< Previous | Contents | Next >
14.4.12.6 Osaamisen arviointi vuosiluokalla 6
Käsityön arviointikriteerit 6. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kahdeksan varten sekä arviointiperusteet kohta- laista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kuusi varten
Tavoitteet | Sisältö- alueet | Arvioinnin koh- teet oppiaineessa | Hyvä/arvosanan kahdek- san osaaminen | Kohtalainen/arvosanan kuusi osaaminen |
T1 vahvistaa oppilaan kiinnostusta käsin teke- miseen sekä innostaa keksivään, kokeilevaan ja paikallisuutta hyödyntä- vään käsityöhön | S1-S6 | Ei vaikuta arvion tai arvo- sanan muodostumiseen. Oppilaita ohjataan pohti- maan kokemuksia osana itsearviointia. | Ei vaikuta arvion tai arvosa- nan muodostumiseen. Op- pilaita ohjataan pohtimaan kokemuksia osana itsearvi- ointia. | |
T2 ohjata oppilasta hah- mottamaan ja hallitse- maan kokonainen käsi- työprosessi ja sen doku- mentointi | S1-S6 | Oman työn suun- nittelu, valmistus, arviointi ja proses- sin dokumentointi | Oppilas osaa toteuttaa kokonaisen käsityöpro- sessin ja tehdä dokumen- tointia prosessin eri vai- heista. | Oppilas on osannut osittain toteuttaa kokonaisen käsi- työprosessin ja osannut tehdä vaihtelevasti doku- mentointia prosessin eri vai- heista. |
T3 opastaa oppilasta suunnittelemaan ja | S1-S4 | Tuotteen valmis- taminen | Oppilas osaa valmistaa omaan tai yhteiseen | Oppilas on osittain osannut valmistaa omaan tai |
valmistamaan yksin tai yhdessä käsityötuote tai - teos luottaen omiin es- teettisiin ja teknisiin rat- kaisuihin | suunnitelmaansa perustu- van tuotteen tai teoksen, jossa on huomioitu es- teettisyys ja toimivuus. | yhteiseen suunnitelmaansa perustuvan tuotteen tai te- oksen ja on osannut huomi- oida osittain tuotteen tai te- oksen esteettisyyttä ja toi- mivuutta. | ||
T4 ohjata oppilasta tun- nistamaan käsitteistöä sekä tuntemaan monia erilaisia materiaaleja ja työstämään niitä tarkoi- tuksenmukaisesti | S3, S5 | Käsityössä käytet- tävien materiaa- lien ja valmistus- tekniikoiden va- linta, yhdistämi- nen ja työstämi- nen | Oppilas valitsee, yhdistää ja käyttää tarkoituksen- mukaisesti eri materiaa- leja ja valmistusteknii- koita. Oppilas tuntee ja osaa käyttää käsityön käsitteis- töä. | Oppilas osaa vaihtelevasti valita, yhdistää ja käyttää tarkoituksenmukaisesti eri materiaaleja ja valmistus- tekniikoita. Oppilas tuntee ja osaa käyttää jonkin ver- ran käsityön käsitteistöä. |
T5 kannustaa oppilasta toimimaan pitkäjäntei- sesti ja vastuuntuntoi- sesti, huolehtimaan tur- vallisesta työskentelystä sekä valitsemaan ja käyt- tämään työhön sopivaa välineistöä | S1-S5 | Työskentelytaidot | Oppilas ottaa vastuuta omasta työstään ja toimii tavoitteellisesti. Oppilas osaa kuvata yk- sinkertaisten ja arkipäi- vään liittyvien laitteiden toimintaperiaatteita. Oppilas osaa käyttää asi- anmukaisia työvälineitä, koneita ja laitteita oikein, turvallisesti ja tarkoituk- senmukaisesti. | Oppilaalle on haasteellista ottaa vastuuta omasta työstä ja toimia tavoitteelli- sesti. Oppilaalle on haas- teellista kuvata yksinkertais- ten ja arkipäivään liittyvien laitteiden toimintaperiaat- teita. Oppilaalle on haas- teellista käyttää asianmu- kaisia työvälineitä, koneita ja laitteita oikein, turvalli- sesti ja tarkoituksenmukai- sesti. |
T6 opastaa oppilasta käyttämään tieto- ja vies- tintäteknologiaa käsityön suunnittelussa, valmista- misessa ja käsityöproses- sin dokumentoinnissa | S1, S2, S6 | Tieto- ja viestintä- teknologian käyt- täminen omassa työskentelyssä | Oppilas osaa käyttää tieto- ja viestintäteknolo- giaa ohjatusti käsityön suunnittelussa, valmistuk- sessa ja käsityöprosessin dokumentoinnissa. | Oppilas tarvitsee paljon apua käyttääkseen tieto- ja viestintäteknologiaa ohja- tusti käsityön suunnitte- lussa, valmistuksessa ja kä- sityöprosessin dokumen- toinnissa. |
T7 ohjata oppilasta arvi- oimaan, arvostamaan ja tarkastelemaan vuorovai- kutteisesti omaa ja mui- den kokonaisen käsityön prosessia | S6 | Oman ja muiden työn arviointi, ver- taispalautteen an- taminen | Oppilas osallistuu raken- tavasti oman ja toisten työn ja työskentelyn arvi- ointiin ja vertaispalaut- teen antamiseen. | Oppilaalle on haasteellista osallistua rakentavasti oman ja toisten työn ja työskentelyn arviointiin ja vertaispalautteen antami- seen. |
T8 herättää oppilas arvi- oimaan kulutus- ja tuo- tantotapoja kriittisesti | S1-S3, S5 | Kulutus- ja tuotan- totapojen poh- dinta | Oppilas osaa ilmaista, mi- ten kulutus- ja tuotanto- tavat vaikuttavat tuot- teen elinkaaren. | Oppilas osaa ilmasta jonkin verran, miten kulutus- ja tuotantotavat vaikuttavat tuotteen elinkaareen. |