< Previous | Contents | Next >
Opetuksen tavoitteet | Tavoitteisiin liittyvät si- sältöalueet | Laaja-alainen osaa- minen |
Fyysinen toimintakyky | ||
T1 kannustaa oppilasta fyysiseen aktiivisuuteen, kokeilemaan erilaisia liikuntamuotoja ja harjoittelemaan parhaansa yrittäen | S1 | L1, L3 |
T2 ohjata oppilasta harjaannuttamaan havaintomotorisia taitojaan eli havainnoimaan itseään ja ympäristöään aistien avulla sekä tekemään lii- kuntatilanteisiin sopivia ratkaisuja | S1 | L1, L3, L4 |
T3 ohjata oppilasta harjoittelun avulla kehittämään tasapaino- ja liikku- mistaitojaan, jotta oppilas osaa käyttää, yhdistää ja soveltaa niitä moni- puolisesti erilaisissa oppimisympäristöissä, eri vuodenaikoina ja eri lii- kuntamuodoissa | S1 | L3 |
T4 ohjata oppilasta harjoittelun avulla kehittämään välineenkäsittelytai- tojaan, jotta oppilas osaa käyttää, yhdistää ja soveltaa niitä monipuoli- sesti erilaisissa oppimisympäristöissä, eri välineillä, eri vuodenaikoina ja eri liikuntamuodoissa | S1 | L3 |
T5 kannustaa ja ohjata oppilasta arvioimaan, ylläpitämään ja kehittä- mään fyysisiä ominaisuuksiaan: voimaa, nopeutta, kestävyyttä ja liikku- vuutta | S1 | L3 |
T6 vahvistaa uima- ja vesipelastustaitoja, jotta oppilas osaa sekä uida että pelastautua ja pelastaa vedestä | S1 | L3 |
T7 ohjata oppilasta turvalliseen ja asialliseen toimintaan | S1 | L3, L6, L7 |
Sosiaalinen toimintakyky | ||
T8 ohjata oppilasta työskentelemään kaikkien kanssa sekä säätelemään toimintaansa ja tunneilmaisuaan liikuntatilanteissa toiset huomioon ot- taen | S2 | L2, L3, L6, L7 |
T9 ohjata oppilasta toimimaan reilun pelin periaatteella sekä ottamaan vastuuta yhteisistä oppimistilanteista | S2 | L2, L6, L7 |
Psyykkinen toimintakyky | ||
T10 kannustaa oppilasta ottamaan vastuuta omasta toiminnasta ja vah- vistaa oppilaan itsenäisen työskentelyn taitoja | S3 | L1, L2, L3 |
T11huolehtia siitä, että oppilaat saavat riittävästi myönteisiä kokemuk- sia omasta kehosta, pätevyydestä ja yhteisöllisyydestä | S3 | L1, L2 |
T12 auttaa oppilasta ymmärtämään riittävän fyysisen aktiivisuuden ja liikunnallisen elämäntavan merkitys kokonaisvaltaiselle hyvinvoinnille | S3 | L3 |
T13 tutustuttaa oppilas yleisten liikuntamuotojen harrastamiseen liitty- viin mahdollisuuksiin, tietoihin ja taitoihin, jotta hän saa edellytyksiä löytää itselleen sopivia iloa ja virkistystä tuottavia liikuntaharrastuksia | S3 | L1, L3 |
15.4.17.1 Liikunnan vuosiluokkaistetut tavoitteet vuosiluokilla 7–9, Ylöjärvi
Liikunta: tavoitteet luokilla 7–9 | ||
7.lk | 8.lk | 9.lk |
Fyysinen toimintakyky | Fyysinen toimintakyky | Fyysinen toimintakyky |
T1 Oppilas osallistuu liikuntatuntien toimin- taan aktiivisesti. Oppilas kokeilee ja harjoittelee erilaisia liikuntatehtäviä parhaansa yrittäen. | T1 Oppilas osallistuu liikuntatuntien toimin- taan aktiivisesti. Oppilas kokeilee ja harjoittelee erilaisia liikuntamuotoja parhaansa yrittäen. | T1 Oppilas osallistuu liikuntatuntien toi- mintaan aktiivisesti. Oppilas kokeilee ja harjoittelee erilaisia liikuntamuotoja parhaansa yrittäen. |
T2 Oppilas havainnoi itseään ja ympäristö- ään sekä osaa useimmiten tehdä sen mukaan eri liikuntatilanteissa, kuten lei- keissä ja peleissä, tarkoituksenmukaisia ratkaisuja. | T2 Oppilas havainnoi itseään ja ympäristö- ään sekä osaa useimmiten tehdä sen mukaan eri liikuntatilanteissa, kuten lei- keissä ja peleissä, tarkoituksenmukaisia ratkaisuja. | T2 Oppilas havainnoi itseään ja ympäristö- ään sekä osaa tehdä sen mukaan eri lii- kuntatilanteissa, kuten leikeissä ja pe- leissä, tarkoituksenmukaisia ratkaisuja. |
T3 Oppilas kehittää tasapaino- ja liikkumis- taitoaan sekä harjoittelee niiden käyttä- mistä, yhdistämistä ja soveltamista erilaisissa oppimisympäristöissä. | T3 Oppilas kehittää tasapaino- ja liikkumis- taitoaan sekä harjoittelee niiden käyttä- mistä, yhdistämistä ja soveltamista erilaisissa oppimisympäristöissä. | T3 Oppilas kehittää tasapaino- ja liikku- mistaitoaan sekä käyttää, yhdistää ja soveltaa niitä monipuolisesti erilaisissa oppimisympäristöissä. |
T4 Oppilas kokeilee, yhdistää ja soveltaa monipuolisia välineenkäsittelytaitoja eri- laisissa oppimisympäristöissä. | T4 Oppilas harjoittelee, yhdistää ja soveltaa monipuolisia välineenkäsittelytaitoja eri- laisissa oppimisympäristöissä. | T4 Oppilas osaa käyttää, yhdistää ja sovel- taa välineenkäsittelytaitoja monipuoli- sesti erilaisissa oppimisympäristöissä. |
T5 Oppilas osaa arvioida fyysisiä ominai- suuksiaan. Oppilas tutustuu omien voima-, nopeus-, | T5 Oppilas osaa arvioida fyysisiä ominai- suuksiaan ja sen pohjalta opettelee | T5 Oppilas osaa arvioida fyysisiä ominai- suuksiaan ja sen pohjalta kehittää |
liikkuvuus- ja kestävyysominaisuuksien kehittämiseen. | voima-, nopeus-, liikkuvuus- ja kestä- vyysominaisuuksien kehittämistä. | voima-, nopeus-, liikkuvuus- ja kestä- vyysominaisuuksiaan. |
T6 Oppilas opettelee uima- ja vesipelastus- taitoja. | T6 Oppilas vahvistaa uima- ja vesipelastus- taitojaan. | T6 Oppilas osaa uida, pelastautua ja pelas- taa vedestä. |
T7 Oppilas osaa ottaa huomioon mahdolli- set vaaratilanteet liikuntatunneilla sekä pyrkii toimimaan turvallisesti ja asialli- sesti. Oppilas osaa huolehtia oikeanlaisesta varustautumisesta liikuntatunneille ja henkilökohtaisesta hygieniasta. | T7 Oppilas ottaa huomioon mahdolliset vaaratilanteet liikuntatunneilla sekä toi- mii turvallisesti ja asiallisesti. Oppilas huolehtii oikeanlaisesta varus- tautumisesta liikuntatunneille ja henkilö- kohtaisesta hygieniasta. | T7 Oppilas toimii turvallisesti ja asiallisesti liikuntatunneilla. Oppilas huolehtii oikeanlaisesta varus- tautumisesta liikuntatunneille ja henki- lökohtaisesta hygieniasta. |
Sosiaalinen toimintakyky | Sosiaalinen toimintakyky | Sosiaalinen toimintakyky |
T8 Oppilas työskentelee kaikkien kanssa. Oppilas osaa säädellä toimintaansa ja tunneilmaisuaan liikuntatilanteissa toi- set huomioon ottaen. | T8 Oppilas vahvistaa taitoaan työskennellä kaikkien kanssa. Oppilas osaa säädellä toimintaansa ja tunneilmaisuaan liikuntatilanteissa toi- set huomioon ottaen. | T8 Oppilas osaa työskennellä kaikkien kanssa. Oppilas osaa säädellä toimintaansa ja tunneilmaisuaan liikuntatilanteissa toi- set huomioon ottaen. |
T9 Oppilas noudattaa reilun pelin periaat- teita ja osoittaa pyrkivänsä vastuullisuu- teen yhteisissä oppimistilanteissa. Oppilas osaa toimia pienryhmän ohjaus- tehtävissä. | T9 Oppilas noudattaa reilun pelin periaat- teita ja osoittaa ottavansa vastuuta yh- teisistä oppimistilanteista. Oppilas osaa toimia pienryhmän ohjaus- tehtävissä. | T9 Oppilas noudattaa reilun pelin periaat- teita ja osoittaa ottavansa vastuuta yh- teisistä oppimistilanteista. Oppilas osaa toimia pienryhmän oh- jaustehtävissä. |
Psyykkinen toimintakyky | Psyykkinen toimintakyky | Psyykkinen toimintakyky |
T10 Oppilas harjaantuu työskentelemään vastuullisesti ja itsenäisesti yksin ja | T10 Oppilas vahvistaa taitoaan työskennellä vastuullisesti ja itsenäisesti yksin ja | T10 Oppilas osaa työskennellä vastuullisesti ja itsenäisesti yksin ja ryhmän |
ryhmän jäsenenä. Oppilas tutustuu hyvinvointiaan tukeviin teknologian tuomiin mahdollisuuksiin. | ryhmän jäsenenä. Oppilas tietää joitakin hyvinvointia tuke- via teknologian apukeinoja. | jäsenenä. Oppilas osaa hyödyntää teknologiaan oman hyvinvointinsa tukemiseen. |
T11 Oppilas osaa asettaa itselleen realistisia oppimistavoitteita. Oppilas saa kokea liikunnasta tulevan hyvänolontunteen. | T11 Oppilas osaa asettaa itselleen realistisia oppimistavoitteita. Oppilas saa kokea liikunnasta tulevan hy- vänolontunteen. | T11 Oppilas osaa asettaa itselleen realisti- sia oppimistavoitteita. Oppilas saa kokea liikunnasta tulevan hyvänolontunteen. |
T12 Oppilas ymmärtää liikunnallisen elämän- tavan merkityksen hyvinvoinnille. | T12 Oppilas ymmärtää liikunnallisen elämän- tavan merkityksen hyvinvoinnille. | T12 Oppilas ymmärtää liikunnallisen elä- mäntavan merkityksen hyvinvoinnille. |
T13 Oppilas tutustuu yleisten liikuntamuoto- jen harrastamiseen liittyviin mahdolli- suuksiin, tietoihin ja taitoihin löytääk- seen itselleen sopivia iloa ja virkistystä tuottavia liikuntaharrastuksia. | T13 Oppilas tutustuu yleisten liikuntamuoto- jen harrastamiseen liittyviin mahdolli- suuksiin, tietoihin ja taitoihin löytääk- seen itselleen sopivia iloa ja virkistystä tuottavia liikuntaharrastuksia. | T13 Oppilas tutustuu yleisten liikuntamuo- tojen harrastamiseen liittyviin mahdol- lisuuksiin, tietoihin ja taitoihin löytääk- seen itselleen sopivia iloa ja virkistystä tuottavia liikuntaharrastuksia. |