< Previous | Contents | Next >
14.4.5.5 Osaamisen arviointi vuosiluokalla 5, Ylöjärvi
Ympäristöopin arviointiperusteet 5. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kahdeksan varten sekä kohtalaista osaa- mista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kuusi varten
Tavoitteet | Sisältö- alueet | Arvioinnin koh- teet oppiai- neessa | Hyvä/arvosanan kah- deksan osaaminen | Kohtalainen/arvosanan kuusi osaaminen |
Merkitys, arvot ja asenteet | ||||
T1 Oppilas kiinnostuu ympä- ristöstä ja ympäristöopin opiskelusta ja kokee kaikki ympäristöopin tie- donalat merkityksellisiksi itselleen. | S1-S6 | Ympäristöopin merkityksen hahmottaminen | Ei vaikuta arvion tai ar- vosanan muodostumi- seen. Oppilaita ohjataan pohtimaan kokemuksi- aan osana itsearviointia. | Ei vaikuta arvion tai arvo- sanan muodostumiseen. Oppilaita ohjataan pohti- maan kokemuksiaan osana itsearviointia. |
T2 Oppilas harjoittelee aset- tamaan opiskelutavoit- teita ja työskentelemään pitkäjänteisesti niiden saavuttamiseksi. Oppilas tunnistaa ympä- ristöopin osaamistaan | S1-S6 | Tieteellinen työskentely ja oppimaan oppi- minen | Oppilas osaa asettaa omia tavoitteita pienille kokonaisuuksille ja työs- kennellä yhteisten ta- voitteiden saavutta- miseksi. | Oppilas osaa asettaa yk- sittäisen tavoitteen pie- nille kokonaisuuksille ja osallistuu työskentelyyn yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi. |
T3 Oppilas tutustuu ilmas- tonmuutokseen ja keinoi- hin sen hillitsemiseksi. | S3, S6 | Kestävän kehi- tyksen tiedot ja taidot | Oppilas osaa kuvata esi- merkkien avulla kestä- vän tulevaisuuden | Oppilas osaa kuvata yksit- täisen esimerkin avulla kestävän tulevaisuuden |
Oppilas osaa selittää, mitä on luonnonvarojen kestävä käyttö. | rakentamista tukevia ja uhkaavia tekijöitä. | rakentamista tukevia ja uhkaavia tekijöitä. | ||
Tutkimisen ja toimimisen taidot | ||||
T4 Oppilas oppii tekemään kysymyksiä ja käyttä- mään niitä oman lähiym- päristön sekä Aasiaa ja Afrikkaa koskevissa ilmi- öissä. | S1-S6 | Kysymysten muodostaminen | Oppilas osaa muodostaa aiheeseen liittyviä kysy- myksiä, joita voidaan yhdessä kehittää tutki- musten ja muun toimin- nan lähtökohdaksi | Oppilas osaa muodostaa autettuna tai ohjatusti ai- heeseen liittyviä kysy- myksiä, joita voidaan yh- dessä kehittää tutkimus- ten ja muun toiminnan lähtökohdaksi. |
T5 Oppilas suunnittelee ja toteuttaa pienimuotoisen tutkimuksen sovittujen ohjeiden mukaisesti yksin tai yhdessä muiden kanssa. | S1-S6 | Tutkimisen tai- dot: suunnittelu, havainnointi ja mittaukset | Oppilas osaa suunni- tella, toteuttaa ja doku- mentoida pienimuotoi- sen tutkimuksen sovit- tujen ohjeiden mukai- sesti yksin tai yhdessä muiden kanssa. | Oppilas osallistuu pieni- muotoisen tutkimuksen suunnitteluun ja toteu- tukseen sovittujen ohjei- den mukaisesti. |
T6 Oppilas harjoittelee tun- nistamaan syy- seuraus- suhteita, tekee johtopää- töksiä tuloksistaan sekä esittää tuloksiaan ja tut- kimuksiaan eri tavoin. | S1-S6 | Tutkimisen tai- dot: johtopää- tösten tekemi- nen ja tulosten esittäminen | Oppilas tunnistaa syy- seuraussuhteita ja osaa tehdä yksinkertaisia joh- topäätöksiä tuloksista. Oppilas osaa esittää tu- loksiaan ja tutkimuksi- aan eri tavoin. | Oppilas harjoittelee ohja- tusti syy-seuraussuhteen tunnistamista ja harjoitte- lee yksinkertaisten johto- päätösten tekoa ja esittä- mistä tuloksista. |
T7 Oppilas ymmärtää arjen teknologisten sovellusten käyttöä, merkitystä ja toi- mintaperiaatteita sekä in- nostuu kokeilemaan, kek- simään ja luomaan uutta yhdessä toimien. | S4 | Teknologinen osaaminen ja yhteistyö tekno- logisessa ongel- manratkaisussa | Oppilas osaa kuvata joi- denkin arjen teknologis- ten sovellusten toimin- taperiaatteita ja antaa esimerkkejä niiden mer- kityksestä. Oppilas osaa työsken- nellä kokeiluissa ja kek- simisessä yhdessä toi- mien. | Oppilas osaa kuvata jon- kin arjen teknologisen so- velluksen toimintaperi- aatteita ja antaa yksittäi- siä esimerkkejä sen mer- kityksestä. Oppilas osallistuu kokei- luihin ja keksimiseen. |
T8 Oppilas harjoittelee tur- vallisuuden edistämistä ja turvataitoja erityisesti seuraavilla osa-alueilla: liikenne ja tapaturmat. | S2 | Turvallisuuden edistäminen ja turvataidot | Oppilas osaa kuvata tur- vallisuusohjeita ja toi- mintatapoja liikenteessä sekä tapaturmatilan- teissa ja osaa käyttää niitä oppimistilanteissa. | Oppilas tunnistaa joitakin turvallisuusohjeita ja toi- mintatapoja liikenteessä sekä tapaturmatilanteissa ja osaa käyttää niitä oppi- mistilanteissa. |
T9 Oppilas toimii ja retkeilee luonnossa ja rakenne- tussa ympäristössä joka- miehen oikeuksien ja vel- vollisuuksien mukaisesti. Oppilas tekee tutkimuk- sia ympäristössä ohja- tusti sekä yksin että ryh- män jäsenenä. | S2, S6 | Ympäristössä toimiminen ja tutkiminen | Oppilas osaa toimia, liik- kua ja retkeillä luon- nossa ja rakennetussa ympäristössä ohjeiden mukaisesti. Oppilas tekee tutkimuk- sia ympäristössä ohja- tusti sekä yksin että ryh- män jäsenenä. | Oppilas osaa toimia, liik- kua ja retkeillä luonnossa ja rakennetussa ympäris- tössä ohjatusti ohjeiden mukaan. Oppilas osallistuu tutki- muksentekoon ympäris- tössä ohjatusti. |
T10 Oppilas vahvistaa taito- jaan edistää omaa hen- kistä hyvinvointiaan. | S1, S2 | Vuorovaikutuk- sen taitojen ke- hittäminen sekä tunteiden tun- nistaminen ja säätely | Oppilas osaa kuvata esi- merkkien avulla ryh- mässä toimimiseen, kohteliaaseen käytök- seen sekä tunteiden il- maisuun ja niiden sääte- lyyn liittyviä toiminta- malleja ja harjoittelee niiden soveltamista eri rooleissa. | Oppilas osaa yksittäisen esimerkin avulla ohjatusti kuvata ryhmässä toimimi- seen, kohteliaaseen käy- tökseen sekä tunteiden il- maisuun ja niiden sääte- lyyn liittyviä toimintamal- leja ja harjoittelee niiden soveltamista eri rooleissa. |
T11 Oppilas käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa tie- don hankinnassa, käsitte- lyssä ja esittämisessä sekä vuorovaikutuksen välineenä vastuullisesti, turvallisesti ja ergonomi- sesti. | S1-S6 | Tieto- ja viestin- täteknologian käyttäminen | Oppilas osaa käyttää tieto- ja viestintätekno- logiaa tutkimusproses- sin eri vaiheissa ja vuo- rovaikutuksen väli- neenä. | Oppilas osaa ohjatusti käyttää tieto- ja viestintä- teknologiaa tutkimuspro- sessin eri vaiheissa ja vuorovaikutuksen väli- neenä. |
Tiedot ja ymmärrys | ||||
T12 Oppilas vahvistaa taito- aan käyttää käsitteitä ja selittää niitä omin sanoin. Oppilas vahvistaa taito- aan muodostaa yläkäsit- teitä. Oppilas osaa yhdis- tellä käsitteitä loogisesti toisiinsa esimerkiksi käsi- tekarttojen avulla. | S1-S6 | Käsitteiden käyttö | Oppilas osaa käyttää yläkäsitteitä opiskele- mistaan asioista, selit- tää niitä omin sanoin ja laatia käsitekartan, jossa hän yhdistelee käsitteitä loogisesti toisiinsa. | Oppilas harjoittelee käsit- teiden selittämistä ja käyttöä ja osaa laatia yk- sinkertaisen käsitekartan. |
T13 Oppilas ymmärtää, käyt- tää ja tekee erilaisia konkreettisia malleja, joi- den avulla voidaan tulkita ja selittää ihmistä, ympä- ristöä ja niiden ilmiöitä. | S1-S6 | Mallien käyttä- minen | Oppilas osaa käyttää ja tulkita erilaisia konk- reettisia malleja. | Oppilas osaa käyttää ja tulkita jotakin konkreet- tista mallia. |
T14 Oppilas hankkii luotetta- vaa tietoa ja ilmaisee pe- rustellen erilaisia näke- myksiä. Oppilas harjoitte- lee tulkitsemaan ja arvioi- maan kriittisesti tietoläh- teitä ja näkökulmia. | S1-S6 | Näkemyksien il- maiseminen ja kriittinen luku- taito | Oppilas osaa hakea tie- toa erilaisista tietoläh- teistä ja valita joitakin luotettavia tietolähteitä. | Oppilas osaa hakea ohja- tusti tietoa tietolähteistä ja valita jonkin luotetta- van tietolähteen. |
T15 Oppilas osaa selittää pää- piirteittäin ihmisen ra- kennetta, elintoimintoja ja kehitystä. | S1 | Biologian tie- donala: Luonnon tutki- minen, eliöiden ja elinympäristö- jen tunnistami- nen, ihmisen ra- kenne, | Oppilas osaa pääpiirteit- täin kuvata ihmisen ra- kenteen, elintoiminnat ja kehityksen. | Oppilas osaa kuvata joita- kin ihmisen rakenteita ja elintoimintoja sekä kehi- tyksen piirteitä. |
elintoiminnot ja kehitys | ||||
T16 Oppilas osaa hahmottaa Aasian ja Afrikan kartta- kuvaa ja tunnistaa näiden alueiden keskeistä pai- kannimistöä ja luonnon- maantieteellisiä ominais- piirteitä. Oppilas käyttää tiedonhaussa, opiske- lussa ja esittämisessä eri- laisia karttoja ja geome- dialähteitä. Oppilas hah- mottaa lähiavaruutta ja ymmärtää, että vuoro- kauden ja vuodenaikojen vaihtelut ovat seurausta maapallon liikkeistä. | S3 | Maantiedon tie- donala: Maapallon hah- mottaminen, kartta- ja muut geomediataidot | Oppilas osaa pääpiirteit- täin kuvata Aasian ja Af- rikan luonnonmaantie- teellisiä ominaispiirteitä sekä tietää niiden kes- keisten kohteiden ni- mistön ja sijainnin. | Oppilas osaa kuvata joita- kin Aasian ja Afrikan luon- nonmaantieteellisiä omi- naispiirteitä sekä tietää muutamia keskeisten kohteiden nimiä ja niiden sijainnin. |
T17 Oppilas opettelee käyttä- mään energia-, voima- ja liikekäsitteitä arkisissa ti- lanteissa. Oppilas tutus- tuu käsitteisiin voima, painovoima, kitka, vipu ja kalteva taso sekä kiih- tyvä, hidastuva ja tasai- nen liike. | S3 | Fysiikan tie- donala: Fysikaalisten il- miöiden tutkimi- nen, kuvaami- nen ja selittämi- nen | Oppilas osaa havain- noida ja kuvata yksin- kertaisia fysikaalisia il- miöitä arjessa, luon- nossa ja teknologiassa sekä harjoittelee niihin liittyviä selityksiä. Oppi- las osaa käyttää ener- gia-, voima- ja liikekäsit- teitä selittäessään arki- sia tilanteita. | Oppilas osaa havainnoida ja kuvata joitakin yksin- kertaisia fysikaalisia ilmi- öitä arjessa, luonnossa ja teknologiassa sekä har- joittelee niihin liittyviä se- lityksiä. Oppilas osaa käyttää joitakin energia-, voima- ja liikekäsitteitä selittäessään arkisia tilan- teita. |
T18 Oppilas tutustuu lähiym- päristön erilaisiin ainei- siin ja rakennetun | S4-S6 | Kemian tie- donala: Kemiallisten il- miöiden | Oppilas osaa esimerkein kuvata joitakin lähiym- päristön aineita, materi- aaleja sekä kierrätystä ja | Oppilas tunnistaa lähiym- päristössään joitakin ai- neita ja materiaaleja sekä kierrätyksen muotoja. |
ympäristön materiaalei- hin sekä kierrätykseen. Oppilas opiskelee maa- pallon rakennetta sekä kallio- ja maaperää. | tutkiminen, ku- vaaminen ja se- littäminen | aineen säilymisen peri- aatetta. Oppilas osaa pääpiirteittäin kuvata maapallon rakennetta sekä kallio- ja maape- rää. | Oppilas tunnistaa joitakin maapallon sekä kallio- ja maaperän tekijöitä. | |
T19 Oppilas tarkkailee edel- leen omia terveystottu- muksiaan ja soveltaa ter- veysosaamisen taitojaan arjessa. Oppilas tutustuu ihmisen elämänkulun eri vaiheisiin, mm. murros- ikään, sen tunnuspiirtei- siin ja yksilöllisiin vaihte- luihin. | S1 | Terveystiedon tiedonala: Terveyden osa- alueiden ja arjen terveystottu- muk-sien tunte- mus sekä niiden merkityksen pohtiminen, ikä- kauteen liittyvän kasvun ja kehi- tyksen tunnista- minen ja kuvaa- minen | Ateria- uni tai ajankäyt- töpäiväkirjan avulla op- pilas osaa kertoa, miten hän edistää terveyttään arjessa. Oppilas osaa kuvata elä- mänkulun eri vaiheita ja selittää murrosikään liit- tyviä keskeisiä kasvun ja kehityksen tunnuspiir- teitä ja niiden yksilöl- listä vaihtelua. | Ateria- uni tai ajankäyttö- päiväkirjan avulla oppilas osaa ohjatusti kertoa, mi- ten hän edistää terveyt- tään arjessa. Oppilas tunnistaa elä- mänkulun eri vaiheita ja osaa selittää joitakin mur- rosikään liittyviä kasvun ja kehityksen tunnuspiir- teitä. |