< Previous | Contents | Next >
Sisältöalueista muodostetaan kokonaisuuksia, jotka sisältävät ajankohtaisia ja monipuolisia oppimistehtäviä eri vuosiluokille. Sisällöissä toteutetaan käsityöl- lisin keinoin erilaisten materiaalien ja työmenetelmien tuntemista, ymmärtämistä ja ennakkoluulotonta soveltamista, muissa oppiaineissa ja oppimisympäris- töissä opittua hyödyntäen.
14.4.12.2 Käsityön vuosiluokkaistetut sisällöt vuosiluokilla 3-6, Ylöjärvi
Käsityö: sisällöt luokilla 3-6 | |||
3.lk | 4.lk | 5.lk | 6.lk |
S1 Ideointi | S1 Ideointi | S1 Ideointi | S1 Ideointi |
Oppilasta rohkaistaan kek- simään omia innostavia ideoita. Oppilasta ohjataan etsi- mään omasta elämästään konkreettisia tilanteita, joihin hän opettelee poh- timaan käsityöllistä ratkai- sua. | Oppilasta rohkaistaan keksi- mään yksin tai yhdessä in- nostavia ideoita ja usko- maan niihin. Oppilasta myös rohkaistaan yhdistämään käsityö omaan elinpiiriin. Harjaannutaan huomaa- maan tutussa ympäristössä | Oppilasta kannustetaan keksimään ja uskomaan omiin innostaviin ide- oihinsa sekä yhdistämään käsityö omaan elinpiiriin. Ideoinnissa käytetään apuna moniaistisia havain- toja ja virikkeitä. | Oppilasta kannustetaan kek- simään omia innostavia ide- oita yhdistäen käsityö omaan elämään. Ideoinnissa käytetään apuna moniaistisia havaintoja ja vi- rikkeitä, joiden avulla herää käsityön avulla ilmaistava |
Moniaististen havaintojen ja virikkeiden äärellä oppi- laassa pyritään herättä- mään ajatus tai mielikuva, jonka pohjalta hän voi ide- oida. Ideoinnin kehittymiseksi havainnoidaan ja analysoi- daan rakennettuja ja luon- non ympäristöjä. | tilanteita, joihin voidaan ha- kea ratkaisua käsityön kei- noin. Moniaististen havaintojen ja virikkeiden äärellä oppi- lasta ohjataan ilmaisemaan itseään käsityönsä avulla. | Ideoinnin lähtökohtana käytetään oppilaan omia kokemuksia ja mielikuvia. Ideoinnin perustaksi ha- vainnoidaan ja analysoi- daan rakennettuja ja luon- non ympäristöjä. | ajatus, tunne, haave tai mieli- kuva. Ideoinnin perustaksi havain- noidaan ja analysoidaan ra- kennettuja ja luonnon ympä- ristöjä. Ideoinnissa oppilasta kannus- tetaan etsimään konkreettisia kehittämiskohteita, joihin opetellaan pohtimaan ratkai- sua käsityön keinoin. |
S2 Suunnittelu | S2 Suunnittelu | S2 Suunnittelu | S2 Suunnittelu |
Esitellään erilaisia käsityö- taitoja ja käsityön mahdol- lisuuksia sosiaalisen me- dian, museoiden, näytte- lyiden tai vierailujen avulla. Oppilasta ohjataan tunnis- tamaan käsityöprosessin vaiheet: suunnittelu, joka sisältää alkumielikuvan ja ideoinnin, tekeminen ja arviointi sekä dokumen- tointi. Suunnittelun oppimiseksi havainnoidaan ja analysoi- daan esineitä: muoto, pinta, koko, väri, | Oppilaita ohjataan tutustu- maan erilaisiin käsityötaitoi- hin ja käsityön mahdolli- suuksiin: sosiaalinen media, museot, näyttelyt tai vierai- lut. Tiedetään käsityöprosessin vaiheet: suunnittelu sisäl- täen alkumielikuvan ja ide- oinnin, tekeminen ja arvi- ointi sekä dokumentointi. Suunnittelun oppimiseksi havainnoidaan ja analysoi- daan esineitä: muoto, pinta, koko, väri, materiaali sekä niiden merkitys tuotteen | Oppilasta kannustetaan tutustumaan erilaisiin kä- sityötaitoihin ja käsityön mahdollisuuksiin sosiaali- nen median, museoiden, näyttelyiden tai vierailujen avulla. Opetellaan hallitsemaan käsityöprosessin vaiheet: suunnittelu sisältäen alku- mielikuvan ja ideoinnin, valmistaminen ja arviointi sekä dokumentointi. Korostetaan, että suun- nittelu ideointeineen on käsityöprosessin lähtö- kohta ja käsityön valmista- mista ohjaava tekijä. | Oppilasta kannustetaan tu- tustumaan erilaisiin käsityö- taitoihin ja käsityön mahdolli- suuksiin sosiaalisen median, museoiden, näyttelyjen tai vierailujen avulla. Korostetaan, että suunnittelu ideointeineen on käsityöpro- sessin lähtökohta ja käsityön valmistamista ohjaava tekijä sekä sitä, että arviointia ta- pahtuu koko prosessin ajan. Opetellaan hallitsemaan ja soveltamaan käsityöprosessin vaiheita: suunnittelu (sisäl- täen alkumielikuvan ja ide- oinnin), valmistaminen, arvi- ointi ja dokumentointi. |
materiaali ja niiden merki- tys tuotteen käytölle ja ul- koasulle. Oppilasta ohjataan huomi- oimaan suunnittelussa tuotteen käyttö ja käytet- tävissä olevat materiaalit, työvälineet sekä taloudel- lisuus. Oppilasta ohjataan pohti- maan tutkien ja kokeillen, yksin tai ryhmässä, mikä on järkevä valmistustapa ja työjärjestys. Harjoitellaan esittämään suunnitelma sanallisesti ja kuvallisesti. | käytölle, ulkoasulle ja val- mistukselle. Harjoitellaan huomioimaan suunnittelussa tuotteen käyttö ja sen ilmaiseva viesti. Harjoitellaan suunnitelman dokumentointia sanallisesti ja/tai visuaalisesti sekä nu- meerisesti käyttäen esimer- kiksi mittoja, määriä ja mit- takaavoja. Harjoitellaan esittämään suunnitelma sanallisesti ja kuvallisesti. | Korostetaan myös, että ar- viointia tapahtuu koko prosessin ajan. Suunnittelun oppimiseksi havainnoidaan ja analysoi- daan esineitä: muoto, pinta, koko, väri, materi- aali sekä niiden merkitys tuotteen käytölle, ulko- asulle, valmistukselle ja tuotteen ekologiselle kaa- relle. Harjoitellaan huomioi- maan suunnittelussa tuot- teen käyttö, viesti/merki- tys ja ekologia. Harjoitellaan kolmiulottei- sen kappaleen kuvaamista sekä kuvantojen piirtä- mistä. Harjoitellaan suunnitel- man dokumentointia sa- nallisesti tai visuaalisesti sekä numeerisesti. | Suunnittelun oppimiseksi ha- vainnoidaan ja analysoidaan esineitä: muoto, pinta, koko, väri, materiaali ja niiden mer- kitys tuotteen käytölle, ulko- asulle, viestille, valmistuk- selle, ekologiselle kaarelle ja taloudellisuudelle. Harjoitellaan huomioimaan työssä ja työskentelyssä tar- vittavia taitoja ja tietoja, te- kemään kokeiluja sekä ha- keutumaan itsenäisesti eri lähteiden äärelle: esim. inter- net, kirjat, ohjeet, ulkopuoli- set asiantuntijat. Oppilasta ohjataan selvittä- mään käytettävissä olevat so- veltuvat materiaalit ja työväli- neet sekä käyttämään niitä taloudellisesti ja tarkoituk- senmukaisesti. Oppilasta ohjataan suunnitte- lemaan järkevä valmistustapa ja työjärjestys. Suunnitelma valmistetaan ja esitetään tieto- ja viestintä- teknologian avulla. |
Harjoitellaan suunnitelman dokumentointia sanallisesti ja/tai visuaalisesti sekä nu- meerisesti käyttäen esimer- kiksi mittoja, määriä ja mitta- kaavoja. | |||
S3 Kokeilu | S3 Kokeilu | S3 Kokeilu | S3 Kokeilu |
Oppilasta ohjataan huomi- oimaan suunnittelussaan omat tekemisen taidot. Oppilasta ohjataan teke- mään kokeiluja materiaa- leilla, työvälineillä ja -me- netelmillä. | Perehdytään yksin tai ryh- mässä työn valmistamiseen tarvittaviin taitoihin, valmis- tustapaan ja työjärjestyk- seen. Oppilasta ohjataan etsi- mään tietoa tekemisestä sekä selvittämään käytettä- vissä olevat soveltuvat ma- teriaalit ja työvälineet sekä hakemaan tietoa niiden ominaisuuksista. | Oppilasta autetaan huo- maamaan käsityössä tar- vittavat taidot ja tiedot, tekemään kokeiluja sekä käyttämään eri lähteitä yksin tai ryhmässä. Oppilasta ohjataan selvit- tämään käytettävissä ole- vat soveltuvat materiaalit ja työvälineet sekä käyttä- mään niitä taloudellisesti ja tarkoituksenmukaisesti. Oppilasta autetaan pohti- maan tutkien ja kokeillen yksin tai ryhmässä, mikä on järkevä valmistustapa ja työjärjestys. | Oppilasta autetaan huomaa- maan käsityössä tarvittavat taidot ja tiedot, tekemään ko- keiluja sekä käyttämään eri lähteitä yksin tai ryhmässä. Oppilasta ohjataan selvittä- mään käytettävissä olevat so- veltuvat materiaalit ja työväli- neet sekä käyttämään niitä taloudellisesti ja tarkoituk- senmukaisesti. Oppilasta autetaan pohti- maan tutkien ja kokeillen yk- sin tai ryhmässä, mikä on jär- kevä valmistustapa ja työjär- jestys. |
S4 Tekeminen | S4 Tekeminen | S4 Tekeminen | S4 Tekeminen |
Oppilasta ohjataan tutus- tumaan käsityön merki- tykseen ihmisen kasvulle ja hyvinvoinnille. | Oppilasta ohjataan kiinnit- tämään huomiota käsityön merkitykseen ihmisen kas- vulle ja hyvinvoinnille. | Oppilasta autetaan ym- märtämään käsityön mer- kitys ihmisen hyvinvoin- nille. | Oppilasta autetaan ymmärtä- mään käsityön merkitys ihmi- sen hyvinvoinnille. Saadaan kokemuksia suju- vasta ja rauhallisesta |
Oppilaalle tarjotaan koke- muksia sujuvasta ja rau- hallisesta työskentelystä sekä onnistuneen työs- kentelyn tuomasta hyvän olon tunteesta. Työstetään puuta, metal- lia ja muovia erilaisin me- netelmin: mitataan, saha- taan, höylätään, hiotaan, liitetään, naulataan ja har- joitellaan tekemään pinta- käsittelyä. Tutustutaan elektroniik- kaan rakentamalla avoin ja suljettu virtapiiri. Lankaa työstetään virk- kaamalla ja kangasta työstetään om- pelemalla ompeluko- neella. Harjoitellaan kuvioimaan tekstiiliä kirjomalla kone- ompelein ja painamalla tai maalaamalla kankaalle. Harjoitellaan tuntemaan erilaisia materiaaleja, ku- ten puu, metalli, muovi, kangas, lanka, puuvilla- kuitu. | Harjoitellaan mittaamista ja mittojen merkitsemistä suunnitelmaan. Työstetään puuta, metallia ja muovia sahaamalla, höy- läämällä, hiomalla, liittä- mällä, naulaamalla ja pinta- käsittelyllä. Tutustutaan elektroniikka- työhön opettelemalla juot- tamaan. Kuitua työstetään huovutta- malla, lankaa työstetään kuto- malla ja kangasta työstetään ompe- lemalla ompelukoneella. Perehdytään erilaisiin mate- riaaleihin kuten puuhun, metalliin, muoviin, kankaa- seen, lankaan, pellavakui- tuun sekä niiden valmistus- menetelmiin ja ominaisuuk- siin. Tutustutaan materiaaliin ja tekniikkaan liittyviin termei- hin, kuten loimi, kude, sauma, päärme, kaava, an- turit, toimilaitteet. | Saadaan kokemuksia su- juvasta ja rauhallisesta työskentelystä sekä onnis- tuneen työskentelyn tuo- masta hyvän olon tun- teesta. Puuta, metallia ja muovia työstetään mittaamalla, poraamalla, sorvaamalla, höyläämällä, taivutta- malla, pakottamalla, tako- malla, hiomalla, liimaa- malla, ruuvaamalla, muok- kaamalla lämmön avulla sekä pintakäsittelyillä. Elektroniikkaan tutustu- taan piirilevyn poraamisen ja komponenttien juotta- misen avulla. Harjoitellaan robotin ja/tai automaatiojärjestelmän ohjausta käyttäen apuna jotain oppimisalustaa. Lankaa työstetään neulo- malla ja kangasta työstetään om- pelemalla. Tekstiilejä kuvioidaan vär- jäämällä. | työskentelystä sekä sujuvan työskentelyn tuomasta hyvän olon tunteesta. Puuta, metallia ja muovia työstetään liittämällä, niittaa- malla, pistehitsaamalla tai muulla tavoin. Muovia työs- tetään materiaalia lisäävällä tavalla, esim. 3D-tulostus. Harjoitellaan elektroniikkara- kentelua sekä robotin ja/tai automaatiojärjestelmän oh- jausta käyttäen apuna oppi- misalustaa. Lankaa työstetään neulo- malla ja punomalla tai sol- meilemalla. Kangasta työstetään ompele- malla. Harjoitellaan kaavan käyttöä. Opetellaan tunnistamaan ko- timaisia puulajeja (koivu, mänty), tekstiilikuituja (teko- kuidut) sekä tekstiilirakenteita, metalleja (teräs, alumiini, kupari) ja muoveja (kerta- ja kesto- muovit). Perehdytään näiden materiaalien valmistusmene- telmiin ja ominaisuuksiin. |
Tutustutaan käytettävään materiaaliin ja tekniikkaan liittyviin termeihin, esi- merkiksi virkkausmerkkei- hin. Tutustutaan käsityössä käytettävän materiaalin syntymiseen, jalostami- seen, ominaisuuksiin, käyttöön sekä kierrättämi- seen ja käytöstä poistami- seen. Kiinnitetään huo- miota ekologisesti ja eetti- sesti kestävään tuotan- toon. | Tutustutaan käsityössä käy- tettävän materiaalin synty- miseen, jalostamiseen, omi- naisuuksiin, käyttöön sekä kierrättämiseen ja käytöstä poistamiseen. Tutustutaan ekologisesti ja eettisesti kestävän tuotan- non perusajatuksiin. | Opetellaan tunnistamaan kotimaisia puulajeja (koivu, mänty), tekstiilima- teriaaleja (silkki), metal- leja (teräs, alumiini, ku- pari) ja muoveja (kerta- ja kestomuovit). Oppilasta ohjataan perehtymään näiden materiaalien val- mistusmenetelmiin, käyt- tötapoihin ja ominaisuuk- siin. Oppilasta ohjataan työstä- mään materiaaleja tarkoi- tuksenmukaisilla menetel- millä. Tutustutaan materiaalei- hin ja tekniikoihin liittyviin termeihin. | Työstetään materiaaleja tar- koituksenmukaisilla menetel- millä. Tutustutaan materiaa- leihin ja tekniikoihin liittyviin termeihin. Tutustutaan neu- lonnan symboleihin ja elektroniikan komponenttei- hin. |
S5 Soveltaminen | S5 Soveltaminen | S5 Soveltaminen | S5 Soveltaminen |
Suunnittelun perustaksi tutkitaan erilaisia meka- nismeja ja luonnonlakeja, kuten esim. ristikko-, kenno-, palkki- ja silmuk- karakenteet, sähkön ja lämmön johtuminen. Harjoitellaan kiinnittä- mään huomiota käsityö- hön liittyviin riskeihin ja | Suunnittelun perustaksi tut- kitaan erilaisia mekanismeja ja luonnonlakeja. Harjoitellaan tunnistamaan käsityöhön liittyviä riskejä ja vaaroja sekä harjoitellaan niiltä suojautumista. Ymmärretään työmenetel- mien turvallisuuden | Suunnittelun perustaksi tutkitaan erilaisia meka- nismeja ja luonnonlakeja. Oppilasta ohjataan tutus- tumaan tuotteen valmis- tusmateriaaleihin, valmis- tuspaikkaan, tuotantokus- tannuksiin ja kulutusta- paan sekä pohtimaan niitä kestävästä ympäristön, | Tutustutaan tuotteen valmis- tusmateriaaleihin, valmistus- paikkaan, tuotantokustan- nuksiin ja kulutustapaan sekä pohditaan niitä kestävästä ympäristön, ihmisen ja talou- den näkökulmasta. Oppilasta autetaan tunnista- maan käsityöhön liittyviä ris- kejä ja vaaroja sekä |
vaaroihin sekä opetellaan suojautumaan niiltä. Perehdytään työmenetel- mien turvallisuuteen niin, että voidaan harkinnan mukaan käyttää työväli- neitä tuotteiden valmista- misessa. Opitaan vastuuntuntoista työskentelyä opettele- malla huolehtimaan omista ja koulun opiskelu- välineistä, luokan järjes- tyksestä ja siisteydestä sekä oman tuotteen asial- lisesta säilyttämisestä. | merkitys siten, että osataan käyttää harkiten työväli- neitä tuotteiden valmista- misessa. Opitaan vastuuntuntoista työskentelyä opettelemalla huolehtimaan omista ja koulun opiskeluvälineistä, luokan järjestyksestä ja siis- teydestä sekä oman tuot- teen asiallisesta säilyttämi- sestä. | ihmisen ja talouden näkö- kulmasta. Tunnistetaan käsityöhön liittyviä riskejä ja vaaroja sekä suojaudutaan melun, valon, lämmön, terävien kappaleiden ja kemikaa- lien varalta. Työmenetelmien turvalli- suuteen perehdytään si- ten, että voidaan harkin- nan mukaan käyttää työ- välineitä tuotteiden val- mistamisessa. Oppilasta ohjataan työs- kentelemään vastuuntun- toisesti, huolehtimaan omista ja koulun opiskelu- välineistä, luokan järjes- tyksestä ja siisteydestä sekä oman tuotteen asial- lisesta säilyttämisestä. | suojautumaan melulta, va- lolta, lämmöltä, teräviltä kap- paleilta ja kemikaaleilta. Perehdytään työmenetelmien turvallisuuteen siten, että voidaan harkinnan mukaan käyttää työvälineitä ja -tapoja tuotteiden valmistamisessa. Oppilasta ohjataan työsken- telemään vastuuntuntoisesti, huolehtimaan omista ja kou- lun opiskeluvälineistä, luokan järjestyksestä ja siisteydestä sekä oman tuotteen asialli- sesta säilyttämisestä. Tutustutaan turvallisiin mate- riaaleihin ja työtapoihin. Pe- rehdytään laadukkaan tuot- teen ominaisuuksiin ja turval- liseen työskentelykulttuuriin. |
S6 Dokumentointi ja arvi- ointi | S6 Dokumentointi ja arvi- ointi | S6 Dokumentointi ja arvi- ointi | S6 Dokumentointi ja arvi- ointi |
Tutustutaan dokumen- toinnin merkitykseen käsi- työprosessin kuvaajana. Harjoitellaan käsityön suunnittelun ja työskente- lyn vaiheiden kuvailemista | Saadaan kokemusta doku- mentoinnin merkityksestä arvioinnin apuvälineenä. Harjoitellaan suunnittelun, työskentelyn vaiheiden ja arvioinnin esittämistä sekä | Oppilasta autetaan ym- märtämään dokumentoin- nin merkitys käsityöpro- sessin kuvaajana, arvioin- nin apuvälineenä ja tallen- tajana. | Oppilasta autetaan ymmärtä- mään dokumentoinnin merki- tys käsityöprosessin kuvaa- jana, arvioinnin apuvälineenä ja tallentajana. |
ja kuvaamista. Esitellään omia ja yhdessä tehtyjä arviointeja toisille. Oppilasta ohjataan tarkas- telemaan kokonaista käsi- työtä sen kaikissa vai- heissa. Arvioinnin yhteydessä pohditaan käsityöhön, kä- sityöprosesseihin ja käsi- työtuotteeseen liittyviä arvoja. | valmiin työn esittelyä digi- taalisesti. Ohjataan oppilasta tarkas- telemaan käsitysprosessia sen kaikissa vaiheissa kan- nustavasti sekä korosta- maan onnistumisia ja esittä- mään tarpeellisia muutok- sia. Arvioinnin yhteydessä ohja- taan oppilasta pohtimaan yksin ja yhdessä käsityöhön, käsityöprosesseihin ja käsi- työtuotteeseen liittyviä ar- voja. | Harjoitellaan kokonaisen käsityöprosessin doku- mentointia sähköisellä alustalla. Ohjataan oppilasta tarkas- telemaan käsityöprosessia sen kaikissa vaiheissa sekä korostamaan onnistumisia ja esittämään tarpeellisia muutoksia. Arvioinnin yhteydessä pohditaan käsityöhön, kä- sityöprosesseihin ja käsi- työtuotteeseen liittyviä ar- voja. | Oppilasta autetaan hallitse- maan kokonainen käsityöpro- sessi, dokumentoimaan ja yl- läpitämään esim. sähköistä oppimispäiväkirjaa. Kannustetaan oppilasta ko- rostamaan onnistumisia ja esittämään tarpeellisia muu- toksia käsityöprosessin kai- kissa vaiheissa. Arvioinnin yhteydessä pohdi- taan käsityöhön, käsityöpro- sesseihin ja käsityötuottee- seen liittyviä arvoja. |