< Previous | Contents | Next >
Opetuksen tavoitteet | Tavoitteisiin liittyvät sisäl- töalueet | Laaja-alainen osaaminen |
Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen | ||
T1 edistää oppilaan taitoa pohtia englannin asemaan ja variantteihin liittyviä ilmiöitä ja arvoja antaa oppilaalle valmiuksia kehittää kult- tuurienvälistä toimintakykyä | S1 | L1, L2 |
T2 kannustaa löytämään kiinnostavia englanninkielisiä sisältöjä ja toimintaympäristöjä, jotka laajentavat käsitystä globalisoituvasta maailmasta ja siinä toimimisen mahdollisuuksista | S1 | L1, L2 |
T3 ohjata oppilasta havaitsemaan, millaisia säännönmukaisuuksia englannin kielessä on, miten samoja asioita ilmaistaan muissa kie- lissä sekä käyttämään kielitiedon käsitteitä oppimisensa tukena | S1 | L1, L3 |
Kielenopiskelutaidot | ||
T4 rohkaista oppilasta asettamaan tavoitteita, hyödyntämään moni- puolisia tapoja oppia englantia ja arvioimaan oppimistaan itsenäi- sesti ja yhteistyössä sekä ohjata oppilasta myönteiseen vuorovaiku- tukseen, jossa tärkeintä on viestin välittyminen | S2 | L1, L3 |
T5 kehittää oppilaan itsenäisyyttä soveltaa luovasti kielitaitoaan sekä elinikäisen kieltenopiskelun valmiuksia | S2 | L1 |
Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa | ||
T6 rohkaista oppilasta osallistumaan keskusteluihin monenlaisista oppilaiden ikätasolle ja elämänkokemukseen sopivista aiheista, joissa käsitellään myös mielipiteitä | S3 | L4 |
T7 tukea oppilaan aloitteellisuutta viestinnässä, kompensaatiokeino- jen käytössä ja merkitysneuvottelun käymisessä | S3 | L4, L6 |
T8 auttaa oppilasta tunnistamaan viestinnän kulttuurisia piirteitä ja tukea oppilaan rakentavaa kulttuurienvälistä viestintää | S3 | L2 |
Kehittyvä kielitaito, taito tulkita tekstejä | ||
T9 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia kuulla ja lukea monenlaisia it- selleen merkityksellisiä yleiskielisiä ja yleistajuisia tekstejä erilaisista lähteistä sekä tulkita niitä käyttäen erilaisia strategioita | S3 | L4 |
Kehittyvä kielitaito, taito tuottaa tekstejä | ||
T10 ohjata oppilasta tuottamaan sekä puhuttua että kirjoitettua tekstiä erilaisiin tarkoituksiin yleisistä ja itselleen merkityksellisistä aiheista kiinnittäen huomiota rakenteiden monipuolisuuteen ja ohja- ten hyvään ääntämiseen | S3 | L5, L6 |
15.4.3.1 Englannin A-oppimäärän vuosiluokkaistetut tavoitteet vuosiluokilla 7–9, Ylöjärvi
Englannin A-oppimäärä: tavoitteet luokilla 7-9 | ||
7.lk | 8.lk | 9.lk |
Kasvu kulttuuriseen moninaisuu- teen ja kielitietoisuuteen | Kasvu kulttuuriseen moninai- suuteen ja kielitietoisuuteen | Kasvu kulttuuriseen moninaisuu- teen ja kielitietoisuuteen |
T1 Oppilas ymmärtää, että englannin kielessä on eri variantteja, sekä maantieteellisiä että sosiaalisia. | T1 Oppilas tutustuu englannin le- vinneisyyteen maailmassa. | T1 Oppilas osaa kuvata, missä eng- lantia puhutaan, ja mainita eng- lannin levinneisyyden syitä. |
T2 Oppilas etsii itseään kiinnostavia englanninkielisiä sisältöjä eri kult- tuurien ymmärtämiseksi. | T2 Oppilas etsii ja käyttää itseään kiinnostavia autenttisia englan- ninkielisiä sisältöjä ja tutkii niitä eri kulttuurien näkökul- mista. | T2 Oppilas osaa käyttää monipuolista ja monimediaista autenttista ma- teriaalia kehittääkseen ymmärrys- tään eri kulttuureista. |
T3 Oppilas tekee havaintoja englan- nin kielen säännönmukaisuuksista ja osaa vertailla eri kieliä. | T3 Oppilas vertailee eri kielien ta- poja ilmaista asioita ja eri kiel- ten säännönmukaisuuksia. | T3 Oppilas osaa tehdä johtopäätöksiä englannin kielen säännönmukai- suuksista. Oppilas tuntee englannin kielitie- don keskeisiä käsitteitä. |
Kielenopiskelutaidot | Kielenopiskelutaidot | Kielenopiskelutaidot |
T4 Oppilas harjoittelee erilaisia opis- kelutaitoja sekä omien vahvuuk- siensa hyödyntämistä. Oppilas harjoittelee oman osaami- sensa arviointia ja siihen perustu- vaa itseohjautuvuutta. | T4 Oppilas harjoittelee monipuoli- sesti yhteistoiminnallista työs- kentelyä. Oppilas harjoittelee koko ke- hon käyttämistä ilmaisussaan. Oppilas harjoittelee oman op- pimisensa ja opiskelutaitojensa kehittymisen arviointia. | T4 Oppilas osaa työskennellä itsenäi- sesti ja ryhmässä sekä käyttää eri- laisia oppimisen tapoja löytäen niistä itselleen tehokkaimmat. Oppilas oppii tapoja toimia vuoro- vaikutuksessa rakentavasti. Oppilas osaa arvioida osaamistaan ja työskentelyään realistisesti ja opiskella tavoitteellisesti. |
T5 Oppilas harjoittelee tiedon ryh- mittelyä ja prosessointia sekä au- tenttisten lähteiden käyttöä. Oppilas opettelee valitsemaan it- senäisesti hänelle sopivia oppima- teriaaleja. | T5 Oppilas käyttää opiskelussaan itselleen merkityksellisiä ai- heita ja sisältöjä sekä harjoitte- lee tiedon kriittistä käsittelyä ja tosielämän ongelmien ratkai- sua. | T5 Oppilas osaa luovasti ja itseohjau- tuvasti soveltaa kieltenopiskelutai- tojaan, hahmottaa kokonaisuuksia ja käyttää tietoa monipuolisesti. Oppilas luottaa itseensä kielen- opiskelijana. |
Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa | Kehittyvä kielitaito, taito toi- mia vuorovaikutuksessa | Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa |
T6 Oppilas harjoittelee keskustele- maan omaan elämäänsä liittyvistä asioista ja toimimaan erilaisissa viestinnällisissä konteksteissa. | T6 Oppilas harjoittelee keskuste- lemaan ja ilmaisemaan mielipi- teensä häntä kiinnostavista ai- heista erilaisissa tilanteissa. | T6 Oppilas osaa keskustella ja esittää mielipiteitä monenlaisista hänen ikätasolleen ja elämänkokemuk- seen sopivista aiheista. |
T7 Oppilas havainnoi erilaisia viestin- tätilanteita ja niiden vaikutusta kieleen. Oppilas harjoittelee vuorovaiku- tustaitoja ja viestintästrategioita. | T7 Oppilas osallistuu erilaisiin viestintätilanteisiin ja harjoitte- lee niihin sopivaa kielenkäyt- töä. Oppilas harjoittelee | T7 Oppilas osoittaa aloitteellisuutta vuorovaikutustilanteissa ja osaa käyttää viestintästrategioita. |
vuorovaikutustaitoja ja viestin- tästrategioita. | ||
T8 Oppilas tekee havaintoja viestin- nän ja vuorovaikutuksen eroista ja yhtäläisyyksistä eri kulttuureissa. | T8 Oppilas harjoittelee keskuste- lua ja vuorovaikutusta kielelli- sesti ja kulttuurisesti moninai- sessa ympäristössä. | T8 Oppilas tunnistaa viestinnän kult- tuurisia piirteitä ja osaa osallistua rakentavaan kulttuurienväliseen viestintään. |
Kehittyvä kielitaito, taito tulkita tekstejä | Kehittyvä kielitaito, taito tulkita tekstejä | Kehittyvä kielitaito, taito tulkita tekstejä |
T9 Oppilas harjoittelee erilaisten tekstien ymmärtämistä ja tulkin- taa, kokonaisuuksien hahmotta- mista ja oleellisen sisällön tunnis- tamista. | T9 Oppilas harjoittelee asiatekstin tulkitsemista sekä ydinsisällön tiivistämistä monimediaisessa ympäristössä. | T9 Oppilas kuulee ja lukee monenlai- sia itselleen merkityksellisiä yleis- kielisiä tekstejä monimediaisessa ympäristössä sekä osaa tulkita niitä käyttäen erilaisia strategioita. |
Kehittyvä kielitaito, taito tuottaa tekstejä | Kehittyvä kielitaito, taito tuot- taa tekstejä | Kehittyvä kielitaito, taito tuottaa tekstejä |
T10 Oppilas harjoittelee esiintymis- ja ilmaisutaitoja suullisesti, kirjalli- sesti ja eri medioita hyödyntäen. Oppilas havainnoi ja harjoittelee ääntämistä, puherytmiä ja into- naatiota. | T10 Oppilas harjoittelee tekstin tuottamista suullisesti, kirjalli- sesti ja digitaalisesti eri medi- oita hyödyntäen monipuoli- sesti eri aiheista. Oppilas harjoittelee ääntämistä ja intonaatiota. | T10 Oppilas osaa tuottaa sekä puhut- tua että kirjoitettua tekstiä erilai- siin tarkoituksiin yleisistä ja itsel- leen merkityksellisistä aiheista. Oppilas osaa ääntää englantia oi- kein ja käyttää kielen rakenteita monipuolisesti. |