< Previous | Contents | Next >
14.4.6.18 Osaamisen arviointi vuosiluokalla 6
Katolisen uskonnon arviointikriteerit 6. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kahdeksan varten sekä arviointiperus- teet kohtalaista osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kuusi varten
Tavoitteet | Si- sältö- alueet | Arvioinnin kohteet op- piaineessa | Hyvä/arvosanan kahdeksan osaaminen | Kohtalainen/arvosanan kuusi osaaminen |
T1 ohjata oppilasta perehty- mään opiskeltavan uskonnon pyhiin kirjoihin ja kertomuk- siin sekä keskeisiin oppeihin | S1 | Uskontoa koskevan tiedon hallit- seminen, uskonnon moniluku- taito | Oppilas osaa nimetä opiskel- tavan uskonnon lähteitä ja tekstejä sekä kuvata niiden keskeisiä sisältöjä. | Oppilas osaa nimetä joitakin opis- keltavan uskonnon lähteitä ja teks- tejä. |
T2 ohjata oppilas tutustu- maan opiskeltavan uskonnon rituaaleihin ja tapoihin ja py- hiin paikkoihin ja rakennuk- siin | S1 | Uskontoa koskevan tiedon hallit- seminen, uskonnon moniluku- taito | Oppilas osaa kertoa esimerk- kien avulla opiskeltavan us- konnon keskeisistä rituaa- leista, tavoista ja pyhistä pai- koista sekä kuvata niiden mer- kitystä. | Oppilas osaa kertoa jotakin esi- merkkien avulla opiskeltavan us- konnon keskeisistä rituaaleista ja tavoista. |
T3 auttaa oppilasta tunnista- maan uskonnollisen kielen erityispiirteitä ja vertausku- vallisuutta | S1, S2 | Uskonnon kielen ja symbolien analysointi | Oppilas osaa antaa esimerk- kejä uskonnollisesta kielestä ja sen vertauskuvallisuudesta. | Oppilas osaa antaa joitakin esi- merkkejä uskonnollisesta kielestä ja sen vertauskuvallisuudesta. |
T4 ohjata oppilas etsimään, arvioimaan ja käyttämään uskontoa koskevaa tietoa erilaisista lähteistä | S1, S2, S3 | Oppimaan oppimisen taidot us- konnon opiskelussa | Oppilas osaa hakea tietoa use- asta lähteestä. Oppilas harjoit- telee arvioimaan löytämänsä tiedon luotettavuutta ja ob- jektiivisuutta. | Oppilas tarvitsee tukea hakiessaan tietoa eri lähteistä ja harjoitelles- saan arvioimaan löytämänsä tie- don luotettavuutta ja objektiivi- suutta. |
T5 opastaa oppilasta pereh- tymään Suomen ja Euroopan uskonnollisiin ja katsomuk- sellisiin juuriin ja nykytilaan | S1, S2 | Uskontoa ja kulttuuria koskeva tieto | Oppilas tunnistaa uskontojen merkityksiä yhteiskuntien ke- hityksessä, kulttuurissa ja me- diassa ja osaa antaa niistä esi- merkkejä. Hän osaa kuvata suomalaisen ja eurooppalaisen uskonnolli- suuden juuria pääpiirteissään. | Oppilas tunnistaa joitakin uskonto- jen merkityksiä yhteiskuntien kehi- tyksessä, kulttuurissa ja mediassa. Hän on tutustunut suomalaisen ja eurooppalaisen uskonnollisuuden juuriin. |
T6 ohjata oppilas tutustu- maan juutalaisuuteen, kris- tinuskoon ja islamiin ja nii- den vaikutukseen ja histori- aan Euroopassa | S2, S3 | Uskontoa ja kulttuuria koskeva tieto | Oppilas osaa kuvata juutalai- suuden, kristinuskon ja isla- min pääpiirteet sekä niiden keskinäiset suhteet. | Oppilas tunnistaa pääpiirteitä juu- talaisuudesta, kristinuskosta ja is- lamista. |
T7 kannustaa oppilasta kun- nioittamaan omaa ja toisen pyhää sekä käyttäytymään asianmukaisesti erilaisissa uskonnollisissa tilaisuuksissa ja tilanteissa | S1, S2, S3 | Uskonnon moniluku- taito | Oppilas tietää, miten toimi- taan ja pyrkii toimimaan asi- anmukaisesti ja kunnioitta- vasti erilaisissa uskonnollisissa tilanteissa ja paikoissa. | Oppilas tunnistaa jotakin omasta henkisestä ja aineellisesta kulttuu- riperinnöstään. Oppilas tarvitsee ohjausta toimiessaan asianmukai- sesti ja kunnioittavasti erilaisissa uskonnollisissa tilanteissa ja pai- koissa. |
T8 ohjata oppilas perehty- mään opiskeltavan uskonnon eettisiin opetuksiin sekä eri uskontoja yhdistäviin eetti- siin periaatteisiin | S1, S2, S3 | Etiikkaa kos- keva tieto | Oppilas tunnistaa ja osaa ni- metä opiskeltavan uskonnon eettisiä opetuksia sekä uskon- toja ja katsomuksia yhdistäviä eettisiä periaatteita. | Oppilas osaa nimetä joitakin opis- keltavan uskonnon eettisiä ope- tuksia sekä uskontoja ja katsomuk- sia yhdistäviä eettisiä periaatteita. |
T9 ohjata oppilasta ymmär- tämään ihmisoikeuksiin ja erityisesti YK:n Lapsen oi- keuksien sopimukseen sisäl- tyviä arvoja yksilön ja yhtei- sön näkökulmasta | S2, S3 | Ihmisoikeus- etiikka | Oppilas tietää YK:n Lapsen oi- keuksien sopimuksen keskei- sen sisällön ja osaa kertoa esi- merkkejä ihmisoikeuksista. | Oppilas tietää, että on olemassa YK:n Lapsen oikeuksien sopimus ja on tutustunut sen sisältöön. |
T10 ohjata oppilasta arvioi- maan tekemiään valintoja ja pohtimaan toiminnan taus- talla vaikuttavia arvoja eet- tisten periaatteiden ja kestä- vän tulevaisuuden näkökul- masta | S2, S3 | Eettinen pohdinta | Oppilas osaa kertoa arjen esi- merkkejä kestävän tulevaisuu- den rakentamisesta. Hän osaa soveltaa opiskeltavan uskon- non eettisiä periaatteita omassa pohdinnassaan. | Oppilas osaa kertoa joitakin arjen esimerkkejä kestävän tulevaisuu- den rakentamisesta. Oppilas tarvitsee vielä tukea arvi- oidessaan toimintansa eettisyyttä. Oppilas tunnistaa alustavasti mo- raaliseen päätöksentekoon vaikut- tavia tekijöitä. |
T11 luoda oppilaalle mahdol- lisuuksia keskustella eetti- sistä kysymyksistä, ilmaista rakentavasti ajatuksiaan ja tunteitaan sekä harjoitella perustelemaan omia näke- myksiään | S1, S2, S3 | Ajattelun ja vuorovaiku- tuksen tai- dot | Oppilas osallistuu yhteiseen keskusteluun, osaa kuunnella toisia ja ilmaista itseään. | Oppilas ilmaisee ajatuksiaan ja tunteitaan epävarmasti. Oppilas pyrkii osallistumaan vuorovaiku- tustilanteisiin. |
T12 auttaa ja tukea oppilasta muodostamaan ja vahvista- maan myönteistä maailman- katsomusta, itsetuntoa ja luottamusta elämään | S3 | Ei vaikuta arvion tai arvosanan muodostumiseen. Oppilaita ohjataan pohtimaan koke- muksiaan osana itsearviointia. | Ei vaikuta arvion tai arvosanan muodostumiseen. Oppilaita ohja- taan pohtimaan kokemuksiaan osana itsearviointia. |