< Previous | Contents | Next >
14.4.7.4 Osaamisen arviointi vuosiluokalla 4, Ylöjärvi
Elämänkatsomustiedon arviointiperusteet 4. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kahdeksan varten sekä kohta- laista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kuusi varten.
Tavoitteet | Sisältö- alueet | Arvioinnin kohteet | Hyvä/arvosanan kah- deksan osaaminen | Kohtalainen/arvosanan kuusi osaaminen |
T1 Oppilas oppii tunne- ja vuo- rovaikutustaitoja esimerkiksi näytelmien, roolileikkien ja ryhmätöiden kautta. Oppilas oppii käsittelemään erilaisia ristiriitatilanteita. Oppilas harjoittelee eettisten asioi- den pohdintaa, omien tun- teiden sekä kokemusten ja- kamista. | S1-S4 | Käsitteiden hallinta ja soveltami- nen | Oppilas osaa kuvailla omia tunteita ja jakaa kokemuksiaan. Oppi- las osaa selittää muu- tamia keskeisiä etiikan käsitteitä. | Oppilas tunnistaa jonkin oman tunteen. Oppilas osallistuu vaihtelevasti eettisten asioiden poh- dintaan. |
T2 Oppilas oppii keskustelu- ja kuuntelutaitoja. Oppilas har- joittelee tunnistamaan kes- kustelussa väitteitä sekä il- maisemaan mielipiteitä ja niiden perusteluja. | S1-S4 | Väitteiden ja peruste- luiden tun- nistaminen ja arviointi | Oppilas osallistuu ak- tiivisesti vuorovaiku- tustilanteisiin kuunte- lemalla ja keskustele- malla. Oppilas ilmaisee usein omia mielipi- teitä. | Oppilas osallistuu vaih- televasti vuorovaikutus- tilanteisiin kuuntele- malla ja keskustele- malla. Oppilas ei ilmaise omia mielipiteitä. |
T3 Oppilas harjoittelee havait- semaan asioiden välisiä suh- teita ja ajatteluntaitoja. | S1-S3 | Päättelytai- dot | Oppilas havaitsee joi- takin asioiden välisiä suhteita. | Oppilas tarvitsee usein tukea asioiden välisten suhteiden havaitsemi- sessa. |
T4 Oppilas harjoittelee yhteis- työtaitoja ja opettelee | S1-S3 | Vastuulli- sen toimin- nan tunte- minen | Oppilas osallistuu ak- tiivisesti yhteistyöhön toisten kanssa ja ottaa | Oppilas osallistuu vaih- televasti yhteistyöhön toisten kanssa. Oppilas ottaa jonkin verran |
ottamaan vastuuta itsestään ja ympäristöstään. | vastuuta itsestään sekä ympäristöstään. | vastuuta itsestään sekä ympäristöstään. | ||
T5 Oppilas oppii tuntemaan ja arvostamaan suomalaista, eurooppalaista ja maailman kulttuuriperintöä. | S2-S4 | Tietojen ja käsitteiden hallinta | Oppilas osaa mainita esimerkkejä suomalai- sen, eurooppalaisen ja maailman kulttuuripe- rinnöstä. | Oppilas osaa mainita jonkin esimerkin suoma- laisen, eurooppalaisen ja maailman kulttuuri- perinnöstä. |
T6 Oppilas tutustuu lähiympä- ristönsä katsomuksiin ja kult- tuuriin. | S1-S4 | Tietojen ja käsitteiden hallinta | Oppilas osaa nimetä esimerkkejä lähiympä- ristönsä katsomuksista ja kulttuurista. | Oppilas osaa nimetä vain muutaman esimer- kin lähiympäristönsä katsomuksista tai kult- tuurista. |
T7 Oppilas harjoittelee suunnit- telemaan, toteuttamaan ja arvioimaan omaan katso- muksellista oppimistaan. | S1-S4 | Oppimaan oppimisen taidot | Oppilas osaa asettaa muutaman opiskeluun liittyvän tavoitteen, pyrkii toimimaan ta- voitteiden suunnassa ja osaa arvioida niiden toteutumista. | Oppilaalla on vaikeuksia asettaa opiskeluun liit- tyviä tavoitteita ja pyr- kiä niitä kohti. Arviointi tuottaa vaikeuksia. |
T8 Oppilas harjoittelee ilmaise- maan näkemyksiään, kuun- telemaan muiden mielipi- teitä ja keskustelemaan kun- nioittavasti erilaisista katso- muksellisista aiheista. | S1-S3 | Vuorovai- kutus-tai- dot ja toi- minta ryh- män jäse- nenä | Oppilas osallistuu ak- tiivisesti vuorovaiku- tustilanteisiin ja osaa kuunnella muiden mielipiteitä. | Oppilas osallistuu kes- kusteluihin vaihtelevasti ja harjoittelee toisen mielipiteiden kuuntele- mista. |
T9 Oppilas tutustuu alustavasti lapsen oikeuksien sopimuk- seen. | S3 | Ihmisoi- keusetiikka | Oppilas osaa kertoa lapsen oikeuksien so- pimuksesta. | Oppilas osaa kertoa vain yksittäisen asian lapsen oikeuksien sopimuk- sesta. |
T10 Oppilas harjoittelee järjestel- mällistä ja pitkäjänteistä työskentelyä ja ottaa vas- tuuta tekemisestään. | S1-S4 | Vaikuttami- sen keino- jen tunte- minen | Oppilas ottaa vastuuta omista tekemisistään. | Oppilas ottaa jonkin verran vastuuta omista tekemisistään. |