< Previous | Contents | Next >
Opetuksen tavoitteet | Tavoitteisiin liittyvät sisäl- töalueet | Laaja-alai- nen osaa- minen |
Terveyttä tukeva kasvu ja kehitys | ||
T1 ohjata oppilasta ymmärtämään terveyden laaja-alaisuutta, ter- | S1-S3 | L1, L2, L3, |
veyden edistämistä sekä elämänkulkua, kasvua ja kehitystä voimava- | L7 | |
ralähtöisesti | ||
T2 ohjata oppilasta kehittämään valmiuksiaan tunne- ja vuorovaiku- | S1 | L2, L3, L4, |
tustaidoissa ja kykyä toimia erilaisissa ristiriita- ja kriisitilanteissa | L7 | |
T3 ohjata oppilasta kehittämään itsetuntemustaan, omien arvojen ja | S1 | L1, L3, |
asenteiden sekä kehon ja mielen viestien tunnistamista ja | L4,L6 |
tunnistamaan ja säätelemään käyttäytymistään, oppimistaan ja opis- keluaan tukevia tekijöitä | ||
T4 ohjata oppilasta pohtimaan yksilöllisyyteen, yhteisöllisyyteen ja yhdenvertaisuuteen liittyviä kysymyksiä terveyden näkökulmasta sekä tukea oppilaan valmiuksia luoda vastuullisia ratkaisuja ihmisten välisissä vuorovaikutustilanteissa | S1, S3 | L1, L2, L3, L4, L6, L7 |
Terveyttä tukevat ja kuluttavat tekijät sekä sairauksien ehkäisy | ||
T5 ohjata oppilasta syventämään ymmärrystään fyysisestä, psyykki- | S1-S3 | L1, L2, L3, |
sestä ja sosiaalisesta terveydestä ja niitä vahvistavista ja vaaranta- | L4 | |
vista tekijöistä ja mekanismeista sekä tukea oppilaan valmiuksia | ||
käyttää näihin liittyviä käsitteitä asianmukaisesti | ||
T6 tukea oppilaan kehittymistä terveyteen ja sairauteen liittyvän tie- | S2, S3 | L2, L3, L5, |
don hankkijana ja käyttäjänä sekä edistää valmiuksia toimia tarkoi- | L6, L7 | |
tuksenmukaisesti terveyteen, turvallisuuteen ja sairauksiin liittyvissä | ||
tilanteissa | ||
T7 ohjata oppilasta tunnistamaan ja arvioimaan omia terveyteen ja | S1, S2 | L2, L3, L4, |
turvallisuuteen liittyviä tottumuksiaan, valintojaan ja niiden peruste- | L7 | |
luja sekä rohkaista oppilasta pohtimaan oman terveyden kannalta | ||
merkityksellisiä voimavaroja | ||
T8 ohjata oppilasta tunnistamaan ja tarkastelemaan kriittisesti ter- veyteen ja sairauteen liittyviä ilmiöitä, niihin liittyviä arvoja ja nor- meja sekä arvioimaan tiedon luotettavuutta ja merkitystä | S1-S3 | L1-L7 |
Terveys, yhteisöt, yhteiskunta ja kulttuuri | ||
T9 ohjata oppilasta ymmärtämään ympäristön, yhteisöjen, kulttuurin | S3 | L2, L4, L5, |
ja tieto- ja viestintäteknologian merkitystä terveydelle ja hyvinvoin- nille | L7 | |
T10 ohjata oppilasta luomaan perustaa opiskelu-, toiminta- ja työky- vylle ja sen ylläpitämiselle sekä kuvaamaan terveyspalvelujen asian- mukaista käyttöä | S1, S2 | L1, L3, L6 |
T11 ohjata oppilasta ymmärtämään ja arvioimaan perheen ja omaan | S1-S3 | L1, L2, L3, |
elämänpiiriin kuuluvien ihmisten ja yhteisöjen edustamia terveyskä- sityksiä, tunnistamaan niiden merkitystä itselle sekä muodostamaan | L7 | |
kuvaa itselle sopivista oppimisen keinoista |
T12 tukea oppilaan valmiuksia arvioida kriittisesti terveyteen ja sai- rauteen liittyvää viestintää sekä eritellä yksilön oikeuksia, vastuita ja vaikuttamiskeinoja terveyttä ja turvallisuutta koskevissa asioissa omassa oppimisympäristössä ja lähiyhteisöissä | S3 | L1-L7 |
15.4.9.1 Terveystiedon vuosiluokkaistetut tavoitteet vuosiluokilla 7–9, Ylöjärvi
Terveystieto: tavoitteet luokilla 7-9 | ||
7.lk | 8.lk | 9.lk |
Terveyttä tukeva kasvu ja kehitys | Terveyttä tukeva kasvu ja kehitys | Terveyttä tukeva kasvu ja kehitys |
T1 Oppilas ymmärtää terveyden koostu- van fyysisestä, psyykkisestä ja sosi- aalisesta osa-alueesta sekä käsittää, että terveydessä keskeisintä on ter- veyden edistäminen, arjen voimava- rojen ylläpitäminen sekä terveys- osaamisen (tiedot, taidot, itsetunte- mus, kriittinen ajattelu ja eettinen vastuullisuus) kehittäminen. Oppilas ymmärtää koetun ja mitatun terveyden käsitteet. Oppilas tietää elämänkulun keskeiset kohdat sekä tunnistaa elämänkulun ja eri ikäkausien tunnuspiirteitä ter- veyden näkökulmasta. Oppilas osaa kuvata ihmisen fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista kasvua ja kehitystä nuo- ruudessa ja ymmärtää sen olevan yk- silöllistä. | T1 Oppilas osaa nimetä perustunteita ja käsittää erilaisten tunteiden ole- van sallittuja. Oppilas ymmärtää tunnetaitojen merkityksen mielen hyvinvointia tu- kevana tekijänä. Oppilas osaa kuvata erilaisia arjessa tarvittavia sosiaalisia taitoja sekä hyvän ystävyyssuhteen tunnuspiir- teitä. Oppilas ymmärtää seksuaalisuuden olevan voimavara ja osa terveyttä kuuluen ihmisen persoonaan synty- mästä lähtien. Oppilas tunnistaa seksuaalisen kehi- tyksen vaiheita (seksuaalisuuden portaat) ja tietää seksuaalitervey- den perusteet. | T1 Oppilas tutustuu terveyden laaja-alai- suuteen ja terveyden edistämiseen opiskelu- ja työkyvyn näkökulmasta. Oppilas ymmärtää mielen hyvinvoin- nin sekä mielenterveyden haasteet osana kokonaisvaltaista terveyttä ja työkykyä. |
Oppilas osaa selittää kasvuun ja ke- hitykseen liittyviä käsitteitä. | Oppilas osaa selittää käsitteen sek- suaalinen suuntautuminen. | |
T2 Oppilas harjoittelee erilaisia vuoro- vaikutustilanteita. | T2 Oppilas harjoittelee erilaisia sosiaa- lisia taitoja sekä tunnetaitoja (eri- laisten tunteiden nimeäminen, tun- nistaminen, ilmaiseminen ja niiden sääteleminen). Oppilas harjoittelee rakentavaa toi- mimista erilaisissa ristiriita- ja on- gelmatilanteissa. | T2 Oppilas opettelee tunnistamaan äkil- lisen kriisin vaiheita ja erilaisia selviy- tymistapoja kriisitilanteissa. Oppilas harjoittelee stressin hallinta- taitoja. |
T3 Oppilas käsittää, että jokainen ihmi- nen on ainutlaatuinen. Oppilas oppii tapoja kehittää omaa itsetuntemustaan, itsensä arvosta- mista sekä itsensä kuuntelemista. Oppilas ymmärtää, että oman kehon ja mielen viestien kuunteleminen ja niiden ymmärtäminen ovat osa ter- veydenlukutaitoa. | T3 Oppilas osaa arvioida omaa käyttäy- tymistään erilaisissa sosiaalisissa ti- lanteissa. Oppilas oppii tarkastelemaan ja ym- märtämään omaa seksuaalista kehi- tystään. | T3 Oppilasta ohjataan löytämään sekä arvioimaan omaa käyttäytymistään stressi- ja kriisitilanteissa sekä tunnis- tamaan oman kehon ja mielen vies- tejä. Oppilas miettii oman elämänsä ja ter- veytensä kannalta tärkeitä arvoja ja opettelee arvioimaan omia asentei- taan itseä ja muita kohtaan. |
T4 Oppilas pohtii oman käyttäytymi- sensä merkitystä erilaisissa vuorovai- kutustilanteissa. | T4 Oppilas pohtii erilaisten nuorten elämässä tyypillisten ongelmatilan- teiden syitä ja seurauksia sekä nii- den ratkaisuja. Oppilas osaa arvioida sosiaalisten suhteiden merkityksen mielen hy- vinvoinnille ja terveydelle. Oppilas osaa pohtia ja perustella turvallista sekä vastuullista | T4 Oppilas pohtii terveyteen liittyvää yh- denvertaisuutta (lasten oikeudet, vanhuus, vammaisuus, pitkäaikaissai- raus, seksuaalivähemmistöt, moni- kulttuurisuus) sekä yhdessä toimimi- seen ja vuorovaikutukseen liittyviä eettisiä kysymyksiä. Oppilas tuottaa edellä mainittuihin kysymyksiin vastuullisia ratkaisuja. |
seksuaalikäyttäytymistä ja suhtau- tumistaan seksuaaliseen erilaisuu- teen. | ||
Terveyttä tukevat ja kuluttavat teki- jät sekä sairauksien ehkäisy | Terveyttä tukevat ja kuluttavat te- kijät sekä sairauksien ehkäisy | Terveyttä tukevat ja kuluttavat teki- jät sekä sairauksien ehkäisy |
T5 Oppilas tietää, mitkä tekijät vahvista- vat ja mitkä puolestaan vaarantavat fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista ter- veyttä. Oppilas tunnistaa kiusaamisen eri piirteitä ja siihen liittyviä rooleja sekä tietää keinoja kiusaamisen ehkäise- miseksi ja lopettamiseksi. Oppilas tietää, mitä käsitteet mieli- hyvä ja riippuvuus tarkoittavat ja osaa nimetä erilaisia mielihyvän ja riippuvuuden lähteitä. Oppilas ymmärtää riippuvuuksiin liit- tyvät terveysriskit ja osaa nimetä syitä erilaisille riippuvuuksille sekä keinoja niistä eroon pääsemiseksi. Oppilas tiedostaa tupakkatuotteista (tupakka, nuuska, sähkösavuke) ai- heutuvan riippuvuuden ja osaa selit- tää niihin liittyviä terveyshaittoja. Oppilas ymmärtää käsitteen passiivi- nen tupakointi. | T5 Oppilas ymmärtää terveyttä vahvis- tavia ja vaarantavia tekijöitä, esi- merkiksi arkirytmiin, uneen ja le- poon, ravitsemukseen, liikuntaan, seksuaalikäyttäytymiseen, alkoho- liin ja liikenneturvallisuuteen liit- tyen. | T5 Oppilas tiedostaa huumeiden käy- töstä aiheutuvan riippuvuuden sekä terveysriskin ja ymmärtää huumeiden käytön syyt ja seuraukset. Oppilas tietää yleisimpiä tartunta- tauteja sekä suomalaisia kansan- tauteja ja näihin liittyviä riskitekijöitä ja ehkäisykeinoja. Oppilas ymmärtää käsitteen seksuaa- linen kaltoinkohtelu. |
T6 Oppilas harjoittelee terveyteen ja sairauteen liittyvien | T6 Oppilas opettelee terveyteen, tur- vallisuuteen ja sairauteen liittyvien tietojen ja taitojen soveltamista, | T6 Oppilas erottaa epäluotettavan ja luotettavan tietolähteen toisistaan ja osaa etsiä terveyteen ja sairauteen |
tiedonhankintamenetelmien käyttä- mistä. | aiheina arkirytmi, uni ja lepo, ravit- semus, liikunta, seksuaalikäyttäyty- minen, alkoholi ja liikenneturvalli- suus. | liittyvää tietoa ja toimintaohjeita (esi- merkiksi seksuaalinen kaltoinkoh- telu). Oppilas osaa tunnistaa terveydelle vaarallisia tilanteita ja kehittää val- miuksiaan toimia tarkoituksenmukai- sesti sairastumis- ja ensiaputilan- teissa. Oppilas osaa esittää toimintamalleja itsehoidossa ja avunhakemisessa. |
T7 Oppilas ymmärtää omaa terveyttä koskevien elintapavalintojen merki- tyksen jokapäiväisessä elämässä ja pystyy nimeämään omaa terveyttä vahvistavia asioita. Oppilas ymmärtää itsestä huolehti- misen merkityksen terveyden kan- nalta (päivittäinen hyvä hygienia). Oppilas miettii elämänhallintataito- jen merkitystä osana terveyden kan- nalta merkittäviä voimavaroja. Oppilas opettelee tunnistamaan mahdollisia riippuvuutta aiheuttavia tekijöitä omassa elämässään ja miet- timään, miten välttää riippuvuuksien kehittymistä. | T7 Oppilas osaa arvioida omia terveys- taitojaan ja tottumuksiaan säännöl- liseen arkirytmiin, uneen ja lepoon, ravitsemukseen, liikuntaan, seksu- aalikäyttäytymiseen, alkoholiin ja lii- kenneturvallisuuteen liittyen. | T7 Oppilas osaa arvioida omia elintapo- jaan ja terveystottumuksiaan sekä nii- den vaikutusta esimerkiksi kansan- tauteihin. |
T8 Oppilas tarkastelee erilaisia tervey- teen liittyviä ajankohtaisia ilmiöitä ja osaa selittää terveystottumuksiin liit- tyvien ilmiöiden muodostumista. | T8 Oppilas osaa kuvata ja opettelee ar- vioimaan kriittisesti elämäntapoi- hin, kuten uneen ja lepoon, ravitse- mukseen, liikuntaan, seksuaalikäyt- täytymiseen, alkoholiin ja | T8 Oppilas osaa arvioida kriittisesti ter- veyteen ja sairauteen liittyviä tietoja eri näkökulmista, kyseenalaistamaan tiedon luotettavuutta sekä tarkaste- lemaan sen merkitystä hyvinvoinnille. |
liikenneturvallisuuteen liittyviä ilmi- öitä, tietolähteitä, eettisiä kysymyk- siä, valintoja ja niiden seurauksia, arvoja ja arvostuksia. | ||
Terveys, yhteisöt, yhteiskunta ja kulttuuri | Terveys, yhteisöt, yhteiskunta ja kulttuuri | Terveys, yhteisöt, yhteiskunta ja kulttuuri |
T9 Oppilas tiedostaa mediaan liittyviä terveyttä ja hyvinvointia edistäviä ja vaarantavia tekijöitä. Oppilas tietää, miten toimia netti- kiusaamistilanteessa. | T9 Oppilas ymmärtää ihmissuhteiden ja keskinäisen huolenpidon sekä tieto- ja viestintäteknologian merki- tyksen terveydelle ja hyvinvoinnille. | T9 Oppilas ymmärtää terveyden ja toi- mintakyvyn merkityksen ihmiselle. Oppilas osaa selittää mediaan liittyviä käsitteitä. Oppilas tunnistaa terveysmarkkinoin- nin ja vaikuttamisen keinot. Oppilas ymmärtää, miten elinympä- ristö vaikuttaa terveyteen. Oppilas ymmärtää suomalaisen ter- veydenhuoltojärjestelmän rakenteen. |
T10 Oppilas oppii käytännössä tarkaste- lemaan toimintakyvylle ja sen ylläpi- tämiselle merkittäviä seikkoja, kuten työasennon ergonomiaa, ja osaa laa- tia opiskelu-, toiminta- ja työkykyä edistäviä suunnitelmia. | T10 Oppilas tutustuu tarjolla oleviin ter- veyspalveluihin ja niiden toimin- taan. | T10 Oppilas tietää, mistä hän saa tarkoi- tuksenmukaista tukea ja apua erilai- sissa terveyteen ja hyvinvointiin liitty- vissä ongelmatilanteissa. |
T11 Oppilas opettelee arvioimaan omaan elämänpiiriin kuuluvien ihmisten ter- veyskäsitysten (lääketieteellinen, toi- minnallinen, subjektiivinen) vaiku- tusta omaan terveyteen. | T11 Oppilas pohtii omaan elämään liitty- viä terveyden ja hyvinvoinnin arvoja ja normeja arkirytmiin, uneen ja le- poon, ravitsemukseen, liikuntaan, seksuaalikäyttäytymiseen, alkoho- liin ja liikenneturvallisuuteen liit- tyen. | T11 Oppilas osaa havainnoida ympärillään olevia erilaisia terveyskäsityksiä sekä ajankohtaisia terveysilmiöitä ja arvi- oida niiden vaikutusta itseensä. Oppilas osaa kuvailla omaa oppimista tukevia tekijöitä. |
T12 Oppilas osaa käyttää kriittistä media- lukutaitoa arvioidessaan terveyteen liittyvän viestinnän luotettavuutta ja merkitystä. Oppilas pohtii, mitä keinoja ja tapoja hänellä on vaikuttaa lähiyhteisönsä terveyteen. Oppilas pohtii eettistä vastuulli- suutta, esimerkiksi muiden huomi- oon ottamista tai (netti)kiusaami- seen puuttumista, osana terveys- osaamista. | T12 Oppilas tietää, miten hän voi toi- minnallaan tukea sekä omien että muidenkin oikeuksien toteutumista mm. seksuaalikäyttäytymiseen (nuorten seksuaalioikeudet) liittyen. | T12 Oppilas ymmärtää omat vaikutus- mahdollisuutensa terveyttä ja turval- lisuutta koskevissa asioissa. Oppilas pohtii kansalaistoiminnan ja osallisuuden merkitystä kestävän elä- mäntavan, kansanterveyden ja sen edistämisen kannalta. Oppilas ymmärtää, että hänellä itsel- lään on päävastuu omasta terveydes- tään ja turvallisuudestaan. Oppilas pohtii terveyteen liittyvän viestinnän eettisyyttä ja yhdenvertai- suutta (yksilön oikeudet ja vastuut). |