< Previous | Contents | Next >
14.4.10.4 Osaamisen arviointi vuosiluokalla 4, Ylöjärvi
Musiikin arviointiperusteet 4. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/ arvosanaa kahdeksan varten sekä kohtalaista osaamista kuvaavaa sanallista arviota/ arvosanaa kuusi varten
Tavoitteet | Si- sältö- alueet | Arvioinnin koh- teet oppiai- neessa | Hyvä/arvosanan kahdeksan osaaminen | Kohtalainen/arvosanan kuusi osaaminen |
Osallisuus | ||||
T1 Oppilas harjoittelee toi- mimaan musiikillisen ryhmän jäsenenä ja saa onnistumisen kokemuk- sia. | S1-S4 | Musiikilliset yh- teistyötaidot | Oppilas toimii musiikillisen ryhmän jäsenenä hyvin. | Oppilaalle on haastavaa toi- mia musiikillisen ryhmän jä- senenä. |
Musiikilliset tiedot ja taidot sekä luova tuottaminen | ||||
T2 Oppilas harjoittelee käyttämään luonnolli- sesti ääntään ja kehit- tää keho-, rytmi- ja me- lodiasoittimien | S1-S4 | Laulaminen ja soittaminen ryh- män jäsenenä | Oppilas osallistuu yhteislau- luun ja -soittoon. | Oppilaan on vaikeaa osallis- tua yhteislauluun ja -soit- toon. |
perussoittotekniikoita yhteismusisoinnissa. | ||||
T3 Oppilas käyttää liikettä eläytyessään musiikkiin sekä tutustuessaan mu- siikkikäsitteisiin. | S1-S4 | Musiikkiliikunta | Oppilas liikkuu musiikin mu- kaan ja käyttää kehoaan mu- siikilliseen ilmaisuun. | Oppilas osallistuu vain vähän musiikkiliikuntaan. |
T4 Oppilas havainnoi kou- lun ja lähiympäristön ääniä sekä harjoittelee kuuntelemaan aktiivi- sesti musiikkia. | S1-S4 | Musiikin kuun- telu | Oppilas havainnoi keskitty- neesti koulun ja lähiympäris- tön ääniä sekä harjoittelee kuuntelemaan aktiivisesti musiikkia. | Oppilaan on hankalaa ha- vainnoida keskittyneesti kou- lun ja lähiympäristön ääniä. Hänen on vaikeaa keskittyä musiikin kuuntelemiseen. |
T5 Oppilas harjoittelee musiikillista keksintää ja improvisointia keho-, rytmi- ja melodiasoitti- milla. | S1-S4 | Luovan musiikil- lisen ajattelun il- maiseminen eri keinoin | Oppilas harjoittelee aktiivi- sesti musiikillista keksintää ja improvisointia keho-, rytmi- ja melodiasoittimilla. | Oppilas osallistuu vain har- voin musiikilliseen keksin- tään ja improvisointiin keho-, rytmi- ja melodiasoittimilla. |
Kulttuurinen ymmärrys ja monilukutaito | ||||
T6 Oppilas tutustuu ikä- kauteen sopivaan eri ai- kakausien eurooppalai- seen musiikkiin ja mu- siikin eri lajeihin, erityi- sesti kansanmusiikkiin ja taidemusiikkiin. | S1-S4 | Musiikin merki- tysten havain- nointi | Oppilas tutustuu aktiivisesti eurooppalaiseen musiikkiin. | Oppilaalle on haastavaa tu- tustua aktiivisesti eurooppa- laiseen musiikkiin. |
T7 Oppilas tutustuu musii- kin käsitteisiin ja niihin liittyviin merkintätapoi- hin musisoinnin yhtey- dessä. | S1-S4 | Musiikin mer- kintätapojen ymmärtäminen | Oppilas opettelee toimimaan opiskeltujen musiikillisten merkintöjen mukaisesti musi- soinnin yhteydessä. | Oppilaan on hankalaa harjoi- tella opiskeltujen musiikillis- ten merkintöjen käyttöä mu- sisoinnin yhteydessä. |
Hyvinvointi ja turvallisuus musiikissa | ||||
T8 Oppilas harjoittelee kiinnittämään huomiota kuulonsa suojelemiseen ja omaan osallisuu- teensa ääniympäristön turvallisuudessa. | S1-S4 | Välineiden ja laitteiden tur- vallinen käyttö | Oppilas harjoittelee käyttä- mään laitteita ja soittimia ot- taen huomioon muun mu- assa äänen ja musiikin voi- makkuuteen liittyvät tekijät. | Oppilaan on vaikeaa harjoi- tella käyttämään laitteita ja soittimia ottaen huomioon muun muassa äänen ja mu- siikin voimakkuuteen liittyvät tekijät. |
Oppimaan oppiminen musiikissa | ||||
T9 Oppilas osallistuu yhtei- sen musiikillisen tavoit- teen asettamiseen ja harjoittelee työskente- lemään tavoitteen mu- kaisesti. Oppilas arvioi tavoitteen toteutumista ryhmän jäsenenä. | S1-S4 | Oppimaan oppi- minen ja työs- kentelytaidot | Oppilas osallistuu yhteisen musiikillisen tavoitteen aset- tamiseen ja harjoittelee toi- mimaan tavoitteen mukai- sesti. Hän osallistuu tavoit- teen toteutumisen arviointiin ryhmän jäsenenä. | Oppilaan on haastavaa osal- listua yhteisen musiikillisen tavoitteen asettamiseen ja harjoitella toimimaan yhtei- sen tavoitteen mukaisesti. Oppilas osallistuu heikosti ta- voitteen toteutumisen arvi- ointiin ryhmän jäsenenä. |