< Previous | Contents | Next >
15.4.3.8 Osaamisen arviointi vuosiluokalla 7, Ylöjärvi
Vieraan kielen A-oppimäärän arviointikriteerit 7. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kahdeksan varten sekä arviointiperusteet kohtalaista osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kuusi osaamista varten
Tavoitteet | Sisältö- alueet | Arvioinnin koh- teet oppiaineessa | Hyvä/arvosanan kah- deksan osaaminen | Kohtalainen/arvosanan kuusi osaaminen |
Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen | ||||
T1 Oppilas tutustuu kielen asemaan liittyviin arvoi- hin ja ilmiöihin sekä kulttuurisiin piirteisiin. | S1 | Kielten statuksiin liittyvien kysy- mysten huomaa- minen ja kulttuu- rienvälinen toi- mintakyky | Oppilas osaa etsiä ja laa- jentaa tietoaan opiskel- tavan kielen asemaan liittyvistä ilmiöistä. | Oppilas osaa tunnistaa joitakin opiskeltavan kielen asemaan liitty- vistä ilmiöistä. |
T2 Oppilas etsii itseään kiinnostavia kohdekieli- siä sisältöjä ja toimin- taympäristöjä, jotka edistävät oppilaan oppi- mista. | S1 | Maailmankansa- laisen taitojen ke- hittyminen opis- keltavaa kieltä käyttämällä | Oppilas osaa etsiä koh- dekielisistä materiaa- leista tietoja kohdekie- len kulttuurista. | Oppilas osaa ohjatusti etsiä kohdekielisistä ma- teriaaleista tietoja koh- dekielen kulttuurista. |
T3 Oppilas tekee havain- toja kohdekielen sään- nönmukaisuuksista ja osaa käyttää muita osaamiaan kieliä apuna. | S1 | Kielellinen päät- tely | Oppilas osaa käyttää muita oppimiaan kieliä opiskelunsa tukena. Op- pilas osaa tehdä havain- toja opiskeltavan kielen säännönmukaisuuk- sista. | Oppilas osaa ohjatusti käyttää muita oppimi- aan kieliä opiskelunsa tukena. Oppilas osaa tehdä havaintoja opis- keltavan kielen sään- nönmukaisuuksista. |
Kielenopiskelutaidot | ||||
T4 Oppilas harjoittelee eri- laisia opiskelutaitoja yk- sin ja ryhmässä sekä | S4 | Tavoitteiden aset- taminen, oppimi- sen reflektointi ja yhteistyö | Oppilas osaa asettaa opiskelulleen joitakin ta- voitteita ja tunnistaa omia vahvuuksiaan | Oppilas osaa asettaa opiskelulleen joitakin ta- voitteita ja tunnistaa |
omien vahvuuksiensa hyödyntämistä. Oppilas harjoittelee oman työn suunnittelua ja toteutta- mista sekä itsesarvioin- tia. | kielenopiskelijana. Oppi- las osaa tarkastella niitä yksin ja ryhmässä. | omia vahvuuksiaan kie- lenopiskelijana. | ||
T5 Oppilas harjoittelee kohdekielisten lähtei- den käyttöä ja opettelee valitsemaan itsenäisesti hänelle sopivia oppima- teriaaleja. | S4 | Elinikäisen kielen- opiskelun val- miuksien kehitty- minen | Oppilas osaa etsiä itsel- leen sopivia kohdekieli- siä lähteitä ja oppimate- riaaleja. Oppilas osaa havainnoida niiden mer- kitystä oppimisen kan- nalta. | Oppilas osaa ohjatusti etsiä itselleen sopivia kohdekielisiä lähteitä ja oppimateriaaleja. Oppi- las osaa avustettuna ha- vainnoida niiden merki- tystä oppimisen kan- nalta. |
Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa | ||||
T6 Oppilas harjoittelee kes- kustelemaan omaan elämäänsä liittyvistä asi- oista ja toimimaan eri- laisissa viestinnällisissä tilanteissa. | S3 | Vuorovaikutus erilaisissa tilan- teissa | Oppilas osaa kertoa omaan elämäänsä liitty- vistä asioista sekä sel- viytyy yksinkertaisista arkipäivän viestintäti- lanteista. | Oppilas osaa kertoa ta- vallisimmista omaan elämäänsä liittyvistä asi- oista sekä selviytyy oh- jatusti yksinkertaisista arkipäivän viestintäti- lanteista. |
T7 Oppilas harjoittelee eri- laisia viestintätilanteita ja käyttää kohdekielisiä viestinnän keinoja. Op- pilas harjoittelee vuoro- vaikutustaitoja ja kierto- ja täyteilmausten käyt- töä. | S3 | Viestintästrategi- oiden käyttö | Oppilas osaa toimia pie- nissä arkisissa viestintä- tilanteissa kohdekielen viestintäkeinoja käyt- täen. | Oppilas osaa toimia oh- jatusti pienissä arkisissa viestintätilanteissa koh- dekielen viestintäkei- noja käyttäen. |
T8 Oppilas tekee havain- toja viestinnän ja vuoro- vaikutuksen eroista ja | S3 | Viestinnän kult- tuurinen sopi- vuus | Oppilas osaa havain- noida ja vertailla yksin- kertaisia | Oppilas osaa havain- noida yksinkertaisia vuorovaikutuskeinoja |
yhtäläisyyksistä omassa ja kohdekulttuurissa. | vuorovaikutuskeinoja omassa ja kohdekult- tuurissa. | omassa ja kohdekult- tuurissa. | ||
Kehittyvä kielitaito, taito tulkita tekstejä | ||||
T9 Oppilas harjoittelee eri- laisten puhuttujen ja kirjoitettujen tekstien ymmärtämistä ja oleelli- sen sisällön tunnista- mista. | S3 | Tekstien tulkinta- taidot | Oppilas osaa tunnistaa puhutun tai kirjoitetun tekstin oleellisen sisäl- lön. | Oppilas osaa tunnistaa helpon puhutun tai kir- joitetun tekstin oleelli- sen sisällön. |
Kehittyvä kielitaito, taito tuottaa tekstejä | ||||
T10 Oppilas harjoittelee esiintymis- ja ilmaisutai- toja suullisesti, kirjalli- sesti ja eri medioita hyödyntäen. Oppilas havainnoi ja harjoittelee ääntämistä ja intonaatiota sekä kohdekielen perusra- kenteita. | S3 | Tekstien tuotta- mistaidot | Oppilas osaa ilmaista it- seään suullisesti ja kir- jallisesti ja tietää kohde- kielen ääntämisen sekä rakenteiden perussään- töjä. | Oppilas osaa ilmaista it- seään suullisesti ja kir- jallisesti apuvälineitä käyttäen ja tietää kes- keisimpiä kohdekielen ääntämisen sekä raken- teiden perussääntöjä. |