< Previous | Contents | Next >
15.4.3.12 Vieraan kielen B2-oppimäärän vuosiluokkaistetut sisällöt vuosiluokilla 7–9, Ylöjärvi
Vieraan kielen B2-oppimäärä: sisällöt vuosiluokilla 8-9 | |
8.lk | 9.lk |
S1 Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoi- suuteen | S1 Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoi- suuteen |
Tutkitaan ja vertaillaan piirteitä, jotka ovat opiskelta- valle kielelle luonteenomaisia ja jotka erottavat sitä tai tekevät siitä tunnistettavan aiemmin opitun perus- teella. Pohditaan mahdollisia kieleen ja kulttuuriin liittyviä en- nakko-oletuksia. Tutustutaan kielen levinneisyyteen. Etsitään oppilaita kiinnostavaa tietoa kielialueen kult- tuurisista ja muista ilmiöistä. | Syvennetään kohdekielen ja sen kulttuuri-ilmiöiden tun- temusta. Tutustutaan esimerkiksi kohdekieliseen mu- siikkiin, kirjallisuuteen, elokuviin, ruokakulttuuriin ja nuorisokulttuuriin. Tutustutaan kielen levinneisyyden taustaan ja muodos- tetaan käsitys lähisukukielistä. Kohdemaasta haetaan tietoa monipuolisesti ja tarkoi- tuksenmukaisesti tieto- ja viestintäteknologiaa apuna käyttäen. |
Autenttisuutta voidaan lisätä käyttämällä sähköisiä vies- tintävälineitä. Hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan kotikansain- välisyyttä sekä ulkomaan kontakteja. | Hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan kotikansainvä- lisyyttä sekä ulkomaan kontakteja. |
S2 Kielenopiskelutaidot | S2 Kielenopiskelutaidot |
Tutkitaan yhdessä mikä edistää parhaiten kohdekielen oppimista. Harjoitellaan huomaamaan oman kielitaidon käyttö- mahdollisuudet niin koulun toiminnassa kuin koulun ul- kopuolellakin. Ymmärretään kielitaito itseilmaisun ja tiedonhankinnan välineenä. Harjoitellaan monipuolisia kielenopiskelutaitoja, joihin kuuluvat pari- ja ryhmätyöt sekä itsenäinen työsken- tely. Totutellaan arvioimaan omaa kielitaitoa ja työskentely- tapoja esimerkiksi Eurooppalaisen kielisalkun avulla. Opetellaan antamaan ja vastaanottamaan palautetta (vertaisarviointi). Etsitään kohdekielistä kiinnostavaa aineistoa. Harjoitellaan erilaisten verkkotyökalujen, esimerkiksi sanakirjojen ja muiden verkkosovellusten käyttöä. | Ohjataan oppilasta ottamaan aktiivisesti vastuuta omien realististen tavoitteidensa asettamisesta, työn suunnittelusta sekä työskentelyprosessista. Arvioidaan omaa kielitaitoa ja työskentelytapoja esimerkiksi Eu- rooppalaisen kielisalkun avulla. Etsitään kohdekielistä kiinnostavaa aineistoa ja harjoi- tellaan oppimateriaalien monipuolista käyttöä. Kannustetaan oppilasta löytämään omia tapoja kartut- taa sanavarastoa, esimerkiksi lomamatkoilla, omassa ar- kiympäristössä ja verkossa. Käytetään monipuolisesti erilaisia verkkotyökaluja. Vahvistetaan oppilaan myönteistä asennetta kielen opiskeluun. Käytetään monipuolisesti erilaisia työtapoja, kuten pari- ja ryhmätyöt sekä itsenäinen työskentely. |
S3 Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuk- sessa, taito tulkita tekstejä, taito tuottaa tekstejä | S3 Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuk- sessa, taito tulkita tekstejä, taito tuottaa tekstejä |
Opetellaan kuulemaan, puhumaan, lukemaan ja kirjoit- tamaan kohdekieltä monenlaisissa lähinnä epämuodol- lisissa tilanteissa. Pääpaino on kuitenkin puhutussa kie- lessä. Valitaan oppilasta kiinnostavia aiheita: minä itse, perheeni, ystäväni, koulu, harrastukset ja vapaa-ajan | Laajennetaan 8. luokan aihepiirejä ja otetaan yhdeksi keskeiseksi aiheeksi elämä kohdekielisessä ympäris- tössä. Harjoitellaan vuorovaikutusta tilanteissa, jotka liittyvät esimerkiksi ravintolassa ja kahvilassa asioimi- seen, matkustamiseen ja ostosten tekoon kyseisellä |
vietto sekä elämä kohdekielisessä ympäristössä. Käytetään esimerkiksi toiminnallisuutta, pelillisyyttä, roolin ottamista ja leikillisyyttä lisäämään motivaatiota ja rohkeutta ilmaista itseään vähäiselläkin kielitaidolla. Havainnoidaan kohdekielen rytmiä, intonaatiota ja muita ääntämisen piirteitä ja harjoitellaan ääntämään luontevasti. Harjoitellaan tarvittaessa tunnistamaan kie- len foneettisen tarkekirjoituksen merkkejä sekä tuotta- maan tarvittavia kirjoitusmerkkejä. | kielialueella. Harjoitellaan ilmaisutaitoja kielellä leikitellen, eläytyen ja draaman keinoin. Tarpeen mukaan opetellaan myös muodollisempaa kie- lenkäyttöä. Valitaan yhdessä oppilaiden kanssa heitä kiinnostavia tekstejä, esimerkiksi dialogit, lyhyet uutiset, lehtiartik- kelit, mainokset, runot, sarjakuvat, laulujen sanoitukset, aikataulut, esitteet, aikataulut. Otetaan jossain määrin huomioon tekstien ajankohtaisuus ja aiheiden merkityk- sellisyys oppilaille sekä opiskeltavan kielen maantieteel- linen levinneisyys. |