< Previous | Contents | Next >
14.4.13.5 Osaamisen arviointi vuosiluokalla 5, Ylöjärvi
Liikunnan arviointiperusteet 5. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kahdeksan varten sekä kohtalaista osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kuusi varten
Tavoitteet | Sisältö- alueet | Arvioinnin kohteet op- piaineessa | Hyvä/arvosanan kahdeksan osaami- nen | Kohtalainen/arvosa- nan kuusi osaaminen |
Fyysinen toimintakyky | ||||
T1 Oppilas osallistuu liikuntatuntien toimintaan aktiivisesti. Oppilas kokeilee ja harjoittelee erilaisia tehtäviä. | S1 | Työskentely ja yrittämi- nen | Oppilas osallistuu lii- kuntatuntien toimin- taan yleensä aktiivi- sesti kokeillen ja har- joitellen erilaisia lii- kuntatehtäviä. | Oppilas osallistuu lii- kuntatuntien toimin- taan joskus aktiivisesti kokeillen ja harjoitel- len erilaisia liikunta- tehtäviä. |
T2 Oppilas harjoittelee havainnoi- maan itseään ja ympäristöään sekä osaa tehdä sen mukaan eri liikuntatilanteissa, kuten leikeissä ja peleissä, tarkoituksenmukaisia ratkaisuja. | S1 | Ratkaisujen teko erilai- sissa liikunta- tilanteissa | Oppilas tekee yleensä eri liikuntati- lanteissa, kuten lei- keissä ja peleissä, tar- koituksenmukaisia ratkaisuja. | Oppilas tekee joskus eri liikuntatilanteissa, kuten leikeissä ja pe- leissä, tarkoituksen- mukaisia ratkaisuja. |
T3 | S1 | Motoristen | Oppilas osaa yleensä | Oppilas osaa joskus ta- |
Oppilas hallitsee erilaisissa oppi- | perustaitojen | tasapainoilla ja liik- | sapainoilla ja liikkua | |
misympäristöissä useita tasapai- | (tasapaino- | kua erilaisissa oppi- | erilaisissa oppimisym- | |
notaitoja: staattinen ja dynaami- | ja liikkumis- | misympäristöissä. | päristöissä. | |
nen tasapaino, pystyasennot, pää | taidot) käyt- | |||
alaspäin asennot, pyöriminen, | täminen eri | |||
heiluminen, pysähtyminen ja | liikuntamuo- | |||
alastulo, väistäminen, koukista- | doissa | |||
minen, ojentaminen ja kierimi- | ||||
nen. Oppilas hallitsee erilaisissa | ||||
oppimisympäristöissä useita liik- | ||||
kumistaitoja: käveleminen, |
juokseminen, loikkiminen, ryt- missä hyppiminen, hyppääminen, kiipeäminen, laukkaaminen ja liu- kuminen. Oppilas hallitsee erilai- sissa oppimisympäristöissä useita välineenkäsittelytai-toja: vierittä- minen, heittäminen, potkiminen, työntäminen, lyöminen, pomput- taminen ja kiinniottaminen. | ||||
T4 Oppilas vahvistaa taitoaan käsi- tellä monipuolisesti erilaisia lii- kuntavälineitä erilaisissa oppimis- ympäristöissä ja tilanteissa. | S1 | Motoristen perustaitojen (välineenkä- sittelytaidot) käyttäminen eri liikunta- muodoissa | Oppilas osaa yleensä käsitellä erilaisia lii- kuntavälineitä erilai- sissa oppimisympä- ristöissä. | Oppilas osaa jonkin verran käsitellä erilai- sia lii-kuntavälineitä erilaisissa oppimisym- päristöissä. |
T5 Oppilas osaa arvioida fyysisiä ominaisuuksiaan. Oppilas harjoit- taa nopeus-, liikkuvuus-, kestä- vyys- ja voimaominaisuuksiaan. | S1 | Fyysisten ominaisuuk- sien harjoit- taminen | Oppilas osaa yleensä arvioida fyysisiä omi- naisuuksiaan ja har- joittaa nopeutta, liik- kuvuutta, kestävyyttä ja voimaa. | Oppilas osaa jonkin verran arvioida fyysisiä ominaisuuksiaan ja harjoittaa nopeutta, liikkuvuutta, kestä- vyyttä ja voimaa. |
T6 Oppilas on perusuimataitoinen. | S1 | Uima- ja pe- lastautumis- taidot | Oppilas on lähes pe- rusuimataitoinen. (Osaa uida 50 metriä kahta uintitapaa käyttäen ja sukeltaa 5 metriä pinnan alla). Oppilas on harjoitta- nut uima- ja vedessä liikkumistaitoaan. | Oppilas on alkeisuima- taitoinen. ( 10 m yh- dellä uintitavalla ja pinnan alle painautu- minen eli kastautumi- nen). |
T7 Oppilas osaa ottaa huomioon mahdolliset vaaratilanteet liikun- tatunneilla sekä pyrkii toimimaan | S1 | Toiminta lii- kuntatun- neilla | Oppilas osaa yleensä ottaa huomioon vaa- ratilanteita liikunta- tunneilla ja pyrkii | Oppilas ottaa joskus huomioon mahdolliset vaaratilanteet liikunta- tunneilla sekä pyrkii |
turvallisesti ja asiallisesti. Oppilas osaa huolehtia oikeanlaisesta va- rustautumisesta liikuntatunneille ja henkilökohtaisesta hygieniasta. | toimimaan turvalli- sesti ja asiallisesti. | toimimaan turvallisesti ja asiallisesti. | ||
Sosiaalinen toimintakyky | ||||
T8 Oppilas osaa työskennellä kaik- kien kanssa sekä säädellä toimin- taansa ja tunneilmaisuaan liikun- tatilanteissa toiset huomioon ot- taen. | S2 | Vuorovaiku- tus- ja työs- kentelytaidot | Oppilas osaa yleensä toimia eri liikuntati- lanteissa yhteisesti sovitulla tavalla. | Oppilas osaa joskus toimia eri liikuntatilan- teissa yhteisesti sovi- tulla tavalla. |
T9 Oppilas noudattaa reilun pelin periaatteita ja osoittaa pyrki- vänsä vastuullisuuteen yhteisissä oppimistilanteissa. Oppilas har- jaantuu taidoissaan pienryhmän ohjaustehtävissä. | S2 | Toiminta yh- teisissä oppi- mistilan- teissa | Oppilas noudattaa yleensä reilun pelin periaatteita ja osoit- taa pyrkivänsä vas- tuullisuuteen yhtei- sissä oppimistilan- teissa. | Oppilas noudattaa jos- kus reilun pelin peri- aatteita ja osoittaa pyrkivänsä vastuulli- suuteen yhteisissä op- pimistilanteissa. |
Psyykkinen toimintakyky | ||||
T10 Oppilas oppii työskentelemään vastuullisesti ja itsenäisesti yksin ja ryhmän jäsenenä. Oppilas har- jaantuu mobiilisovellusten hyö- dyntämiseen liikunnan tukena. | S3 | Työskentely- taidot | Oppilas osaa yleensä työskennellä vastuul- lisesti ja itsenäisesti. | Oppilas osaa joskus työskennellä vastuulli- sesti ja itsenäisesti. |
T11 Oppilas harjaantuu tunnistamaan kehonsa erilaisia signaaleja ja op- pii toimimaan tuntemusten mu- kaan. Oppilas osaa asettaa itsel- leen realistisia oppimistavoit- teita. | S3 | Ei vaikuta arvosanan muodostumiseen. Oppilasta ohjataan pohtimaan kokemuk- siaan osana itsearvi- ointia. | Ei vaikuta arvosanan muodostumiseen. |