Pirkanmaan ELY-keskuksen tiedote
Väyläviraston suunnittelema kaksoisraidehanke Tampereen ja Ylöjärven välille on nyt arvioitu ympäristövaikutusten osalta, ja Pirkanmaan ELY-keskus on yhteysviranomaisena antanut siitä perustellun päätelmän. Sen mukaan molemmat suunnitellut kaksoisraiteen vaihtoehdot ovat toteuttamiskelpoisia. Jatkosuunnittelussa tulee kuitenkin varmistaa, että haitallisia ympäristövaikutuksia vähennetään hyväksyttävälle tasolle.
Väylävirasto suunnittelee kaksoisraiteen rakentamista Tampereen Lielahden ja Ylöjärven Lakialan väliselle rataosuudelle. Hankkeen ympäristövaikutusten arviointiselostuksessa (YVA-selostus) arvioitiin kahta vaihtoehtoa (VE1 ja VE2) sekä nykyisen radan parantamista (VE0+).
Suunnitteluosuudella (16,8 km) vaihtoehdossa VE1 kaksoisraiteen tavoitenopeus on 200 km/h ja uusi raide rakennetaan Mäkkylän peltojen kohdalla nykyisen radan länsipuolelle. Vaihtoehdossa VE2 tavoitenopeus Teivaalan ylikulkusillan jälkeen on 250 km/h ja uusi raide Mäkkylän peltojen kohdalla rakennetaan nykyisen radan itäpuolelle. Lisäksi rataan rakennetaan kaarreoikaisut Kortesuon ja Lepojärven alueille.
Radan levenemisellä on vaikutuksia ekologisiin yhteyksiin
Kuulemisessa saadun palautteen ja ELY-keskuksen oman näkemyksen mukaan merkittävimmät negatiiviset vaikutukset kaksoisraiteen rakentamisesta aiheutuvat alueen ekologisiin yhteyksiin muun maankäytön yhteisvaikutusten kautta. Ekologiset verkostot ovat jo nykyisellään heikentyneet, etenkin radan eteläosissa, jossa alueet ovat voimakkaan rakentamispaineen alla.
Luontoarvojen näkökulmasta pintavesiin kohdistuvat vaikutukset ovat merkittäviä, koska erityisesti rakentamisen aikana uomayhteyksien siirrot ja vesistövaikutukset kohdistuvat Natura-alueisiin.
Kaikkien toteutusvaihtoehtojen kohdalla tulee huomioida pohjavesiin kohdistuvat riskit, vaikka selostuksen mukaan vaikutukset ovat vähäisiä. Pohjaveden pilaamiskielto on ehdoton, minkä vuoksi jatkosuunnittelussa selvitykset ja rakentamissuunnitelmat on syytä tehdä erityisen huolellisesti.
Kaksoisraiteen rakentaminen edistää kestävää liikkumista
Kokonaisuutena hankkeen molemmissa vaihtoehdoissa on sekä myönteisiä että kielteisiä vaikutuksia. Arvioinnissa havaitut eroavaisuudet vaihtoehtojen välillä johtuvat VE2 korkeammasta ajonopeudesta ja kaarreoikaisuista.
Vaihtoehdon 2 kielteiset vaikutukset painottuvat Keijärven etelärannan ja Siltatien ylikulkusillan väliselle osuudelle. ELY-keskus pitää tärkeänä, että jatkosuunnittelussa punnitaan tuleva liikennöinnin tarve, mutta huomioidaan samalla paikallisiin asukkaisiin kohdistuvat haitalliset vaikutukset. Meluntorjuntatoimenpiteet voivat joillain alueilla parantaa olosuhteita nykytilaan verrattuna, mutta väistämättä radan levenemisestä aiheutuu ihmisille haitallisia vaikutuksia.
Hankkeen positiiviset vaikutukset, kuten lähiyhteyksien parantuminen ja kestävän liikkumisen kasvu, ovat kuitenkin tärkeitä pitkällä aikavälillä. Ne myös kumuloituvat koko Tampere-Oulu ratavälille.
Arviointiselostus ja ELY-keskuksen perusteltu päätelmä kokonaisuudessaan löytyvät osoitteesta ymparisto.fi/LielahtiLakialankaksoisraideYVA.