< Previous | Contents | Next >
14.4.13.6 Osaamisen arviointi vuosiluokalla 6
Liikunnan arviointikriteerit 6. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kahdeksan varten sekä arviointiperusteet koh- talaista osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kuusi varten
Tavoitteet | Si- sältö- alueet | Arvioinnin kohteet oppi- aineessa | Hyvä/arvosanan kah- deksan osaaminen | Kohtalainen/arvosa- nan kuusi osaaminen |
Fyysinen toimintakyky | ||||
T1 Oppilas osallistuu liikuntatun- tien toimintaan aktiivisesti. Oppilas kokeilee ja harjoittelee erilaisia tehtäviä. | S1 | Työskentely ja yrittäminen | Oppilas osallistuu lii- kuntatuntien toimin- taan yleensä aktiivi- sesti kokeillen ja har- joitellen erilaisia lii- kuntatehtäviä. | Oppilas osallistuu lii- kuntatuntien toimin- taan joskus aktiivisesti kokeillen ja harjoitel- len erilaisia liikunta- tehtäviä. |
T2 Oppilas harjoittelee havainnoi- maan itseään ja ympäristöään sekä osaa tehdä sen mukaan eri liikuntatilanteissa, kuten lei- keissä ja peleissä, tarkoituksen- mukaisia ratkaisuja. | S1 | Ratkaisujen teko erilaisissa liikuntatilan- teissa | Oppilas tekee eri lii- kuntatilanteissa, kuten leikeissä ja peleissä, useimmiten tarkoituk- senmukaisia ratkai- suja. | Oppilas tekee joskus eri liikuntatilanteissa, kuten leikeissä ja pe- leissä, tarkoituksenmu- kaisia ratkaisuja. |
T3 | S1 | Motoristen | Oppilas osaa tasapai- | Oppilas osaa joskus ta- |
Oppilas hallitsee erilaisissa op- | perustaitojen | noilla ja liikkua erilai- | sapainoilla ja liikkua | |
pimisympäristöissä useita tasa- | (tasapaino- ja | sissa oppimisympäris- | erilaisissa oppimisym- | |
painotaitoja: staattinen ja dy- | liikkumistai- | töissä. | päristöissä. | |
naaminen tasapaino, pysty- | dot) käyttämi- | |||
asennot, pää alaspäin asennot, | nen eri liikun- | |||
pyöriminen, heiluminen, pysäh- | tamuodoissa | |||
tyminen ja alastulo, väistämi- | ||||
nen, koukistaminen, ojentami- | ||||
nen ja kieriminen. | ||||
Oppilas hallitsee erilaisissa op- | ||||
pimisympäristöissä useita liik- | ||||
kumistaitoja: käveleminen, |
juokseminen, loikkiminen, ryt- missä hyppiminen, hyppäämi- nen, kiipeäminen, laukkaami- nen ja liukuminen. Oppilas hallitsee erilaisissa op- pimisympäristöissä useita väli- neenkäsittelytaitoja: vierittämi- nen, heittäminen, potkiminen, työntäminen, lyöminen, pom- puttaminen ja kiinniottaminen. | ||||
T4 Oppilas vahvistaa taitoaan käsi- tellä monipuolisesti erilaisia lii- kuntavälineitä erilaisissa oppi- misympäristöissä ja tilanteissa. | S1 | Motoristen perustaitojen (välineenkäsit- telytaidot) käyttäminen eri liikunta- muodoissa | Oppilas osaa käsitellä erilaisia liikuntaväli- neitä erilaisissa oppi- misympäristöissä. | Oppilas osaa jonkin verran käsitellä erilai- sia liikuntavälineitä eri- laisissa oppimisympä- ristöissä. |
T5 Oppilas osaa arvioida fyysisiä ominaisuuksiaan. Oppilas harjoittaa nopeus-, liik- kuvuus-, kestävyys- ja voi- maominaisuuksiaan. | S1 | Fyysisten omi- naisuuksien harjoittami- nen | Oppilas osaa arvioida fyysisiä ominaisuuksi- aan ja harjoittaa no- peutta, liikkuvuutta, kestävyyttä ja voimaa. | Oppilas osaa jonkin verran arvioida fyysisiä ominaisuuksiaan ja harjoittaa nopeutta, liikkuvuutta, kestä- vyyttä ja voimaa. |
T6 Oppilas on perusuimataitoinen. | S1 | Uima- ja pe- lastautumis- taidot | Oppilas on perusuima- taitoinen (Osaa uida 50 metriä kahta uinti- tapaa käyttäen ja su- keltaa 5 metriä pinnan alla). | Oppilas on alkeisuima- taitoinen (10 m yhdellä uintitavalla ja pinnan alle painautuminen eli kastautuminen). |
T7 Oppilas osaa ottaa huomioon mahdolliset vaaratilanteet lii- kuntatunneilla sekä pyrkii toimi- maan turvallisesti ja asiallisesti. | S1 | Toiminta lii- kuntatunneilla | Oppilas osaa ottaa huomioon mahdolliset vaaratilanteet liikunta- tunneilla sekä pyrkii toimimaan turvallisesti ja asiallisesti. | Oppilas ottaa joskus huomioon mahdolliset vaaratilanteet liikunta- tunneilla sekä pyrkii toimimaan turvallisesti ja asiallisesti. |
Oppilas osaa huolehtia oikean- laisesta varustautumisesta lii- kuntatunneille ja henkilökohtai- sesta hygieniasta. | ||||
Sosiaalinen toimintakyky | ||||
T8 Oppilas osaa työskennellä kaik- kien kanssa sekä säädellä toi- mintaansa ja tunneilmaisuaan liikuntatilanteissa toiset huomi- oon ottaen. | S2 | Vuorovaiku- tus- ja työs- kentelytaidot | Oppilas osaa toimia eri liikuntatilanteissa yh- teisesti sovitulla ta- valla. | Oppilas osaa joskus toimia eri liikuntatilan- teissa yhteisesti sovi- tulla tavalla. |
T9 Oppilas noudattaa reilun pelin periaatteita ja osoittaa pyrki- vänsä vastuullisuuteen yhtei- sissä oppimistilanteissa. Oppilas harjaantuu taidoissaan pienryhmän ohjaustehtävissä. | S2 | Toiminta yh- teisissä oppi- mistilanteissa | Oppilas noudattaa rei- lun pelin periaatteita ja osoittaa pyrkivänsä vastuullisuuteen yhtei- sissä oppimistilan- teissa. | Oppilas noudattaa jos- kus reilun pelin peri- aatteita ja osoittaa pyrkivänsä vastuulli- suuteen yhteisissä op- pimistilanteissa. |
Psyykkinen toimintakyky | ||||
T10 Oppilas oppii työskentelemään vastuullisesti ja itsenäisesti yk- sin ja ryhmän jäsenenä. Oppilas harjaantuu mobiilisovellusten hyödyntämiseen liikunnan tu- kena. | S3 | Työskentely- taidot | Oppilas osaa yleensä työskennellä vastuulli- sesti ja itsenäisesti. | Oppilas osaa joskus työskennellä vastuulli- sesti ja itsenäisesti. |
T11 Oppilas harjaantuu tunnista- maan kehonsa erilaisia signaa- leja ja oppii toimimaan tunte- musten mukaan. Oppilas osaa asettaa itselleen realistisia oppimistavoitteita. | S3 | Ei vaikuta arvion tai ar- vosanan muodostumi- seen. Oppilasta ohja- taan pohtimaan koke- muksiaan osana itsear- viointia. | Ei vaikuta arvion tai ar- vosanan muodostumi- seen. Oppilasta ohja- taan pohtimaan koke- muksiaan osana itsear- viointia. |