< Previous | Contents | Next >
Sisällöt valitaan siten, että ne tukevat tavoitteiden saavuttamista ja hyödyntävät paikallisia mahdollisuuksia. Sisältöalueet liittyvät toisiinsa siten, että luon- nontieteellinen tutkimus (S1) kytkeytyy muihin sisältöalueisiin. Sisältöalueista muodostetaan kokonaisuuksia eri vuosiluokille.
15.4.8.2 Kemian vuosiluokkaistetut sisällöt vuosiluokilla 7–9, Ylöjärvi
Kemia: sisällöt luokilla 7-9 | ||
7.lk | 8.lk | 9.lk |
S1 Luonnontieteellinen tutkimus | S1 Luonnontieteellinen tutkimus | S1 Luonnontieteellinen tutkimus |
Ei seudullista lisättävää. | Ei seudullista lisättävää. | Ei seudullista lisättävää. |
S2 Kemia omassa elämässä ja elinympäristössä | S2 Kemia omassa elämässä ja elinympäristössä | S2 Kemia omassa elämässä ja elinympäristössä |
Ei seudullista lisättävää. | Ei seudullista lisättävää. | Oman elämän ja elinympäristön ilmi- öitä pohditaan erityisesti terveyden ja turvallisuuden näkökulmista. |
S3 Kemia yhteiskunnassa | S3 Kemia yhteiskunnassa | S3 Kemia yhteiskunnassa |
Pääpaino on kestävässä luonnonva- rojen käytössä, ja tuotteiden elinkaa- riajattelu on yhtenä tarkasteluta- pana. Tutustutaan erilaisiin koulutus- polkuihin ja ammatteihin, joissa tar- vitaan kemian osaamista. | Kemian ilmiöihin ja sovelluksiin liittyviä sisältöjä valitaan erityisesti ihmiskunnan hyvinvoinnin ja tek- nologian näkökulmista. | Ei seudullista lisättävää. |
S4 Kemia maailmankuvan rakenta- jana | S4 Kemia maailmankuvan raken- tajana | S4 Kemia maailmankuvan rakenta- jana |
Ei seudullista lisättävää. | Ei seudullista lisättävää. | Ei seudullista lisättävää. |
S5 Aineiden ominaisuudet ja ra- kenne | S5 Aineiden ominaisuudet ja ra- kenne | S5 Aineiden ominaisuudet ja ra- kenne |
Pääpaino on tutkia seosten ja puh- taiden aineiden ominaisuuksia sekä tutustua alkuaineiden ominaisuuk- sien pohjalta aineen koostumiseen atomeista. | Alkuaineiden ominaisuuksien poh- jalta tutustutaan aineen koostumi- seen atomeista, atomin rakentee- seen ja jaksolliseen järjestelmään. Malleja ja simulaatioita käytetään yhdisteiden rakentumisen hah- mottamisessa. | Malleja ja simulaatioita käytetään yh- disteiden rakentumisen hahmottami- sessa. Tutustutaan hiileen, sen yhdis- teisiin ja ravintoaineisiin. Perehdy- tään johonkin orgaaniseen yhdiste- ryhmään. |
S6 Aineiden ominaisuudet ja muu- tokset | S6 Aineiden ominaisuudet ja muutokset | S6 Aineiden ominaisuudet ja muu- tokset |
Painotetaan reaktionopeuden ha- vainnointia ja siihen vaikuttavien te- kijöiden pohtimista. Lisäksi painote- taan kemian merkkikielen tulkitse- mista. | Tutustutaan energian ja aineiden muuttumiseen kemiallisissa reak- tioissa. Tutustutaan pitoisuuteen ja happamuuteen arkisten esi- merkkien yhteydessä. Käytetään kemian merkkikieltä ja harjoitel- laan yksinkertaisten reaktioyhtä- löiden tulkitsemista. | Perehdytään hiilen kiertokulkuun ja sen merkitykseen elämälle. Käytetään kemian merkkikieltä. Tuotetaan ja tulkitaan yksinkertaisia reaktioyhtä- löitä. |