaintojensa pohjalta | päättelytai- dot | mielekkäitä kysymyksiä ja päätelmiä. | ohjattuna joitain kysy- myksiä ja päätelmiä rat- kaisuun pääsemiseksi. | |
T4 kannustaa oppilasta esittä- mään päättelyään ja ratkaisu- jaan muille konkreettisin väli- nein, piirroksin, suullisesti ja kir- jallisesti myös tieto- ja viestintä- teknologiaa hyödyntäen | S1-S5 | Ratkaisujen ja päätel- mien esit- täminen | Oppilas esittää ratkaisu- jaan ja päätelmiään eri tavoin. | Oppilas osaa ilmaista joitain matemaattisia ratkaisujaan konkreetti- sin välinein ja piirroksin. |
T5 ohjata ja tukea oppilasta on- gelmanratkaisutaitojen kehittä- misessä | S1-S5 | Ongelma- ratkaisutai- dot | Oppilas käyttää ongel- manratkaisussaan erilai- sia strategioita. | Oppilas osaa käyttää on- gelmaratkaisuissaan jo- tain strategiaa. |
T6 ohjata oppilasta kehittämään taitoaan arvioida ratkaisun jär- kevyyttä ja tuloksen mielek- kyyttä | S1-S5 | Taito arvi- oida ratkai- sua | Oppilas osaa pääsään- töisesti arvioida ratkai- sun järkevyyttä ja tulok- sen mielekkyyttä. | Oppilas osaa joissain ta- pauksissa arvioida tulok- sen suuruusluokkaa ja mielekkyyttä. |
Käsitteelliset ja tiedonalakohtaiset tavoitteet | ||||
T7 ohjata oppilasta käyttämään ja ymmärtämään matemaattisia käsitteitä ja merkintöjä | S1-S5 | Matemaat- tisten käsit- teiden ym- märtämi- nen ja käyttö | Oppilas käyttää pää- sääntöisesti oikeita kä- sitteitä ja merkintöjä. | Oppilas käyttää osittain oikeita käsitteitä ja mer- kintöjä. |
T8 tukea ja ohjata oppilasta vahvistamaan ja laajentamaan ymmärrystään kymmenjärjes- telmästä | S2 | Kymmen- järjestel- män ym- märtämi- nen | Oppilas hallitsee kym- menjärjestelmän peri- aatteen, myös desimaa- lilukujen osalta. | Oppilas hallitsee osittain kymmenjärjestelmän periaatteen, lukujono- taitoja ja -sääntöjä opi- tulla lukualueella myös desimaalilukujen osalta. |
T9 tukea oppilasta lukukäsitteen kehittymisessä positiivisiin ra- tionaalilukuihin ja negatiivisiin kokonaislukuihin | S2 | Lukukäsite | Oppilas osaa käyttää po- sitiivisia rationaalilukuja ja negatiivisia kokonais- lukuja | Oppilas osaa käyttää joi- tain positiivisia ratio- naalilukuja ja negatiivi- sia kokonaislukuja. |
T10 opastaa oppilasta saavutta- maan sujuva laskutaito päässä ja kirjallisesti hyödyntäen lasku- toimitusten ominaisuuksia | S2 | Laskutaidot ja peruslas- kutoimitus- ten ominai- suuksien hyödyntä- minen | Oppilas laskee melko su- juvasti päässä ja kirjalli- sesti. | Oppilas laskee yksinker- taisia tehtäviä melko su- juvasti päässä ja kirjalli- sesti. |
T11 ohjata oppilasta havainnoi- maan ja kuvailemaan kappalei- den ja kuvioiden geometrisia ominaisuuksia sekä tutustuttaa oppilas geometrisiin käsitteisiin | S4 | Geomet- rian käsit- teet ja geo- metristen ominai- suuksien havain- nointi | Oppilas osaa luokitella ja tunnistaa kappaleita ja kuvioita. Oppilas osaa käyttää mittakaavaa sekä tunnistaa suoran ja pisteen suhteen sym- metrisiä kuvioita. | Oppilas osaa luokitella ja tunnistaa joitain kap- paleita ja kuvioita. Oppi- las osaa helppoja mitta- kaavan muunnoksia suurennoksissa ja pie- nennöksissä ja osaa piir- tää pisteen suhteen helppoja symmetrisiä kuvioita. |
T12 ohjata oppilasta arvioimaan mittauskohteen suuruutta ja va- litsemaan mittaamiseen sopivan välineen ja mittayksikön sekä pohtimaan mittaustuloksen jär- kevyyttä | S4 | Mittaami- nen | Oppilas osaa valita sopi- van mittavälineen, mi- tata ja arvioida mittaus- tuloksen järkevyyttä. Oppilas osaa laskea pinta-aloja ja tilavuuk- sia. Hän hallitsee ylei- simmät mittayksikkö- muunnokset. | Oppilas osaa valita joi- tain sopivia mittaväli- neitä, mitata ja arvioida mittaustulosten järke- vyyttä. Hän osaa yksin- kertaisimmat mittayk- sikkömuunnokset. Oppi- las osaa laskea pinta- aloja ja tilavuuksia yk- sinkertaisissa tehtävissä. |
T13 ohjata oppilasta laatimaan ja tulkitsemaan taulukoita ja diagrammeja sekä käyttämään tilastollisia tunnuslukuja sekä tarjota kokemuksia todennäköi- syydestä | S5 | Taulukoi- den ja dia- grammien laatiminen ja tulkinta | Oppilas osaa laatia tau- lukon annetusta aineis- tosta sekä tulkita taulu- koita ja diagrammeja. Oppilas osaa laskea kes- kiarvon ja määrittää tyyppiarvon. | Oppilas osaa laskea jon- kun tilastollisen tunnus- luvun, ymmärtää toden- näköisyyksiä yksinker- taisissa tapauksissa. |
T14 innostaa oppilasta laati- maan toimintaohjeita tietoko- neohjelmina graafisessa ohjel- mointiympäristössä | S1 | Ohjelmointi graafisessa ohjelmoin- tiympäris- tössä | Oppilas osaa ohjelmoida toimivan ohjelman graa- fisessa ohjelmointiym- päristössä. | Oppilas osaa ohjelmoida helpon toimivan ohjel- man graafisessa ohjel- mointiympäristössä. |