< Previous | Contents | Next >
14.4.11.6 Osaamisen arviointi vuosiluokalla 6
Kuvataiteen arviointikriteerit 6. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kahdeksan varten sekä arviointiperusteet kohtalaista osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kuusi varten
Tavoitteet | Sisältö- alueet | Arvioinnin koh- teet oppiai- neessa | Hyvä/arvosanan kah- deksan osaaminen | Kohtalainen/arvosa- nan kuusi osaaminen |
Visuaalinen havaitseminen ja ajattelu | ||||
T1 kannustaa oppilasta havain- noimaan taidetta, ympäristöä ja muuta visuaalista kulttuuria mo- niaistisesti ja erilaisia kuvallisia välineitä hyödyntäen | S1, S2, S3 | Taiteen, ympä- ristön ja muun visuaalisen kult- tuurin havain- noiminen | Oppilas osaa tehdä mo- nipuolisia havaintoja ympäristöstä ja sen ku- vista käyttämällä kuval- lisia välineitä. | Oppilas osaa tehdä yk- sipuolisesti havaintoja ympäristöstä ja sen kuvista käyttämällä jo- takin kuvallista väli- nettä. |
T2 rohkaista oppilasta keskustele- maan havainnoistaan ja ajatuksis- taan sekä harjoittelemaan näke- mystensä perustelemista | S1, S2, S3 | Havaintojen ja ajatusten sanal- listaminen | Oppilas osaa kuvailla taiteeseen, ympäristöön ja muuhun visuaaliseen kulttuuriin liittyviä ha- vaintojaan ja perustella ajatuksiaan sanallisesti. | Oppilas osaa kuvailla havaintojaan ja sanal- listaa niitä yksipuoli- sesti. |
T3 innostaa oppilasta ilmaise- maan havaintojaan ja ajatuksiaan | S1, S2, S3 | Havaintojen ja ajatusten | Oppilas osaa ilmaista havaintojaan ja | Oppilas osaa ilmaista havaintojaan |
kuvallisesti ja muita tiedon tuot- tamisen tapoja käyttäen | kuvallinen ilmai- seminen | ajatuksiaan hyödyntä- mällä kuvien rinnalla myös muita tiedon tuot- tamisen tapoja. | hyödyntämällä kuvien rinnalla jotakin tiedon tuottamisen tapaa | |
Kuvallinen tuottaminen | ||||
T4 ohjata oppilasta käyttämään monipuolisesti erilaisia materiaa- leja, tekniikoita ja ilmaisun kei- noja sekä harjaannuttamaan ku- van tekemisen taitojaan | S1, S2, S3 | Kuvallisten il- maisukeinojen käyttäminen | Oppilas osaa soveltaa erilaisia materiaaleja, tekniikoita ja ilmaisukei- noja kuvallisessa tuotta- misessaan. | Oppilas osaa soveltaa joitakin materiaaleja, tekniikoita ja ilmaisu- keinoja kuvallisessa tuottamisessaan |
T5 ohjata oppilasta tavoitteelli- seen kuvallisten taitojen kehittä- miseen yksin ja yhteistyössä mui- den kanssa | S1, S2, S3 | Kuvailmaisun taitojen kehittä- minen | Oppilas osaa asettaa ta- voitteita ja pyrkii kehit- tämään kuvailmaisuaan yksin ja ryhmän jäse- nenä. | Oppilas osaa asettaa ohjatusti tavoitteita työlleen ja työskente- lee yksin ja ryhmässä. |
T6 ohjata oppilasta tutustumaan erilaisiin kuvallisen viestinnän ta- poihin ja käyttämään kuvallisen vaikuttamisen keinoja omissa ku- vissaan | S1, S2, S3 | Kuvien avulla vaikuttaminen ja osallistumi- nen | Oppilas osaa käyttää erilaisia kuvallisen vai- kuttamisen keinoja il- maistessaan mielipitei- tään. | Oppilas osaa käyttää joitakin kuvallisen vai- kuttamisen keinoja il- maistessaan mielipi- teitään. |
Visuaalisen kulttuurin tulkinta | ||||
T7 ohjata oppilasta tarkastele- maan kuvia eri lähtökohdista ja eri yhteyksissä sekä pohtimaan todellisuuden ja fiktion suhdetta | S1, S2, S3 | Kuvien tarkas- telu | Oppilas osaa tarkastella sisällön, muodon ja asia- yhteyden vaikutusta eri- laisten kuvien tulkin- taan. | Oppilas osaa tarkas- tella yksipuolisesti si- sällön, muodon ja asiayhteyden vaiku- tusta erilaisten kuvien tulkintaan. |
T8 ohjata oppilasta tarkastele- maan taidetta ja muuta visuaa- lista kulttuuria teoksen, tekijän ja katsojan näkökulmista sekä pohti- maan historiallisten ja kulttuuris- ten tekijöiden vaikutusta kuviin | S1, S2, S3 | Kuvatulkinnan menetelmien käyttäminen | Oppilas osaa tulkita ku- via teoksen, tekijän ja katsojan näkökulmista sekä hyödyntää tulkin- tojaan kuvista keskus- teltaessa. | Oppilas osaa tulkita kuvia teoksen, tekijän tai katsojan näkökul- masta. |
T9 innostaa oppilasta kokeile- maan eri aikojen ja kulttuurien kuvailmaisun tapoja omissa kuvis- saan | S1, S2, S3 | Kuvailmaisun ta- pojen käyttämi- nen | Oppilas osaa hyödyntää erilaisia kuvailmaisun tapoja tarkastellessaan taidetta ja muuta visu- aalista kulttuuria sekä tehdessään omia kuvia. | Oppilas osaa hyödyn- tää joitakin kuvailmai- sun tapoja omassa ku- vallisessa työskente- lyssään. |
Esteettinen, ekologinen ja eettinen arvottaminen | ||||
T10 ohjata oppilasta keskustele- maan taiteessa, ympäristössä ja muussa visuaalisessa kulttuurissa ilmenevistä arvoista | S1, S2, S3 | Arvojen tarkas- teleminen | Oppilas osaa ilmaista näkemyksiään taiteessa, ympäristössä ja muussa visuaalisessa kulttuu- rissa ilmenevistä ar- voista. | Oppilas osaa ilmaista yksipuolisesti näke- myksiään taiteessa, ympäristössä ja muussa visuaalisessa kulttuurissa ilmene- vistä arvoista. |
T11 kannustaa oppilasta otta- maan huomioon kulttuurinen mo- ninaisuus ja kestävä kehitys ku- vailmaisun sisältöjä ja toimintata- poja valitessaan | S1, S2, S3 | Kuvailmaisun si- sältöjen ja toi- mintatapojen valinta | Oppilas ottaa kuvailmai- sussaan huomioon kult- tuurisen moninaisuu- teen ja kestävään kehi- tykseen liittyviä näkö- kulmia. | Oppilas osaa huolehtia työskentely-ympäris- töstään ja -välineis- tään tarkoituksenmu- kaisesti kestävän kehi- tyksen näkökulmasta. |