< Previous | Contents | Next >
14.4.7.5 Osaamisen arviointi vuosiluokalla 5, Ylöjärvi
Elämänkatsomustiedon arviointiperusteet 5. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kahdeksan varten sekä kohta- laista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kuusi varten
Tavoitteet | Sisältö- alueet | Arvioinnin kohteet | Hyvä/arvosanan kah- deksan osaaminen | Kohtalainen/arvosanan kuusi osaaminen |
T1 Oppilas oppii tunne- ja vuo- rovaikutustaitoja esimer- kiksi näytelmien, roolileik- kien ja ryhmätöiden kautta. Oppilas oppii käsittelemään erilaisia ristiriitatilanteita. Oppilas osaa soveltaa eetti- siä periaatteita arjen tilan- teissa | S1-S4 | Käsitteiden hallinta ja soveltami- nen | Oppilas osaa selittää muutamia keskeisiä etiikan käsitteitä ja jä- sentää niiden avulla joitakin elämässä koh- taamiaan eettisiä tilan- teita. | Oppilaalla on vaikeuksia ymmärtää keskeisiä etii- kan käsitteitä. |
T2 Oppilas oppii keskustelu- ja kuuntelutaitoja. Oppilas osaa ilmaista perusteltuja väitteitä sekä arvioimaan niitä. | S1-S4 | Väitteiden ja peruste- luiden tun- nistaminen ja arviointi | Oppilas osaa ilmaista omia väitteitä ja pohtia niiden asiaankuulu- vuutta. Oppilas osallis- tuu vuorovaikutusti- lanteisiin aktiivisesti. | Oppilas ilmaisee vaihtele- vasti perusteltuja väit- teitä tai arvioi niitä. |
T3 Oppilas osaa havaita asioi- den välisiä suhteita ja tun- nistaa virhepäättelyä sekä korjata omaa toimintaansa. | S1-S3 | Päättelytai- dot | Oppilas osaa tunnistaa virhepäättelyä ja kor- jata sen pohjalta omaa ajatteluaan | Oppilas osaa jonkin ver- ran korjata omaa ajatte- luaan virhepäättelyn poh- jalta. |
T4 Oppilas tiedostaa omien valintojen, elämäntapojen ja tekojen merkityksen it- selle, lähiympäristölle ja luonnolle. | S1-S3 | Vastuulli- sen toimin- nan tunte- minen | Oppilas osaa kuvata, mitä tarkoittaa itsestä, toisista ja luonnosta vastuun ottaminen sekä kertoa, mitä se | Oppilas osaa jonkin ver- ran kuvata, mitä tarkoit- taa itsestä, toisista ja luonnosta vastuun otta- minen sekä kertoa, mitä |
tarkoittaa omassa toi- minnassa | se tarkoittaa omassa toi- minnassa. | |||
T5 Oppilas tuntee kulttuuriin liittyviä ilmiöitä ja osaa ar- vostaa omaa henkistä kult- tuuriperintöään. | S2-S4 | Tietojen ja käsitteiden hallinta | Oppilas osaa nimetä ja selittää joitakin kult- tuuriin liittyviä ilmiöitä suomalaisesta, eu- rooppalaisesta kulttuu- riperinnöstä. | Oppilas osaa jonkin ver- ran nimetä ja selittää kulttuuriin liittyviä ilmi- öitä suomalaisesta, eu- rooppalaisesta ja maail- man kulttuuriperinnöstä. |
T6 Oppilas osaa nimetä katso- musten ja kulttuurien pe- ruspiirteitä ja osaa tunnis- taa eri kulttuureissa tär- keinä pidettyjä arvoja. | S1-S4 | Tietojen ja käsitteiden hallinta | Oppilas osaa nimetä jonkin verran katso- musten ja kulttuurien tärkeimpiä piirteitä. | Oppilas osaa nimetä jon- kin katsomusten, mutta ei hahmota kulttuurien tärkeimpiä piirteitä. |
T7 Oppilas osaa suunnitella ja toimia tavoitteiden mu- kaan sekä arvioida omaa katsomuksellista oppimis- taan. Oppilas oppii myös ymmärtämään oman katso- muksen merkityksiä ja osaa pohtia, miten se on muo- dostunut. | S1-S4 | Oppimaan oppimisen taidot | Oppilas osaa asettaa opiskeluun liittyviä ta- voitteita, pyrkii toimi- maan tavoitteiden suunnassa ja arvioi nii- den toteutumista sekä yksin että ryhmässä. | Oppilaalla on vaikeuksia asettaa opiskeluun liitty- viä tavoitteita ja pyrkiä niitä kohti. Arviointi tuot- taa vaikeuksia. |
T8 Oppilas osaa ilmaista näke- myksiään, kuunnella muita ja keskustella kunnioitta- vasti katsomuksellisista ai- heista. | S1-S3 | Vuorovai- kutus-tai- dot ja toi- minta ryh- män jäse- nenä | Oppilas ilmaisee omaa katsomuksellista ajat- teluaan ja osaa kuun- nella toisten näkemyk- siä ja kannanottoja. | Oppilas ilmaisee passiivi- sesti omaa katsomuksel- lista ajatteluaan ja har- joittelee toisten näke- mysten ja kannanottojen kuuntelemista. |
T9 Oppilas osaa kertoa esi- merkkejä lasten oikeuk- sista. | S3 | Ihmisoi- keusetiikka | Oppilas osaa kertoa esimerkkejä lapsen oi- keuksista. | Oppilaalla on haasteita kertoa esimerkkejä lap- sen oikeuksista. |
T10 Oppilas tuntee vaikuttami- sen keinoja ja osaa toimia aloitteellisesti sekä ottaa vastuuta ympäristöstään. | S1-S4 | Vaikuttami- sen keino- jen tunte- minen | Oppilas osaa etsiä ja kuvata joitakin vastuul- lisen vaikuttamisen keinoja. | Oppilaalla on vaikeuksia kuvata vastuullisen vai- kuttamisen keinoja. |