< Previous | Contents | Next >
15.4.3.2 Englannin A-oppimäärän vuosiluokkaistetut sisällöt vuosiluokilla 7–9, Ylöjärvi
A1 Englanti: sisällöt luokilla 7-9 | ||
7.lk | 8.lk | 9.lk |
S1 Kasvu kulttuuriseen moninaisuu- teen ja kielitietoisuuteen | S1 Kasvu kulttuuriseen moninai- suuteen ja kielitietoisuuteen | S1 Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen |
Käytetään tiedonhankinnassa moni- puolista ja monimediaista autent- tista materiaalia muiden kulttuurien ymmärtämiseksi ja arvostamiseksi sekä eri kulttuurien tuntemuksen sy- ventämiseksi. Tulkitaan kuvia kult- tuurin näkökulmasta. Opitaan | Opitaan ymmärtämään jokaisen rooli oman kulttuurinsa edusta- jana monikulttuurisessa yhtei- sössä. Opetellaan arvostamaan eri kulttuureita ja niiden monimuotoi- suutta. | Rakennetaan ymmärrystä maailman moni- ja rinnakkaiskielisyydestä sekä kie- lellisistä oikeuksista sekä opetellaan ym- märtämään ja arvostamaan eri kulttuu- reita ja niiden monimuotoisuutta. Kes- kustellaan kulttuureihin liittyvistä ste- reotypioista. Keskustellaan ihmisten |
suhtautumaan arvostavasti ja avoi- mesti kieliä ja niiden erityispiirteitä kohtaan. Tutkitaan englannin kielen kehitty- mistä lingua francaksi. Hankitaan tietoa englannin kielen varianteista. Otetaan selvää joidenkin sellaisten maiden kulttuureista ja elämänmuo- doista, joissa englanti on keskeisin yhteiskunnassa käytetty kieli ja ver- taillaan eri englanninkielisten kult- tuurien arkisia käytänteitä. Käytetään sellaisia kielitiedon käsit- teitä, jotka auttavat oppilaita eng- lannin kielen opiskelussa sekä kiel- ten välisessä vertailussa. Harjaannutaan käyttämään kieltä ar- vostavasti arkisissa vuorovaikutusti- lanteissa. | Käytetään tiedonhankinnassa mo- nipuolista ja monimediaista au- tenttista materiaalia kulttuuritun- temuksen lisäämiseksi englannin- kielisistä maista. Opetellaan ver- tailemaan eri englanninkielisten kulttuurien arkisia käytänteitä. Keskustellaan eri kulttuureihin liit- tyvistä stereotypioista. Hankitaan tietoa englannin kielen varian- teista. Opitaan suhtautumaan arvosta- vasti ja avoimesti eri kieliä ja nii- den erityispiirteitä kohtaan. Opi- taan ymmärtämään, että kielen osaamiseen vaikuttaa myös tieto kielialueen historiasta, kulttuurista sekä maantieteestä. Havainnoi- daan myös sanatonta viestintää ja elekieltä kulttuurisina ilmiöinä. Vahvistetaan edelleen keskeisten kielitiedon käsitteiden hallintaa kielten välisen vertailun tukena. Harjaannutaan käyttämään kieltä arvostavasti arkisissa vuorovaiku- tustilanteissa. | liikkumisesta globaalisti, esimerkiksi siir- tolaisuudesta ja maahanmuuttajista sekä yhteisestä vastuusta. Opitaan suhtautumaan arvostavasti ja avoimesti kieliä ja niiden erityispiirteitä kohtaan. Opitaan ymmärtämään, että kielen osaamiseen vaikuttaa myös tieto sen historiasta, kulttuurista sekä maan- tieteestä. Pohditaan kulttuurien ja kielen kehittymiseen vaikuttavia tekijöitä, esi- merkiksi teknologian ja tieteen vaikutuk- sia. Käytetään tiedonhankinnassa monipuo- lista ja monimediaista autenttista mate- riaalia kulttuurituntemuksen lisäämiseksi englanninkielisistä maista. Hankitaan tie- toa englannin kielen varianteista. Har- jaannutaan vertailemaan eri englannin- kielisten kulttuurien arkisia käytänteitä. Harjaannutaan käyttämään kieltä arvos- tavasti arkisissa vuorovaikutustilan- teissa. |
S2 Kielenopiskelutaidot | S2 Kielenopiskelutaidot | S2 Kielenopiskelutaidot |
Vahvistetaan oppilaan myönteistä asennetta englannin opiskeluun. Kannustetaan oppilasta käyttämään | Vahvistetaan oppilaan myönteistä asennetta englannin opiskeluun. Kannustetaan oppilasta | Vahvistetaan ja syvennetään edelleen kieltenopiskelutaitoja, joita hyödyntäen oppilas pystyy opiskelemaan itsenäisesti, |
omia vahvuuksiaan oppimisessa ja iloitsemaan onnistumisista. Vahvis- tetaan oppilaan itseluottamusta op- pijana ja kielenkäyttäjänä. Vahvistetaan oppilaan kykyä ja halua ottaa vastuu omista (koti)tehtävis- tään, saattamaan ne loppuun sekä arvostamaan omaa ja muiden työtä. Vahvistetaan edelleen kieltenopiske- lutaitoja, kuten ryhmätyö-, vuorovai- kutus- ja mieleenpainamistaitoja. Harjoitellaan hyödyntämään oppi- laan omiin vahvuuksiin perustuvia oppimistaitoja, kuten visualisointia, rytmiikkaa, liikettä ja eläytymistä. Harjoitellaan oppimateriaalin moni- puolista käyttöä sekä oppilaiden mahdollisuutta itse valita ja tuottaa oppimateriaaleja. Käytetään oppilas- keskeisiä aktiiviseen osallisuuteen perustuvia oppimismenetelmiä. Tut- kitaan ja työstetään asioita pareit- tain ja pienissä ryhmissä keskustel- len, esittäen ja erilaisiin kielenkäyt- tötilanteisiin eläytyen. Harjoitellaan sanastojen käyttöä tekstin tulkinnassa. Harjoitellaan eri- laisten sanakirjojen käyttöä ja tutus- tutaan internetin käännöstyökalui- hin. Opetellaan tiedon ryhmittelyä ja prosessointia omia tuotoksia varten | käyttämään omia vahvuuksiaan oppimisessa ja iloitsemaan onnis- tumisista. Vahvistetaan oppilaan itseluottamusta oppijana ja kielen- käyttäjänä. Tarjotaan oppilaalle mahdollisuuksia valita hänelle it- selleen merkityksellisiä aiheita ja sisältöjä. Harjoitellaan monipuolisesti yh- teistoiminnallista työskentelyä. Harjoitellaan kuuntelemista ja rohkaisevan palautteen antamista sekä rakentavan kritiikin vastaan- ottamista. Harjoitellaan dialogi- suuteen perustuvaa keskustelua, jonka perustan muodostavat toi- sen kuuntelu, puheeseen yhtymi- nen ja oman mielipiteen ilmaisu ja perustelu. Rohkaistaan kehon käyttämiseen viestinnässä, esimerkiksi eleiden, ilmeiden, äänenpainojen ja -sävy- jen sekä tunneilmaisun avulla. Harjoitellaan edelleen draaman keinoja hyödyntäen erilaisia kie- lenkäyttötilanteita ja kompensaa- tiostrategioita viestin välittä- miseksi. Harjoitellaan uusien sanojen ja ra- kenteiden aktiivista käyttöä omissa ilmaisuissa tuottamalla | käyttämään erilaisia oppimisen apuväli- neitä sekä löytämään tarvitsemansa tie- don nopeasti ja arvioimaan sitä kriitti- sesti. Harjoitellaan kokonaisuuksien hahmot- tamista, tiedon strukturointia ja yhteis- toiminnallista työstämistä, myös kan- sainvälisessä yhteistyössä. Harjoitellaan oppiainerajat ylittävää yhteistyötä eri- laisten ilmiöiden oppimisessa ja ongel- mien ratkaisussa. Harjoitellaan oppimateriaalin monipuo- lista käyttöä ja erilaisten tekstien (esi- merkiksi artikkelien, tekstiviestien, julis- teiden, mainosten, sarjakuvien ja videoi- den) tulkintaa ja tuottamista. Opetellaan arvioimaan omaa kielitaitoa realistisesti ja hyödyntämään rohkeasti omia vahvuuksia. Harjoitellaan edelleen kriittistä ja kannustavaa vertaisarviointia pareittain ja ryhmissä. Kannustetaan luottamaan omaan viestintätaitoon. Har- joitellaan oman osaamisen jakamista ja omien kiinnostuksen kohteiden hyödyn- tämistä oppimisessa. |
erilaisten kriteerien perusteella esi- merkiksi verkkotyökalujen ja -sovel- lusten avulla. Opetellaan autenttis- ten lähteiden käyttöä osana omaa tuotosta, esimerkiksi lainaukset, läh- deviitteet, tekijänoikeudet. Arvioi- daan tiedon luotettavuutta. Harjoitellaan oman osaamisen arvi- ointia ja siihen perustuvaa itseohjau- tuvuutta. Tuetaan oppilasta valitse- maan itsenäisesti juuri hänelle sopi- vaa lisämateriaalia tarpeidensa, ky- kyjensä ja kiinnostuksensa mukaan. | tekstiä erilaisissa konteksteissa (formaali ja informaali) ja moni- mediaisissa ympäristöissä. Harjoitellaan enenevässä määrin tiedon hakemista autenttisissa ympäristöissä, tiedon kriittistä ar- viointia ja tekstien tiivistämistä ja muokkausta. Harjoitellaan tosielä- män ongelmien ratkaisua ja syven- netään projektioppimisessa tarvit- tavia taitoja. Harjoitellaan erilais- ten lähde- ja tukimateriaalien ku- ten kielioppien, käännöskoneiden, ensyklopedioiden ja erityisesti Wi- kipedian kriittistä käyttöä. Harjoitellaan oman oppimisen, opiskelutaitojen, kieli- ja kulttuuri- tietoisuuden sekä kielitaidon ke- hittymisen arviointia, esimerkiksi Eurooppalaista kielisalkkua käyt- täen. Harjoitellaan oppimisproses- sin jatkuvaa reflektointia ja omien tavoitteiden asettamista itseoh- jautuvan oppimisen perustana. | |
S3 Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa, taito tulkita tekstejä, taito tuottaa tekstejä | S3 Kehittyvä kielitaito, taito toi- mia vuorovaikutuksessa, taito tulkita tekstejä, taito tuottaa tekstejä | S3 Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuo- rovaikutuksessa, taito tulkita tekstejä, taito tuottaa tekstejä |
Sisältöjä yhdessä valittaessa näkö- kulma on nuoren toiminta englannin kielellä eri yhteisöissä vapaa-ajalla ja | Sisältöjä yhdessä valittaessa näkö- kulma on nuoren toiminta englan- nin kielellä eri yhteisöissä vapaa- | Sisältöjä yhdessä valittaessa näkökulma on nuoren toiminta englannin kielellä eri yhteisöissä vapaa-ajalla ja verkossa, |
verkossa, elämä yläkoululaisena, ajankohtaisuus, oppilaiden kiinnos- tuksen kohteet sekä oppilaiden osal- lisuus ja toimijuus paikallisesti ja glo- baalisti. Syvennetään tuttuja aihe- alueita kuten koulua, harrastuksia, asumista ja ruokaa sekä tutustutaan uusiin teemoihin, kuten sosiaaliseen mediaan, rahaan, sosiaalisiin suhtei- siin, luontoon ja asuinympäristöön. Kannustetaan oppilaita löytämään omat tapansa täydentää koulussa opittuja tietoja ja taitoja sekä jaka- maan muualla oppimaansa ja koke- maansa koulussa. Harjoitellaan erilaisia kielenkäyttö- tarkoituksia, esimerkiksi ohjeiden antamista, tunteiden ilmaisemista, ehdottamista ja kieltäytymistä. Sa- nastoa ja rakenteita opetellaan tut- kimalla ja tuottamalla kertovia, ku- vaavia tai vaikuttavia tekstilajeja, esimerkiksi blogikirjoituksia, ilmoi- tuksia, karttoja, kuvia, lauluja, ru- noja ja ruokaohjeita, monimediai- sissa ympäristöissä. Erilaisten teks- tien ymmärtämisessä ja tulkinnassa harjoitellaan kokonaisuuksien hah- mottamista, oleellisen sisällön tun- nistamista ja tiivistämistä. | ajalla ja verkossa, elämä nuorena, ajankohtaisuus, oppilaiden kiin- nostuksen kohteet sekä oppilai- den osallisuus ja toimijuus paikalli- sesti ja globaalisti. Teemoja ovat esimerkiksi ihmissuhteet, mat- kailu, teknologia, terveys, urheilu ja globaalikasvatuksen teemat eheyttävinä kokonaisuuksina. Kannustetaan oppilaita löytämään omat tapansa täydentää koulussa opittuja tietoja ja taitoja sekä ja- kaa muualla oppimaansa ja koke- maansa koulussa. Harjoitellaan erilaisia kielenkäyt- tötarkoituksia, esimerkiksi rekla- mointia, jossittelua ja suostutte- lua. Sanastoa ja rakenteita opetel- laan tutkimalla ja tuottamalla mo- nenlaisia kertovia, kuvaavia ja vai- kuttavia tekstilajeja, esimerkiksi esitteitä, kuunnelmia, blogeja ja videoita monimediaisissa ympäris- töissä. Kielitiedon käsitteitä ja kie- len sääntöjä opetellaan viestinnäl- lisessä kontekstissa. Keskitytään englannin ja suomen kielen raken- teiden eroavaisuuksiin. Harjoitellaan englanninkielisen viestinnän peruspiirteitä, kuten lii- tekysymyksiä ja epäsuoria | ajankohtaisuus, oppilaiden kiinnostuk- sen kohteet, suuntautuminen toisen as- teen opintoihin, tutustuminen nuorten työelämässä ja opiskelussa tarvittavaan kielitaitoon sekä oppilaiden osallisuus ja toimijuus paikallisesti ja globaalisti. Tee- moja ovat esimerkiksi ihmisoikeudet, jul- kiset palvelut, kotimaa, kulttuuri, media, työelämä ja globaalikasvatuksen teemat eheyttävinä kokonaisuuksina. Kannustetaan oppilaita löytämään omat tapansa täydentää koulussa opittuja tie- toja ja taitoja sekä jakaa muualla oppi- maansa ja kokemaansa koulussa. Harjoitellaan erilaisia kielenkäyttötarkoi- tuksia kuten argumentointia, hakemuk- sen laatimista, harmittelua, tiedustelua ja toivomusten esittämistä. Sanastoa ja rakenteita syvennetään tutkimalla ja tuottamalla monenlaisia kertovia, kuvaa- via tai vaikuttavia tekstilajeja, esimer- kiksi ansioluetteloita, hakemuksia, kan- nanottoja, käyttöohjeita, mainoksia, blo- geja, uutisia ja tilastoja monimediaisissa ympäristöissä. Kielitiedon käsitteitä ja sääntöjä syven- netään monipuolisesti tehokkaan kom- munikaation, erityisesti asiatyylisen vies- tinnän tueksi. Keskitytään englannin kie- len perusrakenteiden hallintaan, esimer- kiksi ajan johdonmukaiseen |
Kielitietoa opetellaan viestinnälli- sessä kontekstissa. Keskitytään eng- lannin ja suomen kielen rakenteiden eroavaisuuksiin, esimerkiksi aika- muotojen käyttöön, sanajärjestyk- seen ja vertailumuotoihin. Kiinnite- tään huomiota oikeinkirjoitukseen, kertomusta rytmittäviin ilmaisuihin ja kappalejakoon. Opetellaan englanninkielisen kom- munikaation peruspiirteitä, esimer- kiksi keskustelun aloittamista, pu- heenvuoron pyytämistä ja mielipi- teen ilmaisemista. Havainnoidaan viestintätilanteen ja osallistujien vai- kutusta kieleen, viestin muotoon ja tarkoitukseen. Tutustutaan puhekie- len ilmiöihin, esimerkiksi erilaisiin ta- poihin esittää kysymyksiä. Harjoitel- laan tuttuja kompensaatiostrategi- oita ja opetellaan uusia, kuten toi- sen kielen käyttämistä, taukojen täyttämistä ja toistamista. Harjoitellaan esiintymis- ja ilmaisu- taitoja kielellä leikitellen, eläytyen ja draaman keinoin. Havainnoidaan ja harjoitellaan runsaasti ääntämistä sekä sana- ja lausepainoa, puheryt- miä ja intonaatiota viestien ja tun- teiden välittäjänä. | kysymyksiä, ja syvennetään ym- märrystä kirjoitetun yleiskielen piirteistä. Tutkitaan viestintätilanteen ja osallistujien vaikutusta kieleen in- formaaleissa ja formaaleissa tilan- teissa. Tutustutaan englannin kie- len ilmiöihin kuten sananmuodos- tuksen keinoihin ja sosiaalisen me- dian kieleen. Harjoitellaan tuttuja kompensaatiostrategioita ja ope- tellaan uusia, kuten kielen raken- teeseen tai sananmuodostukseen perustuvan ennakkotiedon käyttä- mistä. Harjoitellaan esiintymis- ja ilmai- sutaitoja kielellä leikitellen, eläy- tyen ja draaman keinoin. Havain- noidaan ja harjoitellaan runsaasti ääntämistä sekä sana- ja lausepai- noa, puherytmiä ja intonaatiota viestien ja tunteiden välittäjänä. Englannin kieltä integroidaan mui- hin oppiaineisiin ja niiden teemoi- hin, esimerkiksi historiaan, maan- tieteeseen, muihin kieliaineisiin ja terveystietoon, käyttämällä eng- lantia mahdollisuuksien mukaan sekä työskentelykielenä että tie- donhankinnan välineenä. Otetaan huomioon englannin kielen | ilmaisemiseen. Harjaannutaan tuotta- maan asiatekstiä sekä sen ydinsisällön tiivistämistä. Tekstitaitoja harjoitellaan suullisesti, kirjallisesti ja digitaalisesti eri medioita hyödyntäen. Harjoitellaan englannin kielelle ominaisia tapoja ilmaista asioita, esimerkiksi opet- telemalla idiomeja ja fraasiverbejä. Har- joitellaan viestintätilanteen ja osallistu- jien vaikutusta kieleen informaaleissa ja formaaleissa tilanteissa. Tutustutaan englannin kielen ajankohtaisiin ilmiöihin kuten uudissanoihin. Harjoitellaan esiintymis- ja ilmaisutaitoja kielellä leikitellen, eläytyen ja draaman keinoin. Havainnoidaan ja harjoitellaan runsaasti ääntämistä sekä sana- ja lau- sepainoa, puherytmiä ja intonaatiota viestien ja tunteiden välittäjänä sekä ko- rostuskeinona. Englannin kieltä integroidaan muihin op- piaineisiin ja niiden sisältöihin, esimer- kiksi yhteiskuntaoppiin, uskontoon/elä- mänkatsomustietoon, muihin kieliainei- siin, luonnontieteisiin ja opinto-ohjauk- seen, käyttämällä englantia mahdolli- suuksien mukaan sekä työskentely- kielenä että tiedonhankinnan välineenä. Otetaan huomioon englannin kielen le- vinneisyys ja asema globaalin kommuni- kaation kielenä. |
Englannin kieltä integroidaan muihin oppiaineisiin ja niiden sisältöihin, esimerkiksi historiaan, maantietee- seen, muihin kieliaineisiin ja kotita- louteen, käyttämällä englantia mah- dollisuuksien mukaan sekä työsken- telykielenä että tiedonhankinnan vä- lineenä. Otetaan huomioon englan- nin kielen levinneisyys ja asema glo- baalin kommunikaation kielenä. Kannustetaan oppilasta käyttämään englannin kieltä autenttisissa koulun ulkopuolisissa vuorovaikutustilan- teissa, kuten puhelimessa ja sosiaali- sessa mediassa, sekä hyödyntämään kotikansainvälisyyden keinoja. | levinneisyys ja asema globaalin kommunikaation kielenä. Kannustetaan oppilasta käyttä- mään englannin kieltä autentti- sissa koulun ulkopuolisissa vuoro- vaikutustilanteissa sekä hyödyntä- mään kotikansainvälisyyden kei- noja. | Kannustetaan oppilasta käyttämään eng- lannin kieltä autenttisissa koulun ulko- puolisissa vuorovaikutustilanteissa sekä hyödyntämään kotikansainvälisyyden keinoja. |