< Previous | Contents | Next >
14.4.6.12 Osaamisen arviointi vuosiluokalla 6
Ortodoksisen uskonto arviointikriteerit 6. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kahdeksan varten
Tavoitteet | Si- sältö- alueet | Arvioinnin kohteet op- piaineessa | Hyvä/arvosanan kahdeksan osaaminen | Kohtalainen/arvosanan kuusi osaa- minen |
T1 ohjata oppilasta perehty- mään opiskeltavan uskonnon pyhiin kirjoihin ja kertomuk- siin sekä keskeisiin oppeihin | S1 | Uskontoa koskevan tie- don hallitse- minen, | Oppilas osaa nimetä opiskelta- van uskonnon lähteitä ja teks- tejä sekä kuvata niiden keskei- siä sisältöjä. | Oppilas osaa nimetä joitakin opis- keltavan uskonnon lähteitä ja teks- tejä. |
uskonnon moniluku- taito | ||||
T2 ohjata oppilas tutustumaan opiskeltavan uskonnon rituaa- leihin ja tapoihin ja pyhiin paikkoihin ja rakennuksiin | S1 | Uskontoa koskevan tie- don hallitse- minen, uskonnon moniluku- taito | Oppilas osaa kertoa esimerk- kien avulla opiskeltavan uskon- non keskeisistä rituaaleista, ta- voista ja pyhistä paikoista sekä kuvata niiden merkitystä. | Oppilas osaa kertoa jotakin esimerk- kien avulla opiskeltavan uskonnon keskeisistä rituaaleista ja tavoista. |
T3 auttaa oppilasta tunnista- maan uskonnollisen kielen eri- tyispiirteitä ja vertauskuvalli- suutta | S1, S2 | Uskonnon kielen ja symbolien analysointi | Oppilas osaa antaa esimerkkejä uskonnollisesta kielestä ja sen vertauskuvallisuudesta. | Oppilas osaa antaa joitakin esimerk- kejä uskonnollisesta kielestä ja sen vertauskuvallisuudesta. |
T4 ohjata oppilas etsimään, arvioimaan ja käyttämään us- kontoa koskevaa tietoa erilai- sista lähteistä | S1, S2, S3 | Oppimaan oppimisen taidot uskon- non opiske- lussa | Oppilas osaa hakea tietoa use- asta lähteestä. Oppilas harjoit- telee arvioimaan löytämänsä tiedon luotettavuutta ja objek- tiivisuutta. | Oppilas tarvitsee tukea hakiessaan tietoa eri lähteistä ja harjoitelles- saan arvioimaan löytämänsä tiedon luotettavuutta ja objektiivisuutta. |
T5 opastaa oppilasta perehty- mään Suomen ja Euroopan us- konnollisiin ja katsomukselli- siin juuriin ja nykytilaan | S1, S2 | Uskontoa ja kulttuuria koskeva tieto | Oppilas tunnistaa uskontojen merkityksiä yhteiskuntien kehi- tyksessä, kulttuurissa ja medi- assa ja osaa antaa niistä esi- merkkejä. Hän osaa kuvata suomalaisen ja eurooppalaisen uskonnollisuu- den juuria pääpiirteissään. | Oppilas tunnistaa joitakin uskonto- jen merkityksiä yhteiskuntien kehi- tyksessä, kulttuurissa ja mediassa. Hän on tutustunut suomalaisen ja eurooppalaisen uskonnollisuuden juuriin. |
T6 ohjata oppilas tutustumaan juutalaisuuteen, kristinuskoon ja islamiin ja niiden vaikutuk- seen ja historiaan Euroopassa | S2, S3 | Uskontoa ja kulttuuria koskeva tieto | Oppilas osaa kuvata juutalai- suuden, kristinuskon ja islamin pääpiirteet sekä niiden keski- näiset suhteet. | Oppilas tunnistaa pääpiirteitä juuta- laisuudesta, kristinuskosta ja isla- mista. |
T7 kannustaa oppilasta kunni- oittamaan omaa ja toisen py- hää sekä käyttäytymään asian- mukaisesti erilaisissa | S1, S2, S3 | Uskonnon moniluku- taito | Oppilas tietää, miten toimitaan ja pyrkii toimimaan asianmukai- sesti ja kunnioittavasti | Oppilas tunnistaa jotakin omasta henkisestä ja aineellisesta kulttuuri- perinnöstään. Oppilas tarvitsee oh- jausta toimiessaan asianmukaisesti |
uskonnollisissa tilaisuuksissa ja tilanteissa | erilaisissa uskonnollisissa tilan- teissa ja paikoissa. | ja kunnioittavasti erilaisissa uskon- nollisissa tilanteissa ja paikoissa. | ||
T8 ohjata oppilas perehty- mään opiskeltavan uskonnon eettisiin opetuksiin sekä eri uskontoja yhdistäviin eettisiin periaatteisiin | S1, S2, S3 | Etiikkaa kos- keva tieto | Oppilas tunnistaa ja osaa ni- metä opiskeltavan uskonnon eettisiä opetuksia sekä uskon- toja ja katsomuksia yhdistäviä eettisiä periaatteita. | Oppilas osaa nimetä joitakin opis- keltavan uskonnon eettisiä opetuk- sia sekä uskontoja ja katsomuksia yhdistäviä eettisiä periaatteita. |
T9 ohjata oppilasta ymmärtä- mään ihmisoikeuksiin ja erityi- sesti YK:n Lapsen oikeuksien sopimukseen sisältyviä arvoja yksilön ja yhteisön näkökul- masta | S2, S3 | Ihmisoikeus- etiikka | Oppilas tietää YK:n Lapsen oi- keuksien sopimuksen keskeisen sisällön ja osaa kertoa esimerk- kejä ihmisoikeuksista. | Oppilas tietää, että on olemassa YK:n Lapsen oikeuksien sopimus ja on tutustunut sen sisältöön. |
T10 ohjata oppilasta arvioi- maan tekemiään valintoja ja pohtimaan toiminnan taus- talla vaikuttavia arvoja eettis- ten periaatteiden ja kestävän tulevaisuuden näkökulmasta | S2, S3 | Eettinen pohdinta | Oppilas osaa kertoa arjen esi- merkkejä kestävän tulevaisuu- den rakentamisesta. Hän osaa soveltaa opiskeltavan uskon- non eettisiä periaatteita omassa pohdinnassaan. | Oppilas osaa kertoa joitakin arjen esimerkkejä kestävän tulevaisuuden rakentamisesta. Oppilas tarvitsee vielä tukea arvioi- dessaan toimintansa eettisyyttä. Oppilas tunnistaa alustavasti moraa- liseen päätöksentekoon vaikuttavia tekijöitä. |
T11 luoda oppilaalle mahdolli- suuksia keskustella eettisistä kysymyksistä, ilmaista raken- tavasti ajatuksiaan ja tuntei- taan sekä harjoitella peruste- lemaan omia näkemyksiään | S1, S2, S3 | Ajattelun ja vuorovaiku- tuksen taidot | Oppilas osallistuu yhteiseen keskusteluun, osaa kuunnella toisia ja ilmaista itseään. | Oppilas ilmaisee ajatuksiaan ja tun- teitaan epävarmasti. Oppilas pyrkii osallistumaan vuorovaikutustilantei- siin. |
T12 auttaa ja tukea oppilasta muodostamaan ja vahvista- maan myönteistä maailman- katsomusta, itsetuntoa ja luot- tamusta elämään | S3 | Ei vaikuta arvion tai arvosanan muodostumiseen. Oppilaita oh- jataan pohtimaan kokemuksi- aan osana itsearviointia. | Ei vaikuta arvion tai arvosanan muo- dostumiseen. Oppilaita ohjataan pohtimaan kokemuksiaan osana it- searviointia. |