< Previous | Contents | Next >
Musiikillisten tietojen ja taitojen oppiminen tapahtuu musisoiden eli laulaen, soittaen, kuunnellen, liikkuen, improvisoiden ja säveltäen sekä taiteidenvälistä työskentelyä ja teknologiaa hyödyntäen. Sisällöt valitaan siten, että oppilas tutustuu musiikkikulttuureihin ja -tyyleihin monipuolisesti. Sisällöt tukevat tavoit- teiden saavuttamista ja hyödyntävät paikallisia mahdollisuuksia ja oppilaiden kokemuksia.
15.4.14.2 Musiikin vuosiluokkaistetut sisällöt vuosiluokilla 7-8, Ylöjärvi
Musiikki: sisällöt luokilla 7-8 | |
7.lk | 8.lk |
S1 Miten musiikissa toimitaan | S1 Miten musiikissa toimitaan |
Oppilaalta odotetaan aktiivisuutta sekä musi- soidessa että opetuksen suunnittelussa. Ryhmän kesken sovitaan yhteiset pelisäännöt ja noudate- taan niitä. Musisointitilanteissa oppilaan oma kiinnostus ja uteliaisuus ohjaa toimintaa. Kehitetään | Harjoitellaan aktiivista toimintaa, musisointia ja esiin- tymistä erilaisten pienempien musiikillisten ryhmien jä- senenä. Harjoitellaan rakentavan palautteen anta- mista. Musisointitilanteissa oppilaan oma kiinnostus ja ute- liaisuus ohjaa toimintaa. Kehitetään soittotaitoja eri |
soittotaitoja eri koulusoittimilla. Valmistetaan musiikkiesitys ja harjoitellaan esiintymistilan- netta. Tehdään erilaisia ääniharjoituksia, joissa päästään käyttämään ääntä monipuolisesti ja kokeilevasti. Tutustutaan mikrofonilaulun tekniikkaan. Omaksutaan turvallisia tapoja käyttää musiikki- laitteita. Kiinnitetään huomiota musiikkiluokan melutasoon. Oppilasta rohkaistaan käyttämään kehoaan mu- siikillisessa ilmaisussa. Harjoitellaan tieto- ja viestintäteknologisten lait- teiden ja sovellusten käyttöä soittimena ja musii- kin muokkaus- ja tallennusvälineenä. Harjoitel- laan ottamaan huomioon tekijänoikeudet. | koulusoittimilla. Lauletaan yhdessä kaanoneita ja muita ääniharjoituksia, joissa oppilas pääsee harjoitte- lemaan moniäänisyyttä. Omaksutaan turvallisia tapoja käyttää musiikkilaitteita. Kiinnitetään huomiota musiikkiluokan melutasoon. Oppilasta rohkaistaan käyttämään kehoaan musiikilli- sessa ilmaisussa. Harjoitellaan tieto- ja viestintäteknologisten laitteiden ja sovellusten käyttöä soittimena ja musiikin muok- kaus- ja tallennusvälineenä. |
S2 Mistä musiikki muodostuu | S2 Mistä musiikki muodostuu |
Kerrataan aiemmin opittuja musiikkikäsitteitä ja musiikillisia merkintätapoja keho-, rytmi-, melo- dia- ja sointusoitinten soiton yhteydessä ja tutus- tutaan nuottikuvan ja soivan musiikin yhteyteen. Opetellaan käyttämään musiikin elementtien (rytmin, melodian, harmonian, dynamiikan, muo- don ja sointivärin) käsitteistöä ja merkintätapoja musiikin kuuntelun, improvisoinnin ja musisoin- nin yhteydessä. Tutkitaan musiikin elementtejä musisoinnin, kuuntelun ja liikkeen kautta. | Opetellaan käyttämään musiikin elementtien (rytmin, melodian, harmonian, dynamiikan, muodon ja sointivä- rin) käsitteistöä ja merkintätapoja musiikin kuuntelun, improvisoinnin ja musisoinnin yhteydessä. Tutkitaan musiikin elementtejä musisoinnin, kuuntelun ja liik- keen kautta. Perehdytään bändisoittoon ja musiikkiteknologiaan liit- tyvään terminologiaan. Kiinnitetään kuuntelun yhteydessä huomiota erilaisiin tulkintoihin. |
Perehdytään bändisoittoon ja musiikkiteknologi- aan liittyvään terminologiaan. Kiinnitetään kuuntelun yhteydessä huomiota eri- laisiin tapoihin tulkita lauluja. Käsitellään musiikin herättämiä mielikuvia verbaalisesti, kuvallisesti ja liikkeen avulla. Tutustutaan äänen ominaisuuksiin ja siihen miten ääni syntyy. | Pohditaan musiikin eri elementtien merkitystä tunnel- man luojana. Käsitellään musiikin herättämiä mieliku- via verbaalisesti, kuvallisesti tai liikkeen avulla. Voi- daan tehdä myös mm. äänimaisemia tai äänitehos- teita. |
S3 Musiikki omassa elämässä, yhteisössä ja yh- teiskunnassa | S3 Musiikki omassa elämässä, yhteisössä ja yhteis- kunnassa |
Pohditaan musiikin merkitystä omassa elämässä. Tutustutaan oman elinympäristön melutasoon ja kuulonsuojeluun. Oppilaalla on mahdollisuus va- lita itseään kiinnostavia kuuntelukappaleita ja laajentaa näin käsitystään omasta musiikkimaus- taan. Oppilasta ohjataan tunnistamaan omaa mielimusiikkiaan ja ymmärtämään, että jokaisella on oma, erilainen musiikkimaku. Opetellaan pe- rustelemaan omia mielipiteitä. Kannustetaan ar- vostamaan omia töitään. Oppilasta rohkaistaan ilmaisemaan itseään musiikin keinoin. Pohditaan omaa kehollista ilmaisua ja oppilasta rohkaistaan kokeilemaan uusia tapoja liikkua. Tarkastellaan musiikin merkitystä eri kulttuu- reissa. Perehdytään suomalaisuuteen ja muihin musiikkikulttuureihin oppilaiden toiveet huomioi- den. Harjoitellaan erilaisten musiikkimieltymys- ten huomioon ottamista ja ryhmässä joustamista. | Havainnoidaan kriittisesti musiikkia ja pohditaan, mitä musiikilla pyritään viestimään. Tutustutaan musiikin ja kuvan yhdistämisestä syntyviin vaikutelmiin. Omia musiikillisia tuotoksia voidaan käyt- tää ja kehitellä mm. monialaisissa oppimiskokonai- suuksissa kuten musiikkivideon tekemisessä. Tieto- ja viestintäteknologian käytössä hyödynnetään oppilai- den omaa asiantuntijuutta. Perehdytään tekijänoikeuk- siin. Oppilasta rohkaistaan ilmaisemaan itseään musiikin keinoin. Musisoinnissa kiinnitetään huomiota tulkin- taan ja omaan ilmaisuun. Opetellaan nauttimaan musi- soinnista ohjelmistosta riippumatta. Keskustellaan kuuntelukappaleen herättämistä mielikuvista ja tun- teista ja perustellaan omia mielipiteitä. Kannustetaan oppilasta arvostamaan omia ja toisten tekemiä töitä ja keskustelemaan niistä rakentavasti. |
Ääniharjoituksissa kiinnitetään huomiota omaan äänityyppiin ja äänenmurrokseen. Tieto- ja viestintäteknologian käytössä hyödynne- tään oppilaiden omaa asiantuntijuutta. | Valmistetaan musiikkiesitys, joka esitetään mahdolli- suuksien mukaan yleisölle. |
S4 Ohjelmisto | S4 Ohjelmisto |
Kuunteluohjelmistoon valitaan monipuolisesti erilaisia musiikkikulttuureja ja aikakausia edusta- via kappaleita. Oppilaita osallistetaan kuunneltavan, laulettavan ja soitettavan ohjelmiston valinnassa. Ohjelmis- ton valinnassa huomioidaan myös oppilaiden mielimusiikki. Lauletaan yhteislauluja ja kaanoneita. Ohjelmis- toon voivat kuulua myös suomalaiseen kulttuuri- perintöön kuuluvat laulut (mm. Maamme, Suvi- virsi). Soitto-ohjelmistoon valitaan riittävän helppoja kappaleita, jotta oppilas voi saada onnistumisen kokemuksia. Tehdään erilaisia liike-, kehorytmi- ja perussyke- harjoituksia. Ryhmässä improvisoidaan, tehdään äänimaisemia tai pieniä sävellyksiä. Omia tuotoksia toistetaan, harjoitellaan, tallennetaan ja esitetään mahdolli- suuksien mukaan. | Perehdytään musiikkikulttuureihin, joilla pyritään vai- kuttamaan, kuten folkmusiikkiin sekä rap- ja reggae- musiikkiin. Oppilaita osallistetaan kuunneltavan, laulettavan ja soitettavan ohjelmiston valinnassa. Ohjelmiston valin- nassa huomioidaan myös oppilaiden mielimusiikki. Yhteislaulun lisäksi oppilasta kannustetaan myös laula- maan yksin musisoivan ryhmän jäsenenä. Harjoitellaan mahdollisuuksien mukaan myös moniäänistä ohjelmis- toa. Ohjelmistoon valitaan riittävän helppoja kappaleita, jotta oppilas voi saada onnistumisen kokemuksia. Tehdään erilaisia liike-, kehorytmi- ja perussykeharjoi- tuksia. Ryhmässä improvisoidaan, tehdään äänimaisemia tai pieniä sävellyksiä. Omia tuotoksia toistetaan, harjoitel- laan, tallennetaan ja esitetään mahdollisuuksien mu- kaan. |