< Previous | Contents | Next >
14.4.12.3 Osaamisen arviointi vuosiluokalla 3, Ylöjärvi
Käsityön arviointiperusteet 3. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kahdeksan varten sekä kohtalaista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kuusi varten
Tavoitteet | Sisältö- alueet | Arvioinnin koh- teet oppiai- neessa | Hyvä/arvosanan kahdeksan osaaminen | Kohtalainen/arvosanan kuusi osaaminen |
T1 Oppilas harjoittelee keksivää, kokeilevaa ja paikallisuutta hyö- dyntävää käsityötä. | S1-S6 | Ei vaikuta arvion tai arvosanan muodostumiseen. Oppilaita oh- jataan pohtimaan kokemuksiaan osana itsearviointia. | Ei vaikuta arvion tai arvosanan muodostumiseen. Oppilaita ohjataan pohtimaan kokemuk- siaan osana itsearviointia. | |
T2 Oppilas tunnistaa omassa työs- kentelyssään kokonaisen käsi- työprosessin vaiheet: oman työn suunnittelu, valmistus, arvi- ointi ja prosessin dokumentointi. | S1-S6 | Oman työn suunnittelu, val- mistus, arviointi ja prosessin do- kumentointi | Oppilas osaa ohjauksen jälkeen tunnistaa ja kertoa työssään ko- konaisen käsityöprosessin vai- heet: suunnittelu, valmistus, ar- viointi ja dokumentoida ohja- tusti sen tärkeimmät seikat. | Oppilas osaa ohjatusti tunnis- taa ja kertoa työstään käsityö- prosessin vaiheet: suunnittelu, valmistus, arviointi ja doku- mentointi ja dokumentoida sitä. |
T3 Oppilas harjoittelee suunnittele- maan ja valmistamaan tuot- teita yksin tai yhdessä. | S1-S4 | Tuotteen valmis- taminen | Oppilas osaa harjoittelun jäl- keen ohjatusti suunnitella ja val- mistaa töitä yksin tai yhdessä. | Oppilas osaa ohjatusti suunni- tella, harjoitella ja valmistaa töitä yksin tai yhdessä. |
T4 Oppilas tunnistaa käsityön käsit- teitä, erilaisia materiaaleja sekä harjoittelee niiden tarkoituksen- mukaisia työstötapoja. | S3,S5 | Käsityössä käy- tettävien materi- aalien ja valmis- tustekniikoiden valinta, yhdistä- minen ja työstä- minen | Oppilas tunnistaa useimmat opetetut ja omaan käsityöhön liittyvät käsitteet ja materiaalit sekä harjoittelee työstämään niitä tarkoituksenmukaisesti. | Oppilas tunnistaa joitakin esille otetuista käsitteistä ja materi- aaleista sekä harjoittelee oh- jattuna työstämään niitä tar- koituksenmukaisesti. |
T5 Oppilas harjoittelee tarkoituk- senmukaisten työvälineiden | S1-S5 | Työskentelytai- dot | Oppilas harjoittelee tarkoituk- senmukaisten työvälineiden va- lintaa | Oppilas harjoittelee autettuna tarkoituksenmukaisten työväli- neiden valintaa ja turvallista |
valintaa ja turvallista käyttöä sekä pitkäjännitteistä työskente- lyä. | ja turvallista käyttöä sekä pitkä- jännitteistä työskentelyä. | käyttöä sekä pitkäjännitteistä työskentelyä. | ||
T6 Oppilas harjoittelee tieto- ja viestintäteknologian käyttöä ko- konaisessa käsityöprosessissa ja sen dokumentoinnissa. | S1, S2, S6 | Tieto- ja viestin- täteknologian käyttäminen omassa työsken- telyssä | Oppilas osaa valokuvata ja vide- oida valmistamansa tuotteen eri vaiheita sekä nimetä ja luokitella tekstin avulla omaa suunnitel- maa, työskentelyprosessia sekä valmista tuotetta. | Oppilas osaa valokuvata ja vi- deoida oman tuotteen vaiheita sekä kirjoittaa lyhyitä havain- toja kuvien perusteella. |
T7 Oppilas harjoittelee arvioi- maan ja arvostamaan omaa käsi- työprosessiaan. Oppilas harjoittelee antamaan rakentavaa vertaispalautetta muiden töistä. | S6 | Oman ja muiden työn arviointi, vertaispalaut- teen antaminen | Oppilas osaa kertoa omasta ja toisten työstä ja työskentelystä sekä nimetä hallitsemiaan ja vielä kehitettävistä osaamisen kohteita. Oppilas arvostaa työ- tään viemällä sen myös kotiin huoltajien arvioitavaksi. | Oppilas tuntee käsitteet työ, työskentely ja arviointi. Oppilas osaa omin sanoin kertoa oman ja toisten työn ja työskentelyn vaiheista. |
T8 Oppilas arvioi kulutus- ja tuotan- totapoja kriittisesti. | S1-S3, S5 | Kulutus- ja tuo- tantotapojen pohdinta | Oppilas osaa nimetä erilaisia ta- poja valmistaa ja käyttää tuot- teita. | Oppilas muistaa termit kulu- tus- ja tuotantotapa. |