< Previous | Contents | Next >
14.4.8.3 Osaamisen arviointi vuosiluokalla 5, Ylöjärvi
Historian arviointiperusteet 5. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kahdeksan varten sekä kohtalaista osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kuusi varten
Tavoitteet | Sisältö- alueet | Arvioinnin kohteet oppi- aineessa | Hyvä/arvosanan kah- deksan osaaminen | Kohtalainen/arvosa- nan kuusi osaaminen |
Merkitys, arvot ja asenteet | ||||
T1 Oppilas oppii tutkimaan, ih- mettelemään ja ottamaan sel- vää historian eri tapahtu- mista. | S1-S2 | Ei vaikuta arvion tai ar- vosanan muodostumi- seen. Oppilaita ohja- taan pohtimaan koke- muksiaan osana itsear- viointia. | Ei vaikuta arvion tai ar- vosanan muodostumi- seen. Oppilaita ohja- taan pohtimaan koke- muksiaan osana itsear- viointia. | |
Tiedon hankkiminen menneisyydestä | ||||
T2 Oppilas osaa tunnistaa eri läh- detyyppejä ja ymmärtää, että historiallinen tieto perustuu | S1-S2 | Historian tie- tolähteiden tunnistaminen | Oppilas osaa ohjatusti etsiä historiatietoa eri- laisista tietolähteistä. | Oppilas osaa ohjatusti etsiä historiatietoa eri- laisista tietolähteistä. |
lähteisiin ja niistä tehtyihin tulkintoihin. | ||||
T3 Oppilas harjoittelee päätel- mien tekemistä historiallisista lähteistä. Oppilas eläytyy his- toriantutkijaksi ja tekee omia tulkintojaan ja harjoittelee pe- rustelemaan. Oppilas harjoit- telee lähdekriittisyyttä. | S1-S2 | Historiatiedon tulkinnallisuu- den havaitse- minen | Oppilas osaa erottaa toisistaan faktan ja tul- kinnan. | Oppilas osaa ohjatusti erottaa toisistaan fak- tan ja tulkinnan. |
Historian ilmiöiden ymmärtäminen | ||||
T4 Oppilas osaa laittaa aikajärjes- tykseen keskeiset historian ai- kakaudet ja osaa sijoittaa merkittäviä historiallisia ta- pahtumia oikealle aikakau- delle. | S1-S2 | Kronologian ymmärrys | Oppilas tunnistaa kes- keiset historiaan liitty- vät ajan jäsentämis- muodot ja osaa antaa esimerkkejä eri aiko- jen yhteiskunnille ja ai- kakausille ominaisista piirteistä. | Oppilas tunnistaa ohja- tusti keskeiset histori- aan liittyvät ajan jäsen- tämismuodot ja osaa antaa jonkun esimer- kin eri aikojen yhteis- kunnille ja aikakausille ominaisista piirteistä. |
T5 Oppilas oppii ymmärtämään, että monet historian tapahtu- mat ovat ihmisen inhimillisen toiminnan seurausta. Oppilas oppii ymmärtämään oman toi- mintansa vaikutuksia. | S1-S2 | Historiallinen empatia | Oppilas pystyy eläyty- mään menneen ajan ihmisen asemaan ja ni- meämään tämän toi- minnan motiiveja. | Oppilas kykenee jossa- kin historiallisissa ta- pahtumassa asettu- maan ja eläytymään päätösten ja ratkaisu- jen tekijöiden ase- maan. |
T6 Oppilas ymmärtää, että ta- pahtuneilla asioilla on syitä ja seurauksia. Oppilas osaa vas- tata kysymyksiin mitä tapah- tui, miksi tapahtui ja mitä siitä seurasi. | S1-S2 | Syy- ja seu- raussuhteiden hahmottami- nen historiassa | Oppilas tunnistaa ja osaa antaa esimerk- kejä historian ilmiöi- den syy- ja seuraus- suhteista. | Oppilas ymmärtää oh- jatusti, että historian kulkuun vaikuttavat myös muut asiat kuin ihmisen toiminta ja osaa ohjatusti mainita näistä jonkun esimer- kin. |
T7 Oppilas tutustuu oman per- heensä ja sukunsa historiaan. Oppilas oppii ymmärtämään tavallisen ihmisen arkea eri historian aikakausina. | S1-S2 | Muutoksen hahmottami- nen | Oppilas osaa kuvata muutoksia ja kertoa, miksi muutos ei ole sama kuin edistys. Op- pilas osaa kuvata joi- denkin esimerkkien avulla, miten muutos ei ole merkinnyt sa- maa eri ihmisten ja ryhmien näkökul- masta. | Oppilas osaa ohjatusti kuvata jonkun muutok- sen ja kertoa, miksi muutos ei ole sama kuin edistys. Oppilas osaa ohjatusti kuvata jonkun esimerkin avulla, miten muutos ei ole merkinnyt samaa eri ihmisten ja ryhmien näkökulmasta. |
T8 Oppilas harjoittelee muodos- tamamaan pidempiä syy-seu- raus-ketjuja. | S1-S2 | Jatkuvuuden tunnistaminen | Oppilas osaa antaa esi- merkkejä ilmiöiden jatkuvuudesta eri aika- kaudesta toiseen. | Oppilas osaa ohjatusti antaa jonkun esimer- kin ilmiöiden jatkuvuu- desta eri aikakaudesta toiseen. |
Historiallisen tiedon käyttäminen | ||||
T9 Oppilas harjoittelee ilmiöiden syy- ja seuraussuhteiden ku- vailua. | S1-S2 | Syy- ja seu- raussuhteen kuvaileminen | Oppilas osaa kuvailla pääpiirteissään joiden- kin historian ilmiöiden syy- ja seuraussuh- teita. | Oppilas osaa ohjatusti kuvailla pääpiirteissään jonkun historian ilmiön syy- ja seuraussuh- teita. |
T10 Oppilas ymmärtää, että histo- riallinen tieto perustuu läh- teistä tehtyihin tulkintoihin ja se voi muuttua. | S1-S2 | Tulkintojen se- littäminen | Oppilas osaa selittää joidenkin esimerkkien avulla, miksi sama ta- pahtuma tai ilmiö voi- daan tulkita eri tavoin. | Oppilas osaa ohjatusti selittää jonkun esimer- kin avulla, miksi sama tapahtuma tai ilmiö voidaan tulkita eri ta- voin. |
T11 |