< Previous | Contents | Next >
Opetuksen tavoitteet | Tavoitteisiin liittyvät sisäl- töalueet | Laaja-alainen osaaminen |
Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen | ||
T1 ohjata oppilasta tutustumaan pohjoismaiseen kieliympäristöön sekä Pohjoismaita yhdistäviin arvoihin | S1 | L2, L5 |
T2 ohjata oppilasta havaitsemaan, millaisia säännönmukaisuuksia ruotsin kielessä on, miten samoja asioita ilmaistaan muissa kielissä sekä käyttämään kielitiedon käsitteitä oppimisensa tukena | S1 | L1, L4 |
Kielenopiskelutaidot | ||
T3 rohkaista oppilasta asettamaan tavoitteita, hyödyntämään moni- puolisia tapoja oppia kieliä ja arvioimaan oppimistaan itsenäisesti ja yhteistyössä sekä ohjata oppilasta myönteiseen vuorovaikutukseen, jossa tärkeintä on viestin välittyminen | S2 | L1 |
T4 kannustaa oppilasta huomaamaan mahdollisuuksia käyttää ruot- sin kieltä omassa elämässään ja ohjata oppilasta käyttämään ruotsia rohkeasti erilaisissa tilanteissa koulussa ja koulun ulkopuolella. | S2 | L2, L7 |
Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa | ||
T5 järjestää oppilaalle tilaisuuksia harjoitella eri viestintäkanavia käyttäen suullista ja kirjallista vuorovaikutusta | S3 | L4 |
T6 tukea oppilasta kielellisten viestintästrategioiden käytössä | S3 | L2, L4 |
T7 auttaa oppilasta laajentamaan kohteliaaseen kielenkäyttöön kuu- luvien ilmausten tuntemustaan | S3 | L2, L4, L6 |
Kehittyvä kielitaito, taito tulkita tekstejä | ||
T8 rohkaista oppilasta tulkitsemaan ikätasolleen sopivia ja itseään kiinnostavia puhuttuja ja kirjoitettuja tekstejä | S3 | L4 |
Kehittyvä kielitaito, taito tuottaa tekstejä | ||
T9 tarjota oppilaalle runsaasti tilaisuuksia harjoitella pienimuotoista puhumista ja kirjoittamista erilaisista aiheista kiinnittäen huomiota myös ääntämiseen ja tekstin sisällön kannalta oleellisimpiin rakentei- siin | S3 | L4, L5 |
15.4.2.1 Ruotsin kielen B1 -oppimäärän vuosiluokkaistetut tavoitteet vuosiluokilla 7–9, Ylöjärvi
Ruotsin kieli B1-oppimäärä: tavoitteet luokilla 7-9 | ||
7.lk | 8.lk | 9.lk |
Kasvu kulttuuriseen moninai- suuteen ja kielitietoisuuteen | Kasvu kulttuuriseen moninaisuu- teen ja kielitietoisuuteen | Kasvu kulttuuriseen moninaisuu- teen ja kielitietoisuuteen |
T1 Oppilas tutustuu Ruotsiin ja muihin Pohjoismaihin sekä niissä puhuttaviin kieliin. Oppilas pohtii, miksi on tärkeää suhtautua arvostavasti muita kieliä puhuviin. | T1 Oppilas syventää tietämystään Pohjoismaista ja pohjoismaisesta kieliperheestä. Oppilas pohtii oman asennoitumi- sen ja esimerkiksi stereotypioiden vaikutusta eri kieliä puhuvien väli- sessä kanssakäymisessä. | T1 Oppilas osaa nimetä pohjoismai- seen kieliperheeseen kuuluvat kie- let sekä muita alueellisia kieliä, ku- ten saame, fääri ja grönlanti, sekä sijoittaa ne kartalle. Oppilas tiedostaa, että monet yh- teiset arvot yhdistävät Pohjois- maita. |
T2 Oppilas harjoittelee huomaa- maan kielessä olevia säännön- mukaisuuksia ja kuvailemaan | T2 Oppilas syventää taitoaan tehdä ruotsin kielen keskeisimpiin ilmiöi- hin liittyviä huomioita ja kuvailla niitä sopivin kielitiedon käsittein. | T2 Oppilas osaa havainnoida kieltä, löytää siitä säännönmukaisuuksia, soveltaa oivalluksiaan erilaisissa |
niitä äidinkielestä tutuin keskei- sin kielitiedon käsittein. | Oppilas harjoittelee kielitiedon so- veltamista omissa tuotoksissaan. | kielenkäyttötilanteissa sekä ni- metä kielen keskeisimpiä ilmiöitä. Oppilas osaa käyttää äidinkieltään ja muita osaamiaan kieliä havain- tojensa tukena. |
Kielenopiskelutaidot | Kielenopiskelutaidot | Kielenopiskelutaidot |
T3 Oppilas harjoittelee realistista tavoitteenasettelua, pitkäjän- teistä oma-aloitteista työsken- telyä, itselle parhaiten soveltu- vien työtapojen valintaa sekä oppimista tukevaa itsearvioin- tia. Oppilas kokeilee rohkeasti uusia työtapoja. Oppilas harjoittelee rakentavia ryhmässä toimimisen taitoa. | T3 Oppilas syventää taitojaan pohtia omia tavoitteitaan, työskentely- ään ja osaamistaan. Oppilas oppii vähitellen soveltamaan erilaisia työtapoja itselleen sopiviksi. Oppilas oppii oivaltamaan oman asennoitumisen ja toiminnan vai- kutukset yhteistyölle ja vuorovai- kutukseen. | T3 Oppilas oppii asettamaan opiske- lulleen lyhyen ja pitkän aikavälin tavoitteita, valitsemaan itselleen soveltuvia työtapoja, ottamaan vastuuta omasta työskentelystään sekä arvioimaan realistisesti omaa työskentelyään ja osaamistaan. Oppilas oppii osallistumaan vuoro- vaikutustilanteisiin rakentavasti sekä antamaan kannustavaa pa- lautetta. |
T4 Oppilas harjaantuu havainnoi- maan omaa elinympäristöään huomatakseen, missä ruotsin kieltä käytetään. Oppilas pohtii kokemuksiaan erilaisista tilanteista, joissa tar- vitaan kielitaitoa. | T4 Oppilas syventää taitoaan tehdä huomioita kielitaidon tarpeesta eri tilanteissa niin todellisessa kuin virtuaalimaailmassakin. Oppilas rohkaistuu kokeilemaan ruotsin kieltä myös tiedonhaun välineenä. | T4 Oppilas oppii huomaamaan mah- dollisuuksia käyttää ruotsin kieltä koulussa ja vapaa-ajalla kommuni- koinnin ja tiedonhaun välineenä. Oppilas oivaltaa mahdollisimman monipuolisen kielitaidon merki- tyksen myös jatko-opintojen ja työelämän kannalta. |
Kehittyvä kielitaito, taito toi- mia vuorovaikutuksessa | Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa | Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa |
T5 Oppilas harjaantuu osallistu- maan aktiivisesti ja harjoittele- maan kieltä rohkeasti uusissakin tilanteissa vaihtelevia työtapoja ja eri viestintäkanavia kokeillen, puhuen ja kirjoittaen. Oppilas harjoittelee vastavuo- roisuutta sekä sitä, kuinka hän pyytää ja antaa apua viestintäti- lanteessa. | T5 Oppilas syventää taitoaan sovel- taa puhuen ja kirjoittaen tuttua kieliainesta. Oppilas harjoittelee myös uutta sanastoa vaihtelevissa kielenkäyt- tötilanteissa. Oppilas harjoittelee toimimista ra- kentavassa yhteistyössä muiden kanssa. | T5 Oppilas osaa soveltaa keskeistä kieliainesta erilaisissa tutuissa viestintätilanteissa tukien sano- maansa ei-kielellisen viestinnän keinoin ja käyttäen tarvittaessa keskustelukumppanin apua. |
T6 Oppilas pohtii erilaisia tapoja tukea viestin ymmärrettävyyttä ja harjoittelee uusien kielellis- ten ja ei-kielellisten viestintä- strategioiden soveltamista eri- laisissa vaihtelevissa viestintäti- lanteissa. Oppilas harjoittelee vastavuo- roisuutta ja kokeilee erilaisten apuvälineiden käyttöä. | T6 Oppilas syventää taitoaan tehdä huomioita erilaisista tavoista sel- viytyä kommunikaation haas- teista. Oppilas harjoittelee, kuinka pyy- tää ja antaa tukea kielenkäyttöti- lanteissa ja soveltaa opittua uu- denlaisissa viestintätehtävissä. | T6 Oppilas osallistuu viestintätilantei- siin rohkeasti yrittäen. Oppilas osaa käyttää äänenpai- noja, ilmeitä, eleitä ja muuta oheisviestintää ja apukeinoja vies- tin ymmärrettävyyden tukena. Oppilas osaa ilmaista avuntar- peensa pyytäen hidastusta, tois- toa tai muuta selvennystä, jos ei ymmärrä keskustelukumppaninsa viestiä. |
T7 Oppilas pohtii kohteliaaseen kielenkäyttöön liittyviä ilmauk- sia ja harjoittelee niitä erilaisissa viestintätilanteissa. | T7 Oppilas oppii kiinnittämään huo- miota kohteliaisiin sanontoihin erilaisissa sosiaalisissa tilanteissa sekä soveltamaan niitä omissa tuotoksissaan. | T7 Oppilas osaa soveltaa ruotsin kie- leen kuuluvia kohteliaita käytän- teitä sosiaalisissa tilanteissa. |
Kehittyvä kielitaito, taito tul- kita tekstejä | Kehittyvä kielitaito, taito tulkita tekstejä | Kehittyvä kielitaito, taito tulkita tekstejä |
T8 Oppilas harjoittelee tuttua sa- nastoa sisältävien tekstien kes- keisen sisällön ymmärtämistä ja yksittäisten tietojen etsimistä niistä. | T8 Oppilas syventää taitoaan tulkita eri aihepiireihin ja tekstityyppeihin liittyviä puhuttuja ja kirjoitettuja tekstejä sekä hakea niistä kes- keistä tietoa hyödyntäen myös erilaisia apuvälineitä. | T8 Oppilas osaa hyödyntää asiayh- teyttä ja päättelyä ottaessaan sel- vää tuttua kieliainesta sisältävästä puhutusta tai kirjoitetusta teks- tistä ja löytää siitä tarvitsemansa keskeisen tiedon. |
Kehittyvä kielitaito, taito tuot- taa tekstejä | Kehittyvä kielitaito, taito tuottaa tekstejä | Kehittyvä kielitaito, taito tuottaa tekstejä |
T9 Oppilas harjoittelee rohkeasti opitun soveltamista puhuen ja kirjoittaen eri aihepiireistä. Oppilas osaa käyttää tarkoituk- senmukaisesti tuttuja ilmauksia ja yksinkertaisia toteavia ja ky- syviä lauserakenteita. Oppilas harjoittelee tuttujen il- mausten ymmärrettävää ääntä- mistä. | T9 Oppilas syventää taitoaan sovel- taa opittua sanastoa ja kielitietoa omissa pienimuotoisissa puhu- tuissa ja kirjoitetuissa tuotoksis- saan sekä kokeilee myös erilaisten apuvälineiden käyttöä. | T9 Oppilas osaa soveltaa puhuen ja kirjoittaen tuttua sanastoa ja kes- keisiä ilmauksia yksinkertaisin lau- serakentein omissa tuotoksissaan, jotka käsittelevät häneen itseensä ja hänen läheiseen elämänpiiriinsä liittyviä aiheita. Oppilas osaa ääntää keskeiset tu- tut ilmaukset ymmärrettävästi. |