< Previous | Contents | Next >
14.4.10.5 Osaamisen arviointi vuosiluokalla 5, Ylöjärvi
Musiikin arviointiperusteet 5. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kahdeksan varten sekä kohtalaista osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kuusi varten
Tavoitteet | Si- sältö- alueet | Arvioinnin koh- teet oppiai- neessa | Hyvä/arvosanan kahdek- san osaaminen | Kohtalainen/arvosanan kuusi osaaminen |
Osallisuus | ||||
T1 Oppilas harjoittelee toimi- maan musiikillisen ryh- män jäsenenä | S1-S4 | Musiikilliset yh- teistyötaidot | Oppilas toimii musiikilli- sen ryhmän jäsenenä hy- vin. | Oppilaalle on haastavaa toi- mia musiikillisen ryhmän jä- senenä. |
rakentavasti ja saa onnis- tumisen kokemuksia. | ||||
Musiikilliset tiedot ja taidot sekä luova tuottaminen | ||||
T2 Oppilas käyttää luonte- vasti ääntään ikäkauteen soveltuvalla tavalla ja tu- tustuu erilaisiin sointu- soittimiin. Oppilas osallis- tuu yhteislauluun ja -soit- toon. | S1-S4 | Laulaminen ja soittaminen ryh- män jäsenenä | Oppilas osallistuu yhteis- lauluun ja -soittoon. | Oppilaan on vaikeaa osallis- tua yhteislauluun ja -soittoon. |
T3 Oppilas kehittää luovaa ajatteluaan ja käyttää lii- kettä musiikkiin eläytymi- sessä, ilmaisukeinona, mahdollisissa esiintymi- sissä, yhteismusisointiti- lanteissa sekä musiikkikä- sitteiden opiskelussa. | S1-S4 | Musiikkiliikunta | Oppilas liikkuu musiikin mukaan ja käyttää keho- aan musiikilliseen ilmai- suun. | Oppilas osallistuu vain vähän musiikkiliikuntaan. |
T4 Oppilas osaa kuunnella keskittyneesti musiikkia ja harjoittelee musiikkielä- myksen sanallistamista. | S1-S4 | Musiikin kuun- telu | Oppilas kuuntelee keskit- tyneesti musiikkia ja esit- tää näkemyksiään kuule- mastaan. | Oppilaan on hankalaa kuun- nella keskittyneesti musiikkia tai esittää näkemyksiä kuule- mastaan. |
T5 Oppilas harjoittelee musii- killista keksintää ryh- mässä tekemällä pieni- muotoisia sävellyksiä mm. tieto- ja viestintäteknolo- giaa hyödyntäen. | S1-S4 | Luovan musiikilli- sen ajattelun il- maiseminen eri keinoin | Oppilas keksii omia rat- kaisuja käyttäen ääntä, musiikkia, kuvaa tai muita ilmaisutapoja ja osaa tar- vittaessa ohjatusti hyö- dyntää musiikkiteknolo- gian tarjoamia mahdolli- suuksia. | Oppilaan on haasteellista keksiä omia ratkaisuja käyt- täen ääntä, musiikkia, kuvaa tai muita ilmaisutapoja. Op- pilaan on vaikeaa keskittyä musiikkiteknologian asialli- seen käyttöön. |
Kulttuurinen ymmärrys ja monilukutaito | ||||
T6 Oppilas kuuntelee eläy- tyen monenlaista ikäkau- teen sopivaa musiikkia eri aikakausilta ja musiikin eri lajeista. | S1-S4 | Musiikin merki- tysten havain- nointi | Oppilas kuuntelee eläy- tyen monenlaista ikäkau- teen sopivaa musiikkia eri aikakausilta ja musiikin eri lajeista. | Oppilaalle on ongelmallista eläytyä eri aikakausien ja musiikin eri lajien kuuntele- miseen. |
T7 Oppilas harjoittelee toimi- maan musiikin merkintä- tapojen mukaisesti musi- soinnin yhteydessä. | S1-S4 | Musiikin merkin- tätapojen ym- märtäminen | Oppilas toimii opiskeltu- jen musiikillisten merkin- töjen mukaisesti musi- soinnin yhteydessä. | Oppilas toimii jossain määrin opiskeltujen musiikillisten merkintöjen mukaisesti mu- sisoinnin yhteydessä. |
Hyvinvointi ja turvallisuus musiikissa | ||||
T8 Oppilas kiinnittää huo- miota ääniympäristön tur- vallisuuteen sekä musiik- kiteknologian turvalliseen käyttöön. | S1-S4 | Välineiden ja lait- teiden turvalli- nen käyttö | Oppilas käyttää laitteita ja soittimia ottaen huomi- oon muun muassa äänen ja musiikin voimakkuu- teen liittyvät tekijät. | Oppilaan on vaikeaa ottaa huomioon äänen ja musiikin voimakkuuteen liittyvät teki- jät käyttäessään laitteita ja soittimia. |
Oppimaan oppiminen musiikissa | ||||
T9 Oppilas osallistuu yhtei- sen musiikillisen tavoit- teen asettamiseen ja har- joittelee työskentelemään tavoitteen mukaisesti. Oppilas arvioi tavoitteen toteutumista ryhmän jä- senenä. | S1-S4 | Oppimaan oppi- minen ja työs- kentelytaidot | Oppilas osallistuu yhtei- sen musiikillisen tavoit- teen asettamiseen ja har- joittelee toimimaan ta- voitteen mukaisesti. Hän osallistuu tavoitteen to- teutumisen arviointiin ryhmän jäsenenä. | Oppilaan on haastavaa osal- listua yhteisen musiikillisen tavoitteen asettamiseen ja harjoitella toimimaan yhtei- sen tavoitteen mukaisesti. Oppilas osallistuu heikosti ta- voitteen toteutumisen arvi- ointiin ryhmän jäsenenä. |