< Previous | Contents | Next >
Opetuksen tavoitteet | Tavoitteisiin liittyvät sisäl- töalueet | Laaja-alainen osaaminen |
Merkitys, arvot, asenteet | ||
T1 synnyttää ja ylläpitää oppilaan kiinnostusta ympäristöön ja ympä- ristöopin opiskeluun sekä auttaa oppilasta kokemaan kaikki ympäris- töopin tiedonalat merkityksellisiksi itselleen | S1-S6 | |
T2 ohjata ja kannustaa oppilasta asettamaan omia opiskelutavoit- teita ja työskentelemään pitkäjänteisesti niiden saavuttamiseksi sekä tunnistamaan omaa ympäristöopin osaamistaan | S1-S6 | L1, L7 |
T3 tukea oppilaan ympäristötietoisuuden kehittymistä sekä ohjata oppilasta toimimaan ja vaikuttamaan lähiympäristössään ja -yhtei- söissään kestävän kehityksen edistämiseksi ja arvostamaan kestävän kehityksen merkitystä itselle ja maailmalle | S1-S6 | L3, L7 |
Tutkimisen ja toimimisen taidot | ||
T4 rohkaista oppilasta muodostamaan kysymyksiä eri aihepiireistä sekä käyttämään niitä tutkimusten ja muun toiminnan lähtökohtana | S1-S6 | L1, L7 |
T5 ohjata oppilasta suunnittelemaan ja toteuttamaan pieniä tutki- muksia, tekemään havaintoja ja mittauksia monipuolisissa oppimis- ympäristöissä eri aisteja ja tutkimus- ja mittausvälineitä käyttäen | S1-S6 | L1, L5 |
T6 ohjata oppilasta tunnistamaan syy-seuraussuhteita, tekemään johtopäätöksiä tuloksistaan sekä esittämään tuloksiaan ja tutkimuk- siaan eri tavoin | S1-S6 | L1, L2, L5 |
T7 ohjata oppilasta ymmärtämään arjen teknologisten sovellusten käyttöä, merkitystä ja toimintaperiaatteita sekä innostaa oppilaita kokeilemaan, keksimään ja luomaan uutta yhdessä toimien | S2-S6 | L2, L3, L5 |
T8 kannustaa oppilasta edistämään hyvinvointia ja turvallisuutta toi- minnassaan ja lähiympäristössään ja ohjata oppilasta toimimaan tur- vallisesti, tarkoituksenmukaisesti, vastuullisesti ja itseään suojellen | S1-S6 | L3 |
T9 ohjata oppilasta tutkimaan ja toimimaan sekä liikkumaan ja ret- keilemään luonnossa ja rakennetussa ympäristössä | S2-S6 | L3 |
T10 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia harjoitella ryhmässä toimi- mista erilaisissa rooleissa ja vuorovaikutustilanteissa, innostaa oppi- lasta ilmaisemaan itseään ja kuuntelemaan muita sekä tukea oppi- laan valmiuksia tunnistaa, ilmaista ja säädellä tunteitaan | S1-S6 | L2, L3 |
T11 ohjata oppilasta käyttämään tieto- ja viestintäteknologiaa tie- don hankinnassa, käsittelyssä ja esittämisessä sekä vuorovaikutuk- sen välineenä vastuullisesti, turvallisesti ja ergonomisesti | S1-S6 | L5, L4 |
Tiedot ja ymmärrys | ||
T12 ohjata oppilasta hahmottamaan ympäristöä, ihmisten toimintaa ja niihin liittyviä ilmiöitä ympäristöopin käsitteiden avulla sekä kehit- tämään käsiterakenteitaan ennakkokäsityksistä kohti käsitteiden täs- mällistä käyttöä | S1-S6 | L1 |
T13 ohjata oppilasta ymmärtämään, käyttämään ja tekemään erilai- sia malleja, joiden avulla voidaan tulkita ja selittää ihmistä, ympäris- töä ja niiden ilmiöitä | S1-S6 | L1, L5 |
T14 ohjata oppilasta hankkimaan luotettavaa tietoa, ilmaisemaan perustellen erilaisia näkemyksiä sekä tulkitsemaan ja arvioimaan kriittisesti tietolähteitä ja näkökulmia | S1-S6 | L2, L4, L5 |
T15 ohjata oppilasta luonnon tutkimiseen, eliöiden ja elinympäristö- jen tunnistamiseen ja ekologiseen ajatteluun sekä ohjata oppilasta ihmisen rakenteen, elintoimintojen ja kehityksen ymmärtämiseen | S1, S3-S6 | L1 |
T16 ohjata oppilasta maantieteelliseen ajatteluun, hahmottamaan omaa ympäristöä ja koko maailmaa sekä harjaannuttamaan kartan- käyttö- ja muita geomediataitoja | S3-S6 | L1, L5 |
T17 ohjata oppilasta tutkimaan, kuvaamaan ja selittämään fysikaali- sia ilmiöitä arjessa, luonnossa ja teknologiassa sekä rakentamaan pe- rustaa energian säilymisen periaatteen ymmärtämiselle | S2, S4-S6 | L1 |
T18 ohjata oppilasta tutkimaan, kuvaamaan ja selittämään kemialli- sia ilmiöitä, aineiden ominaisuuksia ja muutoksia sekä rakentamaan perustaa aineen säilymisen periaatteen ymmärtämiselle | S2, S4-S6 | L1 |
T19 ohjata oppilasta ymmärtämään terveyden osa-alueita, arjen ter- veystottumusten merkitystä sekä elämänkulkua, lapsuuden ja nuo- ruuden yksilöllistä kasvua ja kehitystä sekä rohkaista oppilasta har- joittelemaan ja soveltamaan terveysosaamistaan arjessa | S1-S3, S6 | L1, L3 |
14.4.5.1 Ympäristöopin vuosiluokkaistetut tavoitteet vuosiluokilla 3-6, Ylöjärvi
Ympäristöoppi: tavoitteet vuosiluokilla 3-6 | |||
3.lk | 4.lk | 5.lk | 6.lk |
Merkitys, arvot, asen- teet | Merkitys, arvot, asen- teet | Merkitys, arvot, asen- teet | Merkitys, arvot, asenteet |
T1 Oppilas kiinnostuu ym- päristöstä ja ympäristö- opin opiskelusta ja kokee kaikki ympäristöopin tie- donalat merkityksellisiksi itselleen. | T1 Oppilas kiinnostuu ym- päristöstä ja ympäristö- opin opiskelusta ja kokee kaikki ympäristöopin tie- donalat merkityksellisiksi itselleen. | T1 Oppilas kiinnostuu ym- päristöstä ja ympäristö- opin opiskelusta ja kokee kaikki ympäristöopin tie- donalat merkityksellisiksi itselleen. | T1 Oppilas tunnistaa ja osaa antaa esimerkkejä biolo- gian, maantiedon, fysiikan ja kemian sekä terveystie- don sisällöistä ja merkityk- sestä itselleen. |
T2 Oppilas harjoittelee asettamaan | T2 Oppilas asettaa opiskelu- tavoitteita ja työskentelee |
opiskelutavoitteita ja työskentelemään pitkä- jänteisesti niiden saavut- tamiseksi. Oppilas tunnistaa ympä- ristöopin osaamistaan. | pitkäjänteisesti niiden saa- vuttamiseksi sekä tunnis- taa ympäristöopin osaa- mistaan. | ||
T3 Oppilas toimii vastuulli- sesti itseä ja toisia ihmi- siä kohtaan. Oppilas kehittää herk- kyyttä havainnoida koti- seudun luontoa ja sen il- miöitä. Oppilas huolehtii koulu- ja lähiympäristön siistey- destä ja opettelee jättei- den lajittelua ja kierrät- tämistä. | T3 Oppilas kehittää edel- leen herkkyyttä havain- noida lähiympäristön luontoa ja sen ilmiöitä. Oppilas pohtii oman toi- minnan vaikutuksia luon- toon ja lähiyhteisöön ja vahvistaa ympäristöä ar- vostavia vastuullisia toi- mintatapojaan. | T3 Oppilas tutustuu ilmas- tonmuutokseen ja kei- noihin sen hillitse- miseksi. Oppilas osaa selittää, mitä on luonnonvarojen kestävä käyttö. | T3 Oppilas osaa kuvata ja to- teuttaa konkreettisia kei- noja lähiympäristön vaali- miseen. Oppilas toteuttaa yhteisen vaikuttamisprojektin, jossa harjoitellaan osallis- tumista ja vaikuttamista paikallisella tai globaalilla tasolla. |
Tutkimisen ja toimimi- sen taidot | Tutkimisen ja toimimi- sen taidot | Tutkimisen ja toimimi- sen taidot | Tutkimisen ja toimimisen taidot |
T4 Oppilas harjoittelee ky- symysten tekoa ja niiden käyttämistä oman lä- hiympäristön ja kotimaa- tamme koskevissa ilmi- öissä. | T4 Oppilas harjoittelee ky- symysten tekoa ja niiden käyttämistä oman lä- hiympäristön sekä Poh- joismaita ja Eurooppaa koskevissa ilmiöissä. | T4 Oppilas oppii tekemään kysymyksiä ja käyttä- mään niitä oman lähiym- päristön sekä Aasiaa ja Afrikkaa koskevissa ilmi- öissä. | T4 Oppilas osaa tehdä kysy- myksiä ja käyttää niitä oman lähiympäristön sekä Oseaniaa ja Amerikoita koskevissa ilmiöissä. |
T5 Oppilas opettelee ha- vainnoimaan, mittaa- maan ja | T5 Oppilas osaa suunnitella ja toteuttaa pienimuo- toisen tutkimuksen | T5 Oppilas harjoittelee tutki- muksen tekemisen eri vai- heita. |
dokumentoimaan lä- hiympäristön erilaisia asioita ja ilmiöitä, kuten esimerkiksi säätä. Oppilas harjoittelee eri tutkimus- ja mittavälinei- den käyttöä sekä tulos- ten esittämistä yksin ja yhdessä muiden kanssa. | sovittujen ohjeiden mu- kaisesti yksin tai yhdessä muiden kanssa. | Oppilas havainnoi, mittaa ja dokumentoi ilmiötä mo- nipuolisesti eri aisteja ja tutkimus- ja mittausväli- neitä käyttäen. | |
T6 Oppilas tunnistaa syy- seuraussuhteita, tekee johtopäätöksiä tuloksis- taan sekä esittää tuloksi- aan ja tutkimuksiaan eri tavoin. | T6 Oppilas tunnistaa syy- seu- raussuhteita, tekee johto- päätöksiä tuloksistaan sekä esittää tuloksiaan ja tutkimuksiaan eri tavoin. | ||
T7 Oppilas ymmärtää arjen teknologisten sovellus- ten käyttöä, merkitystä ja toimintaperiaatteita sekä innostuu kokeile- maan, keksimään ja luo- maan uutta yhdessä toi- mien. | T7 Oppilas ymmärtää arjen teknologisten sovellusten käyttöä, merkitystä ja toi- mintaperiaatteita sekä in- nostuu kokeilemaan, kek- simään ja luomaan uutta yhdessä toimien. | ||
T8 Oppilas syventää val- miuksiaan toimia turval- lisesti kotiympäristössä, koulussa ja liikenteessä. | T8 Oppilas harjoittelee tur- vallisuuden edistämistä ja turvataitoja erityisesti seuraavilla osa-alueilla: paloturvallisuus, | T8 Oppilas harjoittelee tur- vallisuuden edistämistä ja turvataitoja erityisesti seuraavilla osa-alueilla: liikenne ja tapaturmat | T8 Oppilas osaa kuvata tur- vallisuusohjeita ja toimin- tatapoja erilaisissa vaara- ja ensiaputilanteissa sekä toimia |
myrkytykset ja päihteet. Oppilas opettelee suoje- lemaan itseään fyysiseltä ja henkiseltä väkivallalta, esimerkiksi nettikiusaa- miselta. | sekä toiminta ensiapu- ja vaaratilanteissa. | tarkoituksenmukaisesti. Oppilas osaa käyttää koti- ympäristön sähkölaitteita turvallisesti. | |
T9 Oppilas osaa toimia lä- hiympäristössä luontoa ja yleistä järjestystä kun- nioittaen. | T9 Oppilas tutustuu joka- miehen oikeuksiin ja vel- vollisuuksiin. | T9 Oppilas toimii ja retkei- lee luonnossa ja raken- netussa ympäristössä jo- kamiehen oikeuksien ja velvollisuuksien mukai- sesti. Oppilas tekee tutkimuk- sia ympäristössä ohja- tusti sekä yksin että ryh- män jäsenenä. | T9 Oppilas vahvistaa aiem- min opittuja taitoja toimia luonnon- ja rakennetussa ympäristössä. |
T10 Oppilas harjoittelee tun- nistamaan oman mielen ja kehon viestejä sekä säätelemään niitä vuoro- vaikutustilanteissa. Oppilas opettelee toimi- maan kohteliaasti ja ra- kentavasti yhteistyön edistämiseksi lähiyhtei- sössä. | T10 Oppilas vahvistaa val- miuksia ja toimintamal- leja, jotka edistävät yh- teistyötä ryhmässä ja eh- käisevät kiusaamista. Oppilas osaa selittää, mitä on mielen hyvin- vointi ja opettelee toi- mintamalleja, joilla sitä voidaan edistää. | T10 Oppilas vahvistaa taito- jaan edistää omaa hen- kistä hyvinvointiaan. | T10 Oppilas vahvistaa taito- jaan edistää omaa hen- kistä hyvinvointiaan. |
T11 Oppilas käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa tie- don hankinnassa, | T11 Oppilas käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa tie- don hankinnassa, | T11 Oppilas käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa tie- don hankinnassa, | T11 Oppilas käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa tie- don hankinnassa, |
käsittelyssä ja esittämi- sessä sekä vuorovaiku- tuksen välineenä vas- tuullisesti, turvallisesti ja ergonomisesti. | käsittelyssä ja esittämi- sessä sekä vuorovaiku- tuksen välineenä vas- tuullisesti, turvallisesti ja ergonomisesti. | käsittelyssä ja esittämi- sessä sekä vuorovaiku- tuksen välineenä vas- tuullisesti, turvallisesti ja ergonomisesti. | käsittelyssä ja esittämi- sessä sekä vuorovaikutuk- sen välineenä vastuulli- sesti, turvallisesti ja er- gonomisesti. |
Tiedot ja ymmärrys | Tiedot ja ymmärrys | Tiedot ja ymmärrys | Tiedot ja ymmärrys |
T12 Oppilas harjoittelee kä- sitteiden täsmällistä käyttöä ja niiden selittä- mistä omin sanoin. | T12 Oppilas opettelee muo- dostamaan yläkäsitteitä. Oppilas opettelee käsit- teiden yhdistämistä loo- gisesti toisiinsa esimer- kiksi käsitekarttojen avulla. | T12 Oppilas vahvistaa taito- aan käyttää käsitteitä ja selittää niitä omin sa- noin. Oppilas vahvistaa taito- aan muodostaa yläkäsit- teitä. Oppilas osaa yhdistellä käsitteitä loogisesti toi- siinsa esimerkiksi käsite- karttojen avulla. | T12 Oppilas osaa kuvata ym- päristöä, ihmisen toimin- taa ja niihin liittyviä ilmi- öitä omin sanoin ja keskei- sin käsittein. |
T13 Oppilas ymmärtää, käyt- tää ja tekee erilaisia konkreettisia malleja, joiden avulla voidaan tulkita ja selittää ihmistä, ympäristöä ja niiden il- miöitä. | T13 Oppilas ymmärtää, käyt- tää ja tekee erilaisia konk- reettisia malleja, joiden avulla voidaan tulkita ja selittää ihmistä, ympäris- töä ja niiden ilmiöitä. Oppilas harjoittelee abst- raktisten mallien käyttöä. | ||
T14 Oppilas harjoittelee hankkimaan luotettavaa tietoa, ilmaisemaan | T14 Oppilas harjoittelee hankkimaan luotettavaa tietoa, ilmaisemaan | T14 Oppilas hankkii luotetta- vaa tietoa ja ilmaisee pe- rustellen erilaisia | T14 Oppilas hankkii luotetta- vaa tietoa, ilmaisee perus- tellen erilaisia näkemyksiä |
perustellen erilaisia nä- kemyksiä sekä tulkitse- maan ja arvioimaan tie- tolähteitä. | perustellen erilaisia nä- kemyksiä sekä tulkitse- maan ja arvioimaan tie- tolähteitä ja näkökul- mia. | näkemyksiä. Oppilas harjoittelee tul- kitsemaan ja arvioimaan kriittisesti tietolähteitä ja näkökulmia. | sekä tulkitsee ja arvioi kriittisesti tietolähteitä ja näkökulmia. |
T15 Oppilas tunnistaa lä- hiympäristön yleisimpiä kasvilajeja ja niiden tun- nusomaisia elinympäris- töjä. Oppilas tutustuu koti- seutuun luonnonympä- ristönä ja rakennettuna ympäristönä. Oppilas tekee yksinker- taisia kasvatuskokeiluja. | T15 Oppilas vahvistaa edel- leen kotiseudun eliöiden ja elinympäristöjen tun- temustaan. Oppilas laatii ohjatusti oman kasvion. Oppilas tutkii oman koti- seudun luontoa ja sen il- miöitä. | T15 Oppilas osaa selittää pääpiirteittäin ihmisen rakennetta, elintoimin- toja ja kehitystä. | T15 Oppilas osaa kuvata eliöi- den ja niiden elinympäris- töjen sekä ihmisen toimin- nan vuorovaikutussuh- teita. Oppilas tutustuu ravinto- ketjuihin, eläinten ja kas- vien lisääntymiseen. Oppilas opiskelee ravin- non tuotantoa ja ruoan reittejä. |
T16 Oppilas tutustuu erilai- siin karttoihin ja opette- lee käyttämään karttaa. Oppilas hahmottaa koti- seudun ja Suomen kart- takuvaa ja osaa kuvata maamme luonnonmaan- tieteellistä monimuotoi- suutta ja keskeistä pai- kannimistöä. | T16 Oppilas vahvistaa erilais- ten karttojen monipuo- lista lukutaitoa. Oppilas hahmottaa Poh- joismaiden ja Euroopan karttakuvaa ja tunnistaa näiden alueiden kes- keistä paikannimistöä ja luonnonmaantieteellisiä ominaispiirteitä. | T16 Oppilas osaa hahmottaa Aasian ja Afrikan kartta- kuvaa ja tunnistaa näi- den alueiden keskeistä paikannimistöä ja luon- nonmaantieteellisiä omi- naispiirteitä. Oppilas käyttää tiedon- haussa, opiskelussa ja esittämisessä erilaisia karttoja ja geomedialäh- teitä. Oppilas hahmottaa lä- hiavaruutta ja | T16 Oppilas hahmottaa Oseanian ja Amerikoiden karttakuvaa ja tunnistaa näiden alueiden keskeistä paikannimistöä ja luon- nonmaantieteellisiä omi- naispiirteitä. Oppilas käyttää tiedon- haussa, opiskelussa ja esit- tämisessä erilaisia karttoja ja geomedialähteitä. |
ymmärtää, että vuoro- kauden ja vuodenaikojen vaihtelut ovat seurausta maapallon liikkeistä. | |||
T17 Oppilas tutustuu ääni- ja valoilmiöihin ja tutkii niitä. | T17 Oppilas tutustuu ilmake- hään, sen rakenteeseen ja alimman kerroksen sääilmiöihin, esimerkiksi tuuleen. | T17 Oppilas opettelee käyt- tämään energia-, voima- ja liikekäsitteitä arkisissa tilanteissa. Oppilas tutustuu käsit- teisiin voima, paino- voima, kitka, vipu ja kal- teva taso sekä kiihtyvä, hidastuva ja tasainen liike. | T17 Oppilas osaa käyttää ener- gia-, voima- ja liikekäsit- teitä selittäessään arkisia tilanteita. Oppilas osaa antaa esi- merkkejä energian säily- misen periaatteista. |
T18 Oppilas perehtyy yhteyt- tämiseen ja tutustuu näin aineen muutosten ja aineen säilymisen pe- riaatteeseen. | T18 Oppilas opiskelee veden kiertokulkua. Oppilas tutustuu palami- seen ja sen eri muotoi- hin. Oppilas tutustuu aineen ominaisuuksiin ja erotus- menetelmiin. | T18 Oppilas tutustuu lähiym- päristön erilaisiin ainei- siin ja rakennetun ympä- ristön materiaaleihin. Oppilas opiskelee maa- pallon rakennetta sekä kallio- ja maaperää. | T18 Oppilas tutustuu yleisim- piin kodissa käytettäviin kemikaaleihin, niiden omi- naisuuksiin ja turvalliseen käyttöön. |
T19 Oppilas vahvistaa käsi- tystään terveellisestä ruoasta ja unen merki- tyksestä ja tutustuu ter- veelliseen ateriarytmiin. Oppilas soveltaa näitä taitojaan arjessa. | T19 Oppilas oppii ymmärtä- mään unen, ravinnon, lii- kunnan ja mielen hyvin- voinnin merkitystä ter- veydelle ja toimimaan tämän tiedon pohjalta | T19 Oppilas tarkkailee edel- leen omia terveystottu- muksiaan ja soveltaa ter- veysosaamisen taitojaan arjessa. Oppilas tutustuu ihmisen elämänkulun eri | T19 Oppilas tarkkailee edel- leen omia terveystottu- muksiaan ja soveltaa ter- veysosaamisen taitoja ar- jessa. Oppilas harjoittelee itse- hoitotaitoja, joilla voidaan |
Oppilas noudattaa koh- teliaita ruokailutapoja. | terveyttä edistävästi omassa arjessa. | vaiheisiin, mm. murros- ikään, sen tunnuspiirtei- siin ja yksilöllisiin vaihte- luihin. | vaikuttaa omaan mieli- alaan. Oppilas tunnistaa omaa oppimista tukevia asioita. |