< Previous | Contents | Next >
14.4.6.10 Osaamisen arviointi vuosiluokalla 4, Ylöjärvi
Ortodoksisen uskonto arviointiperusteet 4. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kahdeksan varten sekä kohta- laista osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kuusi varten
Tavoitteet | Si- sältö- alueet | Arvioinnin koh- teet oppiai- neessa | Hyvä (8) osaaminen | Kohtalainen (6) osaaminen |
T1 Oppilas perehtyy evankeliumikir- joihin ja Raamattuun kirkon kir- jana ja uskon lähteenä sekä mui- hin pyhiin kirjoituksiin. | S1 | Uskontoa koske- van tiedon hallit- seminen, uskon- non moniluku- taito | Oppilas tuntee Raamatun, erityi- sesti Uuden testamentin, keskeisiä kertomuksia. Oppilas tuntee alusta- vasti Raamatun rakenteen. | Oppilas on tutustunut Raama- tun, erityisesti Uuden testa- mentin keskeisiin kertomuksiin sekä Raamatun rakenteeseen. |
T2 Oppilas tutustuu kirkon mysteeri- oihin sekä kirkkoon jumalanpalve- luspaikkana, kirkkoarkkitehtuuriin ja siihen liittyvään symboliikkaan. Oppilas tutustuu kirkon keskeisiin juhliin. | S1 | Uskontoa koske- van tiedon hallit- seminen, uskon- non moniluku- taito | Oppilas tunnistaa kirkon mysteeri- oita. Oppilas tunnistaa kirkon juma- lanpalveluspaikkana sekä kirkko- arkkitehtuuria ja siihen liittyvää symboliikkaa. Oppilas tunnistaa ortodoksisen kirkkovuoden tärkeimpiä juhlia. | Oppilas on tutustunut kirkon mysteerioihin sekä kirkkoon ju- malanpalveluspaikkana, kirkko- arkkitehtuuriin ja siihen liitty- vään symboliikkaan. Oppilas tietää ortodoksisen kirkkovuoden tärkeimpiä juhlia. |
T3 Oppilas tunnistaa kirkkoraken- nuksen ja jumalanpalvelusten symboliikkaa. | S1, S2 | Uskonnon kielen ja symbolien ana- lysointi | Oppilas tunnistaa kirkkorakennuk- seen ja jumalanpalveluksiin liitty- vää symboliikkaa. | Oppilas on tutustunut kirkkora- kennuksen ja jumalanpalvelus- ten symboliikkaan. |
T4 Oppilas opettelee etsimään tietoa mm. paikkakunnalla vaikuttavista | S1, S2 | Oppimaan oppi- misen taidot us- konnon opiske- lussa | Oppilas osaa alustavasti etsiä tietoa mm. paikkakunnalla vaikuttavista uskonnollisista yhteisöistä moni- puolisia lähteitä käyttäen. | Oppilas on harjoitellut etsi- mään tietoa mm. paikkakun- nalla vaikuttavista |
uskonnollisista yhteisöistä moni- puolisia lähteitä käyttäen. | uskonnollisista yhteisöistä mo- nipuolisia lähteitä käyttäen. | |||
T5 Oppilasta tietää lähialueen uskon- toja ja uskonnollisia yhteisöjä. | S1, S2 | Uskontoa ja kult- tuuria koskeva tieto | Oppilas tietää lähialueen uskontoja ja uskonnollisia yhteisöjä. | Oppilas on tutustunut lähialu- een uskontoihin ja uskonnolli- siin yhteisöihin. |
T6 Oppilas tutustuu juutalaisuuden, kristinuskon ja islamin pääpiirtei- siin. | S2, S3 | Uskontoa ja kult- tuuria koskeva tieto | Oppilas tietää juutalaisuuden, kris- tinuskon ja islamin pääpiirteitä. | Oppilas on tutustunut juutalai- suuden, kristinuskon ja islamin pääpiirteisiin. |
T7 Oppilas harjoittelee hyvää käyt- täytymistä pyhäköissä ja erilai- sissa uskonnollisia elementtejä si- sältävissä tilanteissa. Oppilas osaa yhdistää pyhän kä- sitteen mysteerioihin. | S1, S2, S3 | Uskonnon mo- nilukutaito | Oppilas tietää mitä on pyhäköissä ja erilaisissa uskonnollisia element- tejä sisältävissä tilanteissa tapah- tuva hyvä käytös. Oppilas osaa yhdistää pyhän käsit- teen mysteerioihin. | Oppilas on harjoitellut hyvää käyttäytymistä pyhäköissä ja erilaisissa uskonnollisia ele- menttejä sisältävissä tilan- teissa. Oppilas on tutustunut pyhän käsitteeseen mysteerioiden yh- teydessä. |
T8 Oppilas käsittelee keskeisiä elä- mänkysymyksiä, tunteita ja arvoja Uudesta Testamentista valittujen kertomusten ja arjen kokemusten avulla. | S1, S2, S3 | Etiikkaa koskeva tieto | Oppilas tuntee Uuden testamentin keskeisiä kertomuksia (Jeesuksen elämä, lähipiiri ja opetukset Juma- lan huolenpidosta). Oppilas ym- märtää Isä meidän -rukouksen. | Oppilas on tutustunut Uuden testamentin keskeisiin kerto- muksiin sekä Isä meidän -ru- koukseen. |
T9 Oppilasta tutustuu YK:n Lapsen oikeuksien sopimukseen yksilön ja yhteisön näkökulmasta. | S2, S3 | Ihmisoikeus- etiikka | Oppilas on tietää YK:n Lapsen oi- keuksien sopimuksen ja sen merki- tyksen yksilön ja yhteisön näkökul- masta. | Oppilas on tutustunut YK:n Lapsen oikeuksien sopimuk- seen yksilön ja yhteisön näkö- kulmasta. |
T10 Oppilas arvioi tekemiään valintoja ja pohtii toiminnan taustalla vai- kuttavia arvoja ortodoksista etiik- kaa hyödyntäen. | S2, S3 | Eettinen poh- dinta | Oppilas osaa arvioida toimintansa eettisyyttä ja tunnistaa oikean ja väärän. Oppilas tunnistaa moraali- seen päätöksentekoon vaikuttavia tekijöitä. | Oppilas tarvitsee vielä tukea ar- vioidessaan toimintansa eetti- syyttä. Oppilas ei vielä tunnista moraaliseen päätöksentekoon vaikuttavia tekijöitä. |
T11 Oppilas harjoittelee keskustele- maan, ilmaisemaan rakentavasti | S1, S2, S3 | Ajattelun ja vuo- rovaikutuksen taidot | Oppilas osallistuu yhteiseen kes- kusteluun, osaa kuunnella toisia ja ilmaista itseään. | Oppilas ilmaisee ajatuksiaan ja tunteitaan epävarmasti. Oppi- las kuitenkin osallistuu |
ajatuksiaan ja tunteitaan ja opet- telee ottamaan toisen huomioon. | vuorovaikutustilanteisiin jonkin verran. | |||
T12 Oppilaalla on valittujen työtapo- jen kautta mahdollisuus muodos- taa ja vahvistaa myönteistä maail- mankatsomusta, itsetuntoa ja luottamusta elämään. | S3 | - | Ei vaikuta arvion tai arvosanan muodostumiseen. Oppilaita ohja- taan pohtimaan kokemuksiaan osana itsearviointia. | Ei vaikuta arvion tai arvosanan muodostumiseen. Oppilaita ohjataan pohtimaan kokemuk- siaan osana itsearviointia. |