< Previous | Contents | Next >
14.4.6.7 Ortodoksisen uskonnon vuosiluokkaistetut tavoitteet vuosiluokilla 3-6, Ylöjärvi
3.lk | 4.lk | 5.lk | 6.lk |
T1 Oppilas perehtyy Raamattuun ja pyhiin kertomuksiin sekä niiden opetuksiin ortodoksi- sesta näkökulmasta. | T1 Oppilas perehtyy evanke- liumikirjoihin ja Raamattuun ortodoksisen kirkon kirjana ja uskon lähteenä sekä muihin pyhiin kirjoituksiin. | T1 Oppilas perehtyy varhaisen kristillisyyden merkitykseen kristinuskon kehittymisessä maailmanuskonnoksi. | T1 Oppilas tuntee Raamatun pe- rusrakenteen ja ymmärtää sen merkityksen opin lähteenä sekä tuntee kirkkoisien ope- tuksia ja kristillisen opin muo- dostumisen. |
T2 Oppilas tutustuu kirkon juma- lanpalvelusperinteeseen ja joi- hinkin mysteerioihin sekä kes- keisiin rukouksiin. Oppilas tu- tustuu kirkkoon uskonnolli- sena rakennuksena. Oppilas tutustuu ortodoksisen uskonnon keskeisiin juhliin. | T2 Oppilas tutustuu kirkon mys- teerioihin sekä kirkkoon juma- lanpalveluspaikkana, kirkko- arkkitehtuuriin ja siihen liitty- vään symboliikkaan. Oppilas tutustuu ortodoksisen uskonnon keskeisiin juhliin. | T2 Oppilas perehtyy liturgisen elämän peruspiirteisiin sekä kirkkomusiikkiin ja ikonitaitee- seen. Oppilas perehtyy ortodoksisen uskonnon keskeisiin juhliin. | T2 Oppilas tuntee liturgisen elä- män peruspiirteet sekä osaa kertoa mysteerioista. Oppilas tutustuu luostariin pyhänä paikkana ja tuntee sen merki- tyksen. Oppilas perehtyy ortodoksisen uskonnon keskeisiin juhliin. |
T3 Oppilas pohtii Raamatun ker- tomusten vertauskuvallisuutta sekä yleisimpien ortodoksisten tapojen sanatonta viestintää. | T3 Oppilas tunnistaa kirkkoraken- nuksen ja jumalanpalvelusten symboliikkaa. | T3 Oppilas tunnistaa ja ymmärtää ortodoksisen ikonitaiteen, ru- kousperinteen sekä kirkkovei- sujen erityispiirteitä ja ver- tauskuvallisuutta. | T3 Oppilas tunnistaa ortodoksi- sen uskonnollisen kielen eri- tyispiirteitä ja huomaa saman- kaltaisuutta ja erilaisuutta muissa kristillisissä perinteissä sekä juutalaisuudessa ja isla- missa. |
T4 Oppilas harjoittelee Raamatun käyttöä, kuvanlukutaitoa iko- nien avulla sekä harjoittelee | T4 Oppilas opettelee etsimään tietoa mm. paikkakunnalla vai- kuttavista uskonnollisista | T4 Oppilas harjoittelee kuvanlu- kemista kirkkotaiteessa ja kirk- koveisujen tekstien tulkitse- mista. Oppilas etsii tietoa | T4 Oppilas harjoittelee tunnista- maan ja arvioimaan uskontoi- hin liittyvää uutisointia ja tu- tustuu ajankohtaisiin |
etsimään tietoa erilaisista läh- teistä. | yhteisöistä monipuolisia läh- teitä käyttäen. | monipuolisista lähteistä ja pohtii alustavasti tiedon luo- tettavuutta. Oppilas osaa käyttää Raamat- tua. | uskontoon liittyviin aiheisiin mediassa. Oppilas etsii uskon- toon ja katsomuksiin liittyvää tietoa ja arvioi sen luotetta- vuutta. |
T5 Oppilas tietää Suomen suu- rimmat uskonnolliset yhteisöt ja omassa koulussa opetetta- via katsomuksia. | T5 Oppilas tietää lähialueen us- kontoja ja uskonnollisia yhtei- söjä. | T5 Oppilas tuntee kirkon synnyn vaiheita ja Suomen katsomuk- sellisia juuria ja nykytilaa. | T5 Oppilas tuntee pääpiirteittäin ortodoksisen kirkon olemuk- sen apostolisena ja katolisen yhteisönä. Oppilas osaa ku- vata eri uskontoja ja uskon- nottomuutta Euroopassa. |
T6 Oppilas tutustuu Abrahamin uskontojen syntyyn. | T6 Oppilas tutustuu juutalaisuu- den, kristinuskon ja islamin pääpiirteisiin. | T6 Ei tavoitteena. | T6 Oppilas osaa kuvata juutalai- suuden, kristinuskon ja islamin pääpiirteitä sekä niiden kes- keisiä suhteita. |
T7 Oppilas harjoittelee hyvää käyttäytymistä pyhäköissä ja erilaisissa uskonnollisia ele- menttejä sisältävissä tilan- teissa. Oppilas tietää pyhän käsitteen ja osaa yhdistää sen uskon- toon, kirkkorakennukseen ja Raamattuun. | T7 Oppilas harjoittelee hyvää käyttäytymistä pyhäköissä ja erilaisissa uskonnollisia ele- menttejä sisältävissä tilan- teissa. Oppilas osaa yhdistää pyhän käsitteen mysteerioihin. | T7 Oppilas osaa käyttäytyä asian- mukaisesti pyhäköissä ja erilai- sissa uskonnollisia element- tejä sisältävissä tilanteissa. Oppilas ymmärtää pyhyyden merkitystä uskonnoissa ja tie- dostaa itselleen pyhiä asioita. | T7 Oppilas osaa käyttäytyä asian- mukaisesti pyhäköissä ja erilai- sissa uskonnollisia element- tejä sisältävissä tilanteissa. Oppilas osoittaa kunnioitusta omaa ja toisen pyhää kohtaan. |
T8 Oppilas tutustuu Vanhan Tes- tamentin keskeiseen eettiseen opetukseen. Oppilas käsittelee keskeisiä elämänkysymyksiä, tunteita ja arvoja Raamatusta valittujen | T8 Oppilas käsittelee keskeisiä elämänkysymyksiä, tunteita ja arvoja Uudesta Testamentista valittujen kertomusten ja ar- jen kokemusten avulla. | T8 Oppilas tutustuu ortodoksisen kirkon keskeiseen eettiseen opetukseen. | T8 Oppilas tunnistaa uskontoja ja katsomuksia yhdistäviä eetti- siä periaatteita. |
kertomusten ja oman elämän kokemusten avulla. | |||
T9 Oppilasta tutustuu YK:n Lap- sen oikeuksien sopimukseen. | T9 Oppilas tutustuu YK:n Lapsen oikeuksien sopimukseen yksi- lön ja yhteisön näkökulmasta. | T9 Oppilas ymmärtää ihmisoi- keuksiin ja erityisesti YK:n Lap- sen oikeuksien sopimukseen sisältyviä arvoja yksilön ja yh- teisön näkökulmasta. | T9 Oppilas ymmärtää ihmisoi- keuksiin ja erityisesti YK:n Lap- sen oikeuksien sopimukseen sisältyviä arvoja yksilön ja yh- teisön näkökulmasta. |
T10 Oppilas pohtii ja arvioi tekemi- ään valintoja. | T10 Oppilas arvioi tekemiään valin- toja ja pohtii toiminnan taus- talla vaikuttavia arvoja orto- doksista etiikkaa hyödyntäen. | T10 Oppilas tuntee arvo-käsitteen ja osaa yhdistää sen omaan ajatteluunsa. Oppilas pohtii elämänkysy- myksiinsä liittyviä valintoja ja arvoja niiden taustalla sekä vaikutusta kestävään tulevai- suuteen. | T10 Oppilas arvioi tekemiään valin- toja ja pohtii toiminnan taus- talla vaikuttavia arvoja eettis- ten periaatteiden ja kestävän tulevaisuuden näkökulmasta. |
T11 Oppilas harjoittelee keskuste- lemaan, ilmaisemaan rakenta- vasti ajatuksiaan ja tunteitaan. | T11 Oppilas harjoittelee keskuste- lemaan, ilmaisemaan rakenta- vasti ajatuksiaan ja tunteitaan ja opettelee ottamaan toisen huomioon. | T11 Oppilas osaa ilmaista rakenta- vasti ajatuksiaan ja tunteitaan ja ottaa toisen huomioon. Op- pilas harjoittelee perustele- maan omia näkemyksiään. | T11 Oppilas osaa ilmaista rakenta- vasti ajatuksiaan ja tunteitaan ja ottaa toisen huomioon. Op- pilas perustelee omia näke- myksiään. |
T12 Oppilaalla on valittujen työta- pojen kautta mahdollisuus muodostaa ja vahvistaa myön- teistä maailmankatsomusta, itsetuntoa ja luottamusta elä- mään. | T12 Oppilaalla on valittujen työta- pojen kautta mahdollisuus muodostaa ja vahvistaa myön- teistä maailmankatsomusta, itsetuntoa ja luottamusta elä- mään. | T12 Oppilaalla on valittujen työta- pojen kautta mahdollisuus muodostaa ja vahvistaa myön- teistä maailmankatsomusta, itsetuntoa ja luottamusta elä- mään. | T12 Oppilaalla on valittujen työta- pojen kautta mahdollisuus muodostaa ja vahvistaa myön- teistä maailmankatsomusta, itsetuntoa ja luottamusta elä- mään. |