< Previous | Contents | Next >
14.4.10.6 Osaamisen arviointi vuosiluokalla 6
Musiikin arviointikriteerit 6. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kahdeksan varten sekä arviointiperusteet kohta- laista osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kuusi varten
Tavoite | Si- sältö- alueet | Arvioinnin koh- teet oppiaineessa | Hyvä/arvosanan kahdek- san osaaminen | Kohtalainen/arvosanan kuusi osaaminen |
Osallisuus | ||||
T1 Oppilas harjoittelee toi- mimaan musiikillisen ryhmän jäsenenä raken- tavasti ja saa onnistumi- sen kokemuksia. Oppilas ottaa huomioon ryhmän muut jäsenet yhteismu- sisoinnissa. | S1-S4 | Musiikilliset yh- teistyötaidot | Oppilas ottaa huomioon ryhmän muut jäsenet yh- teismusisoinnissa. | Oppilaalle on haastavaa ot- taa huomioon ryhmän muut jäsenet yhteismusisoinnissa. |
Musiikilliset tiedot ja taidot sekä luova tuottaminen | ||||
T2 Oppilas käyttää luonte- vasti ääntään ikäkauteen soveltuvalla tavalla ja tu- tustuu erilaisiin sointu- soittimiin. Oppilas osal- listuu yhteislauluun ja - soittoon pyrkien sovitta- maan osuutensa osaksi musiikillista kokonai- suutta. | S1-S4 | Laulaminen ja soit- taminen ryhmän jäsenenä | Oppilas osallistuu yhteis- lauluun ja -soittoon pyrkien sovitta- maan osuutensa osaksi musiikillista kokonai- suutta. | Oppilas osoittaa vähäistä kiinnostusta osallistua yh- teislauluun ja -soittoon ja hä- nellä on vaikeuksia sovittaa osuutensa osaksi musiikillista kokonaisuutta. |
T3 Oppilas kehittää luovaa ajatteluaan ja käyttää lii- kettä musiikkiin eläyty- misessä, ilmaisukeinona, | S1-S4 | Musiikkiliikunta | Oppilas liikkuu musiikin mukaan ja käyttää keho- aan musiikilliseen ilmai- suun. | Oppilas osallistuu vain vähän musiikkiliikuntaan. |
mahdollisissa esiintymi- sissä, yhteismusisointiti- lanteissa sekä musiikki- käsitteiden opiskelussa. | ||||
T4 Oppilas osaa kuunnella keskittyneesti musiikkia ja harjoittelee musiik- kielämyksen sanallista- mista. | S1-S4 | Musiikin kuuntelu | Oppilas kuuntelee keskit- tyneesti musiikkia ja esit- tää näkemyksiään kuule- mastaan. | Oppilaan on hankalaa kuun- nella keskittyneesti musiikkia tai esittää näkemyksiä kuule- mastaan. |
T5 Oppilas harjoittelee mu- siikillista keksintää ryh- mässä tekemällä pieni- muotoisia sävellyksiä mm. tieto- ja viestintä- teknologiaa hyödyntäen. | S1-S4 | Luovan musiikilli- sen ajattelun il- maiseminen eri keinoin | Oppilas keksii omia rat- kaisuja käyttäen ääntä, musiikkia, kuvaa tai muita ilmaisutapoja ja osaa tar- vittaessa ohjatusti hyö- dyntää musiikkiteknolo- gian tarjoamia mahdolli- suuksia. | Oppilaan on haasteellista keksiä omia ratkaisuja käyt- täen ääntä, musiikkia, kuvaa tai muita ilmaisutapoja. Op- pilaan on vaikeaa keskittyä musiikkiteknologian asialli- seen käyttöön. |
Kulttuurinen ymmärrys ja monilukutaito | ||||
T6 Oppilas kuuntelee eläy- tyen monenlaista ikäkau- teen sopivaa musiikkia eri aikakausilta ja musii- kin eri lajeista. Oppilas esittää näkemyksiä mu- siikilliseen toimintaan liittyvistä havainnoistaan ja kokemuksistaan. | S1-S4 | Musiikin merkitys- ten havainnointi | Oppilas esittää näkemyk- siä musiikilliseen toimin- taan liittyvistä havain- noistaan ja kokemuksis- taan. | Oppilaalle on ongelmallista esittää näkemyksiä musiikilli- seen toimintaan liittyvistä havainnoistaan ja kokemuk- sistaan. |
T7 Oppilas harjoittelee toi- mimaan musiikin mer- kintätapojen mukaisesti musisoinnin yhteydessä. | S1-S4 | Musiikin merkintä- tapojen ymmärtä- minen | Oppilas toimii opiskeltu- jen musiikillisten merkin- töjen mukaisesti musi- soinnin yhteydessä. | Oppilas toimii harvoin opis- keltujen musiikillisten mer- kintöjen mukaisesti musi- soinnin yhteydessä. |
Hyvinvointi ja turvallisuus musiikissa | ||||
T8 Oppilas kiinnittää huo- miota ääniympäristön turvallisuuteen, tulee tietoiseksi musiikin vai- kutuksesta omaan hyvin- vointiin sekä tutustuu musiikkiteknologian tur- valliseen käyttöön. | S1-S4 | Välineiden ja lait- teiden turvallinen käyttö | Oppilas käyttää laitteita ja soittimia ottaen huomi- oon muun muassa äänen ja musiikin voimakkuu- teen liittyvät tekijät. | Oppilaan on vaikeaa ottaa huomioon äänen ja musiikin voimakkuuteen liittyvät teki- jät käyttäessään laitteita ja soittimia. |
Oppimaan oppiminen musiikissa | ||||
T9 Oppilas asettaa tavoit- teen kehittääkseen omaa musiikillista osaa- mistaan, toimii tavoit- teen mukaisesti yhteis- musisoinnissa ja arvioi tavoitteen toteutumista. | S1-S4 | Oppimaan oppimi- nen ja työskentely- taidot | Oppilas asettaa tavoit- teen musiikillisen osaami- sensa kehittämiseksi ja toimii tavoitteen mukai- sesti yhteismusisoinnissa. | Oppilaan on haastavaa aset- taa tavoitteita musiikillisen osaamisensa kehittämiseksi eikä hän pääsääntöisesti toimi tavoitteen mukaisesti yhteismusisoinnissa. |