< Previous | Contents | Next >
Musiikillisten tietojen ja taitojen oppiminen tapahtuu musisoiden eli laulaen, soittaen, kuunnellen, liikkuen, improvisoiden ja säveltäen sekä taiteidenvälisessä työskentelyssä. Sisällöt valitaan siten, että oppilas tutustuu musiikkikulttuureihin ja -tyyleihin monipuolisesti. Sisällöt tukevat tavoitteiden saavuttamista ja hyödyntävät paikallisia mahdollisuuksia ja oppilaiden kokemuksia.
14.4.10.2 Musiikin vuosiluokkaistetut sisällöt vuosiluokilla 3-6, Ylöjärvi
Musiikki: sisällöt luokilla 3-6 | |||
3.lk | 4.lk | 5.lk | 6.lk |
S1 Miten musiikissa toi- mitaan | S1 Miten musiikissa toi- mitaan | S1 Miten musiikissa toi- mitaan | S1 Miten musiikissa toi- mitaan |
Harjoitellaan hyvää laulu- asentoa, tutkitaan hengi- tyksen merkitystä äänen- käytölle ja tehdään ääni- harjoituksia sekä laulaen että liikkuen. Käytetään kehosoittimia sekä ylei- simpiä rytmi- ja melo- diasoittimia. Valitaan vä- hintään yksi melodiasoi- tin, jonka soittamiseen perehdytään. Harjoitel- laan yhteistä sykettä ryh- mässä. Oppilasta ohja- taan liikkumaan musiikin mukana rohkeasti eläy- tyen. Harjoitellaan asial- lista suhtautumista omaan ja muiden tuotta- maan musiikkiin. Kuun- nellaan musiikkia eläy- tyen ja osallistuen esim. kehorytmein ja liikkuen. Soitetaan ja improvisoi- daan muutamalla | Harjoitellaan hyvää laulu- asentoa, tutkitaan hengi- tyksen merkitystä äänen- käytölle ja tehdään ääni- harjoituksia sekä laulaen että liikkuen. Lauletaan yksiäänisesti ja harjoitel- laan kaanoneita. Käyte- tään kehosoittimia sekä yleisimpiä rytmi- ja melo- diasoittimia monipuoli- sesti luontevana osana musisointia ja musiikkikä- sitteiden opiskelua. Har- joitellaan musiikin mu- kana liikkumista rohke- asti eläytyen. Eläydytään musiikin kuunteluun liik- keen, rytmisoittimien ja kehorytmien avulla. Har- joitellaan asiallista suh- tautumista omaan ja muiden tuottamaan mu- siikkiin. Valitaan vähin- tään yksi melodiasoitin, | Tutustutaan yksiäänisten laulujen ohella myös mo- niäänisyyteen mm. kaa- noneiden avulla. Teh- dään ääniharjoituksia ja kiinnitetään huomiota hyvään lauluasentoon. Käytetään keho-, rytmi- ja melodiasoittimia moni- puolisesti osana yhteis- musisointia ja musiikkikä- sitteiden opiskelua. Tu- tustutaan erilaisiin soin- tusoittimiin ja niiden soit- tamiseen. Keskustellaan hyvän yleisön ominai- suuksista. Esitetään muulle ryhmälle pieniä esityksiä ja esittäjät saa- vat arvioida, oliko yleisö asiallinen ja oliko sille turvallista esiintyä. | Tutustutaan yksiäänisten laulujen ohella myös mo- niäänisyyteen mm. kaa- noneiden avulla. Puhu- taan äänenmurroksesta ja sen vaikutuksesta oman äänen tuottami- seen ja käyttöön. Teh- dään ääniharjoituksia, harjoitellaan fraseeraa- mista ja muistetaan hyvä lauluasento. Käytetään keho-, rytmi- ja sointu- soittimia monipuolisesti osana musisointia ja mu- siikkikäsitteiden opiske- lua. Kuunnellaan monen- laista musiikkia ja ohja- taan oppilasta kuvaa- maan omia musiikillisia kokemuksiaan sanalli- sesti. Tutustutaan länsi- maisen taidemusiikin ai- kakausiin. Opetellaan |
sävelellä, kuten pentato- nisella asteikolla. | jonka soittamiseen pe- rehdytään. Tehdään pie- niä improvisointiharjoi- tuksia. Oppilaat voivat esimerkiksi keksiä introja ja välisoittoja. | rentoutumaan musiikkia kuunnellen. | |
S2 Mistä musiikki muo- dostuu | S2 Mistä musiikki muo- dostuu | S2 Mistä musiikki muo- dostuu | S2 Mistä musiikki muo- dostuu |
Tutustutaan sinfoniaor- kesterin soittimista jou- siin ja puupuhaltimiin. Musisoinnin ja musiikin kuuntelun yhteydessä kiinnitetään huomiota peruskäsitteiden lisäksi musiikin elementteihin. Opetellaan tunnistamaan melodian kaari, piano- forte, duuri-molli, tasaja- koinen-kolmijakoinen, kertosäe ja soolo-tutti. Harjoitellaan tunnista- maan musiikillisia mer- kintätapoja. | Harjoitellaan yhteistä sy- kettä ryhmässä. Tutustu- taan sinfoniaorkesterin soittimista vaskipuhalti- miin ja lyömäsoittimiin. Musisoinnin ja musiikin kuuntelun yhteydessä kiinnitetään huomiota peruskäsitteiden lisäksi musiikin elementteihin. Opetellaan C-duu- riasteikon säveliä ja tu- tustutaan musiikin aika- arvoihin musisoinnin yh- teydessä. | Tutustutaan muutamiin erityyppisiin soittimiin. Harjoitellaan tunnista- maan soittimien ääniä, sykkeen löytämistä kuul- lun perusteella liikkuen ja soittaen sekä erottele- maan kuulemasta musii- kin elementtejä. Opetel- laan aika-arvoja musi- soidessa sekä harjoitel- laan niiden tunnista- mista. Opetellaan muuta- mia ylennettyjen tai alen- nettujen sävelten nimiä sekä puolisävelaskeleen käsite soveltuvin osin musisoinnin yhteydessä. Harmoniakäsite opiskel- laan sointusoittimia soit- taessa. Tutustutaan kol- misointuihin. | Tutustutaan joihinkin kansanmusiikin, populaa- rimusiikin ja muun maail- man musiikin soittimiin sekä soitinryhmiin. Ope- tellaan aika-arvoja musi- soidessa sekä harjoitel- laan niiden tunnista- mista. Harmoniakäsite opiskellaan sointusoitti- mia soitettaessa. Harjoi- tellaan tunnistamaan soittimien ääniä ja löytä- mään liikuttaessa ja soi- tettaessa syke kuullun perusteella sekä erottele- maan kuullusta musiikin elementtejä. Tehdään yk- sin tai ryhmässä pieni- muotoinen sävellys esi- merkiksi niin, että oppilas sanoittaa uusiksi jonkun tutun kappaleen ja keksii sitten uuden melodian tekemiinsä sanoihin. |
S3 Musiikki omassa elä- mässä, yhteisössä ja yh- teiskunnassa | S3 Musiikki omassa elä- mässä, yhteisössä ja yh- teiskunnassa | S3 Musiikki omassa elä- mässä, yhteisössä ja yh- teiskunnassa | S3 Musiikki omassa elä- mässä, yhteisössä ja yh- teiskunnassa |
Ohjataan oppilasta ku- vaamaan omia musiikilli- sia kokemuksiaan taiteen eri keinoin esim. verbaa- lisesti tai kuvallisesti. Opetuksessa voidaan hyödyntää oppilaiden osaamista tai paikallisten oppilaitosten tarjoamia mahdollisuuksia. | Ohjataan oppilasta ku- vaamaan omia musiikilli- sia kokemuksiaan taiteen eri keinoin esim. verbaa- lisesti tai kuvallisesti. Hyödynnetään mahdolli- suuksien mukaan oppilai- den osaamista, konsert- teja tai paikallisten oppi- laitosten tarjoamia mah- dollisuuksia. | Ohjataan oppilasta ku- vaamaan omia musiikilli- sia kokemuksiaan taiteen eri keinoin esim. verbaa- lisesti tai kuvallisesti. Hyödynnetään mahdolli- suuksien mukaan oppilai- den osaamista, konsert- teja tai paikallisten oppi- laitosten tarjoamia mah- dollisuuksia. | Ohjataan oppilasta ku- vaamaan omia musiikilli- sia kokemuksiaan taiteen eri keinoin esim. verbaa- lisesti tai kuvallisesti. Hyödynnetään mahdolli- suuksien mukaan oppilai- den osaamista, konsert- teja tai paikallisten oppi- laitosten tarjoamia mah- dollisuuksia. |
S4 Ohjelmisto | S4 Ohjelmisto | S4 Ohjelmisto | S4 Ohjelmisto |
Lauluohjelmistoa valitta- essa kiinnitetään huo- miota ikäkauteen, paikal- lisuuteen ja vuodenkier- toon sekä huomioidaan ajankohtaiset tapahtu- mat kuten esim. merkki- vuodet. Lauluston ja kuunteluohjelmiston va- linnassa otetaan huomi- oon myös eheyttäminen muihin oppiaineisiin. Pai- kallisesti voidaan määri- tellä kulttuuriset taustat sekä kulttuuriperinnön huomioivat yksittäiset laulut (kuten Maamme | Lauluohjelmistoa valitta- essa kiinnitetään huo- miota ikäkauteen, paikal- lisuuteen ja vuodenkier- toon sekä huomioidaan ajankohtaiset tapahtu- mat kuten esim. merkki- vuodet. Lauluston ja kuunteluohjelmiston va- linnassa otetaan huomi- oon myös eheyttäminen muihin oppiaineisiin. Pai- kallisesti voidaan määri- tellä kulttuuriset taustat sekä kulttuuriperinnön huomioivat yksittäiset laulut (kuten Maamme | Lauluohjelmistoa valitta- essa kiinnitetään huo- miota ikäkauteen, paikal- lisuuteen ja vuodenkier- toon sekä huomioidaan ajankohtaiset tapahtu- mat kuten esim. merkki- vuodet. Lauluston ja kuunteluohjelmiston va- linnassa otetaan huomi- oon myös eheyttäminen muihin oppiaineisiin. Pai- kallisesti voidaan määri- tellä kulttuuriset taustat sekä kulttuuriperinnön huomioivat yksittäiset laulut (kuten Maamme | Lauluohjelmistoa valitta- essa kiinnitetään huo- miota ikäkauteen, paikal- lisuuteen ja vuodenkier- toon sekä huomioidaan ajankohtaiset tapahtu- mat kuten esim. merkki- vuodet. Lauluston ja kuunteluohjelmiston va- linnassa otetaan huomi- oon myös eheyttäminen muihin oppiaineisiin. Pai- kallisesti voidaan määri- tellä kulttuuriset taustat sekä kulttuuriperinnön huomioivat yksittäiset laulut (kuten Maamme |
tai Suvivirsi) osaksi ope- tussuunnitelmaa. Oppi- laita osallistetaan ohjel- miston suunnittelussa. Tutustutaan suomalais- ten vähemmistöjen mu- siikkiin huomioiden mah- dollisuuksien mukaan oman koulun oppilaiden kulttuurilliset taustat. | tai Suvivirsi) osaksi ope- tussuunnitelmaa. Oppi- tunnilla voidaan tehdä yhteinen luokkalaulu, jossa oppilaat keksivät sanat opettajan tai itse tekemäänsä melodiaan. Oppilaita osallistetaan ohjelmiston suunnitte- lussa. Keskitytään erityi- sesti eurooppalaiseen kansanmusiikkiin ja tai- demusiikkiin. | tai Suvivirsi) osaksi ope- tussuunnitelmaa. Oppi- laita osallistetaan ohjel- miston suunnittelussa. Tutustutaan afrikkalai- seen ja aasialaiseen mu- siikkiin. | tai Suvivirsi) osaksi ope- tussuunnitelmaa. Oppi- laita osallistetaan ohjel- miston suunnittelussa. Tutustutaan etelä-, väli- ja pohjoisamerikkalai- seen musiikkiin. |