< Previous | Contents | Next >
15.4.10.19 Osaamisen arviointi vuosiluokalla 8, Ylöjärvi
Islamin arviointiperusteet 8. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa arvosanaa kahdeksan sekä kohtalaista osaamista kuvaavaa arvosanaa kuusi varten
Tavoitteet | Si- sältö- alueet | Arvioinnin koh- teet oppiai- neessa | Arvosanan kahdeksan osaami- nen | Arvosanan kuusi osaaminen |
T1 Oppilas oppii havaitse- maan uskonnon vaikutuk- sia arkisessa elämässä ja ympäröivässä kulttuurissa. Oppilas oppii tarkastele- maan uskonnon luonnetta yksilön ja yhteisön asiana, uskonnon ulottuvuuksia sekä uskonnollisen kielen erityislaatuisuutta. | S1, S2 | Uskontojen merkityksen hahmottami- nen kulttuurissa ja yhteiskun- nassa | Oppilas tunnistaa ja osaa nimetä islamiin liittyviä piirteitä ympäröi- vässä kulttuurissa. | Oppilas tunnistaa joitakin isla- miin liittyviä piirteitä ympäröi- vässä kulttuurissa. |
T2 Oppilas oppii tunte- maan islamin syntyvaiheet ja perusopetukset sekä is- lamin vaikutukset ympä- röivään yhteiskuntaan. Oppilas oppii tuntemaan Koraanin syntyprosessin, keskeisen sisällön ja tutus- tuu uskonnon pyhästä kir- jasta nouseviin teemoihin. | S1 | Uskontoa kos- kevan tiedon hallitseminen | Oppilas osaa kuvailla islamin syn- tyhistoriaa ja vaikutusta ympäröi- vään yhteiskuntaan. Oppilas tun- tee islamin opillisia perusteita ja osaa Koraanin syntyyn, tutkimuk- seen ja tulkintaan liittyviä perus- tietoja. | Oppilas osaa kuvailla islamin syntyhistoriaa ja osaa nimetä joitakin islamin opillisia perus- teita sekä mainita lähteitä. |
T3 |
T4 Oppilas oppii havaitse- maan uskonnollisia ilmi- öitä, tapoja ja symboleita ympärillään. Oppilas oppii tunnista- maan uskonnon ilmene- mismuotoja tieteen, kult- tuurin, median ja taiteen kentässä. | S1-S3 | Uskonnon ja kulttuurin luku- taito | Oppilas osaa nimetä islamilaisesta perinteestä nousevia tapoja ja symboleja. Hän osaa antaa esi- merkkejä islamilaisista aiheista mediassa, taiteessa ja populaari- kulttuurissa. | Oppilas osaa antaa joitakin esimerkkejä islamilaisen pe- rinteen tavoista ja symbo- leista. Hän osaa mainita ohja- tusti islamilaisia aiheita medi- assa, taiteessa ja populaari- kulttuurissa. |
T5 Oppilas tunnistaa us- konnon ja tieteen kielen välisiä eroja. Oppilas osaa kertoa esi- merkkejä argumentaation tavoista. | S1, S3 | Ajattelun ja vuorovaikutuk- sen taidot | Oppilas tunnistaa ja osaa antaa esimerkkejä erilaisista argumen- taation tavoista. | Hän osaa tunnistaa argument- teja keskustelussa. |
T6 | ||||
T7 Oppilas oppii ymmärtä- mään uskonnon ja katso- musten maailmanlaajaa merkitystä ihmisten ar- jessa tekemille valinnoille. | S1, S3 | Uskontojen ja katsomusten merkitys glo- baalisti | Oppilas osaa kuvailla ja arvioida uskontojen ja katsomusten maail- manlaajuista merkitystä ihmisten valintojen perusteina ja ohjaajina. | Oppilas osaa kuvailla uskonto- jen ja katsomusten merkitystä ihmisten valintojen perusteina ja ohjaajina. |
T8 | ||||
T9 | ||||
T10 Oppilas oppii luotta- maan elämään ja itseensä. | S1-S3 | Elämäntaidot ja eettinen ajat- telu | Ei vaikuta arvosanan muodostu- miseen. Oppilasta ohjataan pohti- maan kokemuksiaan osana itsear- viointia. | Ei vaikuta arvosanan muodos- tumiseen. Oppilasta ohjataan pohtimaan kokemuksiaan osana itsearviointia. |
Oppilas saa valmiuksia toi- mia erilaisista taustoista tulevien ihmisten kanssa. Oppilas oppii ilmaisemaan itseään monin eri tavoin. |
15.4.10.20 Uskonto, päättöarvioinnin kriteerit
Opetuksen ta- voite | Sisältöalueet | Opetuksen ta- voitteista joh- detut oppimi- sen tavoitteet | Arvioinnin kohde | Osaamisen ku- vaus arvosa- nalle 5 | Osaamisen ku- vaus arvosa- nalle 7 | Osaamisen ku- vaus arvosa- nalle 8 | Osaamisen ku- vaus arvosa- nalle 9 |
T1 ohjata oppi- lasta havaitse- maan uskon- non ja kulttuu- rin vuorovaiku- tus sekä tunnis- tamaan uskon- toon liittyvä monimuotoi- suus | S1, S2 | Oppilas ymmär- tää uskonnon ja kulttuurin moni- puolista vuoro- vaikutusta ja us- kontoon liitty- vää monimuo- toisuutta. | Uskontojen monimuotoi- suuden sekä kulttuuristen ja yhteiskunnallis- ten vaikutusten hahmottami- nen | Oppilas tunnis- taa ohjatusti ympäristöstä erilaisia uskon- toon liittyviä asioita, kuten rakennuksia ja symboleja. | Oppilas tunnis- taa ympäris- töstä erilaisia uskontoon liit- tyviä asioita. Oppilas osaa yhdistää uskon- toon liittyviä käsitteitä ja il- miöitä toisiinsa. | Oppilas osaa an- taa esimerkkejä opiskeltavaan uskontoon liitty- västä monimuo- toisuudesta. Oppilas osoittaa ymmärtävänsä, että uskonto ja kulttuuri ovat | Oppilas osaa antaa moni- puolisia esi- merkkejä opis- keltavan uskon- non sisäisestä monimuotoi- suudesta. Oppilas osaa kuvailla uskon- non ja kulttuu- rin |
vuorovaikutuk- sessa keske- nään. Oppilas tunnis- taa uskontoihin liittyviä asioita eri kulttuureissa ja yhteiskun- nissa. | vuorovaiku- tusta monipuo- lisesti. Oppilas tunnis- taa ja osaa ni- metä uskontoi- hin liittyviä asi- oita eri kulttuu- reissa ja yhteis- kunnissa. | ||||||
T2 ohjata oppi- lasta syventä- mään tietojaan opiskeltavasta uskonnosta ja sen vaikutuk- sista | S1 | Oppilas syven- tää tietojaan opiskeltavasta uskonnosta ja sen vaikutuk- sista sekä har- jaantuu hankki- maan lisätietoa niistä. | Opiskeltavaa uskontoa kos- kevan tiedon hallitseminen | Oppilas osaa antaa esimer- kin opiskelta- van uskonnon opetuksista sekä esimerkin sen tärkeim- mistä lähteistä. Oppilas osaa kertoa opiskel- tavan uskon- non synnystä. | Oppilas osaa antaa esimerk- kejä opiskelta- van uskonnon opetuksista. Oppilas osaa kertoa opiskel- tavan uskon- non synnystä, lähteistä, vaiku- tuksista ja le- vinneisyydestä. Oppilas osaa hankkia | Oppilas osaa kertoa opiskel- tavan uskonnon perusopetuk- sista ja tärkeim- pien lähteiden sisällöstä. Oppilas osaa ku- vailla opiskelta- van uskonnon syntyä, levinnei- syyttä ja vaiku- tuksia eri puo- lilla maailmaa. | Oppilas osaa analysoida opiskeltavan uskonnon pe- rusopetuksia sekä tärkeim- pien lähteiden sisältöä ja tul- kintoja. Oppilas osaa kuvailla opis- keltavan uskon- non syntyä, ke- hitystä, levin- neisyyttä ja |
annettujen oh- jeiden mukaan lisätietoa opis- keltavasta us- konnosta. | Oppilas osaa hankkia lisätie- toa opiskelta- vasta uskon- nosta ja kiinnit- tää huomiota tiedon lähteiden luotettavuu- teen. | vaikutuksia eri puolilla maail- maa. Oppilas osaa hankkia lisätie- toa opiskelta- vasta uskon- nosta ja arvi- oida tiedon läh- teiden luotetta- vuutta. | |||||
T3 ohjata oppi- lasta perehty- mään uskon- toihin ja katso- muksiin eri puolilla maail- maa sekä us- konnottomuu- teen | S2 | Oppilas ymmär- tää, mitä ovat maailmanuskon- not, uskonnot- tomuus ja katso- mukset ja miten ne eroavat toi- sistaan. Hän harjaantuu hankkimaan li- sätietoa niistä. | Maailmanus- kontojen ja eri- laisten katso- musten tunte- minen | Oppilas osaa ni- metä kaksi us- kontoa ja tun- nistaa ohjatusti niiden keskeisiä piirteitä. Oppilas tunnis- taa ohjatusti uskonnon ja us- konnottomuu- den eroja. | Oppilas osaa ni- metä maail- manuskontoja ja kertoa niiden keskeisistä piir- teistä. Oppilas osaa kuvailla uskon- non ja uskon- nottomuuden eroja. Oppilas osaa hankkia | Oppilas osaa ku- vailla eri maail- manuskontojen pääpiirteitä ja vertailla niitä. Oppilas osaa käyttää käsit- teitä uskonto, uskonnotto- muus ja katso- mus mielek- käissä yhteyk- sissä. | Oppilas osaa analysoida eri maailmanus- kontojen pää- piirteitä. Oppilas osaa kuvailla uskon- noissa ja uskon- nottomuudessa vallitsevaa mo- ninaisuutta. Oppilas osaa hankkia |
annettujen oh- jeiden mukaan lisätietoa us- konnoista ja katsomuksista. | Oppilas osaa hankkia lisätie- toa uskonnoista ja katsomuk- sista. | lisätietoa us- konnoista ja katsomuksista ja kiinnittää huomiota tie- don lähteiden luotettavuu- teen. | |||||
T4 ohjata oppi- lasta tunte- maan eri us- kontojen ja katsomusten tapoja ja sym- boleita sekä tunnistamaan uskonnollisia aiheita medi- assa, maail- manpolitii- kassa, tai- teessa ja popu- laarikulttuu- rissa | S1, S2, S3 | Oppilas tunnis- taa ja ymmärtää eri uskontojen ja katsomusten tapoja sekä ke- hittää valmiuksi- aan tunnistaa uskonnollisia symboleita ja ai- heita mediassa, maailmanpolitii- kassa, taiteessa ja populaarikult- tuurissa. | Uskonnon ja kulttuurin luku- taito | Oppilas tunnis- taa annetuista esimerkeistä uskontoon liit- tyviä tapoja. | Oppilas osaa kertoa vähin- tään kolmen uskonnon kes- keisistä ta- voista. Oppilas tunnis- taa annetusta materiaalista uskonnollisia symboleita ja aiheita medi- assa, taiteessa ja populaari- kulttuurissa. | Oppilas osaa ku- vailla ja nimetä eri uskontojen tapoja ja osaa antaa esimerkin uskonnotto- masta tapakult- tuurista. Oppilas tunnis- taa ja osaa an- taa esimerkin uskonnollisista symboleista ja aiheista medi- assa, maailman- politiikassa, tai- teessa sekä | Oppilas osaa analysoida eri uskontojen ta- poja ja osaa an- taa esimerkkejä uskonnotto- masta tapakult- tuurista. Oppilas tunnis- taa ja osaa an- taa esimerkkejä uskonnollisista symboleista ja aiheista medi- assa, maail- manpolitii- kassa, taiteessa |
populaarikult- tuurissa. | sekä populaari- kulttuurissa. | ||||||
T5 ohjata oppi- lasta havaitse- maan ja arvioi- maan erilaisia argumentaa- tion tapoja sekä uskonnon ja tieteen kie- len välisiä eroja | S1, S3 | Oppilas oppii tunnistamaan ja arvioimaan eri- laisia argumen- taation tapoja sekä uskonnon ja tieteen kielen välisiä eroja. Hän kehittää valmiuksiaan kuunnella tois- ten näkemyksiä ja perustella omia näkemyk- siään. | Uskonnollisen ja tieteellisen kielen erotta- minen sekä ajattelun ja vuorovaikutuk- sen taidot | Oppilas erottaa selkeästi us- konnollisen ja selkeästi tie- teellisen väit- teen toisistaan. | Oppilas tunnis- taa tieteelliselle ja uskonnolli- selle kielelle ominaisia piir- teitä. Oppilas osaa kuunnella tois- ten näkemyksiä ja esittää omia näkemyksiään. | Oppilas tunnis- taa erilaisia ar- gumentaation tapoja sekä us- konnon ja tie- teen kielen väli- siä eroja. Oppilas osaa kuunnella tois- ten näkemyksiä ja esittää perus- teluja omille nä- kemyksilleen. | Oppilas osaa analysoida us- konnollisten ja tieteellisten pe- rustelujen sekä uskonnon ja tieteen kielen eroja. Oppilas osaa kuunnella tois- ten näkemyksiä ja perustella johdonmukai- sesti omia nä- kemyksiään. |
T6 ohjata oppi- lasta perehty- mään eettisen ajattelun kes- keisiin käsittei- siin, ihmisoi- keuksiin sekä | S3 | Oppilas oppii so- veltamaan eetti- sen ajattelun keskeisiä käsit- teitä. Hän tietää keskeiset ihmis- oikeudet sekä | Etiikkaa ja ih- misoikeuksia koskevan tie- don hallitsemi- nen | Oppilas osaa antaa esimer- kin jostakin ih- misoikeudesta. Oppilas osaa antaa | Oppilas tunnis- taa annetuista esimerkkitilan- teista eettisen ulottuvuuden ja osaa pohtia | Oppilas osaa käyttää etiikan keskeisiä käsit- teitä ja erottaa eettiset kysy- mykset muista kysymyksistä. | Oppilas osaa käyttää etiikan keskeisiä käsit- teitä, pohtia eettisiä kysy- myksiä ja arvi- oida |
opiskeltavan uskonnon ja muiden uskon- tojen ja katso- musten eetti- siin periaattei- siin | opiskeltavan us- konnon ja mui- den uskontojen ja katsomusten eettisiä periaat- teita. | esimerkin opis- keltavan uskon- non eettisistä periaatteista. | ohjatusti eetti- siä kysymyksiä. Oppilas osaa antaa esimerk- kejä ihmisoi- keuksista ja nii- den merkityk- sestä. Oppilas osaa kertoa opiskel- tavan uskon- non eettisistä periaatteista. | Oppilas osaa pohtia eettisiä kysymyksiä ja ihmisoikeuksien toteutumista käytännössä. Oppilas osaa ku- vailla opiskelta- van uskonnon sekä jonkun muun uskonnon tai katsomuksen eettisiä periaat- teita. | ihmisoikeuk- sien toteutu- mista käytän- nössä. Oppilas osaa analysoida opiskeltavan uskonnon eetti- siä periaatteita ja vertailla niitä muiden uskon- tojen ja katso- musten keskei- siin eettisiin pe- riaatteisiin. | ||
T7 auttaa oppi- lasta pohti- maan uskonto- jen ja katso- musten maail- manlaajuista merkitystä ih- misten valinto- jen perusteina ja ohjaajina | S1, S3 | Oppilas kehittää valmiuksiaan pohtia uskonto- jen ja katsomus- ten maailman- laajuista merki- tystä ihmisten valintojen pe- rusteina ja oh- jaajina. | Uskontojen ja katsomusten merkityksen hahmottami- nen yksilöiden elämässä ja glo- baalisti | Oppilas tunnis- taa annetuista esimerkeistä uskonnollisia ja katsomukselli- sia näkökohtia, jotka vaikutta- vat ihmisten valintoihin. | Oppilas osaa antaa esimerk- kejä uskontojen ja katsomusten vaikutuksesta ihmisten valin- toihin ja toi- mintaan. | Oppilas osaa ku- vailla uskonto- jen ja katsomus- ten merkitystä ihmisten valin- tojen perusteina ja ohjaajina. | Oppilas osaa pohtia uskonto- jen ja katso- musten merki- tystä ihmisten valintojen pe- rusteina ja oh- jaajina sekä an- taa tästä esi- merkkejä eri |
puolilta maail- maa. | |||||||
T8 rohkaista oppilasta poh- timaan ihmi- syyteen kuulu- via elämänky- symyksiä, ajan- kohtaisia eetti- siä kysymyksiä ja omien arvo- jen suhdetta niihin | S1, S2, S3 | Oppilas oppii pohtimaan itse- näisesti ja yh- dessä muiden kanssa ihmisyy- teen kuuluvia elämänkysymyk- siä, ajankohtai- sia eettisiä kysy- myksiä ja omien arvojen suh- detta niihin. | Eettisen ajatte- lun ja omien näkemysten il- maisemisen tai- dot | Oppilas osaa kuvailla jotakin eettistä kysy- mystä ja jotakin itselleen tär- keää arvoa. | Oppilas tunnis- taa ja osaa poh- tia ohjatusti ih- misyyteen kuu- luvia elämänky- symyksiä ja joi- takin ajankoh- taisia eettisiä kysymyksiä. Oppilas osaa kuvailla itsel- leen tärkeitä arvoja ja ottaa niiden pohjalta kantaa eettisiin kysymyksiin. | Oppilas osaa pohtia itsenäi- sesti ja muiden kanssa ihmisyy- teen kuuluvia elämänkysymyk- siä ja joitakin ajankohtaisia eettisiä kysy- myksiä. Oppilas osaa ku- vailla itselleen tärkeitä arvoja ja esittää perus- teltuja näke- myksiä eettisistä kysymyksistä. | Oppilas osaa pohtia moni- puolisesti ihmi- syyteen kuulu- via elämänkysy- myksiä ja ajan- kohtaisia eetti- siä kysymyksiä itsenäisesti ja yhdessä mui- den kanssa. Oppilas osaa analysoida omia arvojaan sekä tunnistaa erilaisten eet- tisten ratkaisu- jen taustalla vaikuttavia ar- voja. Oppilas osaa esittää johdon- mukaisia ja |
perusteltuja näkemyksiä eettisistä kysy- myksistä. | |||||||
T9 innostaa oppilasta tutki- maan omien valintojensa eettisiä ulottu- vuuksia ja nii- den vaikutusta hyvinvointiin ja kannustaa kes- tävään elä- mäntapaan | S2, S3 | Oppilas harjaan- tuu analysoi- maan eettisiä valintojaan ja niiden vaiku- tusta hyvinvoin- tiin sekä kehit- tää valmiuksi- aan toteuttaa kestävää elä- mäntapaa. | Eettisten valin- tojen vaikutus- ten hahmotta- minen suh- teessa hyvin- vointiin ja kestävään tule- vaisuuteen | Oppilas tunnis- taa ohjatusti eettisten valin- tojen ja tekojen seurauksia. | Oppilas osaa kuvailla eettis- ten valintojen vaikutusta hy- vinvointiin ja kestävään tule- vaisuuteen. | Oppilas osaa analysoida eetti- siä valintoja sekä niiden vai- kutuksia hyvin- vointiin ja kestä- vään tulevaisuu- teen. | Oppilas osaa arvioida eetti- siä valintoja sekä antaa esi- merkkejä nii- den välittö- mistä ja välilli- sistä vaikutuk- sista hyvinvoin- tiin ja kestä- vään tulevai- suuteen. |
T10 rohkaista oppilaita koh- taamaan erilai- sia ihmisiä nyt ja tulevaisuu- dessa jatko- opinnoissa, työelämässä ja vapaa-ajalla | S1, S2, S3 | Oppilas kehittää valmiuksiaan ra- kentavaan vuo- rovaikutukseen erilaisten ihmis- ten kanssa nyt ja tulevaisuu- dessa jatko- opinnoissa, | Ei vaikuta arvo- sanan muodos- tamisessa. Op- pilasta ohja- taan pohti- maan koke- muksiaan ja valmiuksiaan osana itsearvi- ointia. |
työelämässä ja vapaa-ajalla. |