< Previous | Contents | Next >
14.4.12.5 Osaamisen arviointi vuosiluokalla 5, Ylöjärvi
Käsityön arviointiperusteet 5. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kahdeksan varten sekä kohtalaista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kuusi varten
Tavoitteet | Sisältö- alueet | Arvioinnin koh- teet oppiai- neessa | Hyvä/arvosanan kahdek- san osaaminen | Kohtalainen/arvosanan kuusi osaaminen |
T1 Oppilas keksii, kokeilee ja hyödyntää käsityössään paikallisuutta. | S1-S6 | Ei vaikuta arvion tai arvo- sanan muodostumiseen. Oppilaita ohjataan pohti- maan kokemuksiaan osana itsearviointia. | Ei vaikuta arvion tai arvo- sanan muodostumiseen. Oppilaita ohjataan pohti- maan kokemuksiaan osana itsearviointia. | |
T2 Oppilas etenee työskente- lyssään kokonaisen käsityö- prosessin vaiheiden mu- kaan, ymmärtää niiden väli- set yhteydet sekä doku- mentoinnin merkitykset. | S1-S6 | Oman työn suunnittelu, val- mistus, arviointi ja prosessin do- kumentointi | Oppilas ymmärtää suunni- telmien ja lopullisen doku- mentoinnin välisen yhtey- den ja osaa toteuttaa sen. | Oppilas ymmärtää suunni- telmien ja lopullisen doku- mentoinnin välisen yhtey- den ja osaa toteuttaa sen ohjatusti. |
T3 Oppilas huomioi suunnitte- luun liittyviä tekijöitä, ma- teriaalit, työtavat, aika, | S1-S4 | Tuotteen valmis- taminen | Oppilas osaa suunnitelles- saan valita työtapoja ja materiaaleja ymmärtäen | Oppilas osaa suunnitelles- saan ohjatusti valita työta- poja ja materiaaleja ym- märtäen ajan, omien |
oma osaaminen, ja valmis- taa tuotteita yksin tai yh- dessä. | ajan, omien taitojen ja yh- teistyön merkityksen. | taitojen ja yhteistyön mer- kityksen. | ||
T4 Oppilas tuntee käsityön kä- sitteitä, erilaisia materiaa- leja ja niiden ominaisuuksia sekä harjoittelee työstä- mään niitä tarkoituksenmu- kaisesti. | S3,S5 | Käsityössä käy- tettävien materi- aalien ja valmis- tustekniikoiden valinta, yhdistä- minen ja työstä- minen | Oppilas tuntee useimmat opetetut ja käsityöhönsä liittyvät käsitteet, materi- aalit ja niiden ominaisuu- det sekä harjoittelee työs- tämään niitä tarkoituksen- mukaisesti. | Oppilas tuntee joitakin opetetuista ja käsityö- hönsä liittyvistä käsit- teistä, materiaaleista ja niiden ominaisuuksista sekä harjoittelee ohjat- tuna työstämään niitä tar- koituksenmukaisesti. |
T5 Oppilas käyttää tarkoituk- senmukaisia ja turvallisia työvälineitä ja -menetelmiä sekä työskentelee pitkäjän- teisesti ja vastuuntuntoi- sesti. | S1-S5 | Työskentelytai- dot | Oppilas valitsee pääasi- assa tarkoituksenmukaisia työvälineitä ja -menetel- miä käyttäen niitä turvalli- sesti sekä työskentelee useimmiten pitkäjäntei- sesti ja vastuuntuntoi- sesti. | Oppilas tarvitsee usein oh- jausta työvälineiden ja - menetelmien valinnassa ja niiden turvallisessa käy- tössä sekä rohkaisua työs- kentelyn pitkäjänteisyy- dessä ja vastuuntuntoi- suudessa. |
T6 Oppilas käyttää tieto- ja viestintä-teknologiaa koko- naisessa käsityö-prosessissa ja sen dokumentoinnissa. | S1, S2, S6 | Tieto- ja viestin- täteknologian käyttäminen omassa työsken- telyssä | Oppilas osaa käyttää tieto- ja viestintäteknolo- giaa (kuvaaminen, piirtä- minen ja kirjoittaminen) ohjatusti ja tuettuna käsi- työn suunnittelussa, val- mistuksessa ja käsityöpro- sessin dokumentoin- nissa. | Oppilas osaa valokuvata ja videoida oman tuotteen suunnittelun ja valmistuk- sen vaiheita sekä kirjoittaa lyhyitä havaintoja ja joh- topäätöksiä kuvien perus- teella. |
T7 Oppilas arvioi vuorovaikut- teisesti omaa ja muiden kä- sityöprosessia. Oppilas arvostaa käsi- työosaamista. | S6 | Oman ja muiden työn arviointi, vertaispalaut- teen antaminen | Oppilas osaa kertoa oman ja muiden työn ja työsken- telyn vaiheista, osaami- sesta sekä vielä kehitettä- vistä osaamisen kohteista. Oppilas osaa antaa | Oppilas osaa omin sanoin kertoa oman ja muiden työn ja työskentelyn vai- heista, osaamisesta sekä vielä kehitettävistä osaa- misen kohteista. Oppilas |
vertaispalautetta. Oppilas arvostaa työtään viemällä sen kotiin huoltajien arvi- oitavaksi. | osaa antaa vertaispa- lautetta. | |||
T8 Oppilas arvioi kulutus- ja tuotantotapoja kriittisesti | S1-S3, S5 | Kulutus- ja tuo- tantotapojen pohdinta | Oppilas osaa omin sanoin kertoa ja havainnollistaa, miten kulutus- ja tuotan- totavat vaikuttavat tuot- teen elinkaareen. | Oppilas osaa ymmärtää termin elinkaari ja antaa esimerkkejä kulutus- ja tuotantotavoista. |