< Previous | Contents | Next >
14.4.8.4 Osaamisen arviointi vuosiluokalla 6
Historian arviointikriteerit 6. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kahdeksan varten sekä arviointiperusteet kohta- laista osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kuusi varten
Opetuksen tavoite | Sisältö- alueet | Arvioinnin kohteet op- piaineessa | Hyvä/arvosanan kah- deksan osaaminen | Kohtalainen/arvosanan kuusi osaaminen |
Merkitys, arvot ja asenteet | ||||
T1 ohjata oppilasta kiinnos- tumaan historiasta tie- donalana ja identiteettiä ra- kentavana oppiaineena | S1-S5 | Ei vaikuta arvion tai ar- vosanan muodostumi- seen. Oppilaita ohjataan pohtimaan kokemuksi- aan osana itsearviointia. | Ei vaikuta arvion tai ar- vosanan muodostumi- seen. Oppilaita ohjataan pohtimaan kokemuksi- aan osana itsearviointia. | |
Tiedon hankkiminen menneisyydestä | ||||
T2 johdattaa oppilasta tun- nistamaan erilaisia historian lähteitä | S1-S5 | Historian tie- tolähteiden tunnistami- nen | Oppilas osaa ohjatusti etsiä historiatietoa eri- laisista tietolähteistä. | Oppilas osaa ohjatusti etsiä historiatietoa eri- laisista tietolähteistä. |
T3 ohjata oppilasta havaitse- maan historiatiedon tulkin- nallisuuden | S1-S5 | Historiatie- don tulkin- nallisuuden havaitsemi- nen | Oppilas osaa erottaa toisistaan faktan ja tul- kinnan. | Oppilas osaa ohjatusti erottaa toisistaan faktan ja tulkinnan. |
Historian ilmiöiden ymmärtäminen | ||||
T4 auttaa oppilasta ymmär- tämään erilaisia tapoja jakaa historia aikakausiin sekä käyttämään niihin liittyviä historiallisia käsitteitä | S1-S5 | Kronologian ymmärrys | Oppilas tunnistaa kes- keiset historiaan liitty- vät ajan jäsentämismuo- dot ja osaa antaa esi- merkkejä eri aikojen yh- teiskunnille ja aikakau- sille ominaisista piir- teistä. | Oppilas tunnistaa ohja- tusti keskeiset histori- aan liittyvät ajan jäsen- tämismuodot ja osaa antaa jonkin esimerkin eri aikojen yhteiskun- nille ja aikakausille omi- naisista piirteistä. |
T5 ohjata oppilasta ymmär- tämään ihmisen toiminnan motiiveja | S1-S5 | Historiallinen empatia | Oppilas pystyy eläyty- mään menneen ajan ih- misen asemaan ja ni- meämään tämän toi- minnan motiiveja. | Oppilas kykenee jossa- kin historiallisissa tapah- tumassa asettumaan ja eläytymään päätösten ja ratkaisujen tekijöiden asemaan. |
T6 johdattaa oppilasta hah- mottamaan erilaisia syitä ja seurauksia historian tapah- tumille ja ilmiöille | S1-S5 | Syy- ja seu- raussuhtei- den hahmot- taminen his- toriassa | Oppilas tunnistaa ja osaa antaa esimerkkejä historian ilmiöiden syy- ja seuraussuhteista. | Oppilas ymmärtää ohja- tusti, että historian kul- kuun vaikuttavat myös muut asiat kuin ihmisen toiminta ja osaa ohja- tusti mainita näistä jon- kin esimerkin. |
T7 auttaa oppilasta tunnista- maan muutoksia oman per- heen tai yhteisön historiassa sekä ymmärtämään, miten samat muutokset ovat voi- neet tarkoittaa eri asioita eri ihmisille | S1-S5 | Muutoksen hahmottami- nen | Oppilas osaa kuvata muutoksia ja kertoa, miksi muutos ei ole sama kuin edistys. Oppi- las osaa kuvata joiden- kin esimerkkien avulla, miten muutos ei ole merkinnyt samaa eri ih- misten ja ryhmien näkö- kulmasta. | Oppilas osaa ohjatusti kuvata jonkin muutok- sen ja kertoa, miksi muutos ei ole sama kuin edistys. Oppilas osaa ohjatusti kuvata jonkin esimerkin avulla, miten muutos ei ole merkinnyt samaa eri ihmisten ja ryhmien näkökulmasta. |
T8 harjaannuttaa oppilasta hahmottamaan jatkuvuuksia historiassa | S1-S5 | Jatkuvuuden tunnistami- nen | Oppilas osaa antaa esi- merkkejä ilmiöiden jat- kuvuudesta eri aikakau- desta toiseen. | Oppilas osaa ohjatusti antaa jonkin esimerkin ilmiöiden jatkuvuudesta eri aikakaudesta toi- seen. |
Historiallisen tiedon käyttäminen | ||||
T9 ohjata oppilasta esittä- mään muutoksille syitä | S1-S5 | Syy- ja seu- raussuhteen kuvaileminen | Oppilas osaa kuvailla pääpiirteissään joiden- kin historian ilmiöiden syy- ja seuraussuhteita. | Oppilas osaa ohjatusti kuvailla pääpiirteissään jonkun historian ilmiön syy- ja seuraussuhteita. |
T10 ohjata oppilasta selittä- mään, miten tulkinnat | S1-S5 | Tulkintojen selittäminen | Oppilas osaa selittää joi- denkin esimerkkien | Oppilas osaa ohjatusti selittää jonkin esimerkin |
saattavat muuttua uusien lähteiden tai tarkastelutapo- jen myötä | avulla, miksi sama ta- pahtuma tai ilmiö voi- daan tulkita eri tavoin. | avulla, miksi sama ta- pahtuma tai ilmiö voi- daan tulkita eri tavoin. | ||
T11 ohjata oppilasta selittä- mään ihmisen toimintaa | S1–S5 | Ihmisen toi- minnan selit- täminen | Oppilas osaa esittää kä- siteltävästä asiasta ker- tomuksen siten, että hän selittää tapahtuman tai ilmiön eri toimijoi- den kannalta. | Oppilas osaa ohjatusti esittää käsiteltävästä asiasta kertomuksen si- ten, että hän selittää ta- pahtuman tai ilmiön eri toimijoiden kannalta. |