Hyppää sisältöön

Työttömän työnhakijan asiointi muuttuu toukokuusta 2022 alkaen

17.2.2022 12:00
Kategoria: Yleiset
Eri alojen ammattilaisia

Ylöjärvellä ja muissa Pirkanmaan työllisyyden kuntakokeilualueen kunnissa sekä TE-toimistoissa otetaan toukokuussa 2022 käyttöön uusi asiakaspalvelumalli.   
 
Uusi palvelumalli vaikuttaa työllisyyden kuntakokeilussa asiakkaana olevan arkeen monella tavalla. Kasvokkain tapaamiset OMA-valmentajan kanssa lisääntyvät ja niitä järjestetään aiempaa useammin. Lisäksi työnhakijan työnhakuvelvollisuus uudistuu ja karenssit lievenevät. 

Osa tapaamisista järjestetään kasvokkain paikan päällä kunnan työllisyyspalveluissa. Tavoitteena kohtaamisissa on, että asiakas saisi riittävästi tarkoituksenmukaista ja joustavaa tukea. Asiakkaan OMA-valmentaja neuvoo työnhaussa ja tarjoaa sopivia tukipalveluja. Hän myös miettii yhdessä asiakkaan kanssa sopivimmat reitit kohti työllistymistä. 

Muutoksia myös palvelukanaviin 

Toukokuussa myös asiakkaan palvelukanavissa tapahtuu muutoksia. Työmarkkinatori.fi:n käyttö laajentuu ja se tulee korvaamaan valtakunnallisen te-palvelut.fi -sivuston. Työmarkkinatorin kokeiluversiossa työnhakija voi jo nyt käydä luomassa itselleen työnhakuprofiilin. 

Tutustu Työmarkkinatoriin

Omatoiminen työnhaku lisääntyy 

Uudessa palvelumallissa työnhakijalle asetetaan työnhakuvelvollisuus. Sen mukaan asiakkaan tulee hakea omasta tilanteestaan riippuen kuukaudessa 0–4 työpaikkaa. Haettavien paikkojen minimimäärä asetetaan kullekin työnhakijalle yksilöllisesti ja hän saa itse valita haettavat työpaikat. Työnhakuvelvoitteen täyttäminen korvaa osittain kunnan tekemät työtarjoukset. 

Tällä hetkellä velvollisuus hakea kokoaikatyötä tarkoittaa sekä omatoimista työnhakua että hakemista kaikkiin kunnan osoittamiin työpaikkoihin riippumatta siitä, kuinka aktiivinen asiakas on itse työnhaussa. 

Karenssit lievenevät 

Uuden mallin periaatteiden mukaan karenssit eli korvauksettomat määräajat lievenevät huomattavasti. Mallissa otetaan myös käyttöön muistutukset työnhakijalle, joiden avulla asiakkaan on helpompi noudattaa työnhakijan velvollisuuksia. 

Asiakkaita ohjeistetaan asiointiin tulevista muutoksista vielä tarkemmin ennen mallin käyttöönottoa.
 
Lue alkuperäinen tiedote TE-palvelujen verkkosivuilta: Työttömän työnhakijan asiointi muuttuu toukokuusta 2022 alkaen 
 
Työ- ja elinkeinoministeriö: Usein kysyttyjä kysymyksiä pohjoismaisesta työvoimapalvelumallista 

Ylöjärven kaupungin työllisyyspalvelut

Lisätietoja: 

Pekka Mansikkamäki
Työllisyys- ja turvallisuuspäällikkö
050 330 2072
etunimi.sukunimi@ylojarvi.fi