< Previous | Contents | Next >
14.4.6.5 Osaamisen arviointi vuosiluokalla 5, Ylöjärvi
Evankelisluterilainen uskonto arviointiperusteet 5. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kahdeksan varten sekä kohtalaista osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kuusi varten
Tavoitteet | Sisältö- alueet | Arvioinnin koh- teet oppiai- neessa | Hyvä/arvosanan kahdek- san osaaminen | Kohtalainen/arvosanan kuusi osaaminen |
T1 Oppilas tuntee Raamatun keskeisiä kertomuksia. | S1 | Uskontoa kos- kevan tiedon hallitseminen, uskonnon mo- nilukutaito | Oppilas tuntee Raamatun keskeisiä kertomuksia. Op- pilas tuntee Raamatun ra- kenteen. | Oppilas on tutustunut Raa- matun keskeisiin kertomuk- siin. Oppilas tuntee alusta- vasti Raamatun rakenteen. |
T2 Oppilas huomaa uskon- non vaikutuksen omassa ja muiden elämässä. Oppi- las tunnistaa uskonnollisia symboleja ja käsitteitä. | S1 | Uskontoa kos- kevan tiedon hallitseminen, uskonnon mo- nilukutaito | Oppilas tunnistaa uskon- non vaikutuksen omassa ja muiden elämässä. Oppilas tunnistaa kirkko- arkkitehtuuria uskonnolli- sia symboleja ja käsitteitä. Oppilas osaa nimetä sakra- mentit (kaste ja ehtoolli- nen) ja kirkollisia toimituk- sia (kaste, vihkiminen, hautajaiset). Oppilas tietää tärkeimmät kirkkovuoden juhlat sekä kristilliset ritu- aalit. | Oppilas tekee havaintoja us- konnon vaikutuksesta omassa ja muiden elämässä. Oppilas on tutustunut kirk- koarkkitehtuuriin ja tunnis- taa joitakin uskonnollisia symboleja ja käsitteitä. Oppilas tunnistaa kirkollisia toimituksia. Oppilas tietää alustavasti kirkkovuoden tärkeimmät juhlat. |
T3 Oppilas ymmärtää uskon- nollisen kielenkäytön luonnetta ja kielikuvia. | S1, S2 | Uskonnon kie- len ja symbolien analysointi | Oppilas osaa antaa esi- merkkejä uskonnollisesta kielestä ja sen vertausku- vallisuudesta. | Oppilas osaa ohjatusti ker- toa jonkin esimerkin uskon- nollisesta kielestä ja sen ver- tauskuvallisuudesta. |
T4 Oppilas osaa hakea tietoa eri lähteistä ja harjoittelee arvioimaan löytämänsä tiedon luotettavuutta. | S1, S2, S3 | Oppimaan oppi- misen taidot us- konnon opiske- lussa | Oppilas osaa hakea tietoa eri lähteistä ja harjoittelee arvioimaan löytämänsä tiedon luotettavuutta. | Oppilas tarvitsee tukea ha- kiessaan tietoa eri lähteistä ja harjoitellessaan arvioi- maan löytämänsä tiedon luotettavuutta. |
T5 Oppilas oppii ymmärtä- mään oman kulttuurinsa juuria ja monimuotoi- suutta. Oppilas oppii tun- temaan ja arvostamaan omaa henkistä ja aineel- lista kulttuuriperintöään. | S1, S2 | Uskontoa ja kulttuuria kos- keva tieto | Oppilas tunnistaa uskonto- jen merkityksiä yhteiskun- tien kehityksessä, kulttuu- rissa ja mediassa. | Oppilas huomaa, että uskon- noilla on merkitystä yhteis- kuntien kehityksessä, kult- tuurissa ja mediassa. |
T6 Oppilas suhtautuu kun- nioittavasti ihmisiin, joilla on eri katsomus. Oppilas tuntee alustavasti juuta- laisuuden, kristinuskon ja islamin sekä muiden maa- ilmauskontojen yhteisiä piirteitä. | S2, S3 | Uskontoa ja kulttuuria kos- keva tieto | Oppilas osaa kuvata pää- piirteissään juutalaisuu- den, kristinuskon ja isla- min pääpiirteitä sekä nii- den keskinäisiä suhteita. | Oppilas tunnistaa juutalai- suuden, kristinuskon ja isla- min pääpiirteitä. |
T7 Oppilas oppii tuntemaan ja arvostamaan omaan henkistä ja aineellista kulttuuriperintöään. | S1, S2, S3 | Uskonnon mo- nilukutaito | Oppilas tuntee omaan henkistä ja aineellista kult- tuuriperintöään. Oppilas tietää, miten toimitaan ja pyrkii toimimaan asianmu- kaisesti ja kunnioittavasti erilaisissa uskonnollisissa tilanteissa ja paikoissa. | Oppilas tunnistaa omaa hen- kistä ja aineellista kulttuuri- perintöään. Oppilas tarvit- see ohjausta toimiessaan asianmukaisesti ja kunnioit- tavasti erilaisissa uskonnolli- sissa tilanteissa ja paikoissa. |
T8 Oppilas tutustuu kristilli- seen ihmiskäsitykseen. | S1, S2, S3 | Etiikkaa koskeva tieto | Oppilas tunnistaa ja osaa nimetä kristinuskon eetti- siä opetuksia sekä uskon- toja ja katsomuksia yhdis- täviä eettisiä periaatteita. Oppilas ymmärtää uskon- tunnustuksen sisältöä ja merkitystä. Oppilas tuntee luomiskertomuksen. | Oppilas tunnistaa joitakin kristinuskon eettisiä opetuk- sia sekä uskontoja ja katso- muksia yhdistäviä eettisiä periaatteita. Oppilas tun- nistaa uskontunnustuksen ja luomiskertomuksen sekä nii- den sisältöä. |
T9 | ||||
T10 Oppilas oppii arvioimaan toimintansa eettisyyttä ja tunnistamaan oikean ja väärän. Oppilas tunnistaa moraaliseen päätöksente- koon vaikuttavia tekijöitä. | S2, S3 | Eettinen poh- dinta | Oppilas osaa arvioida toi- mintansa eettisyyttä ja tunnistaa oikean ja väärän. Oppilas tunnistaa moraali- seen päätöksentekoon vai- kuttavia tekijöitä. Oppilas osaa kertoa arjen esimerkkejä kestävän tule- vaisuuden rakentamisesta. | Oppilas tarvitsee vielä tukea arvioidessaan toimintansa eettisyyttä. Oppilas tunnistaa joitakin moraaliseen päätöksente- koon vaikuttavia tekijöitä. Oppilas osaa kertoa joitakin arjen esimerkkejä kestävän tulevaisuuden rakentami- sesta. |
T11 Oppilas osallistuu keskus- teluun eettisistä kysymyk- sistä. Oppilas ilmaisee omia tunteitaan ja koke- muksiaan. | S1, S2, S3 | Ajattelun ja vuorovaikutuk- sen taidot | Oppilas osallistuu yhtei- seen keskusteluun, osaa kuunnella toisia ja ilmaista itseään. | Oppilas ilmaisee ajatuksiaan ja tunteitaan epävarmasti. Oppilas pyrkii osallistumaan vuorovaikutustilanteisiin. |
T12 Oppilas oppii luottamaan elämään ja itseensä. | S3 | Ei vaikuta arvion tai arvo- sanan muodostumiseen. Oppilaita ohjataan pohti- maan kokemuksiaan osana itsearviointia. | Ei vaikuta arvion tai arvosa- nan muodostumiseen. Oppi- laita ohjataan pohtimaan ko- kemuksiaan osana itsearvi- ointia. |