< Previous | Contents | Next >
15.4.1.5 Osaamisen arviointi vuosiluokalla 8, Ylöjärvi
Suomen kieli ja kirjallisuus -oppimäärän arviointiperusteet 8. vuosiluokan päätteeksi arvosanaa kahdeksan ja arvosanaa kuusi varten
Tavoitteet | Si- sältö -alu- eet | Arvioinnin kohteet oppi- aineessa | Arvosanan kahdeksan osaaminen | Arvosanan kuusi osaami- nen |
Vuorovaikutustilanteissa toimiminen | ||||
T1 Oppilas harjoittelee toimi- maan aktiivisesti ja tavoitteel- lisesti erilaisissa viestin- täympäristöissä ja -tilanteissa. Oppilas harjoittelee tarkkaile- maan oman viestintänsä vai- kutusta muihin. | S1 | Erilaiset vies- tintätilanteet, oman viestin- nän vaikutus- ten tarkkailu | Oppilas toimii aktiivi- sesti ja itsenäisesti eri viestintätilanteissa sekä havaitsee viestintänsä vaikutuksia. | Oppilas toimii eri viestintä- tilanteissa muttei vielä osaa havainnoida vaiku- tusta. |
T2 Oppilas harjoittelee ilmaise- maan mielipiteensä selkeästi. Oppilas kehittää perustelutai- tojaan. Oppilas harjoittelee ottamaan toiset huomioon vuorovaikutustilanteissa. | S1 | Mielipiteen il- maisu, perus- telutaidot, toisten huomi- oiminen | Oppilas osaa ilmaista mielipiteensä. Hän ke- hittää perustelutaito- jaan sekä huomioi muita vuorovaikutustilan- teissa. | Oppilas ilmaisee ja peruste- lee mielipiteensä, muttei osaa analysoida tai kehittää toimintaansa. |
T3 Oppilas rohkenee ilmaista it- seään erilaisissa viestintä- ja esitystilanteissa. Oppilas har- joittelee valmisteltujen pu- heenvuorojen pitämistä. | S1 | Puheenvuoron pitäminen, oma viestin- tärohkeus | Oppilas kehittyy valmis- teltujen ja spontaanien puheenvuorojen pitämi- sessä. | Oppilas pitää ohjatusti val- mistellun ja spontaanin pu- heenvuoron. |
Tekstien tulkitseminen | ||||
T5 Oppilas osaa käyttää tekstien ymmärtämisessä, tulkinnassa ja analysoimisessa tarvittavia | S2 | Tekstinymmär- tämisen stra- tegiat | Oppilas osaa käyttää tekstinymmärtämisen strategioita itsenäisesti. Oppilas osaa arvioida | Oppilas osaa käyttää joita- kin tekstinymmärtämisen strategioita. Oppilas osaa joiltain osin kuvata |
strategisia ja metakognitiivisia taitoja. Oppilas osaa arvioida lukemi- sensa kehittämistarpeita. | omaa lukutaitoaan ja ni- metä kehittämiskoh- teita. | lukutaitoaan ja kertoa, mitä siinä voisi parantaa. | ||
T6 Oppilas harjoittelee valitse- maan, käyttämään, tulkitse- maan ja arvioimaan moni- muotoisia kaunokirjallisia, asia- ja mediatekstejä. | S2 | Tekstimaail- man monipuo- listuminen ja monilukutaito | Oppilaan monilukutaito on syventynyt: hän osaa valita, käyttää, tulkita ja arvioida erilaisia teks- tejä joko itsenäisesti tai ohjatusti. | Oppilas on laajentanut tekstimaailmaansa ja kehit- tänyt monilukutaitoaan. Kuitenkin hän mieluiten va- litsee käsiteltäväkseen it- selleen tuttuja tekstilajeja. Tekstien tulkinnassa oppi- las tarvitsee ohjausta. |
T7 Oppilas harjoittelee erittele- vää ja kriittistä lukutaitoa. Op- pilas tekee havaintoja teks- teistä ja tulkitsee niitä sekä vakiinnuttaa ja laajentaa sana- varastoaan. | S2 | Tekstien erit- tely ja tulkinta | Oppilas on oppinut tark- kailemaan tekstejä kriit- tisesti. Hän tunnistaa tekstilajeja ja osaa ku- vailla joitakin pohtivien, kantaa ottavien ja oh- jaavien tekstien kielelli- siä ja tekstuaalisia piir- teitä. Oppilas ymmär- tää, että teksteillä on erilaisia tavoitteita ja tarkoitusperiä. | Oppilas on harjoitellut kriit- tistä lukutaitoa. Hän tun- nistaa joitakin tekstilajeja ja osaa ohjatusti tunnistaa joitakin vaikuttamaan pyr- kivien tekstien piirteitä. Oppilas tietää, että eri teks- teillä on erilaiset tarkoitus- perät. Oppilas tietää, että lukemalla monipuolisesti hän voi kasvattaa sanava- rastoaan. |
T8 Oppilas kehittää taitoaan arvi- oida erilaisista lähteistä hank- kimaansa tietoa ja opettelee käyttämään sitä tarkoituksen- mukaisesti. | S2 | Tiedonhankin- tataidot ja läh- dekriittisyys | Oppilas tietää, mistä ja miten tietoa voi hakea. Oppilas osaa arvioida tietojen käytettävyyttä ja lähteiden luotetta- vuutta. | Oppilas osaa etsiä tietoa it- selleen tutuista ja helposti löytyvistä lähteistä. Useim- miten hän myös osaa arvi- oida, mitkä lähteet ovat luotettavia ja käyttökelpoi- sia. |
T9 Oppilas tutustuu uudenlaisiin fiktiivisiin tekstilajeihin. | S2 | Fiktiivisten tekstien erit- tely ja tulkinta | Oppilas osaa tulkita fik- tiivisiä tekstejä, käyttää keskeisimpiä käsitteitä | Oppilas osaa kertoa fiktiivi- sistä teksteistä käyttäen joitakin kirjallisuuden |
Oppilas harjaantuu monipuo- listamaan luku-, kuuntelu- ja katselukokemuksiaan ja osaa jakaa lukukokemuksiaan. | ja lukukoke- musten jaka- minen | puhuessaan teksteistä ja liittää genretekstit oi- keaan kontekstiin. Oppi- las löytää itsenäisesti ti- lanteeseen ja itselleen sopivaa luettavaa, kuun- neltavaa ja katseltavaa. Oppilas lukee useita kir- joja ja osaa jakaa luku- kokemuksiaan. | käsitteitä ja pystyy jaka- maan lukukokemustaan. Hän tunnistaa ja on lukenut genretekstejä. | |
Tekstien tuottaminen | ||||
T10 Oppilas rohkaistuu ilmaise- maan ajatuksiaan kirjoitta- malla ja tuottamalla moni- muotoisia tekstejä. Oppilas harjaantuu tunnistamaan vah- vuuksiaan ja kehittämiskohtei- taan tekstien tuottajana. | S3 | Ajatusten il- maiseminen tekstein, teks- timaailman monipuolistu- minen, mo- nilukutaito | Oppilas ilmaisee ajatuk- siaan monimuotoisin tekstein. Oppilas osaa arvioida omien teks- tiensä vahvuuksia ja ke- hittämiskohteita. Oppi- las hallitsee kielenhuol- lon keskeiset asiat. | Oppilas ilmaisee ohjatusti omia ajatuksiaan moni- muotoisin tekstein. Oppilas osaa havainnoida joitakin tekstiensä kehittämiskoh- teita ja hallitsee kielenhuol- lon perusasioita. |
T11 Oppilas tuottaa monimuotoi- sia kaunokirjallisia, asia- ja mediatekstejä ja harjoittelee valitsemaan niihin sopivia il- maisutapoja. | S3 | Tekstilajien hallinta | Oppilas on kirjoittanut ohjatusti kertovia, ku- vaavia, kantaa ottavia ja pohtivia tekstejä, myös monimediaisessa ympä- ristössä. Oppilas osaa käyttää kuhunkin teksti- lajiin ja tilanteeseen so- pivia ilmaisutapoja. | Oppilas on harjoitellut eri- laisia, monimuotoisia teks- tilajeja, mutta tuottaa useimmiten itselleen tut- tuja tekstilajeja. Kirjoitus- prosessissa hän tarvitsee paljon ohjausta. |
T12 Oppilas käyttää tekstin tuotta- misen prosesseja, yksin ja yh- dessä muiden kanssa. Oppilas harjaantuu antamaan ja saa- maan palautetta teksteistä | S3 | Tekstien tuot- tamisen pro- sessien hal- linta, palautteen an- taminen ja | Oppilas osaa tuottaa tekstiä prosessikirjoitta- misen menetelmin. Op- pilas tekee tekstejä myös yhdessä muiden kanssa. Oppilas osaa | Oppilas pystyy tuottamaan tekstiä prosessikirjoittami- sen menetelmin mutta tar- vitsee siinä paljon tukea. Oppilas tekee ohjatusti ha- vaintoja teksteistä sekä |
sekä arvioimaan itseään teks- tin tuottajana. | vastaanotta- minen, oman tekstin arvi- ointi | antaa ja ottaa vastaan rakentavaa palautetta teksteistä sekä arvioida itseään tekstin tuotta- jana. | harjoittelee rakentavan pa- lautteen antamista. | |
T13 Oppilas syventää ymmärrys- tään kirjoittamisesta viestin- tänä. Oppilas vahvistaa kirjoi- tetun yleiskielen hallintaa. Oppilas kirjoittaa sujuvasti kä- sin ja vahvistaa tieto- ja vies- tintäteknisiä taitojaan kirjoi- tusprosessissa. | S3 | Kirjoitetun kie- len konventioi- den hallinta ja kirjoitustaito | Oppilas tunnistaa eri- laisten kirjoitettujen tekstien perusrakenteita sekä kirjoitetun yleiskie- len piirteitä. Oppilas osaa soveltaa oppimi- aan asioita muokates- saan tekstejä. Oppilas kirjoittaa sujuvasti käsin ja edistyy tieto- ja vies- tintäteknisissä taidoissa. | Oppilas tunnistaa joitakin kirjoitettujen tekstien tyy- pillisiä piirteitä. Oppilas on harjoitellut tunnistamaan puhekielen ja yleiskielen eroja. Oppilas on harjoitel- lut ohjatusti kirjoittamista vaiheittain. |
T14 Oppilas vahvistaa tiedon hal- linnan ja käyttämisen taitoja. Oppilas monipuolistaa lähtei- den käyttöä ja harjoittelee viittaustapoja omassa teks- tissä. Oppilas harjoittelee toi- minaan eettisesti verkossa yk- sityisyyttä ja tekijänoikeuksia kunnioittaen. | S3 | Tiedon esittä- minen, tiedon hallinta ja eet- tinen viestintä | Oppilas osaa käyttää teksteissään tiedonläh- teistä hankittua tietoa ja referoida lukemaansa. Oppilas on harjoitellut tiedon luotettavuuden arvioimista sekä lähtei- den merkitsemistä omaan tekstiin. Oppilas noudattaa tekijänoi- keuksia. | Oppilas tietää erilaisia tie- donhankintatapoja ja on harjoitellut arvioimaan tie- don luotettavuutta. Oppilas tietää, että tekijänoikeuksia pitää noudattaa. |
Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen | ||||
T15 Oppilas kehittää kielitietoi- suuttaan ja tutustuu kielen il- miöihin. Oppilas harjoittelee tunnistamaan kielen raken- teita, eri rekistereitä, tyylipiir- teitä ja sävyjä. | S4 | Kielitietoisuu- den kehittymi- nen | Oppilas tunnistaa mo- duksia ja lauseenjäseniä ja ymmärtää niiden merkitystehtävän. Oppi- las osaa soveltaa oppi- maansa kielitietoa | Oppilas tietää, millainen kielenkäyttö sopii eri tilan- teisiin. Oppilas osaa joita- kin perusasioita moduk- sista sekä lauseenjäsennyk- sestä. |
omaan tapaansa käyt- tää kieltä. | ||||
T16 Oppilas tutustuu kulttuurin eri muotoihin sekä pohtii kirjalli- suuden ja kulttuurin merki- tystä omassa elämässään. Op- pilas tuntee kirjallisuuden päälajit ja joitakin alalajeja sekä on lukenut sovitut kirjat. | S4 | Kirjallisuuden tuntemuksen, kulttuuritietoi- suuden ja lu- kuharrastuk- sen kehittymi- nen | Oppilas tuntee kulttuu- rin monimuotoisuutta sekä osaa kuvata omia kulttuurikokemuksiaan. Oppilas tuntee kirjalli- suuden päälajit ja gen- ret. Oppilas on lukenut sovitut kirjat. | Oppilas tietää erilaisia kult- tuurin muotoja ja on miet- tinyt, mitkä niistä kiinnos- tavat itseä. Oppilas tietää kirjallisuuden päälajeja ja genrejä. Oppilas pyrkii lu- kemaan sovitut kaunokir- jallisuuden tekstit. |
15.4.1.6 Suomen kieli ja kirjallisuus -oppimäärä, päättöarvioinnin kriteerit
Opetuksen ta- voite | Sisältöalueet | Opetuksen ta- voitteista joh- detut oppimi- sen tavoitteet | Arvioinnin kohde | Osaamisen ku- vaus arvosa- nalle 5 | Osaamisen ku- vaus arvosa- nalle 7 | Osaamisen ku- vaus arvosa- nalle 8 | Osaamisen ku- vaus arvosa- nalle 9 |
Vuorovaikutustilanteissa toimiminen | |||||||
T1 ohjata oppi- | S1 | Oppilas laajen- | Toiminta | Oppilas osaa | Oppilas osaa | Oppilas osaa | Oppilas osaa |
lasta laajenta- | taa taitoaan | vuorovaiku- | toimia itselleen | toimia tavoit- | toimia rakenta- | toimia rakenta- | |
maan taitoaan | toimia erilai- | tusitilanteissa | tutussa ryh- | teellisesti ryh- | vasti erilaisissa | vasti monenlai- | |
toimia tavoit- | sissa vuorovai- | mässä ja arki- | missä ja tavan- | ryhmissä ja | sissa ryhmissä, | ||
teellisesti, mo- | kutustilan- | sissa vuorovai- | omaisissa vuo- | vuorovaikutus- | myös vaativissa | ||
tivoituneesti, | teissa. | kutustilan- | rovaikutustilan- | tilanteissa. | vuorovaikutus- | ||
eettisesti ja | teissa. | teissa. | tilanteissa. |
rakentavasti erilaisissa vies- tintäympäris- töissä | |||||||
T2 kannustaa oppilasta moni- puolistamaan ryhmäviestintä- taitojaan ja ke- hittämään tai- tojaan perus- tella näkemyk- siään sekä kie- lellisiä ja vies- tinnällisiä valin- tojaan | S1 | Oppilas moni- puolistaa ryh- mäviestintätai- tojaan ja kehit- tää taitojaan perustella nä- kemyksiään. | Ryhmäviestin- nän taidot | Oppilas osaa kuunnella muita ja osallis- tuu keskuste- luun. Oppilas osaa il- maista mielipi- teensä ja esit- tää sille jonkin perustelun. | Oppilas osaa ottaa toisten näkemykset huomioon omassa viestin- nässään. Oppilas osaa il- maista mielipi- teensä asialli- sesti ja esittää sille yksinker- taisia peruste- luja. | Oppilas osaa edistää pu- heenvuoroil- laan keskuste- lua. Oppilas osaa il- maista mielipi- teensä selke- ästi ja perus- tella sen melko monipuolisesti. | Oppilas osaa tulkita muiden puheenvuoroja ja niiden tavoit- teita sekä sää- dellä omaa viestintäänsä ti- lanteen mu- kaan. Oppilas osaa il- maista mielipi- teensä tilantee- seen sopivalla tavalla ja perus- tella sen va- kuuttavasti. |
T3 ohjata oppi- | S1 | Oppilas moni- | Esiintymisen | Oppilas osaa pi- | Oppilas osaa pi- | Oppilas osaa pi- | Oppilas osaa pi- |
lasta monipuo- | puolistaa koko- | taidot | tää lyhyen | tää valmistellun | tää valmistellun | tää valmistellun | |
listamaan koko- | naisilmaisun | puhe-esityksen | yksinkertaisen | puhe-esityksen | puhe-esityksen | ||
naisilmaisun | taitojaan erilai- | konkreetti- | puhe-esityksen | ja kohdentaa | vaativastakin | ||
taitojaan | sissa viestintä- | sesta, itselleen | aiheesta. |
erilaisissa vies- tintä- ja esitys- tilanteissa, myös draaman keinoin | ja esitystilan- teissa. | tutusta ai- heesta. Oppilas osaa il- maista itseään ymmärrettä- västi. | Oppilas osaa il- maista itseään selkeästi. | sen kuulijoil- leen. Oppilas osaa il- maista itseään tilanteeseen sopivalla ta- valla. | Oppilas osaa il- maista itseään monipuolisesti ja mukauttaa il- maisuaan kuuli- joiden ja tavoit- teen mukaan. | ||
T4 kannustaa | S1 | Oppilas oppii | Vuorovaikutus- | Oppilas osaa ni- | Oppilas osaa | Oppilas osaa | Oppilas osaa |
oppilasta sy- | havainnoiman | taitojen kehit- | metä jonkin | kuvata itseään | eritellä viestin- | arvioida vies- | |
ventämään | omaa viestin- | täminen | viestinnällisen | viestijänä ja ni- | tätaitojaan | tintätaitojaan | |
viestijäku- | täänsä ja tun- | vahvuutensa | metä muuta- | sekä kuvata | ja vahvuuksi- | ||
vaansa niin, | nistamaan vah- | tai kehittämis- | mia vahvuuksi- | vahvuuksiaan | aan ja pohtia, | ||
että hän oppii | vuuksiaan sekä | kohteensa. | aan ja kehittä- | ja kehittämis- | miten voi taito- | ||
havainnoimaan | kehittämisalu- | miskohteitaan. | kohteitaan. | jaan kehittää. | |||
omaa viestin- | eitaan. | ||||||
täänsä ja tun- | |||||||
nistamaan vah- | |||||||
vuuksiaan sekä | |||||||
kehittämisalu- | |||||||
eitaan erilai- | |||||||
sissa, myös mo- | |||||||
nimediaisissa | |||||||
viestintäympä- | |||||||
ristöissä |
Tekstien tulkitseminen | |||||||
T5 ohjata oppi- lasta kehittä- mään tekstien lukemisessa, ymmärtämi- sessä, tulkin- nassa ja analy- soimisessa tar- vittavia strate- gioita ja meta- kognitiivisia tai- toja sekä taitoa arvioida oman lukemisensa kehittämistar- peita | S2 | Oppilas oppii tekstien luke- misessa tarvit- tavia strategi- oita ja meta- kognitiivi-sia taitoja ja oppii arvioimaan lu- kemisensa ke- hittämistar- peita. | Tekstin ymmär- täminen ja omien vah- vuuksien ja ke- hittämiskohtei- den tunnista- minen | Oppilas osaa käyttää jotakin yksinkertaista tekstin ymmär- tämisen strate- giaa. Oppilas osaa ni- metä jonkin lu- kemiseen liitty- vän vahvuu- tensa tai kehit- tämiskoh- teensa. | Oppilas osaa käyttää muuta- mia tekstinym- märtämisen strategioita. Oppilas osaa kuvata itseään lukijana ja ni- metä muuta- mia vahvuuksi- aan ja kehittä- miskohteita. | Oppilas osaa valita tekstila- jiin sopivia tekstinymmär- tämisen strate- gioita. Oppilas osaa eritellä lukutai- toaan ja kuvata vahvuuksiaan ja kehittämis- kohteitaan. | Oppilas osaa käyttää lukuti- lanteen kan- nalta tarkoituk- senmukaisia tekstinymmär- tämisen strate- gioita. Oppilas osaa arvioida luku- taitojaan ja pohtia, miten voi niitä kehit- tää. |
T6 tarjota oppi- laalle monipuo- lisia mahdolli- suuksia valita, käyttää, tulkita ja arvioida mo- nimuotoisia kaunokirjallisia, | S2 | Oppilas oppii valitsemaan, käyttämään, tulkitsemaan ja arvioimaan mo- nimuotoisia kaunokirjallisia, asia- ja media- tekstejä. | Tekstimaailman monipuolistu- minen ja mo- nilukutaito | Oppilas osaa lu- kea yksinkertai- sia kaunokirjal- lisia, asia- ja mediatekstejä eri muodois- saan. | Oppilas osaa valita, käyttää ja lukea erilai- sia tekstejä mutta pitäytyy enimmäkseen itselleen tu- tuissa tekstila- jeissa. | Oppilas osaa valita, käyttää ja tulkita eri tekstilajeja edustavia teks- tejä. | Oppilas osaa valita, käyttää, tulkita ja arvi- oida myös itsel- leen uudenlai- sia tekstejä. |
asia- ja media- tekstejä | |||||||
T7 ohjata oppi- lasta kehittä- mään erittele- vää ja kriittistä lukutaitoa, har- jaannuttaa op- pilasta teke- mään havain- toja teksteistä ja tulkitsemaan niitä tarkoituk- senmukaisia käsitteitä käyt- täen sekä va- kiinnuttamaan ja laajenta- maan sana- ja käsitevarantoa | S2 | Oppilas oppii erittelevää ja kriittistä luku- taitoa, oppii te- kemään ha- vaintoja asia- ja mediateks- teistä ja tulkit- semaan niitä tarkoituksen- mukaisia käsit- teitä käyttäen. | Asia- ja media- tekstien erittely ja tulkinta | Oppilas osaa poimia teks- tistä keskeisiä sisältöjä apuky- symysten avulla. Oppilas osaa ni- metä muuta- man yksinker- taiselle tekstila- jille tyypillisen kielellisen tai tekstuaalisen piirteen. | Oppilas osaa erottaa tekstin pääasiat ja ku- vata tekstin ta- voitteita. Oppilas osaa kuvata tavan- omaisille teksti- lajeille tyypilli- siä kielellisiä ja tekstuaalisia piirteitä. | Oppilas osaa eritellä tekstin tarkoitusperiä, kohderyhmiä ja merkityksiä. Oppilas osaa eritellä tekstila- jien piirteitä ja kuvata niitä muutamien keskeisten kä- sitteiden avulla. | Oppilas osaa tulkita ja pohtia tekstin rakenta- mia merkityksiä ja arvioida teks- tin vaikutuksia. Oppilas osaa analysoida tekstilajien piir- teitä tarkoituk- senmukaisia käsitteitä käyt- täen ja arvioida tekstiä suh- teessa sen ta- voitteisiin ja tarkoitusperiin. |
T8 kannustaa oppilasta kehit- tämään taito- aan arvioida erilaisista läh- teistä | S2 | Oppilas oppii arvioimaan eri- laisista läh- teistä hankki- maansa tietoa ja käyttämään | Tiedonhankin- tataidot ja läh- dekriittisyys | Oppilas osaa etsiä yksittäisiä tietoja anne- tuista lähteistä. | Oppilas osaa käyttää tavan- omaisia läh- teitä ja hakea tietoa niistä. | Oppilas osaa kuvata tiedon- haun keskeiset vaiheet, etsiä erilaisia lähteitä | Oppilas osaa toimia tiedon- haun vaiheiden mukaisesti. |
hankkimaansa tietoa ja käyttä- mään sitä tar- koituksenmu- kaisella tavalla | sitä tarkoituk- senmukaisella tavalla. | Oppilas osaa ni- metä muuta- man lähteiden luotettavuu- teen liittyvän piirteen. | Oppilas osaa kuvata käyttä- miensä lähtei- den luotetta- vuutta. | ja hakea tietoa niistä. Oppilas osaa arvioida erilais- ten lähteiden luotettavuutta ja käytettä- vyyttä. | Oppilas osaa käyttää moni- puolisia läh- teitä ja hakea niistä tietoa tarkoituksen- mukaisella ta- valla. Oppilas osaa pohtia lähtei- den luotetta- vuuteen ja tie- don käytettä- vyyteen liittyviä tekijöitä ja pe- rustella omat lähdevalin- tansa. | ||
T9 kannustaa oppilasta laa- jentamaan kiin- nostusta itselle uudenlaisia fik- tiivisiä kirjalli- suus- ja teksti- lajityyppejä | S2 | Oppilas tutus- tuu itselleen uudenlaisiin fik- tiivisiin tekstei- hin eri muo- doissaan, moni- puolistaa luku-, kuuntelu- ja | Fiktiivisten tekstien erittely ja tulkinta | Oppilas osaa selostaa yksin- kertaisen fiktii- visen tekstin juonen ja ni- metä joitakin fiktion keinoja. | Oppilas osaa kuvailla fiktiivi- sen tekstin piir- teitä ja tehdä havaintoja fik- tion keinoista. | Oppilas osaa eritellä fiktiivi- siä tekstejä eri muodoissaan. Oppilas osaa käyttää eritte- lyssä muutamia | Oppilas osaa analysoida fik- tiivisiä tekstejä eri muodois- saan tarkoituk- senmukaisia käsitteitä käyt- täen. |
kohtaan, moni- puolistamaan luku-, kuuntelu- ja katselukoke- muksiaan ja nii- den jakamisen keinoja sekä sy- ventämään ym- märrystä fik- tion keinoista | katselukoke- muksiaan ja ja- kaa niitä sekä syventää ym- märrystään fik- tion keinoista. | keskeisiä käsit- teitä sekä tun- nistaa fiktion kielen ja ilmai- sutapojen eri- tyispiirteitä ja kerronnan kei- noja. | Oppilas osaa tulkita fiktiivisiä tekstejä ja poh- tia fiktion mo- nitulkintai- suutta. | ||||
Tekstien tuottaminen | |||||||
T10 rohkaista oppilasta ilmai- semaan ajatuk- siaan kirjoitta- malla ja tuotta- malla moni- muotoisia teks- tejä sekä auttaa oppilasta tun- nistamaan omia vahvuuk- siaan ja kehittä- miskohteitaan tekstin tuotta- jana | S3 | Oppilas oppii il- maisemaan aja- tuksiaan kirjoit- tamalla ja tuot- tamalla moni- muotoisia teks- tejä sekä tun- nistamaan vah- vuuksiaan ja kehittämiskoh- teitaan tekstin tuottajana. | Monimuotois- ten tekstien tuottaminen ja tekstin tuotta- misen taitojen kehittäminen | Oppilas osaa tuottaa mallien avulla yksinker- taisia tekstejä. Oppilas osaa ni- metä jonkin vahvuutensa tai kehittämis- kohteensa teks- tin tuottajana. | Oppilas osaa tuottaa erityyp- pisiä tekstejä ohjeiden mu- kaan. Oppilas osaa kuvata itseään tekstien tuotta- jana ja nimetä muutamia vah- vuuksiaan ja kehittämiskoh- teitaan. | Oppilas osaa tuottaa tavoit- teen mukaisia tekstejä. Oppilas osaa eritellä vah- vuuksiaan ja kehittämiskoh- teitaan tekstin tuottajana. | Oppilas osaa tuottaa luovasti tilanteeseen ja tavoitteeseen sopivia teks- tejä. Oppilas osaa arvioida vah- vuuksiaan ja kehittämiskoh- teitaan tekstin tuottajana ja pohtia, miten |
voi taitojaan kehittää. | |||||||
T11 tarjota op- pilaalle tilai- suuksia tuottaa kertovia, ku- vaavia, ohjaavia ja erityisesti pohtivia ja kan- taa ottavia tekstejä, myös monimediai- sissa ympäris- töissä, ja auttaa oppilasta valit- semaan kuhun- kin tekstilajiin ja tilanteeseen sopivia ilmaisu- tapoja | S3 | Oppilas oppii tuottamaan kertovia, ku- vaavia, ohjaa- via, pohtivia ja kantaa ottavia tekstejä, myös monimediai- sissa ympäris- töissä, ja oppii valitsemaan ku- hunkin tekstila- jiin ja tilantee- seen sopivia il- maisutapoja. | Tekstilajien hal- linta | Oppilas osaa tuottaa mallien avulla yksinker- taisia ja konk- reettisia kerto- via ja kuvaavia tekstejä itsel- leen tutuista ai- heista. | Oppilas osaa tuottaa ohjaa- via ja yksinker- taisia kantaa ottavia tekstejä ja käyttää mal- lien avulla niille tyypillisiä kei- noja. | Oppilas osaa tuottaa pohti- via ja erilaisia kantaa ottavia tekstejä ja käyttää niille tyypillisiä kei- noja. | Oppilas osaa tuottaa itsenäi- sesti erilaisia tekstejä ja käyt- tää monipuoli- sesti niille tyy- pillisiä keinoja. |
T12 ohjata op- pilasta vahvis- tamaan tekstin tuottamisen prosesseja, tar- jota oppilaalle | S3 | Oppilas vahvis- taa tekstin tuottamisen prosessejaan ja tuottaa tekstiä yhdessä | Tekstin tuotta- misen proses- sien hallinta | Oppilas osaa ideoida ja tuot- taa tekstiä mal- lien tai apuky- symysten avulla. | Oppilas osaa suunnitella ja tuottaa tekstiä sekä yksin että ryhmässä. | Oppilas osaa muokata teks- tin rakenteita ja kieliasua pa- lautteen poh- jalta. | Oppilas osaa muokata moni- puolisesti ja it- senäisesti teks- tin ilmaisua ja rakenteita. |
tilaisuuksia tuottaa tekstiä yhdessä mui- den kanssa sekä rohkaista oppilasta vah- vistamaan tai- toa antaa ja ot- taa vastaan pa- lautetta sekä arvioida itseään tekstin tuotta- jana | muiden kanssa sekä vahvistaa taitoaan antaa ja ottaa vas- taan palautetta sekä arvioida it- seään tekstin tuottajana. | Oppilas osaa antaa niukkaa tai yksipuolista palautetta mui- den teksteistä ja ottaa vas- taan pa- lautetta. | Oppilas osaa antaa pa- lautetta ja hyö- dyntää saa- maansa pa- lautetta satun- naisesti teks- tien tuottami- sessa. | Oppilas osaa antaa rakenta- vaa palautetta ja hyödyntää saamaansa pa- lautetta tekstin tuottamisen eri vaiheissa. | Oppilas osaa antaa tekstien muokkaamista edistävää pa- lautetta mui- den teksteistä ja soveltaa saa- maansa pa- lautetta kehit- täessään teks- tin tuottamisen taitojaan. | ||
T13 ohjata op- pilasta edistä- mään kirjoitta- misen sujuvoit- tamista, vah- vistamaan tieto- ja viestin- täteknologian käyttötaitoa tekstien tuotta- misessa, syven- tämään ym- märrystään kir- joittamisesta | S3 | Oppilas suju- voittaa ja vah- vistaa tekstien tuottamisen taitoaan käsin ja tieto- ja vies- tintäteknolo- giaa hyödyn- täen sekä sy- ventää ymmär- rystään kirjoit- tamisesta vies- tintänä ja vah- vistaa | Ymmärrettävän tekstin tuotta- minen ja kirjoi- tetun kielen konventioiden hallinta | Oppilas osaa tuottaa yksin- kertaisen teks- tin, jonka vies- tistä saa selvää. Oppilas osaa käyttää yksin- kertaisia virke- ja lauseraken- teita sekä pää- osin virkkeen lopetusmerk- kejä ja isoa | Oppilas osaa tuottaa tekstin, jonka viesti vä- littyy pääosin helposti. Oppilas osaa jaksottaa teks- tinsä ja kiinnit- tää huomiota virke- ja lause- rakenteisiin sekä noudattaa useita | Oppilas osaa tuottaa tekstin, joka on hel- posti ymmär- rettävä ja su- juva. Oppilas osaa jä- sentää teks- tinsä ja kappa- leensa loogisesti ja kiinnittää huo- miota | Oppilas osaa tuottaa eheän ja havainnolli- sen tekstin. Oppilas osaa käyttää sidos- teisuuden kei- noja monipuoli- sesti, käyttää monipuolisia lause- ja virke- rakenteita, kiinnittää |
viestintänä sekä vahvista- maan yleiskie- len hallintaa antamalla tie- toa kirjoitetun kielen konven- tioista | yleiskielen hal- lintaansa. | alkukirjainta virkkeen alussa ja erisnimissä. Oppilas osaa kirjoittaa käsin ja tieto- ja vies- tintäteknolo- giaa hyödyn- täen. | kirjoitetun yleiskielen käy- tänteitä. | sananvalintoi- hin sekä nou- dattaa pääosin kirjoitetun yleiskielen käy- tänteitä teks- tejä tuottaes- saan ja muoka- tessaan. Oppilas osaa kirjoittaa suju- vasti käsin ja tieto- ja viestin- täteknologiaa hyödyntäen. | huomiota teks- tin tyyliin sekä noudattaa kir- joitetun yleis- kielen käytän- teitä. | ||
T14 harjaan- nuttaa oppi- lasta vahvista- maan tiedon hallinnan ja käyttämisen taitoja ja moni- puolistamaan lähteiden käyt- töä ja viittaus- tapojen | S3 | Oppilas vahvis- taa tiedon hal- linnan ja käyt- tämisen taito- jaan ja moni- puolistaa läh- teiden käyttöä ja viittaustapo- jen hallintaa sekä harjaan- tuu toimimaan | Tiedon esittä- minen, hallinta sekä eettinen viestintä | Oppilas osaa tehdä yksinker- taisen tiivistyk- sen luetun, kuullun tai näh- dyn pohjalta. Oppilas osaa käyttää lähteitä mekaanisesti ja | Oppilas osaa tehdä yksinker- taisia muistiin- panoja ja mer- kitä käyttä- mänsä lähteet mallin mukaan. | Oppilas osaa tehdä moni- puolisia muis- tiinpanoja ja tii- vistää hankki- maansa tietoa. Oppilas merkit- see lähteet asi- anmukaisella tavalla. | Oppilas osaa yhdistellä omissa teks- teissään useista lähteistä hank- kimaansa tie- toa. |
hallintaa omassa teks- tissä sekä opas- taa oppilasta toimimaan eet- tisesti verkossa yksityisyyttä ja tekijänoikeuk- sia kunnioit- taen. | erilaisissa ym- päristöissä yksi- tyisyyttä ja te- kijänoikeuksia kunnioittaen. | yksinkertaisesti teksteissään. Oppilas nou- dattaa tekijän- oikeuksia ja tie- tää, mitä yksi- tyisyyden suo- jalla tarkoite- taan. | |||||
Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen | |||||||
T15 ohjata op- pilasta syventä- mään kielitie- toisuuttaan ja kiinnostumaan kielen ilmiöistä sekä auttaa oppilasta tun- nistamaan kie- len rakenteita, eri rekistereitä, tyylipiirteitä ja sävyjä ja ym- märtämään kie- lellisten | S4 | Oppilas syven- tää kielitietoi- suuttaan ja kiinnostuu kie- len ilmiöistä, tunnistaa kie- len rakenteita, eri rekistereitä, tyylipiirteitä ja sävyjä ja ym- märtää kielellis- ten valintojen merkityksiä ja seurauksia. | Kielitietoisuu- den kehittymi- nen | Oppilas osaa havainnoida yk- sinkertaisia tekstien piir- teitä. Oppilas osaa ni- metä muuta- mia tavanomai- sia kirjoitetun ja puhutun kie- len sekä arki- ja yleiskielen eroja. | Oppilas osaa havainnoida tekstien ja kie- len piirteitä. Oppilas osaa kuvata kielen vaihtelua eri kielenkäyttöti- lanteissa. | Oppilas osaa eritellä eri re- kisterien ja tyy- lien piirteitä. Oppilas osaa pohtia kielellis- ten ja tekstuaa- listen valinto- jen merkityksiä ja vaikutuksia. | Oppilas osaa analysoida tekstien, rekis- terien ja tyylien piirteitä. Oppilas osaa soveltaa tietoa kielellisten va- lintojen vaiku- tuksista omassa viestinnässään. |
valintojen mer- kityksiä ja seu- rauksia | |||||||
T16 kannustaa oppilasta avar- tamaan kirjalli- suus- ja kult- tuurinäkemys- tään, tutustut- taa häntä kirjal- lisuuden histo- riaan, nykykir- jallisuuteen ja kirjallisuuden eri lajeihin, aut- taa häntä poh- timaan kirjalli- suuden ja kult- tuurin merki- tystä omassa elämässään sekä tarjota op- pilaalle mah- dollisuuksia luku- ja muiden kulttuurielä- mysten | S4 | Oppilas avartaa kirjallisuusnä- kemystään, tu- tustuu kirjalli- suuden histori- aan ja nykykir- jallisuuteen sekä kirjallisuu- den eri lajeihin. | Kirjallisuuden tuntemus ja lu- kuharrastus | Oppilas osaa ni- metä kirjalli- suuden pääla- jit. Oppilas on lu- kenut muuta- mia kokonaisia kaunokirjallisia tekstejä, esi- merkiksi novel- leja. | Oppilas osaa kuvailla kirjalli- suuden pääla- jien tyypillisiä piirteitä. Oppilas osaa antaa esimerk- kejä päälajeihin kuuluvista te- oksista. Oppilas on lu- kenut osan lu- kuvuosittain sovituista teok- sista. | Oppilas osaa kuvailla kauno- kirjallisuuden monimuotoi- suutta. Oppilas osaa ni- metä kirjalli- suuden vaiheita ja yhdistää muutaman te- oksen ja kirjaili- jan niihin. Oppilas on lu- kenut lukuvuo- sittain sovitut teokset. | Oppilas osaa analysoida kau- nokirjallisuu- den monimuo- toisuutta osana kulttuuria. Oppilas osaa kuvailla kirjalli- suuden vaiheita sekä niiden keskeisiä tyyli- piirteitä ja ni- metä eri vaihei- den keskeisiä teoksia ja kirjai- lijoita. Oppilas tuntee monipuolisesti kirjallisuutta. |
hankkimiseen ja jakamiseen | |||||||
T17 ohjata op- pilas tutustu- maan Suomen kielelliseen ja kulttuuriseen monimuotoi- suuteen, suo- men kielen taustaan ja piir- teisiin, auttaa oppilasta pohti- maan äidinkie- len merkitystä ja tulemaan tie- toiseksi omasta kielellisestä ja kulttuurisesta identiteetistään sekä innostaa oppilasta aktii- viseksi kulttuu- ritarjonnan käyttäjäksi ja tekijäksi | S4 | Oppilas tutus- tuu Suomen kielelliseen ja kulttuuriseen monimuotoi- suuteen, suo- men kielen taustaan ja piir- teisiin ja pohtii kielellisen ja kulttuurisen identiteetin merkitystä. | Kielen merki- tyksen ja ase- man hahmotta- minen | Oppilas osaa ni- metä Suomessa puhuttavia kie- liä ja jonkin suomen suku- kielen. Oppilas osaa ni- metä jonkin suomen kielelle tyypillisen piir- teen ja kertoa oman äidinkie- lensä merkityk- sestä itselleen. | Oppilas osaa kuvailla suo- men kielen ase- maa muiden kielten jou- kossa. Oppilas osaa ni- metä keskeisiä suomen kielelle tyypillisiä piir- teitä ja kuvailla äidinkielen merkitystä yksi- lölle. | Oppilas osaa kuvailla Suo- men kielellistä ja kulttuurista monimuotoi- suutta. Oppilas osaa eritellä suomen kielelle tyypilli- siä piirteitä ja pohtia äidinkie- len yhteyttä identiteettei- hin. | Oppilas osaa pohtia kielelli- sen ja kulttuuri- sen monimuo- toisuuden mer- kityksiä yksi- lölle ja yhteis- kunnalle. Oppilas osaa eritellä suomen kielelle tyypilli- siä piirteitä suhteessa mui- hin kieliin ja pohtia äidinkie- len käsitettä ja merkityksiä identiteettien rakentumisen kannalta. |